Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. IX, nr. 160, 1–16 ianuarie 2011
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Transnistria
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Parlament
Evenimente de importanță sporită
Constituirea organelor de lucru și Învestirea Guvernului
Parlamentul s-a întrunit în sesiune extraordinară pentru perioada 11–14 ianuarie 2011, în cadrul căreia a finalizat constituirea organelor sale de lucru, fiind desemnați membrii Biroului permanent și ai comisiilor parlamentare permanente. În aceeași sesiune a fost acceptată și declinarea împuternicirilor de către Guvernul constituit în luna septembrie 2009.
Sesiunea extraordinară s-a încheiat la 14 ianuarie, Parlamentul urmînd a se întruni în sesiune ordinară din luna februarie 2011.
Numiri
Componența Biroului permanent al Parlamentului a întrunit 13 membri, după cum urmează:
- LUPU Marian – Președintele Parlamentului (Fracțiunea PDM);
- PLAHOTNIUC Vladimir – prim-vicepreședinte al Parlamentului (Fracțiunea PDM);
- PALIHOVICI Liliana – vicepreședinte al parlamentului (Fracțiunea PLDM);
- MUNTEAN Iurie – Fracțiunea PCRM;
- POSTOICO Maria – Fracțiunea PCRM;
- VITIUC Vladimir Fracțiunea PCRM;
- VLAH Irina – Fracțiunea PCRM;
- GODEA Mihai – Fracțiunea PLDM;
- STRELEȚ Valeriu – Fracțiunea PLDM;
- BALAN Ion – Fracțiunea PLDM;
- DIACOV Dumitru – Fracțiunea PDM;
- HADÂRCĂ Ion – Fracțiunea PL.
Încă un membru al Biroului permanent va fi nominalizat la momentul desemnării de către PCRM a vicepreședintelui Parlamentului, funcție care a rămas vacantă pînă la sesiunea ordinară a legislativului, preconizată să înceapă în luna februarie.
În Parlament au fost formate zece Comisii permanente, în fruntea cărora au fost aleși reprezentanți ai tuturor fracțiunilor parlamentare:
- Comisia juridică, numiri și imunități – POPA Victor (PL);
- Comisia economie, buget și finanțe – IONIȚĂ Veaceslav (PLDM);
- Comisia securitate națională, apărare și ordine publică – STOIANOGLO Alexandru (PDM);
- Comisia politică externă și integrare europeană - CORMAN Igor (PDM);
- Comisia drepturile omului și relații interetnice – MIȘIN Vadim (PCRM);
- Comisia administrație publică și dezvoltare regională – MUȘUC Eduard (PCRM);
- Comisia cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media – ȘLEAHTIȚCHI Mihail (PLDM);
- Comisia agricultură și industrie alimentară – POPA Gheorghe (PCRM);
- Comisia protecție socială, sănătate și familie – HOTINEANU Vladimir (PLDM);
- Comisia mediu și schimbări climatice – IVANOV Violeta (PCRM).
Acte legislative
Legea pentru modificarea Legii cu privire la Guvern. Modificările vizează:
- redenumirea a două ministere: "Ministerul Construcțiilor și Dezvoltării Regionale" se va numi "Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor", iar "Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor" se va numi "Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor";
- stabilirea procedurii de examinarea a ordinii de zi a ședințelor Guvernului la propunerea Prezidiului Guvernului;
- stabilirea expresă a obligativității adoptării hotărîrilor și ordonanțelor cu votul majorității membrilor Guvernului;
- funcționarea Prezidiului Guvernului: va fi format din Prim-ministru și viceprim-miniștri; va coordona activitatea internă a Guvernului; va elabora și aproba proiectul ordinii de zi a ședințelor Guvernului. Ședințele prezidiului vor fi deliberative dacă participă toți membrii Prezidiului, iar în cazul absenței unui viceprim-ministru, acesta va delega pentru participare la ședință cu drepturi depline un alt membru al Guvernului. Deciziile în cadrul Prezidiului Guvernului se vor adopta prin consens.
Guvern
Evenimente de importanță sporită
Echipa și Programul noului Guvern
Pe data de 14 ianuarie 2011, noul Guvern a primit vot de încredere din partea majorității parlamentare, formate ca urmare a alegerilor anticipate din 28 noiembrie 2010. Membrii Executivului învestit la 14 ianuarie 2011 sînt:
- Vladimir FILAT – Prim-Ministru;
- Iurie LEANCĂ – viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene;
- Valeriu LAZĂR – viceprim-ministru, ministrul Economiei;
- Eugen CARPOV – viceprim-ministru (pe domeniul reitegrare a țării, fără minister);
- Mihai MOLDOVANU – viceprim-ministru (pe probleme sociale, fără minister);
- Veaceslav NEGRUȚA – ministrul Finanțelor;
- Alexandru TĂNASE – ministrul Justiției;
- Alexei ROIBU- ministrul Afacerilor Interne;
- Vitalie MARINUȚĂ – ministrul Apărării;
- Marcel RĂDUCAN – ministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor;
- Vasile BUMACOV – ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare;
- Anatol ȘALARU – ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor;
- Gheorghe ȘALARU – ministrul Mediului;
- Mihai ȘLEAHTIȚCHI – ministrul Educației;
- Boris FOCȘA – ministrul Culturii;
- Valentina BULIGA – ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei;
- Andrei USATÎI – ministrul Sănătății;
- Ion CEBANU – ministrul Tineretului și Sportului;
- Pavel FILIP – ministrul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor.
În componența Guvernului au intrat și cei doi membri din oficiu:
- Gheorghe DUCA – Președintele Academiei de Științe a Moldovei;
- Mihail FORMUZAL – Guvernatorul Găgăuziei (Gagauz Yeri).
Notă ADEPT: În noul Cabinet de Miniștri au intrat cîțiva miniștri noi, însă numai Partidul Liberal Democrat din Moldova a decis să schimbe 2 conducători de ministere: al Educației și al Afacerilor Interne, celelalte formațiuni parlamentare păstrîndu-și exponenții în funcțiile deținute anterior. Partidul Liberal a decis doar să-l înlocuiască pe vice-premierul pe probleme sociale.
Programul de activitate al Guvernului pentru perioada 2011–2014 este întitulat "Integrarea Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare", conținînd cîteva priorități generale:
- Integrarea europeană;
- Reintegrarea țării;
- Politică externă eficientă și echilibrată;
- Supremația legii;
- Combaterea sărăciei. Servicii publice de calitate;
- Creștere economică durabilă;
- Descentralizarea puterii.
Notă ADEPT: Prima clauză din textul propriu-zis al Programului de guvernare prevede "Elaborarea și adoptarea unei noi Constituții", prevedere care a generat critici dure din partea opoziției parlamentare. Opoziția a criticat și lipsa în text a unor indicatori concreți pentru evaluarea ulterioară a îndeplinirii Programului de guvernare.
Ședințe. Decizii
Consultările pe marginea Programului de activitate a noului Guvern
Înainte de prezentare a proiectului programului de Guvernare în Parlament, candidatul la funcția de Prim-ministru, Vladimir Filat, a desfășurat consultări asupra problemelor pe care urmează să le abordeze noul document. Astfel, au avut loc întîlniri cu:
- Reprezentanții Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova;
- Reprezentanții Confederației Naționale a Patronatelor din Moldova;
- Membrii Consiliului Național pentru Participare.
Notă ADEPT: Consultările au avut mai mult caracterul unor discuții, deoarece proiectul Programului nu a fost difuzat prealabil pentru examinare. Totuși, premierul desemnat a dat asigurări că toate propunerile vor fi studiate și luate în considerație, în textul Programului sau în planurile de activitate și documentele de politici sectoriale.
Îngrijorări continui privind situația de pe piața produselor farmaceutice
La începutul lunii ianuarie, Primul-ministru Vladimir Filat a convocat cîteva ședințe privind situația pe piața produselor farmaceutice și reglementarea de stat domeniului în cauză. Discuțiile au vizat modul în care se implementează Hotărîrea Guvernului privind Regulamentul cu privire la modul de aprobare și înregistrare a prețurilor de producător la medicamente, fiind prezentate informații, conform cărora – în Catalogul național de prețuri de producător la medicamente au fost incluse 2670 de poziții (din cele 4300 de denumiri de medicamente ce se importă în Republica Moldova) și pentru mai mult de jumătate dintre acestea se observă o diminuare de preț cu peste 39%. Reprezentanții Agenției Medicamentului au menționat că agenții economici au diminuat prețurile de pînă la 10 lei pentru 63% din produse, pînă la 50 de lei la 30%, între 50–100 lei – 5% produse, iar de peste 100 lei – la 3% produse. Premierul a solicitat efectuarea unor controale și raportarea situației privind noile prețuri la medicamente și diminuarea care au avut loc.
Evaluarea indicatorilor de performanță
La Guvern a avut loc lansarea Studiului privind evaluarea indicatorilor de performanță a Declarației de la Paris din 2005 privind eficientizarea asistenței. Declarația privind eficientizarea asistenței a fost semnată de miniștrii responsabili pentru promovarea dezvoltării, cu scopul de a soluționa și de a întreprinde acțiuni estimabile de reformare a modului de acordare și de gestionare a asistenței. Au fost agreate și confirmate 5 principii ale declarației: Apartenență, Aliniere, Armonizare, Management pentru rezultate și Responsabilitate reciprocă. Totodată, au fost stabiliți 12 indicatori de performanță care s-au evaluat pe parcurs la fiecare doi ani. Republica Moldova a subsemnat Declarației în octombrie 2006. Între timp a apărut necesitatea elaborării unui Studiu de evaluare a indicatorilor de performanță, care să ajute la planificarea acțiunilor de viitor și să faciliteze gestionarea la nivel mondial a asistenței financiare. Studiul în cauză va furniza, de asemenea, evidența progreselor și va semnala provocările și oportunitățile pentru progrese ulterioare la nivelul țărilor partenere.
Politici economice
Prețurile și inflația
Indicii în creștere…
Potrivit datelor BNS în decembrie 2010 față de noiembrie indicele prețurilor de consum (IPC) a fost în creștere cu 1,3%. Totuși față de decembrie 2009 acesta a înregistrat o creștere de peste 8%. Astfel, rata inflației pentru 2010 a fost de 8,1%. Creșterea prețurilor medii de consum în decembrie 2010 a fost determinată de majorarea prețurilor la produsele alimentare cu 2%, nealimentare – cu 1,4% iar tarifele pentru prestarea serviciilor populației au rămas aproape stabile la nivelul lunii noiembrie. În plus, în perioada vizată s-au majorat prețurile la combustibili – cu cca 6%, fapt care au generat o inflație mai mare. Mai mult sau mai puțin, factorii principali care vor influența inflația și în 2011 ramîn cam tot aceiași: va depinde mult de activitatea economică internă (în cazul în care economia începe să-și revină, riscurile ca inflația să crească sînt mai mici), de evoluția cursului de schimb, de volumul recoltei agricole (mai ales ca ponderea produselor alimentare în coșul de consum sau atunci cînd se calculează IPC este destul de mare, de cca 35%) și de potențialele transpuneri de prețuri majorate la combustibili, agenți energetici etc. Care fără îndoială vor influența și întreg procesul economic.
Pentru 2011 inflația ar trebui să fie ținta-țintelor…
În 2011, poate mai mult decît în anii precedenți, inflația va fi ținta-țintelor și în dependență de comportamentul acestui indicator se vor comporta și ceilalți indicatori macroeconomici cu impact pentru publicul larg. Putem spune cu o probabilitate că rata anuală a inflației nu va depăși limitele de 5–6% și prognozele BNM, dar cu șanse destul de mari să iasă din prognoze, avînd în vedere creșterea prețurilor la importul de hidrocarburi (gaze naturale), energie electrică etc. creșteri care vor fi cît de curînd aprobate și transpuse pe plan local prin majorări de tarife, taxe etc. De fapt, inflația va rămîne indicatorul cu cel mai mare impact în economie. Nu trebuie să uităm că economia Moldovei este expusă puternic la tot ceea ce se întîmplă în exterior, astfel inflația se poate importa prin prețurile mai mari la mărfurile și produsele de import și aici statul practic nu are spațiu de manevră. Pe de alta parte, statul inclusiv prin intermediul băncii centrale ar putea interveni pe piață și reglementa prețurile. Astfel măsurile autorităților de a interveni administrativ pe piață pentru a evita potențialele majorări ale prețurilor la unele produse ar putea fi justificate. Însă aici apare o dilemă la fel de mare, o economie de piață nu poate admite intervenția univocă a statului, or producătorii și comercianții sînt în drept să-și stabilească de unii singuri costul unui produs, bineînțeles, în limitele acceptabile.
Potențiale soluții din partea autorităților…
Probabil că BNM va practica și în 2011 un regim valutar mai mult sau mai puțin dirijat, mai ales pentru a ține în frîu inflația. Dar acest lucru va depinde mult și de evoluțiile pe piețele regionale și internaționale. Pînă la urmă s-ar putea ca inflația să se apropie de ținta propusă, chiar dacă este posibil să crească semnificativ mai ales în prima parte a anului, dar să atingă valori negative în perioada de vară, asa precum s-a intîmplat și în anii precedenți. Dar deocamdată nimic nu este sigur, iar incertitudinile sînt prea mari pentru ca să putem veni cu niște cifre exacte la prognozarea acestui indicator. Totuși, într-o perioadă în care factorii inflaționiști sînt în mare parte exogeni, ceea ce trebuie să facem este să încercăm să evităm accentuarea efectelor șocurilor din afară. Pe termen mediu și lung este esențială tinerea în frîu a așteptărilor inflaționiste; aceasta înseamnă ca politicile monetare să nu fie acomodative adică să fie schimbate funcție de ceea ce se întîmplă în regiune, iar bugetul public să nu scape de sub control și să intrăm intr-un mare deficit al acestuia. Adaug aici și o politică a cheltuielilor și veniturilor cumpătată, care să țina cont de mersul productivității. Moldova ar putea avea inflație între 6% si 8% mai mulți ani încolo, iar unul dintre motive ar fi și tendința de aliniere a tarifelor practicate la servicii, utilități etc. la nivelurile din țările europene.
Comerțul extern
Exporturile sînt în creștere…
În noiembrie 2010 exporturile de mărfuri realizate s-au cifrat la o valoare de cca 205 milioane USD, cu peste 14% mai mult față de luna precedentă și cu 48% comparativ cu luna noiembrie 2009. În ianuarie-noiembrie 2010 exporturile au totalizat peste 1,395 miliarde USD, volum superior celui realizat în perioada corespunzătoare din anul 2009 cu peste 20%. Exporturile de produse alimentare și animale vii s-au situat pe primul loc cu o pondere de cca 26% în totalul valoric al exporturilor. În cadrul acestei secțiuni de mărfuri ponderi importante au avut exporturile de legume și fructe (cca 54% din total secțiune și aproape 14% din total exporturi), cereale și preparate pe bază de cereale (peste 27% din total secțiune și 7% din total exporturi). Pe grupe de mărfuri creșteri substanțiale s-au marcat la exporturile de produse alimentare și animale vii – cca 29%, materiale brute necomestibile, exclusiv combustibili – cca 62%, mașini și echipamente pentru transport – cca 23%, băuturi și tutun – cca 18%, produse chimice și produse derivate – 31% (îndeosebi produse medicinale și farmaceutice – peste 42%) etc.
…dar nici importurile nu stangnează
Importurile de mărfuri efectuate în luna noiembrie 2010 au însumat peste 405 milioane USD, cu 8,5% mai mult față de luna anterioară și cu peste 23% comparativ cu luna noiembrie 2009. În ianuarie-noiembrie 2010 importurile au totalizat peste 3,415 miliarde USD, volum superior celui realizat în perioada similară din anul 2009 cu peste 17%. Importurile din țările UE-27 s-au cifrat la peste 1,526 miliarde USD (cu cca 20% mai mult decît în ianuarie-noiembrie 2009), deținînd o pondere de cca 45% în total importuri. Importurile de mărfuri provenite din țările CSI au avut o valoare de 1,098 miliarde USD (cu 8,8% mai mare decît în ianuarie-noiembrie 2009), care echivalează cu o cotă de peste 32% în total importuri (34,6% în ianuarie-noiembrie 2009). Importurile de mașini și echipamente pentru transport au avut o cotă de cca 21% în total importuri. Importurile de combustibili minerali, lubrifianți și materiale derivate au deținut peste 20% din total importuri, din care pe seama gazelor naturale au fost peste 40% din totalul acestora. Importurile de produse alimentare și animale vii au înregistrat o pondere de peste 10% în total importuri.
Totuși, deficitul comercial este în continuă creștere…
Decalajul mare în evoluția exporturilor și importurilor a contribuit la acumularea în ianuarie-noiembrie 2010 a unui deficit al balanței comerciale în valoare de 2,020 miliarde USD, cu 262 milioane USD (cu cca 15%) mai mare față de cel înregistrat în perioada corespunzătoare din anul 2009. Cu țările Uniunii Europene (UE-27) balanța comercială s-a încheiat cu un deficit de 862,4 milioane USD (în ianuarie-noiembrie 2009 – 667,6 mil.USD), iar cu țările CSI – de 544,7 mil. USD (în ianuarie-noiembrie 2009 – 567,4 mil. USD).
Evoluția piețelor internaționale
2011 este amenințat de riscuri suverane…
Potrivit unui raport al World Economic Forum (WEF), riscul că gestionarea imprudentă a finanțelor publice să declanșeze intrarea unor țări în incapacitate de plată este una dintre cele mai mari amenințări economice în acest an. Nivelurile mari ale datoriilor de stat acumulate în urma măsurilor de combatere a crizei financiare au redus pînă la niveluri extrem de reduse capacitatea țărilor de a face față unor noi șocuri, se arată în raportul 2011 Global RisksEN. "Politicile fiscale actuale sînt nesustenabile în majoritatea economiilor industrializate. În absența unor corecții structurale profunde, se va resimți un risc ridicat de faliment de stat", a declarat Daniel Hofmann, economistul sef al Zurich Financial Services, care a contribuit la întocmirea raportului. Analiza a identificat 37 de riscuri globale, iar raportul precedă reuniunea anuală organizata de WEF la Davos, în Elveția, unde vor fi prezenți lideri politici, oficiali din partea băncilor centrale și cele mai importante figuri din lumea afacerilor. "Întreaga lume este poate mai vulnerabilă la șocuri decît în orice moment din ultima jumătate de secol. Reacția la criza financiară a golit trezoreriile naționale și a tăiat veniturile populației, și pe deasupra riscurile fundamentale, prezente și în trecut, s-au conservat", a declarat directorul executiv de business al WEF, Robert Greenhill, într-o conferință de presă susținută la Londra. Datoriile mari de stat au fost menționate de WEF drept o amenințare importantă și în raportul de risc de anul trecut, iar criza din Grecia a dominat intîlnirea din 2010 de la Davos, eclipsînd alte subiecte. Între timp, criza din zona euro a înghițit și Irlanda, care a fost împinsă de asemenea pe calea unui acord cu FMI, și amenință acum Portugalia și probabil Spania, a patra mare economie europeană. Investitorii se tem că țările "de la periferia zonei euro" nu își vor putea onora angajamentele financiare.
Resursele tot mai restrînse ar putea destabiliza "ordinea mondială"…
Un alt subiect important aflat pe agenda summit-ului de la Davos ar putea fi divergențele mai adînci ca niciodată dintre expansiunea economică fără precedent din statele emergente și oboseala resimțită de economiile dezvoltate. Astfel de dezechilibre cresc riscul apariției protecționismului industrial și războaielor valutare. Toate acestea pe fondul unei lumi economice tot mai interconectate, care facilitează revărsarea rapidă a crizelor locale pe piețele regionale sau mondiale. Situația impune mai mult ca niciodată coordonarea și cooperarea globală între guverne, avertizează WEF. Resursele tot mai restrînse de elemente fundamentale, precum hrana, apa și energia, reprezintă de asemenea amenințări importante în acest an, accentuate de lipsa investițiilor în infrastructură din cauza deficitelor bugetare mari. Creșterea puternică a prețurilor alimentelor și energiei au aprins deja semnale de alarmă în multe țări privind inflația, iar situația va continua să se înrăutățească din cauza creșterii incidenței fenomenelor meteorologice extreme, nevoii tot mai mari de resurse și speculei financiare răspîndite. Problemele grave care afectează unele țări și creșterea numărului de state cu economia în colaps alimentează activitatea economică ilicită în întreaga lume, sprijinind crima organizată și subminînd statul de drept. Valoarea totală a tranzacțiilor comerciale ilicite la nivel mondial este estimata la 7–10% din economia globală, adică cca 1300 miliarde USD în anul 2009, potrivit WEF.
Transnistria
Lituania vrea să contribuie la soluționarea conflictelor înghețate
La ședința specială a Consiliului Permanent al OSCE la Viena, președintele în exercițiu al organizației, Audronius Azubalis, Ministrul de Externe al Lituaniei, care a preluat președinția OSCE, a declarat că una din priorități va fi contribuirea la soluționarea pe cale pașnică și prin negocieri a conflictelor înghețate. Potrivit președintelui OSCE, în ultimii ani organizația pe care o reprezintă a făcut anumite progrese, totuși problemele rămîn și ele trebuie soluționate. De aceea, președinția Lituaniei în OSCE va insista asupra reluării negocierilor oficiale în reglementarea transnistreană în formatul 5+2. Delegația permanentă a Republicii Moldova a sprijinit prioritățile președinției OSCE, subliniind aspecte de importanță majoră, precum:
- necesitatea reluării neîntîrziate a negocierilor oficiale în formatul 5+2;
- respectarea drepturilor omului în regiunea transnistreană și continuarea eforturilor de eliberare a lui Ernest Vardanian și Ilie Cazac, deținuți ilegal de regimul de la Tiraspol;
- retragerea forțelor militare străine de pe teritoriul Republicii Moldova și transformarea actualei operațiuni de menținere a păcii într-o misiune civilă de observatori în baza unui mandat internațional relevant.
Ca de obicei, șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebciak, a reacționat la prioritățile declarate ale președinției OSCE. El a subliniat că:
- Transnistria nu refuză să negocieze în formatul "5+2" sau în alt format, dar reluarea negocierilor poate avea loc ca urmare a unor pregătiri preliminare minuțioase;
- formatul "5+2" oferă un cadru important pentru menținerea interacțiunii între reprezentanții politici al părților implicate în conflict, reprezentanții statelor garante și mediatori;
- esențial este nu oficializarea negocierilor în format "5+2", dar pornirea de la înțelegerile anterioare, atinse cu concursul conducătorilor Rusiei, Transnistriei, Moldovei și Ucrainei.
Prioritățile politicii externe a Transnistriei în 2011
Șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebciak, a declarat că în anul 2011 prioritate a politicii externe a Transnsitriei va fi să-și demonstreze dreptul la recunoaștere internațională. În acest sens, Yastrebciak a subliniat necesitatea consolidării relațiilor cu Rusia și Ucraina. În relațiile cu Chișinăul prioritare vor rămîne problemele legate de intensificarea activității grupurilor de experți, care trebuie să soluționeze problemele cetățenilor simpli. Pentru acesta fiind necesară combaterea în comun a infracțiunilor și deblocarea activității economice a întreprinderilor transnistrene.
Pentru diplomația transnistreană un semnal pozitiv reprezintă evoluția din Sudanul de Sud, unde se desfășoară referendumul privind independența regiunii de sud a țării. Potrivit lui Yastrebciak este foarte important că situația din Sudanul de Sud se rezolvă prin intermediul unui referendum care urmează a fi recunoscut pe plan internațional. În aceeași ordine de idei el a menționat că "numărul unor astfel de cazuri deosebite crește pe an ce trece: Muntenegru, Kosovo, Abhazia și Osetia de Sud și-au obținut deja independența. Sperăm că această cantitate va trece în calitate, care să fie aplicată pentru Transnistria. Au fost stabilite tendințe clare – pe primul lor trebuie să fie voința poporului".
La început soluționarea problemelor strategice, iar apoi a altor probleme…
Ministrul Afacerilor Externe al Federației Ruse, Serghei Lavrov, a declarat la 14 ianuarie 2011 că țara sa este dispusă să întreprindă tot ce-i stă în putere în problema transnistreană, pentru ca părțile să revină la masa de negocieri. Nu e nimic de mirare, deși susține Transnistria plenar din punct de vedere diplomatic, economic, financiar, militar etc., autoritățile ruse afirmă constant că nu forțează părțile și că va susține orice soluție la care ar ajunge Republica Moldova și Transnistria. Prezintă însă interes faptul că ministrul Lavrov nu este de acord cu opinia unor membri ai Uniunii Europene că Transnistria ar fi un test de sinceritate pentru Rusia și, dacă ea va soluționa problema transnistreană, atunci va demonstra că este cointeresată de securitatea europeană. Ministrul rus schimbă optica – "testul interesului Rusiei în securitatea europeană nu este soluționarea problemei transnistrene, ci crearea unui scut antirachetă comun NATO-Rusia. Dacă e să vorbim despre testul de securitate europeană, sînt convins că capacitatea de a crea un sistem european de apărare antirachetă în comun Rusia-NATO ar fi un test mult mai dur privind sinceritatea declarațiilor că securitatea este indivizibilă". Astfel, UE vrea la început manifestarea sincerității prin dovada soluționării unui conflict regional dependent totalmente de voința Rusiei și doar apoi purcederea la construcții comune de ordin strategic. Rusia vrea invers, la început construirea unui scut comun cu NATO, iar sub acest scut lucrurile să rămînă neschimbate.
Organele de forța transnistrene sfidează stabilitatea din Zona de Securitate
La ședința din 13 ianuarie 2011, delegația Republicii Moldova în Comisia Unificata de Control (CUC) și-a exprimat îngrijorarea în privința acțiunilor organelor de forța transnistrene care au instalat unilateral posturi de control în locul celor reduse de forțele mixte de menținere a păcii. Aceste acțiuni reprezintă o încălcare a actelor normative ce reglementează procesul de pacificare. Reprezentanții Transnistriei a refuzat să discute subiectul în cauză. În același context, membrii CUC din partea Republicii Moldova și-au manifestat îngrijorarea și în legătură cu faptul că vameșii transnistreni recurg la reținerea mijloacelor de transport ale forțelor mixte de menținere a păcii, încălcînd astfel hotărîrile CUC cu privire la libera circulație a pacificatorilor în Zona de Securitate. În cadrul aceleași ședințe CUC a fost acceptat în calitate de expert CUC din partea Ucrainei locotenent-colonelul Vladimir Talikov, atașat militar pe lîngă Ambasada Ucrainei în Republica Moldova.
Relații externe
Extrase din Programul de activitate a Guvernului: Integrarea Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare 2011–2014, la capitolul politicii externe
Integrarea europeană este declarată drept obiectiv fundamental al politicii interne și externe a Republicii Moldova. Guvernul planifică să promoveze o politică externă echilibrată, bazată pe dezvoltarea relațiilor reciproc avantajoase atît cu partenerii din Vest, cît și cu cei din Est. De asemenea, va fi continuată consolidarea relațiilor de parteneriat strategic cu UE, România, Ucraina, SUA și Federația Rusă.
Guvernul își propune următoarele acțiuni prioritare:
în domeniul integrării europene:
- Asigurarea liberei circulații în spațiul UE pentru cetățenii moldoveni prin implementarea Planului de acțiuni privind liberalizarea regimului de vize;
- Implementarea acțiunilor incluse în Parteneriatul de Mobilitate dintre UE și Republica Moldova;
- Armonizarea legislației naționale cu acquis-ul comunitar, în contextul negocierii Acordului de Asociere, a altor acorduri în curs de negociere între Republica Moldova și UE și, respectiv, a procesului privind liberalizarea regimului de vize;
- Asigurarea securității energetice a țării prin instrumentele de care dispune UE și la integrarea în piața energetică europeană;
- Elaborarea și implementarea unor strategii de comunicare (internă și externă) privind integrarea europeană cu societatea civilă, factorii externi d in UE și, respectiv, cu alți actori internațional;
- Negocierea și implementarea normelor Acordului de Comerț Liber, Aprofundat și Cuprinzător cu Uniunea Europeană.
în domeniul politicii externe bilaterale și multilaterale:
- Consolidarea cadrului juridic bilateral cu România pornind de la interesele ambelor state;
- Revigorarea proiectelor trilaterale de cooperare și revitalizarea cooperării transfrontaliere cu România și Ucraina;
- Intensificarea dialogului politic bilateral cu Ucraina și relansarea mecanismelor de cooperare și consultare în domenii de interes comun: aprofundarea cooperării economice, reglementarea conflictului transnistrean; integrarea europeană, securitatea energetică, cooperarea regională și internațională;
- Reglementarea raporturilor de proprietate în baza interesului reciproc și soluționarea problemelor legate de demarcarea frontierei dintre Ucraina și Republica Moldova;
- Aprofundarea relațiilor bilaterale cu SUA și ca rezultat excluderea Republicii Moldova de sub incidența Amendamentului Jackson-Vanik;
- Dezvoltarea relațiilor politice și economice cu Federația Rusă în baza principiilor egalității suverane, respectului mutual și cooperării reciproc avantajoase;
- Intensificarea cooperării cu Federația Rusă, în cadrul mecanismelor consacrate de negocieri, în vederea identificării unei soluții cuprinzătoare și viabile a conflictului transnistrean, în condițiile respectării suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova;
- Fortificarea relațiilor bilaterale cu partenerii europeni (Germania, Franța, Marea Britanie, Italia, Suedia, Austria, Belgia și Olanda) și noile state-membre ale Uniunii Europene (Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, Lituania, Letonia, Estonia, Bulgaria și Slovenia) și valorificarea plenară a asistenței oferite pe linia integrării europene, inclusiv prin transferul de experiență a noilor-state membre ale UE;
- Aprofundarea relațiilor cu Azerbaidjan și Georgia, din perspectiva intereselor comune pentru reglementarea conflictelor și pentru dezvoltare democratică și economică în spațiul GUAM și în arealul Mării Negre;
- Dezvoltarea relațiilor de cooperare cu China, Japonia, India, Turcia și Coreea de Sud, cu alți actori globali și regionali în ascensiune sau state cu economii emergente;
- Promovarea dialogului politic și a cooperării în cadrul Comunității Statelor Independente în vederea valorificării avantajelor legate de circulația liberă a persoanelor, dezvoltarea comerțului, sferei sociale și a schimburilor cultural-umanitare. Încheierea unui acord multilateral de creare a zonei de comerț liber;
- Intensificarea cooperării politice, de securitate și comercială cu/în cadrul organizațiilor din regiunea Europei Centrale, de Sud-Est, arealul Dunării și Mării Negre, la care Republica Moldova este parte;
- Consolidarea relațiilor de parteneriat cu OTAN;
- Utilizarea structurilor competente ale ONU în scopul susținerii și reafirmării suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova și atragerii asistenței tehnice de natură să sprijine reformele interne;
- promovarea intereselor naționale pe linia OSCE, inclusiv în contextul eforturilor de revitalizare a regimului de control asupra armelor convenționale în Europa.
în domeniul protejarea drepturilor și intereselor cetățenilor peste hotare:
- Apărarea intereselor cetățenilor Republicii Moldova aflați peste hotare și prestarea serviciilor consulare de calitate;
- Simplificarea activităților și procedurilor consulare, în particular documentarea cetățenilor peste hotare. Implementarea unor forme novatorii de organizare a asistenței consulare (extinderea numărului de servicii acordate la distanță etc.);
- Eficientizarea și extinderea instituției consulatului onorific;
- Intensificarea dialogului bilateral cu statele în care există comunități importante de cetățeni ai Republicii Moldova și semnarea acordurilor de protecție socială a acestora;
- Elaborarea unei ample politici de stat pentru susținerea persoanele originare din Republica Moldova aflate peste hotare, inclusiv crearea cadrului instituțional necesar și elaborarea unui plan de acțiuni pentru susținerea acestora.
Varianta integrală a Programului de activitate a Guvernului
Integrare Europeană
Oficialii europeni și internaționali salută formarea Guvernului Fila-2 de către Alianța pentru Integrare Europeană
Formarea noului guvern Filat-2 și reconstituirea Alianței pentru integrare Europeană a fost salutată de către mai mulți oficiali europeni și internaționali. Mesaje de susținere au venit din partea Președintelui Comisiei Europene, José Manuel Barroso, Înaltului Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate, Catherine Ashton, Comisarului European pentru Extindere și Politica Europeană de Vecinătate, Stefan Fule, Președintelui Parlamentului European, Jerzy Buzek, Departamentului de Stat al SUA. În mesajele sale, oficialii au dat o apreciere pozitivă progresului înregistrat de către Guvernul Filat-1, dar au accentuat asupra necesității de continuare a reformelor economice și democratice. De asemenea, a fost exprimată speranță că forțele politice vor reuși să aleagă șeful statului și astfel să evite perpetuarea instabilității politice. Totodată, a fost reiterat angajamentul Uniunii Europene de aprofundare a relațiilor cu Republica Moldova, precum și angajamentul SUA de acordare a asistenței tehnice și financiare, prin intermediul Programului Compact, pentru dezvoltarea agriculturii și infrastructurii Republicii Moldova.
Relații bilaterale
Turcia va finanța un Program de susținere a siguranței produselor alimentare în Moldova
Pe 14 ianuarie, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare din Republica Moldova (MAIA) și Administrația turcă pentru cooperare si dezvoltare (TIKA) au semnat Protocolul de cooperare "Programul susținerii siguranței produselor alimentare". Programul urmărește susținerea gospodăriilor individuale care activează în domeniul zootehnic.
Potrivit comunicatului MAIA printre activitățile prevăzute de program se numără: instruirea medicilor veterinari din toate raioanele republicii în domeniul siguranței produselor alimentare, ameliorarea situației în sectorul creșterii ovinelor și a bovinelor, lucrări de ameliorare și reproducere a animalelor prin încrucișarea raselor locale și de import, precum și organizarea verigii industriale de achiziționare și procesare a laptelui. Durata programului este de 3 ani. În primul an, TIKA va aloca 500 mii euro pentru realizarea programului.
Relații multilaterale
Republica Moldova – OSCE
Prioritățile Președinției Lituaniene a OSCE
Începînd cu 1 ianuarie 2011 decembrie, Lituania a preluat de la Kazahstan președinția Organizației pentru Securitate și Cooperare din Europa (OSCE). La 13 ianuarie 2011, în cadrul ședinței speciale a Consiliului Permanent al OSCE, ministrul de externe al Lituaniei, Audronius Aubalis, Președintele în exercițiu al OSCE, a prezentat prioritățile Președinției lituanieneEN pentru anul 2011. Acestea sunt:
- impulsionarea soluționării conflictelor înghețate;
- consolidarea eforturilor OSCE de contracarare a amenințărilor transnaționale, în special a celor provenite de pe teritoriul Afganistanului;
- consolidarea și promovarea libertății mass media;
- promovarea toleranței prin educație;
- elaborarea principiilor comune în domeniul securității energetice;
- promovarea cooperării la nivel regional.
Făcînd referință la conflictele înghețate, președintele în exercițiu al OSCE a declarat că Lituania va face eforturi pentru reluarea negocierilor în formatul "5+2" în problema transnistreană, restabilirea prezenței OSCE în Georgia și dinamizarea negocierilor politice privind conflictul din Nagorno-Karabakh.
Studii, analize, comentarii
Alegerea șefului statului: hazard versus consecvență
Igor Boțan
Acordul privind constituirea și funcționarea Alianței pentru Integrare Europeană (AIE), semnat la 30 decembrie 2010, a anunțat "consfințirea activității unei guvernări stabile și valabile pe durata unui mandat deplin de patru ani" de către părțile semnatare: Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM), Partidul Democrat din Moldova (PDM) și Partidul Liberal (PL)
| »»» |
|
|
|