ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IX, nr. 162, 1–14 februarie 2011

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Evenimente de importanță sporită

Vizită inopinată la Moscova

În ziua de 7 februarie, Marian Lupu, Președintele Parlamentului Republicii Moldova, a efectuat o vizită de lucru la Moscova, unde a avut o scurtă întrevedere cu Boris Grîzlov, Președintele Dumei de Stat a Federației Ruse. Informații oficiale despre discuțiile purtate și rezultatele acestora nu au fost difuzate, iar la revenire în Moldova, speackerul Parlamentului a declarat că discuțiile au fost constructive și au vizat mai multe aspecte, inclusiv dinamizarea dialogului interparlamentar.

Sesiunea parlamentară a demarat cu proteste ale opoziției

În prima zi a sesiunii Parlamentului, pe 10 februarie 2011, un grup de susținători ai Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) a protestat în fața Palatului Republicii, unde se desfășurau lucrările legislativului. La proteste au participat și deputați ai fracțiunii PCRM din Parlament. Principala problemă abordată de protestatari a fost intenția de interzicere a simbolurilor comuniste, care s-ar fi materializat într-un proiect de hotărîre avizat pozitiv de comisiile parlamentare. În cadrul discursurilor, intențiile respective au fost calificate ca discriminatorii și dictatoriale.

Numiri. Demisii

Parlamentul a luat act de demisia a 12 deputați, printre care figurează preponderent membrii Guvernului investit la 14 ianuarie 2011.

Prin hotărîrea Parlamentului a fost confirmată noua componență a Comisiei Electorale Centrale (CEC), în care au intrat reprezentanți ai Președintelui interimar și ai partidelor parlamentare, după cum urmează:

  • Andrei Volentir (desemnat de Președintele interimar);
  • Iurie Ciocan (desemnat de PLDM);
  • Vasile Gafton (PLDM);
  • Ștefan Creangă (PLDM);
  • Ștefan Urîtu (PL);
  • Svetlana Guțu (PDM);
  • Vadim Moțarschi (PCRM);
  • Igor Vremea (PCRM);
  • Alexandru Simionov (PCRM).

Persoanele desemnate în componența CEC trebuie să își suspende apartenența politică.

Acte legislative

Hotărîrea pentru modificarea Hotărîrii Parlamentului cu privire la zilele de sărbătoare și la zilele de odihnă. Se introduce o nouă zi de comemorare – "Ziua comemorării ostașilor căzuți în războiul din Afganistan (15 februarie)". Hotărîrea a fost motivată prin adresarea Uniunii veteranilor războiului din Afganistan și este argumentată prin faptul că la 15 februarie 1989 s-a finalizat retragerea trupelor sovietice din Afganistan.

Legea pentru modificarea Legii privind actele de identitate din sistemul național de pașapoarte. Conform modificărilor, pînă la 31 decembrie 2011 cetățenilor aflați peste hotare li se vor elibera pașapoarte care nu conțin date biometrice, în baza cererilor depuse la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale Republicii Moldova.

Legea pentru ratificarea Acordului de finanțare între Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții. Finanțarea este contractată pentru Programul de Dezvoltare a Serviciilor de Aprovizionare cu Apă Potabilă, care prevede construcția apeductelor rurale în șase raioane: Florești, Soroca, Hîncești, Ciadîr-Lunga, Orhei și Leova. Suma contractată constituie 30 milioane de euro din care 20 mln sînt oferite în calitate de grant. Termenul de rambursare este de 25 de ani, cu o perioada de grație de cinci ani și o rată a dobînzii de 0,1 la sută anual.

Legea pentru modificarea unor acte legislative (privind funcționarea și structura Parlamentului). Documentul adoptat prevede modificări în Regulamentul Parlamentului, în legislația privind serviciul public și funcția publică, cu scopul de a reglementa activitatea Secretariatului Parlamentului și competențele în domeniu. Același document prevede introducerea funcției de "asistent al deputatului". Proiectul a fost votat doar de către majoritatea parlamentară, opoziția apreciind novațiile introduse ca fiind împovărătoare pentru buget.

Notă ADEPT: Și experții au remarcat, că prevederile referitoare la asistenții deputaților nu au fost suficient de bine argumentate și pregătite, nu au fost aprobate concomitent și criteriile referitoare la potențialii deținători ai funcțiilor respective: • statutul în cadrul serviciului public (funcția publică sau asimilată funcții din cabinetul demnitarului); • drepturile și atribuțiile asistenților; • criterii de selecție (examen, concurs); • respectarea unor cerințe (cazier judiciar, studii superioare, lipsa interdicțiilor); • responsabilitatea (juridică, disciplinară); • evitarea conflictelor de interese (angajarea rudelor) etc.

Declarații

Fracțiunea PCRM a dat citire unor declarații privind:

  • decizia Curții Constituționale pe marginea sesizării de interpretare a prevederilor art.90 din Constituția Republicii Moldova, Prin declarație se condamnă respectiva hotărîre și eschivarea de la răspunsul privind termenul pentru alegerea șefului statului. Curtea Constituțională este acuzată de "angajament politic, venalitate și corupție politică" și se solicită demisia in corpore a acesteia;
  • intenția de condamnare și interzicere a simbolurilor comuniste "secera și ciocanul", de acțiuni în acest sens fiind acuzat Partidul Democrat din Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

Evenimente de importanță sporită

Vizita la Bruxelles

În perioada 9–10 februarie, o delegație guvernamentală, în frunte cu Primul-ministru Vladimir Filat, s-a aflat în vizită de lucru la Bruxelles, Belgia. În cadrul vizitei au avut loc întrevederi cu:

  • Jose Manuel BARROSO, Președintele Comisiei Europene;
  • Gunther OETTINGER, Comisar European pentru Energetică;
  • Štefan FÜLE, Comisar pentru Extindere și Politică Europeană de Vecinătate;
  • Jerzy BUZEK, Președintele Parlamentului European;
  • Graham WATSON, raportor pentru Acordul de Asociere RM-UE din partea Parlamentului European;
  • Joseph DAUL, Președintele Grupului PPE din Parlamentul European;
  • Adrian SEVERIN, vicepreședinte al Grupului S&D din Parlamentul European;
  • reprezentanții diasporei moldovenești care locuiesc și lucrează în Belgia.
Declarație pe marginea cazului de condamnare ilegală a lui Ilie CAZAC

Guvernul Republicii Moldova apreciază decizia de condamnare a lui Ilie Cazac drept una ilegală și nefondată, o califică drept o sfidare la adresa drepturilor fundamentale ale omului și în contradicție cu spiritul și măsurile de consolidare a încrederii între cele două maluri ale Nistrului. Este condamnat comportamentul administrației de la Tiraspol, care a instrumentat cazul cu încălcarea drepturilor de acces la asistență juridică de calitate și la un tribunal independent legitim. Se face apel la o intervenție convingătoare din partea mediatorilor și a observatorilor, precum și din partea forurilor internaționale, iar Guvernul va depune în continuare toate eforturile posibile pentru eliberarea lui Ilie Cazac și a lui Ernest Vardanean, de asemenea, condamnat anterior ilegal la Tiraspol.

Numiri. Demisii

Viorel Soltan este numit viceministru al Sănătății, în locul lui Octavian Grama, care a exercitat anterior funcția respectivă.

Hotărîri

Hotărîrea privind adoptarea Planului de activitate al Guvernului pentru I trimestru al anului 2011. Documentul conține cîteva compartimente:

  • elaborarea și adoptarea documentelor de politici;
  • elaborarea actelor legislative și adoptarea actelor normative;
  • audieri și verificări a implementării unor decizii anterioare.

Hotărîrea cu privire la sistarea temporară a exportului de cereale. Decizia este adoptată în scopul asigurării securității alimentare a țării, deoarece, în ultimul timp, ritmul exportului de grîu alimentar s-a triplat, fiind pusă în pericol asigurarea populației cu pîine.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • modificări în Regulamentul privind achiziționarea de medicamente și alte produse de uz medical pentru necesitățile sistemului de sănătate;
  • modificări în Regulamentul privind formarea prețurilor la medicamente și alte produse farmaceutice și parafarmaceutice.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind ratificarea Protocolului adițional la Convenția pentru protecția persoanelor referitor la prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, cu privire la autoritățile de supraveghere și fluxul transfrontalier al datelor;
  • privind modificarea legii învățămîntului (susținerea participării reprezentanților studenților în componența structurilor de conducere ale instituțiilor de învățămînt superior).

Hotărîrea privind stabilirea cotei de imigrare în scop de muncă. În conformitate cu prevederile Legii cu privire la migrația de muncă Guvernul a hotărît să aprobe cota de imigrare în scop de muncă în Republica Moldova pentru anul 2011 în număr de 1300 de persoane.

Dispoziție despre crearea unui grup de lucru privind reorganizarea CCCEC. Conform documentului emis personal de Prim-ministru, în scopul realizării prevederilor Programului de activitate al Guvernului "Integrarea Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare" privind reorganizarea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, se creează un Grup de lucru, condus de Ministrul Justiției. Din grupul de lucru mai fac parte secretarul general al guvernului, directorul CCCEC, viceministrul economiei, reprezentanți ai CSM, procuraturii, MAI. Pînă la 24 februarie, Grupul de lucru trebuie să prezinte Guvernului propuneri privind transferul atribuțiilor CCCEC care nu țin de domeniul combaterii corupției către alte structuri specializate și despre conceptul noului cadru funcțional și instituțional al CCCEC, ținînd cont de menținerea în competența acestuia a atribuțiilor de combatere a corupției.

Notă ADEPT: Este interesant de remarcat, că deși va activa doar 2 săptămîni și este compus din persoane recent numit (reconfirmate) în funcții, în textul dispoziției se utilizează o formulă standard, conform căreia: "în caz de eliberare a membrilor Grupului de lucru din funcțiile deținute, atribuțiile lor în cadrul Grupului vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcțiile respective, fără emiterea altei dispoziții de Guvern".

Ședințe. Decizii

Grijă continuă pentru sinistrați

În cadrul ședinței Comisiei naționale pentru lichidarea consecințelor inundațiilor a fost examinată problema finalizării lucrărilor de construcție a caselor de locuit și asigurării condițiilor adecvate de trai pentru sinistrații din satele Cotul Morii, Nemțeni și Obileni din raionul Hîncești. De asemenea, au fost abordate chestiuni privind construcția infrastructurii inginerești și a obiectelor de menire social-culturală, asigurarea procesului de reexaminare și reconfirmare a listei de repartizare a caselor de locuit în satul Cotul Morii, consolidarea și schimbarea destinației terenurilor pe care sînt construite casele și drumurile. Conform informațiilor prezentate, din totalul de 706 case, ce urmează a fi construite de către diferiți investitori, au fost date în exploatare 241 de case, iar în 63 de case locuiesc deja beneficiarii. În luna martie este preconizată darea în exploatare a 61 de case, iar în luna aprilie – a 365 de case. Toate drumurile de pe șantierele de construcție au fost pietruite în proporție de 100%. În localitățile în care au fost construite case noi, este prevăzută construcția infrastructurii inginerești și a obiectelor de menire social-culturală, iar pentru finalizarea acestor construcții urmează să fie alocate 273,6 milioane lei. Premierul a solicitat înlăturarea în regim de urgență a tuturor impedimentelor în ceea ce privește perfectarea actelor de schimbare a destinației terenurilor pe care sînt construite casele de locuit și repartizarea corectă a locuințelor către beneficiari.

Ședință de bilanț la MAI

Primul ministru a participat la ședința de bilanț anual a Ministerului Afacerilor Interne, în cadrul căreia a fost analizată activitatea efectivului de poliție, nivelul de combatere a criminalității și respectarea drepturilor și libertăților cetățenilor. Conform raportului ministrului Afacerilor Interne, starea de lucruri în cadrul instituției este una nesatisfăcătoare: ministerul rămîne a fi o instituție a poliției și mai puțin a administrării afacerilor interne; birocrația și mentalitatea învechită a unor colaboratori persistă; unele structuri ale MAI își dublează activitatea; imaginea polițistului în societate lasă de dorit. În perioada imediat următoare va fi reformat completamente aparatul de conducere al ministerului și elaborată o nouă structură a MAI. În cadrul alocuțiunii sale, Prim-ministrul a criticat activitatea poliției rutiere, a solicitat explicații privind neexecutarea sarcinilor trasate și persoanele care ce se fac vinovate de acest fapt. Vlad Filat a menționat aparte faptul, că de calitatea reformelor inițiate în MAI depinde în mare parte parcursul pe calea integrării europene, obținerea regimului liberalizat de vize cu Uniunea Europeană. Filat a chemat conducerea MAI să întreprindă masuri drastice în ceea ce privește combaterea corupției în rîndul polițiștilor.

