Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
La 29 aprilie 2003, Uniunea Centristă din Moldova a fost informată de Comisia Electorală Centrală că nu dispune de “soft pentru a citi fişiere cdr.”, rugîndu-ne să le prezentăm sigla UCM în format bmp., gif. sau Power Point (ppt). Secretariatul UCM a prezentat la CEC sigla partidului în formatul solicitat.
Potrivit art. 22 lit. (f) poziţia a treia, CEC este responsabilă de tipărirea buletinelor de vot, iar potrivit art. 26 alin (1) lit. f) “stabileşte modelul buletinelor de vot…”, fiind obligată, potrivit lit. b) să “supravegheze executarea prevederilor prezentului cod (Cod electoral — n.n.) şi ale altor legi care conţin dispoziţii referitoare la desfăşurarea alegerilor”.
Mai mult. Conform art. 48 Cod electoral, CEC stabileşte modelul buletinului de vot pentru alegerile locale (alin. (1)), care include în sine, în patrulater, în partea stîngă, semnul sau simbolul concurentului electoral (alin. 4).
Potrivit art. 49 alin.1 Cod electoral “buletinele de vot se tipăresc conform instrucţiunilor organelor electorale respective”. Prin urmare, CEC poartă toată răspunderea pentru tipărirea calitativă, la timp şi în volumul necesar a buletinelor de vot.
La 22 mai 2003, conducerea UCM şi CEC au fost sesizate, prin contestarea filialei Orhei a UCM, despre calitatea nesatisfăcătoare a imprimării emblemei UCM în buletinele de vot pentru alegerea autorităţilor locale din raionul Orhei. Emblema, pur şi simplu, nu poate fi percepută vizibil. În raport cu siglele altor concurenţi electorali nu poate fi observată.
UCM a susţinut contestarea filialei Orhei către CEC prin demersul nr. 02–04/13 din 22.05.03., solicitînd CEC să hotărască retipărirea lotului de buletine de vot destinat raionului Orhei (se anexează). Subsemnatul a fost primit în audienţă de preşedintele şi vicepreşedintele CEC, cărora le-a solicitat insistent retipărirea buletinelor.
Tot la 22.05.03., CEC a informat UCM (CEC-6/186 — se anexează) că a întreprins măsurile necesare pentru tipărirea calitativă a buletinelor, dar faptul că sigla UCM este imprimată slab desluşit, neevidenţiat faţă de alte sigle, se datorează, chipurile, faptului că aşa a fost prezentată.
Considerăm că răspunsul CEC nu este argumentat şi convingător şi urmăreşte scopul de a scuti de răspundere CEC, reieşind din următoarele:
Această concluzie se dovedeşte prin contestările parvenite în adresa CEC şi a conducerii UCM de la filialele UCM din raioanele Ialoveni, Floreşti, Sîngerei (se anexează).
Reieşind din cele menţionate, avînd în vedere inconsistenţa juridică a “argumentelor” de ordin tehnic, invocate de CEC întru motivarea refuzului de a retipări buletinele de vot, considerăm că acţiunile şi inacţiunile Comisiei Electorale Centrale în raport cu calitatea imprimării emblemei UCM în buletinele de vot, sînt o încălcare gravă a Codului electoral, nu asigură condiţii egale pentru UCM cu ceilalţi concurenţi, induce în eroare alegătorii UCM şi urmează a fi apreciate drept factori ce influenţează negativ rezultatele votării şi, respectiv, atribuirea mandatelor.
În conformitate cu prevederile art. 66 alin. 3 Cod electoral, solicităm Curtea de Apel:
Notă: Direcţiile filialelor UCM din raioanele Şoldăneşti, Leova, Briceni, Nisporeni, Căuşeni şi Cimişlia, din lipsă de tel./fax, au prezentat telefonic informaţia privind calitatea emblemei UCM, imprimată pe buletinele de vot.
Serviciul de presă al UCM