Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 AlegeriChişinău2018DeclaraţiiValeriu Munteanu

Contestare la Hotărârea cu privire la înregistrarea candidatului la funcţia de Primar general al mun. Chişinău, dnei Silvia Radu, la alegerile locale noi din 20.05.2018

|versiune pentru tipar| Valeriu Munteanu, 27 aprilie 2018
Autoritatea vizată: Comisia Electorală Centrală

Concurent electoral: Valeriu Munteanu,
candidat la funcţia de Primar general al municipiului Chişinău

Concurentul electoral vizat: Silvia Radu,
candidat la funcţia de Primar general al municipiului Chişinău

Obiectul contestării: Hotărârea nr. 21 din 24.04.2018 a CECE mun. Chişinău nr. 1

În rezultatul demisiei Primarului general al mun. Chişinău, dlui Dorin Chirtoacă, prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale (CEC) nr. 1446 din 12.03.2018, s-a stabilit desfăşurarea alegerilor locale noi pentru funcţia de Primar general al mun. Chişinău, pentru 20.05.2018.

La 04.04.2018, subsemnatul am depus la Consiliul Electoral al Circumscripţiei Electorale municipale Chişinău nr. 1 (CECE mun. Chişinău nr. 1) actele necesare în vederea înregistrării în calitate de concurent electoral, candidat la funcţia de Primar general al mun. Chişinău, iar prin Hotărârea nr. 9 din 10.04.2018, am fost înregistrat (copia se anexează).

În paralel, la 10.04.2018, auto-declarata primar interimar al mun. Chişinău, a făcut anunţul public că v-a candida la funcţia de Primar general, prezentându-se în aceiaşi zi la CECE mun. Chişinău nr. 1 pentru recepţionarea listelor de subscripţie, fiind remise un număr de 500 (cinci sute) exemplare.

Ulterior, precum rezultă din Hotărârea contestată nr. 21 din 24.04.2018, la 18.04.2018, dna Silvia Radu, a depus la CECE mun. Chişinău nr. 1 setul de acte necesar, inclusiv listele de subscripţie semnate de susţinătorii candidatului.

Prin sesizarea nr. 2 din 23.04.2018, subsemnatul am solicitat CECE mun. Chişinău nr. 1 adoptarea unei Hotărâri privind refuzul înregistrării candidatului Partidului Democrat, în baza actelor prezentate în calitate de candidat independent, dna Silvia Radu, din motivul colectării semnăturilor cu utilizarea resurselor administrative, constrângerii semnatarilor şi încălcarea modului de perfectare a listelor de subscripţie.

Ţin să precizez că sesizarea înaintată nu este o contestaţie, în sensul Codului electoral, întrucât până la înregistrarea în calitate de concurent electoral (conform Hotărârii contestate), dna Silvia Radu, este calificată ca o persoană fizică ce a iniţiat procedura de colectare a semnăturilor prin intermediului Partidului Democrat, iar acţiunile acesteia nu pot fi contestate în instanţa de judecată în ordinea contenciosului electoral (administrativ).

Fără a ţine cont de argumentele invocate prin referire la fraudele electorale mediatizate, prin Hotărârea nr. 21 din 24.04.2018 contestată a CECE mun. Chişinău nr. 1 (copia se anexează) s-a decis înregistrarea candidatului la funcţia de Primar general al mun. Chişinău, dnei Silvia Radu, inclusiv înregistrarea dlui Ion Vacarenco în calitate de reprezentant cu drept de vot consultativ.

Conform părţii motivante a Hotărârii contestate, în urma verificării listelor de subscripţie şi întocmirii raportului respectiv s-au constatat a fi valabile 11 116 (unsprezece mii una sută şaisprezece) semnături ale susţinătorilor, număr care permite înregistrarea dnei Silvia Radu.

În fond la prezenta contestaţie menţionăm că subsemnatul în calitate de candidat la funcţia de Primar general al mun. Chişinău şi concurent electoral, precum şi reprezentantul cu drept de vot consultativ, conform pct. 7 din Regulamentul cu privire la activitatea membrilor reprezentanţi ai concurenţilor electorali, aprobat prin Hotărârea CEC nr. 383/2006, sunt în drept a face cunoştinţă numai cu materialele şi documentaţia organului electoral ce vizează concurentul pe care îl reprezintă, din care motiv argumentele în partea ce ţin de invaliditatea majorităţii listelor de subscripţie sunt axate pe informaţiile publice din mass-media, care prin analogie şi conform art. 123 alin. (1) din CPC, pot fi asimilate cu faptele de notorietate publică.

În perioada depunerii actelor pentru funcţia de Primar general al municipiului Chişinău nici un candidat independent nu a reuşit să colecteze semnăturile necesare înaintării sale, unii dintre aceştia s-au expus public precum că nu au posibilitatea într-un timp atât de scurt să colecteze un număr necesar de semnături, iar unicul pretendent a fost dna Silvia Radu care la 18.04.2018 a depus pachetul cu documente şi semnături în vederea înregistrării.

La acest capitol a fost precizat că în mijloacele de informare în masă cu excepţia celor afiliate Partidului Democrat, în special la postul public de televiziune “Jurnal TV”, au fost difuzate mai multe ştiri despre subiectul respectiv în partea ce ţine de colectarea semnăturilor în susţinerea candidatului Silvia Radu şi anume că acestea au fost colectate nemijlocit prin intermediul delegaţiilor în funcţiile publice a Partidului Democrat din autorităţile şi instituţiile centrale şi locale, precum şi întreprinderile de stat şi municipale.

Corturile dnei Radu instalate în oraş, au fost frecventate de un număr foarte mic de persoane, iar semnăturile erau colectate de la angajaţii bugetari ai instituţiilor municipale, sau funcţionarii publici din autorităţile administraţiei publice centrale. în procesul de colectare a semnăturilor pentru înaintarea candidatului Silvia Radu, au fost utilizate resurse administrative, fapt interzis expres de dispoziţiile art. 52 alin. (7) din Codul electoral, iar listele de subscripţie, precum a şi fost mediatizat, erau din start completate cu datele de identificare a persoanelor ce activează în structurile publice, care numai îşi depuneau semnătura, fapt interzis expres de dispoziţiile Regulamentului privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin Hotărârea CEC nr. 2682/2014.

Sub aspect procedural menţionăm că pentru a verifica neautenticitate semnăturilor este suficient de a examina cronologia şi persoanele semnatare pentru a stabili în mod cert că acestea au fost colectate forţat de la funcţionarii structurilor publice, precum Regia Transport Electric, spitale, policlinici aparţinând Primăriei mun. Chişinău şi autorităţile publice centrale: Agenţia Servicii Publice, autorităţile din cadrul ministerelor, inspectorate, agenţii etc.

Practic toţi semnatarii au fost impuşi să semneze listele de subscripţie sub ameninţarea unor consecinţe nefaste în legătură cu exercitarea atribuţiilor, inclusiv destituirea din funcţia publică.

În partea ce ţine de preluarea spre completare a listelor de subscripţie, specificăm faptul că potrivit art. 47 alin. (2) din Codul electoral, au dreptul de a colecta semnături candidaţii, inclusiv cei independenţi şi membrii grupurilor de iniţiativă care desemnează şi/sau susţin aceşti candidaţi la alegeri, persoanele împuternicite de aceştia, precum şi membrii grupului de iniţiativă pentru iniţierea referendumului.

La o simplă analiză a numărului de persoane împuternicite de dna Silvia Radu, în coraport cu numărul semnăturilor record acumulate, al contrapunerii datelor din materialele video plasate pe internet (prin care se atestă numărul de persoane ce au frecventat corturile amplasate public), este evident că semnăturile au fost colectate de alte persoane şi din alte locaţii.

Conform alin. (4) al aceluiaşi articol, în lista de subscripţie, susţinătorul candidatului, precum şi susţinătorul iniţierii referendumului completează personal numărul curent, numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate, data la care semnează în listă şi îşi aplică semnătura. în cazul în care susţinătorul candidatului nu poate, din motive obiective, să completeze personal datele solicitate, acestea sunt completate de membrul grupului de iniţiativă sau de o altă persoană împuternicită să colecteze semnăturile, semnătura în lista de subscripţie fiind aplicată nemijlocit de susţinător, iar în caz de imposibilitate, de un reprezentant legal al acestuia.

Dispoziţiile respective sunt reiterate şi în pct. 17 din Regulamentul privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat prin Hotărârea CEC nr. 2682/2014.

O mare parte din listele de subscripţie au fost prezentate la CECE mun. Chişinău nr. 1 cu încălcarea normelor citate şi anume, astfel precum a fost mediatizat, listele au fost completate anticipat de către o singură persoană, cu datele de identificare a “susţinătorilor”, care nu erau altceva decât datele din Registru de evidenţă a personalului din instituţiile bugetare menţionate, atât cele locale din mun. Chişinău, cât şi cele centrale.

Contrapunerea datelor este una simplă, prin înaintarea unei interpelări la autorităţile publice, ori în perioada electorală, organele electorale dispun de acest drept.

Încălcarea normelor indicate în partea ce ţine de completare listelor de subscripţie are ca efect declararea acestora nule şi neavenite, astfel precum prevede dispoziţiile art. 48 alin. (4) lit с) din Codul electoral (normă de blanchetă prin referirea la art. 47 alin. (4) şi (6) din Cod).

La acest argument juridic mai precizăm că soluţia în privinţa încălcării procedurii de completare a listei de subscripţie, în partea ce ţine de sancţiunea aplicabilă este tratată diferit de normele stipulate în Cod de cele prevăzute în Regulamentul privind modul de întocmire, autentificare, prezentare şi verificare a listelor de subscripţie, aprobat de CEC.

Astfel, conform pct. 41 din Regulament, dacă la verificarea listelor de subscripţie se depistează semnături false sau semnături repetate în mai multe liste, persoane care nu au dreptul la vot, persoane fictive sau care nu au domiciliu pe teritoriul respectiv, semnăturile persoanelor menţionate se consideră nevalabile şi se exclud.

Conform pct. 42 este stabilit că listele de subscripţie întocmite până la data începerii perioadei de desemnare a candidaţilor […], listele de subscripţie care nu au fost semnate de colectorul semnăturilor în modul stabilit la punctul 25 din Regulament, precum şi listele pentru iniţierea referendumului ce nu au fost autentificate prin ştampila autorităţii administraţiei publice locale se consideră nule şi neavenite.

Din normele citate rezultă că CEC nejustificat, în Regulamentul aprobat, a exclus un temei de declarare nulă a listelor de subscripţie şi anume cel de formă, deja enunţat.

Cu toate acestea, conform principiului ierarhiei normative şi funcţionale se aplică dispoziţiile citate ale Codului electoral.

Este evident, că listele de subscripţie, ca acte juridice urmează să întrunească anumite condiţii de fond şi de formă.

Reieşind din dispoziţiile Codului electoral legiuitorul a împuternicit organul electoral cu atribuţii de verificare mai mult în partea ce ţine de respectarea, în linii generale, a condiţiilor de formă, dar cu atribuţii practic jurisdicţionale şi anume de a declara nulitatea acestora.

În acest sens specificăm că pentru a evidenţia caracterul fraudulos al listelor de subscripţie completate manual de una şi aceiaşi persoană nu sunt necesare cunoştinţe speciale combinate cu proceduri tehnice, gen expertiza grafoscopică.

În acest sens, prin prezenta contestaţie solicităm respectuos preluarea de către CEC a întregului dosar depus de dna Silvia Radu, inclusiv a listelor de subscripţie prezentate cu reverificarea în totalitate a acestora.

În conformitate cu dispoziţiile art. 71 alin. (1) din Codul electoral, alegătorii şi concurenţii electorali pot contesta acţiunile/inacţiunile şi hotărârile consiliilor şi birourilor electorale şi acţiunile/inacţiunile concurenţilor electorali. Depunerea cererii în instanţa de judecată trebuie precedată de contestarea prealabilă în organul electoral ierarhic superior organului al cărui act se contest […], iar potrivit pct. 26 alin. (2) lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală aprobat prin Hotărârea CEC nr. 3353/2010, în cazul contestării hotărârilor emise de organele electorale inferioare, organul electoral ierarhic superior este în drept să admită contestaţia şi să abroge integral sau parţial hotărârea organului electoral ierarhic inferior, emiţând o nouă hotărâre.

De asemenea, conform pct. 27 din Regulamentul în referinţă, în cazul constatării încălcărilor prevederilor legislaţiei electorale, organul electoral urmează să decidă asupra tragerii la răspundere juridică a subiecţilor care se fac vinovaţi de comiterea încălcărilor şi aplicării sancţiunilor conform prevederilor art. 69 din Codul electoral, să ceară înlăturarea încălcărilor legislaţiei electorale constatate de către părţile ce se fac vinovate de comiterea acestora, după caz, să propună organului competent aplicarea sancţiunilor faţă de subiecţii vinovaţi.

În paralel, având în vedere că Codul electoral conferă Hotărârilor organelor electorale de înregistrare a concurenţilor electorali a unei forme similare actelor judecătoreşti irevocabile, întrucât anularea înregistrării concurentului electoral poate fi efectuată numai de organul electoral care l-a înregistrat, în baza deciziei instanţei de judecată, potrivit art. 51 alin. (5) din Codul electoral, solicităm respectuos, examinarea contestaţiei cu constatarea ilegalităţii hotărârii contestate şi înaintarea unei acţiuni în instanţa de judecată în vederea anulării înregistrării candidatului la funcţia de Primar general al mun. Chişinău, dnei Silvia Radu.

În contextul celor expuse şi conform normelor citate, SOLICIT RESPECTUOS:

  1. Primirea spre examinare a contestaţiei;

  2. Solicitarea de la CECE mun. Chişinău nr. 1 a actelor depuse de concurentul electoral Silvia Radu, în special a listelor de subscripţie;

  3. Reverificarea în totalitate a listelor de subscripţie în vederea stabilirii cu exactitate a modului de colectare a semnăturilor prin:

    • Contrapunerea datelor angajaţilor/funcţionarilor structurilor publice cu cele prezentate;
    • Înaintarea demersurilor către instituţiile centrale şi locale, precum şi întreprinderile de stat şi municipale în vederea furnizării datelor despre angajaţi, în special Regia Transport Electric; Institutului Mamei şi Copilului, Î.S. “Franzeluţa”, Agenţia Servicii Publice, etc.;
    • Declararea nulă şi neavenită a listelor completate de o singură persoană şi a celor instituţionale colectate prin utilizarea resurselor administrative.
  4. Adoptarea unei Hotărâri privind constarea ca fiind neîntemeiată Hotărârea nr. 21 din 24.04.2018 a CECE mun. Chişinău nr. 1 cu privire la înregistrarea candidatului la funcţia de Primar general al mun. Chişinău, doamnei Silvia Radu, la alegerile locale noi din 20.05.2018;

  5. Înaintarea unei acţiuni în instanţa de judecată în vederea anulării înregistrării candidatului la funcţia de Primar general al mun. Chişinău, doamnei Silvia Radu, la alegerile locale noi din 20.05.2018;

  6. Atragerea la răspundere juridică a conducătorilor instituţiilor centrale şi locale, precum şi întreprinderilor de stat şi municipale care au impus forţat funcţionarii şi angajaţii structurilor publice să semneze în favoarea susţinerii dnei Silvia Radu la funcţia de Primar general al mun. Chişinău, inclusiv a conducerii Partidului Democrat, ca iniţiator şi organizator al respectivelor acţiuni ilegale.

Anexă: 4 file

Cu respect,
candidat la funcţia de Primar general al municipiului Chişinău
Vaieriu Munteanu

facebook.com