Ședința Comisiei Naționale pentru e-Transformare

Peste 80 la sută din cetățenii Republicii Moldova utilizează telefonia mobilă, iar peste 30 de procente din populație are acces la Internet. Pentru anul 2020 se propune ca majoritatea serviciilor publice pentru cetățeni să fie digitalizate, iar utilizarea serviciilor publice de către cetățeni să fie mai înaltă de 50 la sută, iar 90 de procente din datele guvernamentale cu caracter public să fie disponibile on-line. Prim-ministrul Vlad Filat a accentuat necesitatea coordonării și desfășurării unor acțiuni comune a tuturor structurilor guvernamentale în procesul de e-Transformare.

Reacții la demersul PCRM

Purtătorul de cuvînt al Prim-ministrului, Igor Volnițchi, a susținut un briefing pentru presă, ca urmare a unor recente declarații publice ale reprezentanților Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM), în cadrul cărora au fost aduse acuzații și îndemnuri în adresa Guvernului. Volnițchi apreciază "constructivismul" și pretinsa dorință de a contribui la soluționarea problemelor sociale, afișate de comuniști drept un gest fariseic, o sfidare a bunului simț și o bătaie de joc față de cetățeni, deoarece, starea actuală în care se află Republica Moldova este o urmare directă a acțiunilor comuniștilor. În context, au fost invocate mai multe argumente, inclusiv compararea indicatorilor din ultima perioadă de guvernare comunistă și prima perioadă de guvernare democratică. Creșterea prețurilor este o urmare directă a acțiunilor PCRM, care a semnat cu Concernul rus "Gazprom" un protocol care prevede creșterea tarifelor la gaze naturale, inclusiv în anul 2011. Un document elaborat de PCRM în anul 2009 presupunea: concedierea a cinci mii de profesori; obligarea acelorași profesori să lucreze gratis cu două ore mai mult; stoparea acordării creditelor preferențiale; stoparea indexării depunerilor populației la "Banca de Economii" etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

Decrete

Președintele interimar a conferit primele distincții de stat:

  • cu "Ordinul de Onoare" a fost decorat Kalman MIZSEI, Reprezentant Special al Uniunii Europene în Republica Moldova, în legătură cu încheierea mandatului său;
  • titlul onorific "Artist al Poporului" a fost conferit domnului Petru GOZUN, președinte al Federației Dansului Sportiv din Moldova și al Clubului Sportiv de Dans "Codreanca", ex-deputat PCRM.

În conformitate cu prevederile Codului Electoral, prin decret al președintelui interimar, domnul Andrei Volentir a fost desemnat membru al Comisiei Electorale Centrale. Anterior, Andrei Volentir a fost reprezentant al Partidului Democrat din Moldova în Comisia Electorală Centrală.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

Prețurile și inflația

Valul de scumpiri se tot întețește…

Datele statistice arată că indicele prețurilor de consum (IPC) în ianuarie 2011 față de decembrie 2010 a constituit 101,1%, iar față de ianuarie 2010 – 106,7%. Astfel că pentru luna ianuarie am avut o rată a inflației de 1,1%. Creșterea prețurilor medii de consum în ianuarie 2011 față de decembrie 2010 a fost determinată de majorarea prețurilor la produsele alimentare cu 2,5% (care de fapt au crescut cel mai mult), nealimentare cu 0,4% și a tarifelor pentru prestarea serviciilor populației cu 0,3%. Creșterea prețurilor a produselor alimentare a fost mai semnificativă la: cartofi – cu cca 15%, tendință care de altfel se conturează și pentru luna februarie. Prețurile au crescut și pentru un șir de produse ca legume proaspete – cu cca 9% (inclusiv: sfeclă roșie – cu 21%, morcov – cu 14,4%, ceapă – cu 12,5%, varză – cu 8,8%), zahăr – cu peste 5% și fructe proaspete – cu cca 5% (inclusiv: mere – cu 11%). În perioada de raport s-au majorat prețurile la: combustibili – cu peste 3%, dar și tarifele pentru prestarea serviciilor către populație cu cca 2%.

Piața muncii

Aparent, salariile au crescut…

Potrivit statisticii oficiale, în 2010 angajații din sectorul financiar-bancar au ridicat cele mai mari salarii medii lunare – 6365 de lei, iar în decembrie 2009 au avut un salariu mediu chiar de 8760 de lei. La polul opus, angajații din piscicultură au avut un salariu mediu de 1621 de lei; agricultorii și silvicultorii – 1645 de lei. Datele BNS arată că angajații din sectorul electro-termic, asigurarea cu gaze și apă au ridicat anul trecut un salariu mediu de 4841 lei, iar cei din comerțul cu ridicata și amănuntul – 2718 lei. Funcționarii din administrațiile publice au ridicat salarii medii de cca 3277 lei, iar angajații din învățământ – 2358 lei. În domeniul sănătății și asistenței sociale – 2883 lei. Angajații din cultură, sport și activități recreative au avut un salariu mediu de 2113 lei.

Alte genuri de activitate și retribuțiile medii lunare:

  • Industrie: 3438 lei;
  • Industria extractivă: 3321 lei;
  • Industria prelucrătoare: 3096 lei;
  • Construcții: 3227 lei;
  • Industria hotelieră și restaurante: 2391 lei;
  • Transporturi și comunicații: 3914 lei;
  • Tranzacții imobiliare: 3625 lei.

Salariul mediu lunar nominal al unui lucrător din economia națională a constituit 2972 lei (cca 247 USD) și s-a mărit față de perioada similară a anului 2009 cu ceva mai mult de 8%. În sfera bugetară, salariul mediu a constituit cca 2550 lei și a crescut față de aceiași perioada a anului precedent cu 6%, în sectorul real al economiei – 3213 lei și s-a majorat cu 9% fața de perioada similară a anului 2009.

Figura 1. Salariile medii pe unele sectoare de activitate, in % din media pe țară (2010)

Salariile medii pe unele sectoare de activitate, in % din media pe țară (2010)

Sursa: BNS, www.statistica.md

Comerț extern

Exporturi și importuri în creștere…

În anul 2010 valoarea exporturilor moldovenești au totalizat ceva mai mult de 1,582 miliarde USD, volum superior celui realizat în anul 2009 cu cca 23%. Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE-27) au însumat cca 747 milioane USD (cu cca 12% mai mult față de anul 2009), deținînd o cotă de peste 47% în total exporturi (cca 52% în anul 2009). Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de peste 39% (în anul 2009 – 38%), ce corespunde unei valori de peste 624 milioane USD. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au majorat cu peste 27%, comparativ cu anul 2009. Exporturile de produse alimentare au constituit peste 26% din total exporturi, urmate de exportul mașinilor și echipamentelor pentru transport precum și articole manufacturate diverse cu o pondere de 40% din total exporturi. Exporturile de băuturi și tutun s-au situat pe locul trei, deținînd o cotă de 13% în total exporturi. În cadrul acestei secțiuni de mărfuri preponderente rămîn a fi exporturile de băuturi alcoolice și nealcoolice (cca 87% din total secțiune și peste 11% din total exporturi). Totodată, în anul 2010 importurile au totalizat peste 3,855 miliarde USD, volum superior celui realizat în anul 2009 cu peste 17%. Importurile din țările Uniunii Europene (UE-27) s-au cifrat la 1,704 miliarde USD (cu cca 20% mai mult decît în anul 2009), deținînd o pondere de peste 44% în total importuri (peste 43% în anul 2009). Importurile de mărfuri provenite din țările CSI au avut o valoare de cca 1,257 miliarde USD (cu peste 10% mai mare decît în anul 2009), care echivalează cu o cotă de peste 32% în total importuri (cca 35% în anul 2009). Importurile de mașini și echipamente pentru transport au avut o cotă de cca 21% în total importuri. Importurile de combustibili minerali, lubrifianți și materiale derivate au deținut peste 20% din total importuri. În cadrul acestei secțiuni de mărfuri petrolul și produsele petroliere reprezintă 54% din total secțiune și 11%, din total importuri, iar gazul și produsele industriale obținute din gaz respectiv 43% și cca 9%. Importurile de mărfuri manufacturate, clasificate mai ales după materia primă au deținut o pondere de peste 19% în total importuri, cele de produse chimice și produse derivate au reprezentat 13,5% din total importuri. Importurile de produse alimentare și animale vii au înregistrat o pondere de peste 10% în total importuri. Decalajul considerabil în evoluția exporturilor și importurilor a determinat acumularea în anul 2010 a unui deficit al balanței comerciale în valoare de peste 2,273 miliarde USD, cu 282 milioane USD (cu peste 14%) mai mare față de cel înregistrat în anul 2009. Cu țările Uniunii Europene (UE-27) balanța comercială s-a încheiat cu un deficit de cca 958 milioane USD (în anul 2009 – cca 753 milioane USD), iar cu țările CSI – de cca 633 milioane USD (în anul 2009 – peste 651 milioane USD).

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Eforturile Președintelui OSCE în vederea reluării negocierilor în format "5+2"

În perioada 9–11 februarie 2011, ministrul de Externe al Lituaniei, președintele în exercițiu al OSCE, Audronius Azubalis, a vizitat Republica Moldova. În cadrul vizitei el s-a întreținut cu reprezentanții autorităților de la Tiraspol și Chișinău, scopul fiind pregătirea consultărilor în format "5+2" de la Viena, preconizate pentru perioada 14–15 februarie, după care să urmeze reluarea negocierilor oficiale în formatul respectiv. Vizita în Republica Moldova a fost precedată de vizite la Moscova și Kiev, unde Președintele OSCE s-a convins că "situația nu este tocmai roză", dar nici atît de proastă, încît să se renunțe la eforturile privind reluarea oficială a negocierilor în format "5+2". Deocamdată, nu există o agendă clară a eventualelor negocieri. În acest context, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene ale Republicii Moldova, Iurie Leancă, a declarat că poziția Moldovei în negocieri rămîne aceeași – elaborarea unui statut special pentru regiunea transnistreană, în cadrul Republicii Moldova, astfel încît să fie respectate suveranitatea și integritatea teritorială a țării, și retragerea armamentului rusesc din zonă.

Autoritățile transnistrene consideră că este prematură reluarea negocierilor

După întrevederea din 9 februarie a Președintelui în exercițiu al OSCE, Audronius Azubalis, cu reprezentanții autorităților de la Tiraspol, șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebceak, a declarat că reluarea negocierilor oficiale în format "5+2" este prematură. Yastrebceak a subliniat că nu poate fi vorba despre reluarea negocierilor atît timp cît nu este asigurată soluționarea problemelor cu care se confruntă întreprinderile transnistrene, iar mediatorii și observatorii internaționali se prefac că au uitat de aceste probleme, ignorînd poziția Transnistriei. Potrivit lui Yastrebceak, este anormal ca economia Transnistriei să fie supusă restricțiilor și măsurilor de blocaj, agenții economici transnistreni fiind nevoiți să perfecteze actele vamale pentru export în conformitatea cu normele legale ale Republicii Moldova. Aceasta fiindcă, nu mai poate vorba despre edificarea "unui stat comun" cu Republica Moldova, așa cum prevedea Memorandumul Kozak, elaborat în anul 2003: "Situația s-a schimbat radical. Lucrurile au evoluat și ceea ce a fost posibil atunci nu coincide cu sarcinile noastre actuale".

Consultările de la Viena în format "5+2"

In perioada 14–15 februarie 2011, la Viena, a avut loc runda de consultări in format "5+2" privind reglementarea conflictului transnistrean. Delegația moldoveneasca a fost condusă de Eugen Carpov, viceprim-ministru. În cadrul reuniunii au fost abordate preponderent probleme legate de consolidarea încrederii între părțile implicate în conflict, dar și probleme privind asigurarea libertății circulației, garanțiilor in procesul de reglementare. O problemă aparte a fost cea referitoare la reluarea negocierilor oficiale în format "5+2". Delegația moldovenească a atras atenția reprezentanților mediatorilor și observatorilor asupra problemelor ce țin de: libera circulație a persoanelor și bunurilor între cele doua maluri ale Nistrului; dificultățile cu care se confruntă elevii din școlile moldovenești cu predare în baza grafiei latine din Transnistria; situația din Zona de Securitate, etc. În acest context, delegația moldovenească a pledat pentru reluarea necondiționată a negocierilor în format "5+2". Reprezentantul Transnistriei a remarcat că doar soluționarea problemelor de ordin practic cu care se confruntă regiunea poate deschide calea spre reluarea negocierilor, și nicidecum declarațiile politice. Din acest punct de vederea, au fost examinate modalitățile de intensificare a activității grupurilor de lucru pentru consolidarea încrederii reciproce. În special, s-a pus accentul pe lansarea activității grupului de lucru în domeniul educației, precum și pe intensificarea acțiunilor în vederea facilitării activității economice a întreprinderilor din Transnistria. O discuție aparte a fost dedicată cazurilor de condamnare de către structurile transnistrene la termene lungi de privare de libertate a cetățenilor moldoveni. În această ordine de idei, delegația moldovenească a solicitat eliberarea lui Ernest Vardanean, condamnat la 15 ani de privațiune de libertate, și Ilie Cazac, condamnat la 14 ani, ambii pentru "spionaj în favoarea Moldovei". La finele reuniunii, participanții au convenit asupra programului de activități preconizate pentru anul curent. În pofida faptului că mediatorii și observatorii au remarcat existența premiselor necesare pentru reluarea negocierilor oficiale în format "5+2", subiectul dat urmează a fi abordat la viitoarea reuniune.

OSCE și Delegația UE despre condamnările cetățenilor moldoveni în Transnistria

Președintele în exercițiu al OSCE, Audronius Azubalis, a declarat în cadrul vizitei sale în Republica Moldova că Președinția OSCE va continua să caute soluții pentru cazul Ilie Cazac, condamnat pe 9 februarie 2011 de autoritățile din Transnistria în baza unor acuzații de trădare. În acest sens, OSCE va desfășura prin intermediul canalelor diplomatice acțiuni și în vederea cazului Ernest Vardanean, care de asemenea a fost condamnat acum cîteva luni pentru spionaj în favoarea Moldovei. În aceeași ordine de idei, Delegația UE în Moldova a evocat necesitatea respectării drepturilor omului, în special, al respectării dreptului la un proces echitabil, precum și al drepturilor deținuților. Delegația UE și-a declarat îngrijorarea în legătură cu circumstanțele investigării cazului lui Ilie Cazac, în special lipsa de transparență a procesului și refuzul de a-i oferi asistență juridică la propria alegere, precum și contactul cu membrii familiei.

Senator Richard Lugar: Washingtonul trebuie să preseze Moscova…

Senatorul republican, Richard Lugar, membru al Comisiei pentru Politică Externă a Senatului, a publicat la 8 februarie 2011 un raport intitulat "Will Russia end Eastern Europe’s last frozen conflict"EN, în care îi recomandă administrației de la Washington să sprijine Republica Moldova în vederea soluționării problemei transnistrene. Potrivit recomandărilor raportului, recentele evoluții din Republica Moldova și atenția cu care tratează situația din Transnistria liderii europeni oferă o oportunitate pentru SUA de a face același lucru în vederea reluării negocierilor privind Transnistria și susținerea aspirațiilor pro-Vest ale Moldovei. În mod special, SUA trebuie să:

  • acorde atenție la cel mai înalt nivel diplomatic reluării negocierilor privind soluționarea problemei transnistrene în baza eforturilor lansate de guvernele Germaniei și Franței. Experiența sugerează că pozițiile SUA de lider în problemele securității europene rămîn indispensabile. O soluționare durabilă ar consolida stabilitatea politică și creșterea economică în întreaga Moldovă, ar încuraja apropierea de instituțiile din Vest, ar submina traficul ilegal de bunuri și persoane, ar asigura drepturile individuale și libertățile în Transnistria;
  • susțină înlocuirea misiunii de pacificare a Rusiei cu o misiune civilă internațională;
  • convingă Rusia că asistența acesteia în soluționarea problemei transnistrene și a altor conflicte înghețate ar servi drept o dovadă că dezvoltarea relațiilor NATO-Rusia poate asigura securitatea în Europa de Est și că relațiile din zona post-sovietică nu sînt un joc cu "suma zero";
  • susțină retragerea prezenței militare și a armamentului din Moldova;
  • continue discuțiile privind controlul armelor convenționale în Europa;
  • anuleze restricțiile Jackson-Vannik și să îmbunătățească relațiile comerciale bilaterale;
  • elaboreze o Cartă a parteneriatului SUA – Republica Moldova;
  • ofere asistență tehnică guvernului Moldovei în domeniul reformei instituționale și a creșterii economice;
  • organizeze briefing-uri regulate pentru Comisia pentru Relații Externe a Senatului privind starea negocierilor în procesul transnistrean și a altor conflicte.

cuprins articolul precedent


Relații externe

Integrarea Europeană

Uniunea Europeană va continua să susțină Republica Moldova

În perioada 9–10 februarie prim-ministrul, Vlad Filat, a efectuat o vizită la Bruxelles, în cadrul căreia a aut întrevederi cu mai mulți oficiali europeni. Agenda discuțiilor a inclus următoarele subiecte: conflictul transnistrean, exportul produselor vinicole pe piața europeană, conectarea la piața energetică europeană, evoluțiile politice interne vizînd alegerea șefului statului și desfășurarea negocierilor privind Acordul de Asociere RM-UE. Potrivit serviciului de presă a Guvernului, Graham Watson, raportor pentru Acordul de Asociere RM-UE din partea Parlamentului European, a declarat în cadrul întrevederii cu premierul moldovean că Parlamentul European s-a bucurat de reconstituirea Alianței pentru Integrare Europeană și a dat asigurări privind susținerea în continuare a Republicii Moldova. În același timp, oficialii europeni au îndemnat liderii politici din Republica Moldova să ajungă la un compromis în vederea alegerii șefului statului și astfel, depășirii crizei politice.

Pe de altă parte, prim-ministrul Vlad Filat a solicitat oficialilor europeni susținerea majorării cotei de export a vinului moldovenesc pe piața europeană, ce urmează să fie discutată de către Parlamentul European în viitorul apropiat. De asemenea, prim-ministrul a solicitat susținerea UE în implementarea proiectelor de diversificare a surselor energetice ale Republicii Moldova.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Oficialitățile românești continuă să susține cauza integrării europene a Republicii Moldova. În particular, pe 4 februarie, în cadrul reuniunii Consiliului European care a avut pe agendă sectorul energetic și inovarea, președintele României Traian Băsescu a declarat că în procesul creării pieței energetice europene, România susține conectarea la infrastructura energetică europeană și altor țări, care nu sunt în mod necesar în Uniunea Europeană, cum ar fi Serbia și Republica Moldova.

Cu toate acestea, discuțiile privind semnarea unui Tratat de bază între Republica Moldova și România nu avansează. De asemenea, nu a fost încă ratificat de ambele state tratatul privind regimul frontierei de stat dintre România și Republica Moldova. Potrivit afirmațiilor Președintelui Comisiei pentru politică externă, senatorul român Titus Corlățean, aflat pe 14–16 februarie într-o vizită la Chișinău în cadrul unei delegații oficiale a Senatului României, semnarea unui Tratat de bază între Republica Moldova și România este sarcina guvernelor și trebuie să țină cont de pozițiile și aspirațiile ambelor părți. În cadrul vizitei, Titus Corlățean a făcut publică disponibilitatea legislativului român să ofere Parlamentului moldovean toată baza legislativă ajustată la legislația comunitară. De asemenea, Titus Corlățean și Igor Corman, președintele Comisiei pentru politică externă și integrare europeană a Parlamentului Republicii Moldova au decis asupra creării unei Comisii de integrare europeană comune dintre Parlamentele celor două țări, precum și asupra implementării unui proiect de Twinning între Parlamentele Republicii Moldova și a României și a unui membru UE, cu finanțare europeană.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Decizia Curții Constituționale: șanse – da, soluții – ba
Igor Boțan

În linii mari, decizia CC din 8 februarie 2011 oferă AIE șanse să dispună în mod legitim de timp suficient pentru identificarea unei soluții certe de alegere a șefului statului și pentru depășirea crizei instituționale »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect