ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IX, nr. 164, 1–15 martie 2011

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Evenimente de importanță sporită

Proiectul legii pentru anularea dreptului colaboratorilor poliției la compensarea cheltuielilor pentru închirierea locuinței

Parlamentul a aprobat un proiect de lege pentru modificarea articolului 40 al Legii cu privire la poliție, care propune excluderea dreptului colaboratorului poliției la compensarea cheltuielilor pentru închirierea locuinței, în cazul că acestuia nu i se asigură spațiu locativ. Guvernul argumentează necesitatea modificării prin faptul că anterior dreptul la locuință al colaboratorului poliției a fost exclus din legislație și nu mai există obligația de a asigura spațiu locativ sau careva compensații în acest scop. Deși executivul a considerat proiectul drept unul cu caracter tehnic, dezbaterea acestuia a provocat replici și declarații dure din partea opoziției, deputații fracțiunii PCRM acuzînd majoritatea parlamentară că ar adopta un document neconstituțional, că ar atenta la drepturile angajaților poliției și astfel ar periclita securitatea publică. Conform informațiilor difuzate de reprezentanții PCRM, din cauza anulării înlesnirilor anterioare, în Ministerul Afacerilor Interne sunt depuse peste două mii de rapoarte ale ofițerilor și subofițerilor de eliberare din funcții, procese similare atestîndu-se și în cadrul Serviciului de Informații și Securitate, în Serviciul de Protecție și Pază de Stat. Reprezentanții majorității parlamentare au replicat prin faptul că normele existente anterior nu erau aplicabile, iar păstrarea reglementărilor respective genera adresări în instanțele de judecată și condamnări ale Republicii Moldova la CEDO. Pentru respectivul proiect de lege au votat în prima lectură doar 45 de deputați ai majorității parlamentare.

Acte legislative

Legea pentru aprobarea Strategiei de dezvoltare a pieței financiare nebancare pe anii 2010 – 2013 și a Planului de acțiuni pentru implementarea Strategiei. Strategia stabilește politica de stat în domeniul pieței financiare nebancare, concretizează reformele necesare în domeniu, cu scopul de a asigura o dezvoltare durabilă a pieței financiare nebancare și transformarea acesteia intr-un instrument eficient de atragere și distribuire a investițiilor. Conform autorilor, implementarea Strategiei va contribui la asigurarea unui grad mai înalt de transparență, de protecție a intereselor participanților la piața financiară nebancară, va diminua riscurile aferente și va îmbunătăți eficiența în domeniu.

Legea privind transmiterea transfrontalieră a datelor cu caracter personal. Este adoptată o derogare de la prevederile articolului 16 din Legea cu privire la protecția datelor cu caracter personal, în privința transmiterii transfrontaliere a datelor cu caracter personal către Muzeul Memorial al Holocaustului din Statele Unite ale Americii, întru facilitarea executării Acordului între Muzeul Memorial al Holocaustului și Serviciului de Stat de Arhivă din Republica Moldova. Datele urmează a fi transmise în vederea studierii crimelor, care au avut loc în perioada celui de al doilea război mondial, similar cum au procedat majoritatea statelor europene în raport cu Muzeul Memorial al Holocaustului din SUA. Cheltuielile aferente implementării prevederilor respective vor fi suportate de partea americană.

Legi de ratificare a unor acte internaționale:

  • Convenția Organizației Națiunilor Unite cu privire la privilegiile și imunitățile agențiilor specializate;
  • Protocolul la Acordul de parteneriat și cooperare de instituire a unui parteneriat intre Republica Moldova, pe de o parte, și Comunitățile Europene și statele membre ale acestora, pe de altă parte, referitor la un Acord-cadru între RM și UE privind principiile generale de participare a Republicii Moldova la programele Uniunii;

Proiectul legii privind securitatea industrială a obiectelor industriale periculoase. Proiectul propune stabilirea bazelor juridice și economice pentru asigurarea funcționalității obiectelor industrial periculoase în condiții de securitate și fiabilitate, avînd drept scop prevenirea avariilor și pregătirea agenților economici în localizarea, preîntimpinarea și lichidarea efectelor avariilor la obiectele industrial periculoase.

Control parlamentar. Declarații

Informații

Vicepremierul Eugen Carpov a informat deputații despre incidentul care a avut loc pe 2 martie 2011 în localitatea Corjova din raionul Dubăsari, unde, în timpul ceremoniilor dedicate Zilei Memoriei, primarul localității Corjova și un consilier local au fost reținuti abuziv de forțele de ordine transnistrene.

Reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene au prezentat informații despre:

  • viitorul Acord privind liberalizarea regimului de vize cu UE;
  • implementarea Acordului existent între Republica Moldova și Uniunea Europeană privind facilitarea eliberării vizelor;
  • preluarea de către Republica Moldova a președinției în Organizația Internațională pentru Democrație și Dezvoltare Economică GUAM;
  • procesul de delimitare și demarcare a frontierei dintre Republica Moldova și Ucraina.
Întrebări. Interpelări
  • Deputatul PDM Igor Corman a solicitat Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene informații privind respectarea transparenței decizionale în cadrul ministerului. Deputatul și-a bazat interpelarea pe Raportul de monitorizare a transparenței decizionale în cadrul organelor centrale de specialitate ale administrației publice, realizat de ADEPT;
  • Deputatul PCRM Alexandru Petcov a solicitat Aparatului Parlamentului să prezinte informații privind tenderul pentru alegerea operatorului de telefonie mobilă care va presta servicii Parlamentului în cadrul unui pachet corporativ, precum și despre sursele din care Aparatul Parlamentului va suporta cheltuielile respective;
  • Deputatul PLDM Valeriu Ghilețchi a solicitat de la Ministerul Sănătății informații despre problemele apărute la asigurarea cu insulină a cetățenilor bolnavi de diabet zaharat;
  • Deputatul PCRM Artur Reșetnicov a solicitat conducerii Parlamentului și a Aparatului Parlamentului informații despre cauzele nepublicării declarațiilor de venituri și averi ale deputaților, precum și despre funcționalitatea paginii web a legislativului.
  • Deputatul PCRM Grigore Petrenco a solicitat Procuraturii Generale să investigheze cazul de introducere neregulamentară a unor texte în Legea privind reglementarea prin licențiere a activității de întreprinzător și existența componentelor infracțiunilor de fals sau exces de putere.
  • Deputatul PDM Valentina Stratan a solicitat informații despre respectarea prevederii Legii cu privire la tutun și la articolele din tutun și eventuale amenzi aplicate în cazul nerespectării prevederilor prohibitive.
  • Deputatul PCRM Artur Reșetnicov a solicitat directorului Serviciului de Informații și Securitate explicații referitoare la legalitatea apelului telefonic al deputatului Mihai Ghimpu și prezentarea în direct a răspunsului privind traversarea frontierei de stat și aflarea in Republica Moldova a unui cetățean străin (purtător al numelui Gadaffi).
Declarații
  • Deputatul Tudor Deliu a prezentat o declarație a fracțiunii PLDM privind comemorarea zilei de 2 martie 1992, cînd au început luptele pentru apărarea independenței și integrități țării.
  • Deputatul PCRM Grigore Petrenco a dat citire unei declarații privind problema vizelor și nerespectarea Acordului RM cu UE privind facilitarea regimului de vize, încheiat anterior și intrat în vigoare la 1 ianuarie 2008.
cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

Evenimente de importanță sporită

Indexarea prestațiilor sociale

Guvernul a adoptat Hotărîrea cu privire la indexarea prestațiilor de asigurări sociale și a unor prestații sociale de stat prin care a stabilit coeficientul indexării prestațiilor în anul 2011 în mărime de 7,8%. Astfel, de la 1 aprilie 2011 se indexează: – toate tipurile de pensii, stabilite și recalculate în temeiul Legii privind pensiile de asigurări sociale de stat; – pensiile stabilite conform legislației anterioare pentru vechime în muncă, pentru funcționarii publici; ale colaboratorilor vamali; – indemnizațiile de invaliditate; – pensiile, stabilite în temeiul Legii privind protecția socială a cetățenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl; – pensiile stabilite conform Legii asigurării cu pensii a militarilor și a persoanelor din corpul de comandă și din trupele organelor afacerilor interne. Totodată, se stabilește că indexarea pensiilor deputaților, membrilor de Guvern, funcționarilor publici, aleșilor locali și colaboratorilor vamali se va efectua doar pentru partea de pensie achitată din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat. Conform aceleiași decizii, de la 1 aprilie 2011 cuantumul pensiei minime indexate constituie:

  • 570,66 lei – mărimea pensiei pentru limită de vîrstă pentru lucrătorii din agricultură;
  • 641,00 lei – mărimea pensiei pentru limită de vîrstă a celorlalți beneficiari de pensii pentru limită de vîrstă;
  • 456,02 lei – mărimea pensiei de invaliditate de gradul I;
  • 440,36 lei – mărimea pensiei de invaliditate de gradul II;
  • 310,08 lei – mărimea pensiei de invaliditate de gradul III.

Numiri. Demisii

Guvernul a emis cîteva hotărîri prin care, în scopul executării unor decizii ale instanțelor de judecată, a restabilit în funcții cîțiva șefi ai direcțiilor teritoriale control administrativ:

  • Octavian Mahu (Bălți);
  • Alim Afonin (Soroca);
  • Ion Nasalciuc (Orhei).

Hotărîri

Hotărîrea cu privire la instituirea Comisiei guvernamentale pentru reintegrarea țării. Comisia formată de executiv va avea printre atribuții: asigurarea și coordonarea promovării de către toate instituțiile naționale ale Republicii Moldova a unei politici unice în domeniul reintegrării țării; examinarea propunerilor elaborate de autoritățile administrației publice în vederea creării condițiilor de reintegrare a regiunii transnistrene; coordonarea acțiunilor de soluționare a problemelor identificate; prezentarea propunerilor în vederea luării deciziilor ce se impun în procesul de realizare a obiectivului de reintegrare a țării. Comisia urmează a se întruni cel puțin o dată în două luni sau după necesitate. Președintele și vicepreședintele Comisiei pot atrage în activitatea acesteia experți, reprezentanți ai autorităților administrației publice sau ai societății civile. Președinte al Comisiei este Prim-ministrul, iar funcția de vice-președinte va fi asigurată de viceprim-ministrul responsabil de domeniul reintegrării țării, din componența ei fac parte toți membrii Guvernului, precum și Procurorul general, directorii Serviciului Vamal, de Grăniceri, al CCCEC și SIS.

Hotărîrea cu privire la eliberarea grîului alimentar din rezervele materiale de stat. Agenția Rezerve Materiale va elibera din rezervele materiale ale statului, în vederea împrospătării și înlocuirii periodice, 8670 tone de grîu alimentar întreprinderilor de panificație nominalizate de consiliile raionale/municipale. În contractele încheiate cu beneficiarii de grîu alimentar va fi prevăzută obligativitatea acestora de a utiliza grîul primit strict în scopuri de panificație, pentru aprovizionarea populației din teritoriu cu pîine, iar restituirea grîului alimentar eliberat din rezervele materiale de stat se va efectua de către beneficiarii finali în termen de pînă la 1 septembrie 2011.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • pentru modificarea și completarea unor acte legislative (politica fiscală și bugetară pentru anul curent);
  • proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2011;
  • proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011;
  • proiectul de Lege privind compensațiile sociale unice.
  • proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2011.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Cancelariei de Stat au fost allocate 100 mii lei pentru achitarea onorariului Biroului de Avocați "Buruiana&Partners" pentru efectuarea auditului juridic al litigiului inițiat de către S.R.L. "Energoalians";
  • Ministerului Afacerilor Interne i s-au alocat 400 mii lei pentru organizarea și desfășurarea manifestărilor de comemorare consacrate Zilei Memoriei (2 martie);
  • Suma de un milion de lei a fost alocată pentru elaborarea studiului de fezabilitate privind construcția gazoductului Chișinău-Iași;
  • Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei i se alocă mijloace financiare în sumă de 608,5 mii lei pentru confecționarea medaliilor comemorative "Participant la lichidarea consecințelor catastrofei de la Cernobîl – 25 ani".

Ședințe. Decizii

Ședința Comitetului Interministerial pentru Planificare Strategică

În cadrul ședinței au fost examinate aspecte ce țin de: Programul de suport bugetar în domeniul energetic cu finanțare de la UE; proiectele strategice din cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră România-Ucraina-Republica Moldova 2007–2013; instrumentul de consolidare instituțională Twinning; proiectul Investiții și Servicii Rurale (RISP II); prioritățile de politici publice pentru anii 2012–2014 și calendarul noului document de planificare strategică. În cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră România-Ucraina-Republica Moldova 2007–2013 au fost selectate 7 proiecte cu un buget total de cca 12 mil. Euro, acestea vizînd: sectorul energetic, cooperarea vamală, monitorizarea și prevenirea dezastrelor naturale. Comitetul Interministerial pentru Planificare Strategică a aprobat 5 proiecte care vor fi propuse Delegației UE spre finanțare, privind: implementarea Planului de Dezvoltare Strategică 2011–2014 și a standardelor internaționale de către Curtea de Conturi; suport pentru Agenția Relații Funciare și Cadastru pentru armonizarea legislației la standardele UE, suport Agenției de Transplant, consolidarea capacităților administrative ale Agenției de Proprietate Publică. Comitetul Interministerial a stabilit și 7 priorități de politici publice pentru anii 2012–2014:

  • integrarea europeană;
  • reintegrarea țării;
  • politică externă eficientă și echilibrată;
  • supremația legii;
  • combaterea sărăciei și servicii publice de calitate;
  • creștere economică durabilă;
  • descentralizarea puterii.
Întrevedere cu investitorii străini

La întrevederea Primului-ministru cu reprezentanții Asociației Investitorilor Străini din Republica Moldova au particiapt conducătorii celor mai mari companii cu capital străin, care au apreciat activitatea Guvernului în vederea îmbunătățirii climatului investițional. În același timp, oamenii de afaceri au punctat un set de probleme care necesită soluționare de comun acord cu instituțiile statului: • comercializarea terenurilor agricole către companiile cu capital străin; • implementarea unei politici fiscale transparente și corecte; • asigurarea cadrului legal eficient și a concurenței loiale pe piață; • stabilitatea politică și previzibilitatea condițiilor bugetar-fiscale. În cadrul ședinței, Vlad FILAT a solicitat delegarea reprezentanților Asociației Investitorilor Străini în calitate de membri ai Consiliului economic de pe lîngă Prim-ministru, care urmează a fi instituit în curînd. Consiliul va avea un rol de comunicare între Prim-ministru și mediul de afaceri, va aviza proiectele de decizii înainte de a fi aprobate de Guvern, reprezentanții Consiliului vor participa la ședințele Guvernului și vor avea posibilitate să se expună asupra chestiunilor examinate.

Dispoziție de susținere a proiectului "Hai, Moldova!"

Primul-ministru a semnat o dispoziție de susținere a inițiativei unor organizații neguvernamentale privind salubrizarea localităților, cu genericul "Hai, Moldova!". Conform dispoziției:

  • Ministerul Mediului urmează să examineze posibilitatea alocării din Fondul Ecologic Național a mijloacelor necesare pentru publicarea materialelor promoționale și implicarea personalului Inspectoratului Ecologic de Stat în procesul de cartare (GPS) a gunoiștilor;
  • în cadrul orelor de clasă (în licee, colegii, școli profesionale și universități) se recomandă organizarea lecțiilor dedicate importanței protecției mediului, educației spiritului ecologic, inclusiv prin păstrarea curățeniei;
  • studenții și tineretul studios sînt chemați să participe la colectarea deșeurilor la 16 aprilie, iar studenții de la facultățile de geografie sînt invitați să participe lucrările de cartare a gunoiștilor;
  • Serviciului Protecției Civile și Situațiilor Excepționale din cadrul Ministerului Afacerilor Interne va acorda asistența necesară în echiparea voluntarilor cu inventarul necesar pentru lucrările de salubrizare.
cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

Prețurile și inflația

Prețurile în creștere continuă…

Potrivit datelor BNS indicele prețurilor de consum (IPC) în februarie față de ianuarie 2011 a constituit 101,2%, iar față de februarie 2010 – 105,5%. Astfel, de la 1 ianuarie și pînă la 1 martie 2011 prețurile s-au majorat cu 2,3%. Creșterea prețurilor medii de consum în februarie față de ianuarie a.c. a fost determinată de majorarea prețurilor la produsele alimentare – cu 1,1%, nealimentare – cu 0,2% și a tarifelor pentru prestarea serviciilor populației – cu 2,6%.

În perioada de analiză mai semnificativ au crescut prețurile la: cartofi – cu 14%, legume proaspete – cu peste 4%, lapte și produse lactate – cu 3,5%, fructe proaspete – cu 3%, ulei vegetal – cu 2,5% și diverse crupe – cu peste 2%. La serviciile prestate populației în luna de raport a fost înregistrată o majorare mai semnificativă a tarifelor la: serviciile de întreținere locativă – cu peste 5% (inclusiv: tarifele pentru încălzirea centralizată – cu 21,5%, aprovizionarea cu gaze naturale prin rețeaua de conducte centralizate – cu 5,5% și alimentația cu apă potabilă și menajeră – cu 3%). De fapt, prețurile la produsele agricole au crescut cel mai mult pentru perioada anului 2010 (cu cca 43% față de 2009), fapt care a generat și creșterea pentru mai multe alimente. Cea mai mare creștere a fost înregistrată la produsele de origine vegetală – cca 58%, iar la cele de origine animalieră cu cca 5%. Potrivit unui raport al World Economic Forum, resursele tot mai restrînse de elemente fundamentale, precum hrana, reprezintă amenințări importante în acest an. Creșterea puternică a prețurilor alimentelor și energiei au aprins deja semnale de alarmă privind inflația în multe țări, iar situația va continua să se înrăutățească din cauza creșterii incidenței fenomenelor meteorologice extreme, nevoii tot mai mari de resurse și speculei financiare răspîndite.

Piața muncii

În 2010 salariile moldovenilor au fost erodate de inflație…

În anul 2010 salariul mediu lunar din economia națională a constituit în jur de 2972 lei (cca 250 USD) și s-a majorat față de anul 2009 în valoare nominală cu 8,2%, însă în termeni reali (ajustat la indicele prețurilor de consum) salariul a crescut cu doar 0,7%. Am putea concluziona că veniturile salariale ale populației au fost subțiate de rata inflației care a depășit valoarea de 8% pentru 2010, astfel capacitatea de cumpărare a populației a scăzut. Niveluri mai înalte ale salariului au fost înregistrate în următoarele activități: servicii financiar-bancare – 6368 lei, energie electrică și termică, gaze și apă – 4857 lei, transport și comunicații – 3914 lei, tranzacții imobiliare – 3755 lei, construcții – 3248 lei etc. Sub media pe țară au fost salariile angajaților din domeniul: învățămînt – 2361 lei, hoteluri și restaurante – 2315 lei, agricultură, economia vînatului și silvicultură – 1640 lei, piscicultură – 1620 lei. În sectorul bugetar salariul mediu lunar a înregistrat valoarea absolută de 2552 lei fiind cu 15% mai mic decît media pe țară, iar cel din sectorul real a fost de cca 3211 lei. Vestea bună pentru bugetari, în particular cei din învățămînt, este că de la 1 aprilie și 1 septembrie acestea vor crește cu 12,5%. Practic însă, veniturile angajaților în instituțiile de stat vor rămâne mai mici decît cele pe care le aveau cu un an în urmă.

Economie internațională

Țările di Asia sunt creditate cu cele mai mari rate de creștere în următorii 20–30 de ani…

Potrivit unui raport a economiștilor de la CitigroupEN, citat de ziarul ECOnomist, economiile Nigeriei, Indiei sau Iraqu-lui vor avea cele mai ridicate rate de creștere economică pînă în anul 2050. Mai jos aveți și o reprezentare grafică a celor zece economii ale lumii (majoritatea din Asia) care potrivit prognozelor vor avea creșteri economice constante între 6,5–9,5% în următorii 20–30 de ani.

1: Nigeria

Rata anuală de creștere: 8,5%;
PIB în 2050: 9.500 miliarde dolari;
Forța de muncă a Nigeriei va crește cu 123% în următoarele patru decenii, iar industria extractivă își va majora cota în PIB, valorificând resursele naturale ale țării. Sectorul privat este relativ dezvoltat, însă sînt necesare îmbunătățiri în sistemul sanitar, inclusiv pentru creșterea speranței de viață.

2: India

Rata de creștere anuală: 8%;
PIB în 2050: 86.000 miliarde dolari;
India are potențialul de a deveni cea mai mare economie din lume pînă în 2050, dar trebuie să se axeze pe dezvoltarea infrastructurii și să permită castelor inferioare și femeilor din zonele rurale accesul la educație.

3: Iraq

Rata anuala de creștere: 7,7%;
PIB în 2050: 2.200 miliarde dolari;
Revenirea țării după război poate conduce la o creștere economică anuală de 11,7% în următorii cinci ani. În următoarele patru decenii populația muncitoare va spori cu 143%, iar resursele de țiței și gaze naturale ar putea finanța masiv investițiile din infrastructură.

Unele țări din Asia și Africa cu creșteri economice constante în următorii 30 de ani

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Îndemnuri pentru reluarea procesului de negocieri în format "5+2"

La 1 martie 2011, regiunea transnistreană a fost vizitată de Însărcinatul Ministerului Afacerilor Externe al Germaniei pentru Europa de Est, Caucaz și Asia Centrală, Patricia Flor, cu scopul de a estima posibilitatea reluării negocierilor în vederea reglementării problemei transnistrene. Patricia Flor a menționat că Germania este dispusă, alături de UE, să ofere sprijin, inclusiv prin participarea la realizarea diferitelor proiecte. Pentru găsirea unor abordări funcționale, Patricia Flor a propus studierea experienței unificării Germaniei, lucru care ar permite familiarizarea cu etapele procesului. În replică, șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebceak, a menționat că la reluarea negocierilor trebuie chemați cei care l-au întrerupt în februarie 2006, și anume reprezentatul Republicii Moldova, Vasilii Șova, fără a explica cauzele. De asemenea, pentru reluarea negocierilor trebuie restabilită situația de pînă la întreruperea lor, adică admiterea comerțului internațional al Transnsitriei fără implicarea Republicii Moldova. Potrivit lui Yastrebceak, "Republica Moldova a întreprins o serie de măsuri prin care să facă presiune asupra părții transnistrene și care încalcă acordurile semnate anterior. În urma acțiunilor părții moldovenești, inclusiv în sfera reglementării vamale, care au fost susținute de conducerea Ucrainei, întreprinderile transnistrene de export au suferit pierderi considerabile, situația social-economică din Transnistria s-a înrăutățit brusc…Măsurile de presiune pe care le continuă conducerea Moldovei influențează negativ în continuare asupra capacității Transnistriei de a-și îndeplini angajamentele sociale în fața populației, limitează drepturile și posibilitățile cetățenilor". În aceeași ordine de idei, la întîlnirea Patriciei Flor cu liderul transnistrean, Igor Smirnov, acesta din urmă a menționat că cotele oferite de UE Moldovei pentru exportul preferențial al mărfurilor sînt folosite ca instrument de șantaj economic împotriva Transnistriei. Potrivit lui Smirnov nu există premize pentru unirea Transnistriei cu Republica Moldova, întrucît este vorba despre două entități incompatibile, care nu au nici un interes comun.

La 4 martie 2011, Șeful misiunii OSCE în Republica Moldova, Philip Remler, a avut o întîlnire cu liderul administrației separatiste transnistrene, Igor Smirnov, în cadrul căreia a fost discutată aceeași problemă – reluarea negocierilor oficiale în format "5+2". De aceeași manieră, liderul transnistrean a replicat că negocierile pot fi reluate doar în baza respectării principiului egalității părților și doar după înlăturarea barierelor în calea exporturilor transnistrene, introduse după întreruperea negocierilor de către partea moldovenească la 28 februarie 2006. În plus, Igor Smirnov a menționat că incapacitatea Chișinăului de a depăși criza politică nu oferă cadrul necesar pentru negocieri. Cu toate acestea, Șefului misiunii OSCE în Moldova, Philip Remler a menționat că în cadrul recentelor consultări de la Viena mai multe delegații participante au ajuns la concluzia că negocierile trebuie să aibă un statut oficial, pentru ca eventualele angajamente semnate să aibă același statut. Potrivit lui Remler ar fi bine ca deja în anul curent să fie făcute progrese în vederea circulației libere a cetățenilor, care să se bucure de protecția unor documente semnate în mod oficial.

La 8 martie 2011, șeful diplomației transnistrene s-a întîlnit cu delegația Grupului pentru Moldova al Adunării Parlamentare OSCE, condusă de Walburga Habsburg Douglas, subliniind că în procesul de reglementare transnistreană nu se întîmplă nimic deosebit nici măcar la nivelul grupurilor de lucru. În afara relansării trenului de pasageri pe ruta Chișinău-Tiraspol-Odesa, practic, nu s-a realizat nimic. În special nu a fost relansat traficul feroviar pentru transportarea mărfurilor prin teritoriul Transnistriei și nu au fost înlăturate barierele pentru comerțul extern al regiunii. Șeful diplomației transnistrene a subliniat că doar soluționarea acestor probleme ar putea impulsiona reluarea negocierilor în format "5+2".

Provocări de ziua comemorării începutului conflictului armat din 1992

În ziua de 2 martie 2011, în timpul comemorării evenimentelor din 1992, considerate drept începutul conflictului armat între cele două maluri ale Nistrului, miliția transnistreană i-au arestat pe primarului de Corjova, Valeriu Mițcul, și consilierul Iurie Coțofană. Incidentul s-a produs la ora 11.30 în fața bisericii din sat, în timpul slujbei de comemorare a victimelor războiului de pe Nistru. Aproximativ 30 de milițieni transnistreni au intervenit pentru a-i reține pe cei doi pe motiv că "pe teritoriul Republicii Moldovenești Nistrene este interzisă arborarea drapelului Moldovei".

Cei doi reținuți au fost judecați și condamnați la opt zile de arest administrativ. Potrivit miliției transnistrene cei doi s-au făcut vinovați de organizarea unui miting sub drapelul Republicii Moldova și pentru că au opus rezistență miliției transnistrene. Conflicte de acest gen se iscă la Corjova cu diferite ocazii, întrucît autoritățile moldovene consideră că această localitate se află sub jurisdicția sa, iar cele transnistrene consideră că Corjova nu este o localitatea distinctă, ci doar o suburbie a orașului Dubăsari, aflat sub jurisdicția transnistreană. Autoritățile moldovene au condamnat comportamentul miliției transnistrene pentru încălcarea drepturilor legitime ale cetățenilor, calificîndu-le drept provocare menită să prejudicieze procesul de reglementare a conflictului. De asemenea, autoritățile moldovene au menționat că întreaga responsabilitate pentru acțiunile ilegale care au loc în Zona de Securitate și consecințele ulterioare ale acestor provocări revine administrației de la Tiraspol. În această ordine de idei, potrivit autorităților moldovene "incidentul din nou a scos în evidență deficiențele în ceea ce privește capacitatea actualei operațiuni de pacificare de a reacționa la situațiile de criză, confirmînd, astfel, necesitatea inițierii dialogului cu privire la transformarea operațiunii într-o misiune multinațională civilă cu mandat internațional". Pentru a relaxa cumva situația, liderul transnistrean a decis la 5 martie să-i elibereze pe cei doi deținuți în semn de bunăvoință și cu ocazia apropierii sărbătorii de 8 martie. La 11 martie, directorul Departamentului pentru informație și presă al Ministerului Afacerilor Externe al Federației Ruse, Alexandr Lucașevici, a declarat că "incidentul de la Corjova confirmă o dată în plus că este necesară reluarea negocierilor oficiale în format "5+2" pentru reglementarea problemelor nesoluționate".

Administrația transnistreană acuză destabilizarea situației în ajunul vizitei lui Joe Biden

Incidentul de la Corjova din 2 martie 2011 a fost interpretat de administrația transnistreană drept o provocare din partea autorităților moldovenești, preconizată pentru vizita din 11 martie la Chișinău a vice-Președintelui SUA, Joseph Biden. Șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebceak, a menționat că Chișinăul a provocat incidentul de la Corjova pentru a atrage atenția vice-Președintelui SUA, în timpul vizitei acestuia la Chșinău și pentru a avea pretext în vederea abordării problemei transformării misiunii de pacificare a Rusiei în una civilă cu participare internațională, precum și pentru a invoca necesitatea dezarmării Transnsitriei etc. În acest context, oferind un interviu publicației americane "The Wall Street Journal", Yastrebceak a menționat că vice-Președintele american riscă să-și formeze o opinie distorsionată în privința Transnistriei dacă va comunica doar cu autoritățile moldovene. Potrivit lui Yastrebceak, "dacă vice-Președintele american nu poate vizita Tiraspolul în calitate de capitală a unui stat nerecunoscut, atunci nimic nu-l împiedică să se întîlnească cu reprezentanții Transnistriei în calitate de parte a conflictului".

Administrația regiunii transnistrene nemulțumită de vizita lui Joe Biden în Republica Moldova

La 12 martie 2011, administrația regiunii transnistrene a dat publicității un comunicat de presă prin care anunță că pune la îndoială statutul de observator imparțial al SUA în procesul de normalizarea a relațiilor dintre Republica Moldova și Republica Moldovenească Transnistriană. Comunicatul face referință la Protocolul din 27 septembrie 2005 prin care a fost consfințit formatul "5+2", care se referă în mod expres la drepturile și obligațiile observatorilor în procesul de negocieri, pe care declarațiile Vicepreședintelui SUA, Joe Biden, făcute pe 11 martie la Chișinău, le-ar fi încălcat. La modul concret, administrația transnistreană este nemulțumită de următoarele declarații ale oficialului american:

  • SUA susține reglementarea transnistreană, dar nu orice reglementare, ci una care ar asigura suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova. (Potrivit adminsitrației transnistrene această afirmație a lui Biden ar contraveni pozițiilor Chișinăului și Tiraspolului, precum și pozițiilor țărilor garante – Rusia și Ucraina, care consideră că formula finală a reglementării trebuie acceptată de amble părți implicate în conflict);
  • Conflictul urmează a fi soluționat în termene restrînse. (Liderii transnistreni consideră că SUA doresc arderea etapelor în procesul de reglementare, ignorînd necesitatea respectării statutului de părți egale în procesul de negocieri a Chișinăului și Tiraspolului);
  • Punctul de vedere exprimat de Joe Biden reiterează tezele din raportul senatorului Richard LugarEN din 8 februarie 2011 și vine să submineze dialogul inițiat de președintele rus, Dmidri Medvedev, cu liderii europeni privind securitatea europeană.

Potrivit declarației, declarațiile oficialului american ignoră realitățile ce s-au stabilit în regiune în ultimii 20 de ani și lipsește părțile implicate în conflict de cîmpul de manevră necesar pentru reglementarea acestuia. Cu această ocazie, Tiraspolul i-a reamintit lui Joe Biden despre rolul nefast pe care l-a jucat poziția SUA în regiune în noiembrie 2003, cînd a refuzat să susțină memorandumul Kozak.

Eforturi în vederea reluării activității grupurilor de lucru

La 5 martie 2011 a avut loc întîlnirea reprezentanților politici pentru reglementarea transnistreană în vederea relansării activității grupurilor bilaterale de experți. În cadrul întîlnirii partea moldovenească i-a transmis celei transnistrene un regulament privind activitatea grupurilor de lucru. Potrivit părții transnistrene aceasta are interes pentru activitatea grupurilor ce vizează economia, infrastructura, transportul auto și feroviar, ecologia. În acest context, partea transnistreană s-a arătat interesată de libera circulație a cetățenilor și mărfurilor, subliniind că Transnistria nu mai percepe taxa de 100% la importul bunurilor moldovenești, așteptînd ca și Republica Moldova să anuleze taxele de 8–20% la importul bunurilor transnistrene. În acest context, șeful diplomației transnistrene se întreba retoric – cine menține bariere în calea circulației mărfurilor și cine clasifică mărfurile din Transnistria ca fiind de import?

Transnistria intenționează să-și revadă concepția politicii bugetare și fiscale

Administrația transnistreană intenționează să revizuiască politica bugetară și fiscală pentru următorii trei ani. Noua concepție prevede un sistem de impozitare mai simplu și mai transparent, care ar conduce la creșterea încasărilor bugetare, atragerea investițiilor și crearea locurilor de muncă suplimentare. Cu această ocazie se presupune schimbarea administrării impozitării pentru business-ul mic și mijlociu, precum și pentru activitatea economică externă. În același context, se prevede simplificarea regulilor de contabilitate pentru micul business, pentru care se prevede consolidarea disciplinei fiscale și stimularea de a nu ascunde veniturile. Totodată, se prevede ridicarea impozitelor pentru prestatorii serviciilor de transport. Noua concepție prevede reducerea de trei ori a impozitului pentru plata dividendelor, de la 15% la 5%, așteptîndu-se că această măsură va spori renunțarea agenților economici la folosirea schemelor de redistribuire a veniturilor. De asemenea, se prevede mărirea impozitului social unic pînă la 24%, pentru a atrage resurse în Fondul de pensii care se confruntă cu o criză acută.

Rusia va relua asistența umanitară pentru Transnistria

În timpul vizitei sale la Moscova, președintele Sovietului suprem al Transnistriei și liderul mișcării "Obnovlenie", Anatolii Kaminskii, a discutat cu președintele Consiliului suprem al partidului de guvernămînt "Edinaya Rossia" din Federația Rusă, Boris Grîzlov, problema reluării ajutorului umanitar la Federației Ruse către Transnistria. Grîzlov la informat pe Kaminskii că problema reluării suportului umanitar este practic soluționată, amintind că în perioada 2007–2010 suma totală a suportului umanitar rusesc pentru Transnistria a fost de $55 milioane, banii fiind destinați celor 137 mii de pensionari transnistreni, spitalelor și grădinițelor de copii. Anterior, Rusia sistase ajutorul pentru Transnistria acuzînd administrația de la Tiraspol de delapidări a ajutoarelor. Deblocarea suportului rusesc pentru Transnistria a fost întotdeauna un element al luptei politice interne din Transnistria. Actualmente, în prejma alegerilor prezidențiale din Transnistria, programate pentru decembrie 2011, această luptă se acutizează. Faptul că liderul mișcării "Obnovlenie" este cel care contribuie la reluarea suportului rusesc este văzut ca o mică victorie pre-electorală a acestei formațiuni, care a anunțat că își va înainta propria contra-candidatură lui Smirnov la prezidențiale din decembrie.

Proiectul de modificare a constituției transnistrene votat în prima lectură

La 9 martie 2011 Sovietul suprem al Transnistriei a adoptat în prima lectură proiectul de modificare a constituției după ce acesta a fost consultat de Direcția juridică a Dumei de Stat a Rusiei și aprobat de Comisia pentru afacerile CSI și relațiile cu conaționalii. Acest gen de coordonare a avut loc în virtutea interesului Transnistriei de a-și armoniza legislația cu cea a Rusiei, care la rîndul său îi dorește Transnistriei prosperare și a acceptat să examineze și să susțină modificarea constituției transnistrene în calitate de garant în procesul de reglementare a conflictului. Versiunea finală a proiectul a fost elaborată de o comisie de conciliere și prevede introducerea instituției guvernului și a funcției de prim-ministru, precum și transformarea Sovietului suprem într-un for legislativ profesionist. Liderul transnistrean, Igor Smirnov, nu este mulțumit de varianta votată de Sovietul suprem, afirmînd că mai există lucruri ce urmează a fi soluționate. Pentru Smirnov nu există temeiuri pentru grabă, întrucît propunerile Sovietului suprem pot conduce la mărirea aparatului birocratic. De aceea, Smirnov propune ca instituția guvernului să fie deservită de funcționarii președinției pe care o conduce. Potrivit lui Smirnov, amendamentele la constituția transnistreană trebuie să anticipeze cursul evenimentelor de mai departe și să apere statalitatea transnistreană. El a mai menționat că nu va admite ca în rezultatul modificărilor constituționale să fie subminată balanța existentă între cele trei branșe ale puterii. De asemenea, Smirnov și-a reconfirmat atitudinea negativă față de introducerea sistemului electoral proporțional. În acest sens, poziția lui Smirnov vine în contradicție cu scopul declarat al reformei constituționale – aducerea normelor constituției Transnistriei în conformitate cu cele ale Federației Ruse.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Mitul despre poveste…
Igor Boțan

Joe Biden a explicat motivul vizitei sale: "Voi vizita Republica Moldova, fiindcă această țară este o poveste de succes democratică" »»»


Bugetul pentru 2011: între politic și economic
Iurie Gotișan

Am putea deja să constatăm că aprobarea bugetului de stat pentru 2011, chiar la această etapă, adică de către guvern, este un gest salutabil în sine. Fiind în primul rînd un document politic și apoi unul economic, proiecția bugetului a stîrnit dispute lesne de înțeles nu numai între putere și opoziție, ci și între partidele din cadrul AIE »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect