Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Data alegerilor | 22 martie 2015 | 12 şi 26 decembrie 2010 | 3 şi 17 decembrie 2006 | 6, 20 octombrie 2002 | 22 august şi 5 septembrie 1999 | 28 mai şi 11 iunie 1995 | ||||||
Turul I | Turul I | Turul II | Turul I | Turul II | Turul I | Alegeri repetate | Turul I | Turul II | Turul I | Turul II | ||
Tipul alegerilor | Alegerile Başcanului | Alegerile Başcanului | Alegerile Başcanului | Alegeri anticipate şi repetate ale Başcanului | Alegerile Başcanului | Alegerile Başcanului | ||||||
Numărul concurenţilor electorali | 10 (12-2) | 3 | 2 | 4 | 2 | 5 (6-1) | 3 (5-2) | 6 | 2 | 4 | 2 | |
Başcanul ales | Irina Vlah | Mihail Formuzal | Mihail Formuzal | Gheorghii Tabunşcic | Dmitrii Croitor | Gheorghii Tabunşcic |
Funcţia de Guvernator (Başcan) al Găgăuziei a fost instituită prin Legea Nr. 344-XIII din 23.12.1994 privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz Yeri), adoptată de Parlamentul Republicii Moldova. Primele alegeri ale Başcanului s-au desfăşurat în 1995, în baza unui Regulament provizoriu, adoptat de Guvernul Republicii Moldova. Ulterior, toate alegerile au fost organizate şi desfăşurate în conformitate cu prevederile Regulamentului Găgăuziei şi a Legii locale privind alegerea Guvernatorului (Başcanului) Găgăuziei, adoptate de Adunarea Populară a Găgăuziei.
Unicele alegeri anticipate ale başcanului au avut loc în anul 2002. Acestea au fost precedate de un conflict dintre Guvernatorul Găgăuziei, Dmitrii Croitor, legal ales la alegerile ordinare din septembrie 1999 şi puterea centrală, reprezentată la acel moment de Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM). După 2001, atît autorităţile centrale, cît şi membrii PCRM din Adunarea Populară a Găgăuziei au exercitat presiuni asupra Guvernatorului (acordarea votului de neîncredere din partea unor membri ai Adunării Populare a Găgăuziei, organizarea unui referendum de demitere a Guvernatorului, deschiderea de dosare penale, ameninţări şi intimidări, acuzaţii de relaţii cu forţe separatiste etc.). Sub influenţa presiunilor Dmitrii Croitor a demisionat din funcţia de Guvernator al Găgăuziei, înainte de termen şi astfel, au fost organizate alegeri anticipate ale Guvernatorului în toamna anului 2002.
Guvernatorul Găgăuziei este membru din oficiu al Guvernului Republicii Moldova şi se confirmă în această funcţie printr-un decret al Preşedintelui Republicii Moldova. În exercitarea atribuţiilor stabilite de lege, Guvernatorul poate emite hotărîri şi dispoziţii care sînt executorii pe tot teritoriul UTA Găgăuzia. În teritoriul UTA Găgăuzia Guvernatorul se bucură de imunitate, nu poate fi tras la răspundere juridică pentru opiniile exprimate în exercitarea mandatului. Suspendarea din funcţie, înainte de termen, a Guvernatorului Găgăuziei are loc în cazul dacă acesta nu respectă Constituţia şi legislaţia Republicii Moldova, legile locale şi hotărîrile Adunării Populare sau dacă a comis o infracţiune.
Statutul, atribuţiile şi obligaţiile Guvernatorului Găgăuziei sînt stabilite prin Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz Yeri) şi Regulamentul Găgăuziei (adoptat la 14.05.1998 de Adunarea Populară a Găgăuziei). Conform acestor reglementări, în calitate de persoană oficială supremă a UTA Găgăuzia, Guvernatorul: