Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
1. Actele legislative şi normative de bază ce reglementează activitatea instituţiilor audiovizualului în cadrul campaniei electorale pentru alegerile noi în funcţia de primar în unele circumscripţii electorale (în continuare — alegeri locale noi) sînt:
2. Concepţia determină modul, standardele şi principiile generale de reflectare a campaniei electorale pentru alegerile locale noi de către instituţiile audiovizualului prin asigurarea unei atitudini echitabile, echilibrate şi imparţiale faţă de toţi concurenţii electorali; protejarea libertăţii de exprimare, stabilirea unor norme obligatorii pentru aplicarea în practică a acestor principii de către jurnalişti, concurenţii electorali, instanţele de judecată şi oamenii politici antrenaţi în campania electorală.
3. Principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor sînt obligatorii şi pentru instituţiile audiovizualului din alte ţări, care au acces legal în spaţiul informaţional al Republicii Moldova.
4. După publicarea prezentei Concepţii, instituţiile publice şi private ale audiovizualului, cu emisie prin unde (eter), care activează în zonele de desfăşurare a alegerilor locale, elaborează şi depun în termen de cel mult 7 zile calendaristice, la C.E.C. şi C.C.A. reglementările interne privind reflectarea campaniei electorale.
5. Reglementările interne ale instituţiei audiovizualului vor stabili:
6. Reglementările interne ale Instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova” se adoptă de Consiliul de observatori. Reglementările interne ale celorlalte instituţii ale audiovizualului se adoptă de administraţiile acestora.
7. Instituţiile publice ale audiovizualului vor difuza gratuit materialele parvenite de la Comisia Electorală Centrală, alte materiale ce ţin de educaţia civică a alegătorilor, inclusiv spoturi publicitare cu caracter electoral general.
8. Materialele concurenţilor electorali, ce conţin agitaţie electorală nu pot fi însoţite de comentarii redacţionale, nici de titluri, fotografii, desene necoordonate cu concurenţii electorali respectivi.
9. Rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală vor fi însoţite de următoarele informaţii:
10. Instituţiile audiovizualului, publice şi private, vor evita prezentarea oricărei participări a concurenţilor electorali la evenimente sportive, emisiuni de divertisment, emisiuni concurs, talk-show-uri, cu excepţia emisiunilor cu caracter electoral.
11. Litigiile apărute între concurenţii electorali şi instituţiile audiovizualului, publice sau private, sînt soluţionate de către Comisia Electorală Centrală cu concursul Consiliului Coordonator al Audiovizualului, în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova. Deciziile Comisiei Electorale Centrale pot fi atacate în instanţa de judecată în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
Pct. 11 exclus prin hotărîrea nr. 1199 din 01.07.2005
11. Instituţiile audiovizualului acordă concurenţilor electorali dreptul la replică sau rectificare, potrivit Hotărîrii Comisiei Electorale Centrale, în cel mult 48 de ore de la data adoptării acesteia. Ultima zi de utilizare a dreptului la replică se stabileşte ziua de vineri precedentă zilei alegerilor.
12. Emisiunile cu caracter electoral vor fi programate în orele de maximă audienţă, între 18.00–22.00 şi vor fi evidenţiate prin mijloace acustice şi/sau vizuale pentru identificarea şi separarea lor de alte emisiuni.
Pct.12 completat prin hot. CEC nr. 44 din 29.11.2005
13. Instituţiile audiovizualului, publice sau private, desemnează prin ordin o persoană care coordonează toată activitatea instituţiei legată de campania electorală. Numele de familie, telefoanele de serviciu şi de la domiciliu, faxul şi adresa electronică a responsabilului se comunică Comisiei Electorale Centrale şi Consiliului Coordonator al Audiovizualului.
14. Spoturile radiofonice sau televizate gratuite se realizează cu forţele proprii ale concurenţilor electorali, sau pot fi realizate cu concursul postului de radio sau de televiziune, cu punerea la dispoziţie a studioului pentru emisie în direct. Durata spotului publicitar va fi de cel puţin 30 de secunde.
15. La solicitarea concurenţilor electorali, instituţiile audiovizualului pot oferi, contra plată, în conformitate cu tarifele în vigoare, servicii de filmare, înregistrare, montare, sonorizare, grafică computerizată pentru realizarea spoturilor publicitare electorale.
16. Limba de difuzare a spoturilor publicitare şi a materialelor cu conţinut electoral este stabilită de concurentul electoral sau de persoana împuternicită de el.
17. Responsabilitatea pentru conţinutul spoturilor publicitare şi al materialelor cu caracter electoral revine concurentului electoral.
18. Înregistrările emisiunilor cu caracter electoral sînt păstrate pe întreaga perioadă a campaniei electorale plus 3 luni după încheierea campaniei electorale; în caz de litigiu, care se soluţionează prin justiţie — pînă la adoptarea deciziei definitive a instanţei de judecată.
19. Instituţiile publice ale audiovizualului sînt obligate, iar instituţiile private sînt în drept să organizeze pe parcursul întregii campanii electorale dezbateri publice în condiţii echitabile pentru toţi concurenţii electorali. Dezbaterile vor fi organizate numai după expirarea termenului prevăzut de Codul electoral pentru înregistrarea concurenţilor electorali. Instituţiile audiovizualului oferă concurenţilor electorali pentru dezbateri cîte 180 de minute pe săptămînă. Acest timp poate fi utilizat pentru una sau mai multe emisiuni.
20. Concurenţii electorali vor fi invitaţi la dezbaterile electorale în formă scrisă, cu 7 zile, iar pentru turul doi de scrutin şi votarea repetată cu 48 ore, înainte de punerea pe post a fiecărei emisiuni, toţi împreună sau în grupuri, formate conform unuia dintre următoarele criterii:
Pct. 20 completat prin hot. CEC nr. 44 din 29.11.2005
21. Regulile de desfăşurare a dezbaterilor sînt aduse la cunoştinţa concurenţilor electorali odată cu invitaţia de participare şi la începutul emisiunii de dezbateri electorale.
22. Instituţiile audiovizualului vor asigura, prin mijloace audio sau video, cronometrarea timpului într-un mod uşor sesizabil atît de participanţi, cît şi de public.
23. În emisiunile de dezbateri electorale nu se admite difuzarea materialelor publicitare în general şi a celor cu caracter electoral, în special.
24. Realizatorii şi moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele obligaţii:
În cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide închiderea microfonului acestuia sau oprirea emisiei.
25. Instituţiile audiovizualului, publice şi private, vor crea tuturor concurenţilor electorali condiţii egale privind acordarea timpului de antenă, respectînd principiul unui tratament echitabil, echilibrat şi imparţial. Plata pentru un minut de publicitate electorală acordat concurenţilor electorali nu poate depăşi taxa medie pentru publicitatea comercială stabilită la postul de televiziune sau postul de radio respectiv. Timpul de antenă contra plată se acordă concurenţilor electorali numai în baza achitării prealabile a taxei prevăzute în acordul încheiat de instituţia audiovizualului cu concurentul electoral.
26. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, se oferă în orele de maximă audienţă, separat de publicitatea comercială. Telespectatorii şi radioascultătorii sînt informaţi prin subtitre sau vocal că mesajul constituie publicitate electorală gratuită sau contra plată.
27. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, se acordă concurenţilor electorali conform prevederilor Reglementărilor interne ale instituţiei audiovizualului, în baza cererii depuse, numai după înregistrarea lor la Comisia Electorală Centrală.
28. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, acordat şi programat la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizat din vina lui, nu se recuperează.
29. Timpul de antenă, gratuit şi contra plată, acordat şi programat la solicitarea concurentului electoral, dar neutilizat din cauza defecţiunilor tehnice ale utilajului de transmisie al instituţiei audiovizualului va fi reprogramat conform Reglementărilor interne.
30. Concurenţii electorali sînt obligaţi să prezinte instituţiilor audiovizualului casetele cu imprimări ale publicităţii electorale nu mai tîrziu de 24 de ore pînă la difuzare.
31. Instituţia publică naţională a audiovizualului Compania “Teleradio — Moldova” şi instituţiile publice locale ale audiovizualului, în localităţile unde se desfăşoară alegerile, sînt obligate să ofere concurenţilor electorali, pentru întreaga perioadă electorală, timp de antenă gratuit, după cum urmează:
Pct. 32 modificat prin hotărîrea CEC nr. 1227 din 12.07.2005
32. Concurentul electoral este în drept să utilizeze timpul de antenă gratuit în mod eşalonat, în conformitate cu orarul timpului de antenă gratuit, stabilit în Reglementările interne.
33. Instituţiile publice şi private ale audiovizualului sînt obligate să acorde timp de antenă contra plată tuturor concurenţilor electorali, respectînd principiul unui tratament echitabil, echilibrat şi imparţial, pentru fiecare concurent electoral stabilindu-se un plafon de 2 minute pe zi la fiecare post de televiziune şi radio implicat în reflectarea campaniei electorale, dar nu mai mult de 120 de minute la un post de televiziune şi 120 de minute la un post de radio pentru întreaga campanie electorală.
34. Concurentul electoral este în drept să utilizeze timpul de antenă contra plată în mod eşalonat, în conformitate cu orarul timpului de antenă, stabilit în Reglementările interne.
35. Emisiunile destinate campaniei electorale trebuie să fie menţionate în programele imprimate şi prezentate în benzile anunţătoare difuzate la orele de maximă audienţă.
36. Fiecare emisiune televizată sau radiofonică cu caracter electoral este precedată şi urmată de anunţuri în care se indică data desfăşurării alegerilor, concurentul electoral şi, după caz, numele şi prenumele interlocutorilor. Timpul necesar acestor anunţuri nu face parte din timpul alocat concurentului electoral.
Pct.37 completat prin hotărîrea nr. 1227 din 12.07.2005
37. În buletinele de ştiri ale instituţiilor audiovizualului, publice şi private, evenimentele electorale urmează să fie reflectate în gen de reportaj pe principiile egalităţii tuturor concurenţilor electorali şi programate într-o ediţie informativă nu mai multe decît numărul concurenţilor electorali. Persoanele ce deţin funcţii de răspundere în administraţia publică şi care sînt implicate în campania electorală, în cadrul interviurilor sau declaraţiilor, vor comunică doar informaţii din domeniul lor de activitate, fără a folosi acest prilej pentru agitaţie electorală.
38. Instituţiile publice ale audiovizualului vor plasa spoturi informative de producţie proprie referitoare la data alegerilor în volum de 2 min. pe zi cu durata maximă de 15 sec.
Pct. 39 introdus prin hotărîrea nr. 1227 din 12.07.2005
39. Timpul de antenă gratuit şi contra plată nu poate fi inclus în buletinele de ştiri sau în alte programe informative, în emisiunile pentru copii sau în cele educaţionale, în emisiunile religioase, sportive, culturale, artistice etc.
40. Autorităţile publice nu se vor implica în activităţile jurnaliştilor din cadrul instituţiilor audiovizualului, pentru a nu influenţa alegerile.