Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Maşini de mărci renumite, destinate străzilor europene se distrug din cauza nesuferitelor de gropi. Străzile capitalei sunt cârpite cu mii de plombe asfaltice, care se deteriorează la prima ploaie, la primul îngheţ.
Proprietari de autovehicule plătesc anual la buget peste 100 milioane de lei, dar banii se cheltuie pe lucrări făcute de mântuială. Starea tehnică a canalizării pluviale şi a colectoarelor este precară, practic nu se efectuează curăţirea lor, ceea ce provoacă inundarea străzilor în timpul ploilor.
Eu ştiu unde stau banii pentru reabilitarea străzilor. Trebuie să fie triplate fondurile pentru reparaţia drumurilor. Propun renovarea şi dezvoltarea infrastructurii de drumuri, străzi şi canalizare pluvială prin atragerea investiţiilor şi stimularea concurenţei în serviciile de reparaţie. Necesarul de investiţii, circa 150 mln USD, va fi asigurat, în special din proiecte finanţate prin granturi şi de instituţiile financiare internaţionale, astfel ca lucrările să fie efectuate la cel mai inalt nivel calitativ.
Iar Fondul Rutier, bineînţeles că trebuie să fie folosit conform destinaţiei.
Fiecare a doua familie din Chişinău trăieşte sub pragul sărăciei, iar 80 la sută din populaţie are un venit sub minimul de existenţă. Fiecare al treilea chişinăuian nu are serviciu şi aproape 60 la sută dintre locuitori sunt dispuşi să plece peste hotare pentru totdeauna sau în căutare de lucru. Fiecare a patra familie din oraş nu are o casă proprie.
Crearea a 5 mii locuri noi de muncă pe an, asigurarea accesului la locuinţe, ajutorarea familiilor tinere, sporirea calităţii fondului de locuinţe.
Aceste obiective mi le propun prin stimularea afacerilor şi crearea condiţiilor echitabile şi transparente pentru orice investitor şi întreprinzător: autohton sau din străinătate.
Perfecţionarea sistemului de construcţie a locuinţelor prin ipotecă ar face posibil accesul tuturor la această soluţie a problemei locative.
Zilnic, noi, circa un milion de chişinăuieni, dar şi cei care sosesc în capitală ne ciocnim de acestă realitate extraordinar de neplăcută. Ajunşi în preajma Pieţei Centrale şi a Gării Auto avem o singură dorinţă: de a pleca cât mai repede de acolo. Iar această problemă nu este deloc străină celor din administraţia municipiului.
În plus, chiar atunci când în centrul oraşului te îmbată mirosul teilor înfloriţi, cu cât te apropii mai mult de sectorul Ciocana, senzaţiile olfactive sunt grav afectate de emanaţiile staţiei de epurare. Şi aceasta, indiferent de anotimp, umiditate a aerului sau putere a vântului. Problemă discutată prin Primărie, dar nerezolvată: din nedorinţă sau neputinţă!?
Serviciul de salubrizare a municipiului urmează să fie descentralizat, iar agenţii economici — să fie stimulaţi pentru a se ocupa de acest sector, precum şi de reciclarea ulterioară a deşeurilor. Mai multă transparenţă în administrare şi declararea fiecărui caz de luare de mită pentru comerţ neautorizat poate instaura ordinea, curăţenia şi crea condiţii civilizate în pieţele municipiului.
Iar responsabilitatea serviciilor de medicină preventivă ne poate insufla siguranţă în calitatea produselor cumpărate.
Elaborarea unui proiect de reabilitare a staţiei de epurare şi implementarea urgentă a acestuia ne-ar asigura o atmosferă mai puţin nocivă deasupra oraşului nostru.
Oricine a avut vreo problemă de rezolvat cu administraţia municipiului s-a ciocnit de iresponsabilitatea şi corupţia celor peste 1000 de angajaţi. Fiind o structură amorfă, rigidă şi netransparentă, activitatea Primăriei şi subdiviziunilor ei este ineficientă şi provoacă prejudicii importante penru bugetul municipal. Această situaţie a condus la risipirea patrimoniului public şi împroprietărirea unor grupuri care activează sub protecţia unor demnitari de stat. Mituirea funcţionarilor a devenit o normă!
Serviciile Primăriei pot deveni accesibile şi eficiente prin implementarea tehnologiilor informaţionale prin care locuitorii municipiului vor beneficia on- line de acestea .
Prin publicarea unui Buletin oficial care ar insera toate deciziile Consiliului municipal, precum şi actele importante, şi iniţierea dezbaterilor publice în probleme de importanţă majoră populaţia va fi antrenată în administrarea capitalei. Ar fi binevenită şi crearea unei linii fierbinţi prin care oricine ar putea denunţa ilegalităţile pe care le întâmpină în Primărie şi sugera ideile sale pentru îmbunătăţirea lucrului acesteia.
Şcoli supraaglomerate, clase de gimnaziu şi liceu cu peste 40 de copii. Mobilă ce nu corespunde vârstei şi nici normativelor medicale.
Însuşirea banilor de la părinţi prin crearea unor fonduri nu întotdeauna legitime. Examene, inclusiv de bacalaureat, plătite cu sume astronomice. Pedagogi prost remuneraţi şi puşi în situaţia de a cerşi bani de la părinţi. Părinţi şi bunici din municipiul Chişinău, tuturora ne este cunoscută această situaţie. Am o soluţie!
Nu există copii străini, toţi sunt ai noştri, sunt cei care mâine ne vor înlocui şi de buna instruire şi educaţie a lor depinde soarta ţării şi a oraşului în care trăim. Majorarea salariilor pedagogilor, crearea unui fond municipal de co-finanţare a învăţământului, acordarea burselor de merit şi obţinerea granturilor pentru educaţie sunt sarcini prioritare care le voi pune în faţa administraţiei publice locale şi voi contribui direct la îndeplinirea acestora. Comitetele părinteşti trebuie să obţină un rol principal în luarea deciziilor cu privire la dezvoltarea şcolii.
Indiferent de tipul de transport cu care vă deplasaţi, străzile din centrul capitalei nu vă oferă multă satisfacţie. Ambuteiaje, dezordine, trafic sălbatic, parcări şi parcaje ca şi inexistente. Agenţi de circulaţie postaţi nu în cele mai necesare locuri, urmârind nu atât securitatea circulaţiei, cât căpătuirea cu ceva bănişori de la şoferii de maxi-taxi sau cei fără nici o relaţie pe undeva. Troleibuze şi autobuze având vechime de secole, iar transportul privat îţi oferă servicii nu dintre cele mai calitative. Străzile au devenit neîncăpătoare pentru fluxul de vehicule mereu sporit.
La degajarea traficului din municipiul va contribui crearea urgentă a unei centuri de ocolire, precum şi extinderea reţelei de pasaje pietonale subterane, a parcărilor subterane şi supraterane. În zilele de odihnă, urmând exemplul mai multor oraşe europene, vom organiza circulaţia în regim special. O importanţă deosebită necesită dezvoltarea transportului electric, precum şi atragerea capitalului privat în asigurarea transportului public şi ridicarea considerabilă a calităţii acestuia. Bulevardul Ştefan cel Mare se va transforma treptat într-o arteră de circulaţie doar pentru autoturisme şi transport mare de pasageri.
Sistemul de termoficare şi apă, falimentar şi insolvabil, încălzeşte solul, poluează mediul, sărăceşte populaţia şi îmbogăţeşte clanurile mafiote. Pierderile agentului termic sunt de circa 25%, la apă — 40%, iar calitatea serviciilor este sub orice nivel. În Municipiul Chişinău mai există cartiere care nu sunt conectate la sistemul de canalizare. Politica populistă şi corupţia înrădăcinată în autorităţile locale au adus întreprinderile prestatoare de servicii la stare de faliment.
Investirea în sistemul energetic municipal a 180–200 mln USD, granturi şi credite bancare vor permite reabilitarea sistemului energetic municipal prin descentralizarea alimentării termice, reconstrucţia reţelelor interne de alimentare cu apă caldă şi căldură, eficientizarea producerii şi distribuirii căldurii şi apei calde la preţuri rezonabile. Centralele termice de bloc sau cartier sunt forma modernă şi eficientă de aprovizionare cu energie termică. Reabilitarea apeductului municipal prin atragerea investiţiilor şi stimularea acestora va îmbunătăţi considerabil atât calitatea serviciului, cât şi calitatea apei potabile.