Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Noi, chişinăuienii, ne-am săturat de eşecuri. Noi ne-am săturat să vedem distrugerea patrimoniului istoric şi cultural al Chişinăului. Noi nu mai vrem să plătim nejustificat de scump căldura şi lumina. Noi nu mai vrem să respirăm aer poluat şi să pierdem timpul în drum, întîrziind la servici. Noi nu mai vrem să achităm chirii astronomice, comparabile cu cele din statele bogate. Noi nu mai vrem ca edilii oraşului să ne decidă soarta fără a se consulta cu noi.
Noi vrem un oraş frumos, modern, civilizat, sigur, atractiv pentru turism şi investiţii, curat, cu un centru în care să poţi munci eficient, dar şi odihni nestingherit. Noi vrem locuinţe moderne, la preţuri moderate. Noi vrem ca oamenii cu venituri mici să fie protejaţi. Noi vrem transport rapid şi comod. Noi vrem artere de transport fără gropi şi cu un marcaj rutier civilizat şi durabil. Noi vrem conducători noi şi responsabili care să ne asculte şi să aibă grijă de noi.
Echipa Partidului Social-Liberal, împreună cu candidatul la Primar general al municipiului Chişinău Corneliu Ciurea vă propune să realizăm împreună aceste obiective.
Chişinăuienii doresc păstrarea patrimoniului istoric din centrul capitalei şi transformarea lui într-o zonă turistică de înaltă atractivitate. Chişinăul este recunoscut pe plan regional ca având imagine de oraş istoric, având, de asemenea, şi faima de oraş verde.
Echipa Partidului Social-Liberal se angajează să ocrotească peisajul urban de importanţă istorică prin reabilitarea clădirilor şi ansamblurilor de valoare. Vom reconstrui străzile din oraşul vechi şi zona istorică a Chişinăului. Vom anunţa un concurs pentru edificarea unui centru administrativ în afara Centrului istoric. Pentru a realiza toate aceste obiective ne vom implica activ în programele de regenerare a oraşelor europene vechi, promovînd proiecte turistice de anvergură.
În toată zona municipiului echipa PSL va acorda o atenţie sporită salubrizării oraşului. Deşeurile menajere se vor evacua sistematic, fără întârzieri, cu acurateţe şi atenţie; personalul tehnic al Regiei “Autosalubritate” va fi echipat cu uniforme speciale şi instruit în vederea respectării normelor bunei cuviinţe; se va urmări curăţirea locului de descărcare a containerelor cu deşeuri şi repunerea lor în poziţia iniţială după descărcarea deşeurilor. Se va examina posibilitatea concesionării serviciilor de salubrizare companiilor private; se va efectua spălarea străzilor în exclusivitate noaptea în aşa mod ca la primele ore de vârf carosabilul să fie uscat pentru a nu admite stropirea şi murdărirea vehiculelor. Înverzirea oraşului va fi una armonioasă, iar tăierea arborilor din interiorul cartierelor locative se va înfăptui doar cu acordul Asociaţiilor de locatari, chiar şi în cazul plopilor;
Astăzi, municipiul Chişinău este un loc unde majoritatea populaţiei stau fie în case uzate, fie în chirie, plătind preţuri exagerate. Ne propunem să lansăm un Program Naţional de reabilitare a blocurilor de locuit cu participarea autorităţilor centrale, municipale şi a asociaţiilor de proprietari. Vom pune accentul pe reabilitarea termică a blocurilor pentru a reduce din pierderile de căldură în perioada de iarnă.
Vom lansa Programul Municipal “Locuinţe pentru cei cu venit mic” de eliberare a locuinţelor vechi prin încurajarea proprietarilor de a-şi îmbunătăţi condiţiile de trai. Locuinţele vechi eliberate se vor vinde cu achitarea cotei iniţiale de 20–30% din preţul apartamentului şi rambursarea preţului restant pe o perioadă de 15 ani. Persoane cu venit mic, în special, tinerii vor fi încurajaţi de a achiziţiona aceste apartamente prin acordare de credite în condiţii preferenţiale.
Vom acorda o atenţie deosebită raţionalizării costului serviciilor comunale. Aleşii locali ai PSL vor opta permanent pentru raţionalizarea livrării agentului termic şi pentru contorizarea strictă a pierderilor de agent termic de la furnizor la consumator şi neadmiterea compensării acestor pierderi din contul consumatorilor sau prin subvenţii încrucişate masive; livrarea fără întreruperi a apei calde, optimizarea preţului acestui serviciu; funcţionarea fără deficienţe şi modernizarea ascensoarelor în blocurile cu multe etaje;
În blocurile de locuit. Se va asigura iluminarea scărilor şi palierelor blocurilor de locuit şi funcţionarea fără deficienţe a ascensoarelor şi serviciilor de deservire şi depanare a acestora; se va urmări existenţa presiunii constante şi sigure în conductele de asigurare cu agent termic, apă, gaz şi a unor sisteme de monitorizare şi evidenţă a presiunii; la fel, se va asigura un nivel standard de tensiune în reţeaua de asigurare cu energie electrică şi informarea permanentă a populaţiei despre modalităţile de verificare a oscilaţiilor de tensiune în reţea.
Principala direcţie de dezvoltare în problema transporturilor în Chişinău, trebuie să devină eliberarea centrului de tranzit şi construcţia de străzi şi magistrale cu flux continuu. Pentru a realiza acest lucru, echipa Partidului Social-Liberal îşi propune să înfăptuiască construcţia drumurilor de centură, care să lege sectoarele oraşului unele de altele prin ocolirea centrului. O asemenea reţea stradală inelară va permite fluidizarea traficului şi va da posibilitatea desconcentrării locurilor de înaltă aglomeraţie din centrul capitalei.
PSL va căuta şi va propune soluţii alternative de ameliorare a situaţiei în transportul public de pasageri, inclusiv modificarea concepţiei transportului în maxi taxi, înlocuirea unităţilor de transport învechite cu noi tipuri de autovehicule cu o capacitate mai sporită şi uniforme ca culoare. Se vor examina cu toată seriozitatea şi insistenţa posibilităţile implementării tipurilor moderne de transport urban (tramvai, cabine suspendate mono şină). Se va opta pentru instituirea uniformei pentru şoferii unităţilor de transport public.
De asemenea, vor fi luate măsuri suplimentare pentru o mai bună funcţionare a fluxurilor de transport — eliberarea trotuarelor de autoturisme, construcţia de parcaje auto etajate şi / sau subterane, de intersecţii cu două niveluri, limitarea accesului unor categorii de transport în zonele de aglomerare, oferirea de compensaţii băneşti individuale pentru circulaţia în transportul public păturilor defavorizate şi cu venituri mici şi îmbunătăţirea calităţii administrării întreprinderilor municipale de transport electric şi auto.
Toate problemele Chişinăului ţin de funcţionarea deficitară a aparatului municipalităţii şi de o hiperbirocraţie cu rădăcini adînci şi ramificate. Corupţia şi lipsa de profesionalism a administraţiei afectează negativ încrederea contribuabililor în primărie. Haosul administrativ sperie investitorii şi ne lipseşte de proiecte de anvergură. Primăria Chişinăului are o evidenţă extrem de slabă a terenurilor şi a spaţiilor de locuit ceea ce a condus la demolarea a 10% din patrimoniul istoric, gestionează extrem de prost întreprinderile municipale şi societăţile de acţiuni care înregistrează pierderi enorme, planifică neinspirat încasările la buget ceea ce conduce la arierate ascunse şi este incapabilă de a atrage investiţii şi fonduri nerambursabile din străinătate.
Toate aceste eşecuri pot fi eliminate printr-un management profesionist, bazat pe principiul “prioritizare-eficienţă” şi pe introducerea aspectelor de concurenţă indirectă în sectoarele care oferă bunuri publice. În atragerea de fonduri în realizarea proiectelor se va utiliza instrumentul finanţării avansate. De asemenea, instituirea parteneriatelor public-privat şi cooperarea cu organizaţiile societăţii civile sînt obligatorii. Toate proiectele majore lansate de primărie trebuie să fie discutate în societate, iar la baza elaborării lor vor sta studiile de impact. La conducerea primăriei trebuie să vină oameni noi care să asigure transparenţa actului decizional şi executiv, inclusiv prin asigurarea publicităţii periodice a procesului de formare şi executare a bugetului capitalei cât şi a gestionării fondului funciar municipal cu destinaţie de construcţii locative sau industriale.
În mod special, se va aborda cu atenţie şi raţiune implementarea noului Plan Urbanistic General, având în vedere lipsa unui consens în vederea lui în mediul specialiştilor în domeniu. Se va tinde spre combinarea armonioasă a obiectivelor de conservare a stilului arhitectural istoric cu cele de satisfacere a necesităţii de edificii cu destinaţie cultural-productivă. Se va aborda într-un mod creativ, bazat pe tradiţie şi experienţa contemporană avansată, subiectul coloristicii faţadelor edificiilor, tinzându-se spre armonie şi gust estetic.
Managementul din municipiu va avea drept ţintă prioritară dezvoltarea factorului uman — principala resursă a unei economii moderne. Educaţia, cultura şi modul sănătos de viaţă reprezintă trei repere fundamentale ale social-liberalilor. Se va urmări în mod special: Mai multe mini stadioane / terenuri de sport publice — Utilizarea tuturor oportunităţilor şi spaţiilor libere pentru edificarea noilor terenuri de sport publice sau ameliorarea stării celor existente cu acces liber: cu personal de deservire, gazon din iarbă, accesorii şi inventar sportiv. Mai multe mici scuare — vom tinde spre practica constituirii mai multor mici scuare sau dezvoltării celor existente, cu prohibiţia de plimbare a câinilor şi instalării grătarelor; Mai multe terenuri de joacă pentru copii — publice, moderne şi îngrijite — existenţa terenurilor de joacă pentru copii moderne, comode, funcţionale şi construite din materiale ecologice, cu stabilirea responsabililor de integritatea şi funcţionalitatea lor, salarizaţi din bugetul municipal; transferul producerilor industriale nocive în extravilan sau încadrarea strictă a cestora în standarde ecologice.
Suburbiile capitalei trebuie să se încadreze firesc în ciclul vital urban şi în landşaftul capitalei. Aleşii locali social-liberali vor opta cu insistenţă pentru modernizarea suburbiilor pentru urbanizarea lor armonioasă, inclusiv prin: asigurarea tuturor suburbiilor cu apă potabilă de calitate, finalizarea procesului de gazificare a tuturor suburbiilor, asigurarea iluminării nocturne a străzilor în suburbii, reabilitarea calităţii carosabilului, finalizarea construcţiei reţelelor de canalizare, asigurarea evacuării deşeurilor, modernizarea şcolilor şi instituţiilor preşcolare.