ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VIII, nr. 158, 1–15 decembrie 2010

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

Evenimente de importanță sporită

Succesele Moldovei în Parteneriatul Estic

La Bruxelles a avut loc astăzi a doua Reuniune Ministerială a Parteneriatului Estic cu participarea Miniștrilor Afacerilor Externe ai țărilor membre ale UE și statelor Parteneriatului Estic, co-prezidată de Înaltul Reprezentant al UE pentru Politica Externă și Securitate Comună, Vicepreședintele Comisiei Europene Baroneasa Catherine Ashton și Comisarul pentru Extindere și Politica Europeană de Vecinătate Stefan Fule. Republica Moldova a fost remarcată de către oficialii europeni ca fiind în avangarda țărilor Parteneriatului Estic care au beneficiat de oportunitățile oferite de Parteneriatul Estic, fiind apreciat înalt progresul semnificativ la capitolul reforme.

Intervenție administrativă în domeniul editorial

În cadrul unei ședințe de Guvern, Primul-ministru Vlad Filat a avut o intervenție referitoare la publicația întitulată "Sexul povestit celor mici", care, în opinia Premierului, ar conține elemente ce contravin principiilor moralității și normelor de educație creștină a copiilor. Cartea respectivă a fost admisă pentru comercializare în anul 2004, însă, în luna octombrie 2010, Agenția pentru Protecția Moralității a luat o nouă decizie: cartea poate fi comercializată doar persoanelor care au atins majoratul;doar în ambalaj ce nu permite răsfoirea și/sau vizionarea producției la stand, iar familiarizarea minorilor cu conținutul ei poate avea loc numai prin intermediul părinților și educatorilor. Reprezentanții organizațiilor neguvernamentale au luat atitudine față de intervențiile neproporționale și ad-hoc, au solicitat examinarea complexă a problemei abordate și au calificat intervențiile autorităților drept manifestări de cenzură, chiar comportament autoritar.

Numiri. Demisii

  • Igor Bodiu, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Azerbaidjan este numit, prin cumul, în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Georgia.
  • Mihai Gribincea, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Regatul Belgiei a fost desemnat prin cumul și în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Marele Ducat de Luxemburg și în Regatul Țărilor de Jos.
  • Gheorghe Hioară, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Belarus este desemnat prin cumul în funcția de Reprezentant Permanent și Plenipotențiar al Republicii Moldova pe lîngă organele statutare și alte organe ale Comunității Statelor Independente.

Hotărîri

Hotărîrea privind unele măsuri de lichidare a consecințelor inundațiilor din luna iulie a anului 2010. Conform documentului, Ministerul Construcțiilor și Dezvoltării Regionale va transmite, cu titlu gratuit, din gestiunea sa casele de locuit, după darea lor în exploatare, construite pentru persoanelor sinistrate din satele Cotul Morii, Sărăteni, Nemțeni și Obileni (din mijloacele bugetului de stat, donații și din contul mijloacelor acumulate pe contul special pentru ajutorarea sinistraților) în proprietatea unităților administrativ-teritoriale menționate, pentru a fi transmise, cu titlu gratuit, persoanelor fizice sinistrate în urma inundațiilor din vara anului 2010, conform legislației în vigoare. Tot în proprietatea unităților administrativ-teritoriale, cu acordul prealabil a acestora, va fi transmisă și infrastructura inginerească și alte obiecte construite, după darea lor în exploatare.

Hotărîrea privind modificarea destinației unor terenuri agricole. Guvernul a decis să modifice categoria de destinație a 17,2 hectare terenuri agricole, proprietate privată a Societății cu Răspundere Limitată "GIGAMARKET", din extravilanul satului Băcioi, mun.Chișinău, cu trecerea în categoria de terenuri destinate industriei, transporturilor, telecomunicațiilor și cu alte destinații speciale, în legătură cu proiectarea și construcția unui complex comercial. SRL "GIGAMARKET" trebuie să organizeze decopertarea stratului fertil de sol de pe suprafața respectivă.

Hotărîrea cu privire la unitatea de informare și comunicare cu mass-media a autorității administrației publice centrale. Conform documentului aprobat de executiv, unitatea de informare și comunicare cu mass-media este o subdiviziune structurală instituită în cadrul aparatului central al fiecărei autorități a administrației publice, subordonată nemijlocit conducătorului acestei autorități.

Hotărîrea cu privire la comanda de stat privind dezvoltarea profesională a personalului din administrația publică în anul 2011. Academia de Administrare Publică de pe lîngă Președintele Republicii Moldova este obligată să elaboreze Planul de realizare a comenzii de stat, să asigure calitatea, caracterul novativ și practic al programelor de instruire, conform unor subiecte prestabilite, iar autoritățile publice vor delega la instruire funcționarii vizați și vor asigura participarea conducătorilor și specialiștilor la elaborarea programelor de instruire și la realizarea acestora în calitate de formatori. În total pentru anul 2011 se preconizează instruirea a 1015 funcționari.

Hotărîrea cu privire la parteneriatul public-privat pentru prestarea unor servicii de sănătate. Guvernul a propus pentru parteneriat public-privat serviciile de radiologie și diagnosticare imagistică, inclusiv încăperile destinate pentru prestarea acestora, din cadrul Spitalului Clinic Republican din mun.Chișinău. Compania Națională de Asigurări în Medicină, pe durata parteneriatului public-privat va negocia și va încheia contracte anuale de prestare a serviciilor medicale în cadrul asigurării obligatorii de asistență medicală cu partenerul privat cîștigător. Drept obiective ale proiectului sunt determinate: modernizarea instituției prin atragerea investițiilor private; alinierea asistenței medicale spitalicești la cerințele europene; asigurarea funcționării unei instituții moderne și eficiente din punctul de vedere al costului; dotarea adecvată a instituției cu dispozitive medicale performante; acoperirea necesității populației în servicii de imagistică medicală de performanță înaltă; îmbunătățirea calității și sporirea accesului la serviciile de diagnosticare imagistică performante; reducerea costurilor generale pentru modernizarea Spitalului Clinic Republican din contul bugetului de stat. Obiectivul specific este renovarea și/sau construirea, echiparea, finanțarea și operarea serviciului de radiologie și diagnosticare imagistică.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • Modificarea Regulamentului cu privire la modul de aprobare și înregistrare a prețurilor de producător la medicamente;
  • Documentația standard pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări;
  • Norma sanitar-veterinară de organizare a controlului specific oficial al produselor alimentare de origine animală;
  • Regulamentul cu privire la modul de acordare a ajutorului bănesc rambursabil refugiaților și beneficiarilor de protecție umanitară.

Hotărîri pentru aprobarea unor strategii, planuri:

  • Planul de acțiuni al Republicii Moldova privind implementarea Recomandărilor Comisiei Europene pentru instituirea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană;
  • Strategia națională antidrog pe anii 2011–2018;
  • Strategia Națională pentru siguranța rutieră;
  • Programele naționale de control al tuberculozei, de prevenire și control al infecției HIV/SIDA, Programul național de imunizări pentru anii 2011–2015;
  • Planul specific adițional la Planul național de prevenire și combatere a traficului de ființe umane pe anii 2010–2011.

Ședințe. Decizii

Pregătirea de sezonul rece

Primul ministru a prezidat cîteva ședințe în cadrul cărora a fost examinat gradul de pregătire a țării pentru sezonul rece 2010–2011, prin prisma securității energetice și asigurării funcționării în regim normal a tuturor întreprinderilor și instituțiilor sociale. Potrivit Ministerului Economiei, cu excepția problemei unor datorii neachitate de către Primăria mun. Chișinău pentru furnizarea agentului termic, sectorul energetic este pregătit în totalitate pentru sezonul rece, fiind asigurată funcționarea tuturor sistemelor și rețelelor de furnizare a energiei electrice și termice. Agenția Rezerve Materiale este pregătită către sezonul rece, iar sinistrații din raionul Hîncești au fost asigurați cu lemne și cărbune pentru încălzirea locuințelor.

La o ședință cu participarea autorităților publice centrale și locale și a întreprinderilor energetice au fost analizate aspecte privind asigurarea securității energetice, în special privind achitarea plăților pentru agentul termic livrat. Prim-ministrul a menționat importanța asigurării transparenței în activitatea instituțiilor abilitate în domeniu, prin prezentarea argumentelor și explicațiilor concludente populației, în scopul prevenirii unor interpretări și insinuări nerelevante. Premierul a mai solicitat tuturor responsabililor implicați în asigurarea securității energetice a țării să efectueze o analiză amplă a situației, să identifice soluții în vederea eficientizării administrării domeniului, inclusiv în ceea ce privește dezvoltarea strategică, precum și să elaboreze propuneri privind reeșalonarea achitării plăților la energia termică.

Servere performante pentru instituții importante

Guvernul a decis să transmită 6 servere performante, necesare pentru funcționarea site-urilor Postului public de televiziune "Moldova 1", al Comisiei Electorale Centrale, Direcției generale pentru administrarea clădirilor Guvernului, ÎS "Centrul de telecomunicații speciale" și Biroului Național de Statistică. Echipamentul provine din asistența chineză de care a beneficiat Republica Moldova, iar decizia a fost luată de executiv în scopul implementării Programului de activitate a Guvernului la capitolul crearea cadrului instituțional pentru dezvoltarea societății informaționale.

Convorbiri telefonice postelectorale

În primele zile după alegerile parlamentare anticipate, Primul-ministrul val Filat a avut mai multe convorbiri telefonice, cu înalți oficiali străini, la inițiativa acestora. Printre interlocutorii care au felicitat autoritățile Moldovei cu modul în care au decurs alegerile, se numără:

  • Stefan Fule, Comisar european pentru extindere și politica de vecinătate;
  • Jerzy Buzek, Președintele Parlamentului European;
  • Dacian Cioloș, Comisar european pentru agricultură și dezvoltare rurală;
  • Premierul Ungariei, Viktor Orban;
  • Prim-ministrul Italiei, Silvio Berlusconi;
  • Secretarul general al Consiliului Europei, Thorbjorn Jagland.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

Evenimente de importanță sporită

Vizita Președintelui Parlamentului European

Jerzy Buzek, Președintele Parlamentului European, s-a aflat într-o vizită oficială la Chișinău, în cadrul căreia au fost discutate mai multe subiecte ale relațiilor moldo-comunitare, precum și situația post-electorală din Moldova. Buzek a reiterat aprecierile europene pozitive față de Republica Moldova, menționînd aparte campania electorală democratică și succesele Moldovei în cadrul Parteneriatului Estic.

Răspuns de la NATO

În scrisoarea Secretarului General NATO, Anders Fogh Rasmussen, drept răspuns la adresarea Președintelui interimar al Republicii Moldova, se menționează, că aliații NATO au exprimat constant sprijinul lor pentru integritatea teritorială, independența și suveranitatea Republicii Moldova, respectînd, ca și în cazul altor state europene, statutul de stat neutru al țării noastre. Secretarul General NATO salută poziția Președintelui Mihai Ghimpu în problema revitalizării Tratatului FACE, dar menționează că scopul Alianței constă în elaborarea unei noi formule a acestui document, care va permite efectuarea unui pas semnificativ spre asigurarea unui control viabil al armelor convenționale în Europa și consolidarea securității comune. Totodată, în scrisoare se menționează că NATO acordă atenție permanentă conflictului din regiunea transnistreană a Republicii Moldova și salută angajamentul consistent și plenar al autorităților de la Chișinău de a soluționa pe cale pașnică diferendul transnistrean, iar negocierile recunoscute internațional în formatul 5+2 sînt un cadru legal și corect pentru continuarea discuțiilor.

Decrete

Președintele interimar al Republicii Moldova, Mihai Ghimpu, a semnat decretul privind participarea Republicii Moldova la reuniunea Consiliului șefilor de state al Comunității Statelor Independente, care conține și delegarea împuternicirilor ministrului Economiei, Valeriu Lazăr, de a semna, în numele Republicii Moldova, documentele incluse în ordinea de zi a reuniunii. Decretul obligă la formularea unor rezerve privind Programul de colaborare a statelor-membre ale CSI în combaterea terorismului și altor forme violente de manifestare a extremismului.

Pe parcursul perioadei 1–15 decembrie, președintele interimar a semnat cîteva decrete privind conferirea distincțiilor de stat și a titlurilor onorifice.

Decizii. Ședințe. Întîlniri

Întrevedere cu emisarul rus

Președintele interimar al Republicii Moldova a avut o întrevedere cu Serghei Narîșkin, șeful administrației Președintelui Federației Ruse, aflat în vizită la Chișinău. În cadrul discuțiilor au fost abordate relațiile pe toate dimensiunile, situația post-electorală din Republica Moldova și problema soluționării diferendului transnistrean. Președintele Mihai Ghimpu a reiterat poziția autorităților Republicii Moldova pe problemele de maximă importanță a relațiilor bilaterale și internaționale, iar Serghei Narîșkin a făcut declarații despre soluționarea diferendului transnistrean, menționînd că este o chestiune extrem de importantă pentru securitatea regională și trebuie rezolvată în cadrul negocierilor. În final, Mihai Ghimpu a reiterat dorința de a avea relații bune cu Federația Rusă.

Premiu de la Realitatea TV

Mihai Ghimpu a primit premiul de excelență a celei de-a VI-a ediții a Galei "Zece pentru România", organizată de postul Realitatea TV. Premiul a fost acordat pentru schimbarea politică fundamentală produsă în Republica Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

Indicatorii economici

PIB-ul crește, populația nu-l simte…

Potrivit datelor BNS economia Moldovei a înregistrat în perioada T1-T3’2010 o creștere de 6,5% față de sfîrșitul anului 2009. În ianuarie-septembrie 2010, întreprinderile moldovenești au produs bunuri și servicii în valoare de 52,21 miliarde lei. Valoarea adăugată brută produsă în sectorul de bunuri a crescut cu 6,5% în raport cu perioada similară a anului trecut. Agricultura, economia vînatului, silvicultura, pescuitul, piscicultura și industria au înregistrat o creștere a valorii adăugate brute față de anul trecut respectiv cu 6,6% și 6,4%.

Valoarea adăugată brută produsă în sectorul de servicii s-a majorat comparativ cu perioada analogică a anului precedent cu 5,1%. Creșterea a fost determinată, în mod semnificativ, de majorarea valorii adăugate brute din transporturi și comunicații (cu 8,5%), comerț cu ridicata și cu amănuntul (cu peste 6%), construcții (cu cca 4%).

Datele statistice mai arată că volumul impozitelor colectate la bugetul public național a depășit nivelul perioadei respective a anului precedent cu 14%, dar care s-a datorat și măririi unor taxe și impozite indirecte. Contribuția volumului impozitelor pe produse la formarea PIB a constituit cca 17% în ianuarie-septembrie 2010 față de 16% în ianuarie-septembrie 2009. Consumul final total s-a majorat cu puțin peste 4% comparativ cu perioada corespunzătoare a anului precedent. Exportul și importul de bunuri și servicii s-au majorat respectiv cu cca 8% și puțin peste 12% față de anul trecut.

Veniturile si cheltuielile populației

Aparent moldovenii trăiesc mai bine…

Aceleași date ale BNS arată că T3’2010 veniturile disponibile ale populației au constituit în medie lunar pentru o persoană 1337 lei, fiind în creștere cu 12% față de aceeași perioadă a anului 2009. În termeni reali (cu ajustarea la indicele prețurilor de consum, adică la rata inflației) veniturile populației au înregistrat o creștere de cca 4%. Plățile salariale reprezintă cea mai importantă sursă de venit, cca 45% din veniturile totale disponibile, contribuția acestora fiind în descreștere față de T3’2009 cu peste 2%.

Veniturile din prestațiile sociale au contribuit la formarea veniturilor gospodăriilor în proporție de 18,5%. Creșterea veniturilor în această perioadă a avut loc în special în rezultatul majorării veniturilor din activitatea individuală agricolă. O sursă importantă în formarea veniturilor gospodăriilor rămîn a fi transferurile bănești din afara țării (remitențele), contribuția acestora fiind de cca 17% sau cu peste 2% mai mult față de aceiași perioadă a anului 2009.

În funcție de mediul de reședință, se constată că veniturile populației din mediul urban au fost în medie cu 430 lei sau cu 37% mai mari decît ale populației din mediul rural. În mediul urban, principala sursă de formare a veniturilor este activititatea salariată, care a asigurat veniturile populației în proporție de cca 60%. În mediul rural, cea mai importantă sursă de venit la fel este activitatea salariată (30%), dar contribuția acesteia este mai mică practic de 2 ori decît în mediul urban. Veniturile obținute din activitatea individuală agricolă au asigurat cca 18% din totalul veniturilor disponibile. Cea mai mare parte a veniturilor din activitatea agricolă este reprezentată de contravaloarea produselor din resurse proprii (peste 90%).

Cheltuielile medii lunare de consum ale populației în perioada vizată au constituit în medie pe o persoană lunar 1463 lei, fiind în creștere față de aceeași perioadă a anului precedent cu peste 12%. Cea mai mare parte a cheltuielilor a fost destinată acoperirii necesarului de consum alimentar – 37,5%, asta este de fapt o dovadă unei populații sărace. Pentru întreținerea locuinței o persoană în medie a alocat cca 20% din cheltuielile totale de consum. Celelalte cheltuieli au revenit pentru sănătate (6,5%), comunicații (4,5%), transport (5%), dotarea locuinței (peste 4%), învățămînt (1,5%) etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Rezultatele summit-ului OSCE de la Astana

În perioada 1–2 decembrie 2010, în capitala Kazahstanului – Astana, și-a ținut lucrările summit-ul OSCE. Potrivit aprecierilor ministrului Reintegrării Republicii Moldova, Victor Osipov, rezultatul summit-ului au fost minime din cauza că statele-membre nu au putut ajunge la un consens în vederea semnării Declarației politice și a unui Plan de acțiuni. Semnarea documentelor menționate nu a fost posibilă, ca urmare a divergentelor care persistă cu privire la principiile și parametrii specifici de soluționare a conflictelor de durată în arealul OSCE, inclusiv a conflictului transnistrean. În aceste condiții, a fost aprobată doar Declarația comemorativă, prin care au fost reconfirmate principiile, normele și angajamentele consacrate în documentele întemeietoare ale Organizației – Actul Final de la Helsinki (1975) și Carta de la Paris (1990). Potrivit lui Victor Osipov delegația Republicii Moldova a pledat la summit pentru reluarea imediată și necondiționată a negocierilor oficiale în formatul "5+2", pentru implementarea în continuare a măsurilor de consolidare a încrederii, finalizarea procesului de retragere din raionale de est ale Republicii Moldova a forțelor militare și a munițiilor Federației Ruse, în conformitate cu angajamentele asumate la summit-ul OSCE de la Istanbul, din noiembrie 1999, precum și pentru transformarea actualului mecanism de menținere a păcii într-o misiune civilă multinațională cu mandat internațional corespunzător.

Reacțiile autorităților transnistrene față de poziția Republicii Moldova la summit-ul OSCE

Autoritățile transnistrene au criticat poziția Republicii Moldova la summit-ul OSCE de la Astana. Șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebceak, a calificat drept sfidare refuzul președintelui interimar al Republicii Moldova, Mihai Ghimpu, de a participa la summit, calificînd lipsa șefului statului moldovean drept o manifestare de iresponsabilitate față de problema normalizării relațiilor politice și nedorință de a discuta pe marginea "noii arhitecturi de securitate în Europa", promovate de către Federația Rusă. În aceeași ordine de idei, diplomația transnistreană susține decizia Federației Ruse de a nu semna declarația politică finală a summit-ului și planul de acțiuni, întrucît formulările propuse de către delegația georgiană privind "integritatea teritorială a Georgiei" și cele propuse de delegația moldovenească, referitoare la retragerea prezenței militarea rusești din Transnistria ar fi inacceptabile.

Lipsa progresului în reluarea procesului de negocieri – consecință a instabilității politice

Autoritățile transnistrene și reprezentanții Federației Ruse au făcut declarații referitoare la lipsa de progrese în vederea reluării procesului de negocieri ca fiind consecință instabilității politice din Republica Moldova, care de aproape doi ani nu-și poate alege șeful statului. Reprezentanții transnistreni consideră că stagnarea în procesul de consolidare a măsurilor de încredere între cele două maluri ale Nistrului este expresia lipsei de împuterniciri a delegațiilor din partea Republicii Moldova, care nu-și poate soluționa conflictul constituțional. Din acesta cauză nu pot fi soluționate problemele legate de eliminarea blocadei economice care i-a fost impusă Transnistriei în 2006, precum și anularea legii privind reglementarea transnistreană, adoptate în iulie 2005. Și ambasadorul Federației Ruse la Comisia Europeană, Vladimir Cijov, a declarat că nu vede premise pentru reluarea negocierilor în format "5+2", întrucît Chișinăul încă nu și-a soluționat problemele interne ca urmare a alegerilor parlamentare anticipate. Potrivit lui Rusia are nevoie de parteneri "pe ambele maluri ale Nistrului, responsabili și capabili să-și aducă contribuția", lucru dificil de așteptat pînă la înlăturarea cauzelor care provoacă în mod constat alegeri anticipate.

Autoritățile transnistrene protestează împotriva încălcării drepturilor cetățenilor ruși

Reprezentantul Transnistriei în Comisia Unificată de Control (CUC), Oleg Beleacov, a adresat o scrisoare reprezentanților Rusiei și Ucrainei în comisia respectivă în care a denunțat încălcarea de către autorităților Republicii Moldova a drepturilor cetățenilor ruși, locuitori ai Transnistriei. Potrivit lui Beleacov, locuitorii Transnistriei, cetățeni ai Federației Ruse, se plîng că autoritățile moldovene le încalcă dreptul la libera circulație, motivîndu-și acțiunile prin faptul că potrivit acordului dintre Republica Moldova, pe de o parte, și Ucraina și Federația Rusă, pe de altă parte, prevede că cetățenii Ucrainei și Rusiei se pot afla pe teritoriul Republicii Moldova fără înregistrare pînă la 90 de zile, după care trebuie să părăsească acest teritoriu. Întrucît locuitorii din stînga Nistrului, care au cetățenie rusă și transnistreană, pe care autoritățile moldovene nu o recunosc, se deplasează pe malul drept al Nistrului cu documente rusești. Aceștia întîmpină adesea probleme legate de încălcarea regimului de ședere pe teritoriul Republicii Moldova cum ar fi întocmirea protocoalelor administrative, aplicarea amenzilor de pînă la 500 lei sau chiar amenințarea cu deportarea din țară. Reprezentanții autorităților transnistrene consideră că în acest mod autoritățile moldovene încalcă dreptul cetățenilor transnistreni la libera circulație. Drept argument, Oleg Beleacov, invocă articolul 1 al Protocolului, semnat la 16 mai 2001 de Președintele Vlarimir Voronin și liderului transnistrean Igor Smirnov, "privind recunoașterea reciprocă a actelor emise de către organele competente ale părților".

Reprezentantul Transnistriei în CUC a protestat împotriva instaurării blocurilor de beton

În cadrul ședinței Comisiei Unite de Control (CUC) din 2 decembrie reprezentantul Transnsitriei, Oleg Beleacov, a fost examinată situația creată ca urmarea a instaurării de către partea moldovenească a unor blocuri de beton în preajma punctului de control din localitate Coșnița. Reprezentantul transnistrean consideră că instaurarea blocurilor de beton poate fi tratată drept acțiune de edificare a fortificațiilor în zona de securitate, lucru interzis de acordul privind principiile de reglementare a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, semnat în 1992. Demersul părții transnistrene a fost satisfăcut.

Alegerile legislative din Transnistria și consecințele asupra reformei constituționale

La 12 decembrie în regiunea transnistreană au avut loc alegeri legislative pentru Sovietul suprem al regiunii. Pentru 43 de mandate de deputat au candidat 123 de persoane. Votarea celor aproximativ 400 mii de cetățeni cu drept de vot s-a desfășurat în 259 de secții de votare. Rata de participare a fost de doar 42,6%, în scădere față de alegerile precedente. Victoria în alegeri și majoritatea absolută în Sovietul Suprem a fost obținută de partidul "Ravnopravie", care este expresia politică a concernului "Sheriff", aflat în competiție cu gruparea politică afiliată șefului administrație transnistrene, Igor Smirnov. Faptul că "Ravnopravie" a abținut doar o majoritate simplă și nu una constituțională, semnifică că lupta politică pentru modificarea constituției transnistrene revine la status-ul quo din anul trecut. Intriga modificărilor constituționale este legată de alegerile prezidențiale ce urmează să se desfășoare în regiune în decembrie 2011. Gruparea lui Smirnov este interesată, în special, de ridicarea censului de ședere în regiune și de aflare în posesia cetățeniei transnistrene pentru persoanele ce candidează pentru funcții înalte în regiune. Se consideră că astfel Smirnov dorește să-și protejeze pozițiile sale și ale anturajului său de eventualele tentative ale Moscovei, care controlează quasi-complet regiunea, de a introduce schimbări în leadership-ul transnistrean.

cuprins articolul precedent


Relații externe

Integrare europeană

Planul de acțiuni de implementare a recomandărilor Comisiei Europene pentru crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC)

Pe 2 decembrie, Guvernul a aprobat Planul de Acțiuni de implementare a recomandărilor Comisiei Europene pentru crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător între RM și UE. Planul de acțiuni a fost elaborat de Ministerul Economiei , în baza recomandărilor misiunii de evaluare a experților Comisiei Europene, care s-a desfășurat în perioada 31 mai – 2 iunie 2010, la Chișinău. Recomandările vizează 13 domenii ale economiei naționale, care necesită o aproximare și ajustare la legislația europeană:

  • Coordonarea generală și consolidarea capacităților administrative
  • Accesul bunurilor pe piață / Statisticile pe comerț
  • Bariere tarifare și netarifare
  • Bariere tehnice în calea comerțului
  • Măsurile sanitare și fitosanitare
  • Facilitarea comerțului și administrarea vamală
  • Regulile de Origine
  • Servicii și Investiții
  • Dreptul proprietății intelectuale Achiziții Publice
  • Concurența
  • Dezvoltarea Durabilă (Mediul Social și al Muncii)
  • Informarea regiunii transnistrene despre ZLSAC.

Acțiunile prevăzute în plan vor fi implementate atît din resurse bugetare, cît și cu suportul financiar al Uniunii Europene.

Notă ADEPT: Deși a fost aprobat pe 2 decembrie 2010, Planul de Acțiuni nu este deocamdată accesibil pe nici-una din paginile web guvernamentale, astfel fiind încălcate prevederile legislației privind transparența decizională.

A doua Reuniunea Ministerială a Parteneriatului Estic

La 13 decembrie, la Bruxelles a avut a doua Reuniune Ministerială a Parteneriatului Estic cu participarea Miniștrilor Afacerilor Externe ai statelor membri ale UE și statelor Parteneriatului Estic (PE). Reuniunea a avut ca scop discutarea rezultatelor obținute pe parcursul ultimului an în implementarea Parteneriatului Estic și pregătirea agendei pentru summitul PE ce va fi organizat în mai 2011 la Budapesta. Discuțiile s-au axat pe raportul pregătit de Comisia EuropeanăEN. Discutînd despre prioritățile PE din viitorul apropiatEN, miniștrii au accentuat necesitatea continuării negocierii Acordurilor de Asociere, inclusiv și privind Zonele de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, și/sau a Planurilor de Reformare instituțională. De asemenea, au fost menționate domeniile care necesită o mai mare dezvoltare în cadrul PE, cum ar îmbunătățirea cooperării sectoriale, facilitarea participării statelor EP la programele UE, consolidarea cooperării în sfera prevenirii și soluționării conflictelor, consolidarea rolului societății civile, îmbunătățirea mobilității și simplificarea regimului de călătorii pentru studenți, cercetători și oamenii de afaceri în spațiul UE. În cadrul reuniunii, reprezentanții Forumului Societății Civile din cadrul Parteneriatului Estic au prezentat miniștrilor recomandările adoptate la Forumul de la Berlin.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Rusia

Pe 4–5 decembrie șeful administrației prezidențiale a Rusiei, Serghei Narîskin a efectuat o vizită la Chișinău, în timpul căreia a avut întrevederi cu președintele interimar al republicii, Mihai Ghimpu, și cu liderii PDM și PCRM, Marian Lupu și respectiv, Vladimir Voronin. Serghei Narîșkin nu s-a întîlnit cu liderul PLDM, Vlad Filat. Această vizită a avut un caracter electoral, pentru a media dialogul dintre liderii PCRM și PDM în scopul constituirii unei coaliții de guvernare pro-ruse. Unele partide politice au fost mult mai dure în aprecierea vizitei oficialului rus, calificînd-o drept imixtiune în treburile interne ale Republicii Moldova. În replică ambasadorul rus la Chișinău, Valeri KuziminRU a asigurat că vizita lui Serghei Narîskin este o dovada a interesului pe care îl are Moscova pentru depășirea crizei politice din Republica Moldova, accentuînd că "orice putere care va guverna Republica Moldova este condamnată la relații bune cu Federația Rusă", ca urmare a interesului Moldovei față de piețele ruse de desfacere, față de resursele energetice rusești, și angajarea numeroșilor cetățeni moldoveni ce lucrează în Federația Rusă.

Republica Moldova – Ucraina

La un interval de două săptămîni după incidentul de la frontiera moldo-ucraineană din 15 noiembrie, cînd autoritățile ucrainene, în mod unilateral, au demontat semnele de frontieră aflate în preajma satului Palanca, la Chișinău s-au desfășurat consultări moldo-ucrainene pe marginea acestui subiect. La consultări au participat și reprezentanții Misiunii Uniunii Europene de Asistență la Frontiera dintre Republica Moldova și Ucraina (EUBAM). Părțile au discutat căile de soluționare a problemei și au convenit ca un grup comun de experți să efectueze o deplasare în teren, iar în a doua jumătate a lunii ianuarie 2010 să fie organizată ședința Comisiei mixte moldo-ucrainene de demarcare.

Totuși, problemele teritoriale de la Palanca sunt departe de a fi soluționate. Deși în iunie 2010 în urma unor consultări moldo-ucrainene, părțile au convenit asupra proiectului Actului de stabilire pe teren a hotarelor terenului transmis în proprietatea Ucrainei și situat pe teritoriul Republicii Moldova, pe care trece autostrada Odessa – Reni în regiunea localității Palanca, autoritățile ucrainene insistă și asupra înstrăinării terenului de sub autostrada Odessa – Reni, act care contravine Constituției Moldovei. După ce guvernul Timoșenko a renunțat la intenția sa de a influența Chișinăul să înstrăineze terenul, prin impunerea unei cerințe față de cetățenii moldoveni de a prezenta la intrarea în Ucraina a unei sume obligatorii de bani, noua putere de la Kiev pare să fie mai puțin prietenoasă. Pe 16 decembrie 2010, consiliul regional Odessa, la propunerea unui deputat din partea Partidului Regiunilor, a adoptat decizia de a solicita președintelui Ucrainei, Victor Yanukovici (lider al Partidului Regiunilor) să rezilieze acordulRU prin care transmite în posesia Moldovei a terenului pe care a fost construit portul Giurgiulești pe motiv că Ucraina nu a primit pînă în prezent terenul de sub șoseaua Odessa-Reni.

Ultimele declarații și decizii ale președintele ucrainean Viktor Yanukovici vizînd politica externă a Ucrainei, demonstrează că noua guvernare de la Kiev își dorește o fortificare a poziției Ucrainei în regiune și că intenționează să negocieze dur cu statele vecine, inclusiv Republica Moldova, problemele bilaterale existente. Pe 14 decembrie, Viktor Yanukovici a semnat un decret prin care solicită ministerului de externe să elaboreze un proiect privind prioritățile Ucrainei pe plan extern pînă în 2015 și să elaboreze o strategie privind relațiile Ucrainei cu Republica Moldova și România, în vederea soluționării problemelor bilaterale în folosul interesul național al Ucrainei. Potrivit unei declarației a președintelui ucraineanRU "aceste țări (România și Republica Moldova) trebuie să simtă că timpul Ucrainei apatice a trecut și ar trebui să înceapă să privească la Ucraina cu alți ochi … [ca la] un stat mare, puternic și de perspectivă cu care e profitabil și util să prietenești".

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Trei "C" pentru refacerea AIE
Igor Boțan

După trei săptămîni de la alegerile parlamentare rămîne neclar ce fel de coaliție va avea Republica Moldova și pentru cît timp. Rezultatele alegerilor și declarațiile liderilor politici fac posibile doar două variante de coaliție »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect