||
“Alianţa Braghiş” îşi completează programul electoral cu însărcinările date de alegători:
- organizarea unui referendum privind desfăşurarea alegerilor pe circumscripţii uninominale, în cadrul căruia vor fi propuse modificări în Codul electoral, precum şi a unui referendum pentru determinarea celor mai importante probleme ale ţării, care vor fi rezolvate numai după consultarea poporului;
- promovarea iniţiativei legislative vizînd modificarea legii cu privire la pensii în sensul reducerii vîrstei de pensionare;
- susţinerea de către stat a construcţiei a două ansambluri bisericeşti ale Mitropoliei Moldovei;
- dezvoltarea şi consolidarea în continuare a relaţiilor de parteneriat cu SUA;
- consolidarea relaţiilor economice de importanţă strategică cu Rusia şi ţările CSI.
20 februarie 2001
Scopul nostru
Principalul scop, obiectivul de bază al Blocului electoral “Alianţa Braghiş”, întruneşte următoarele deziderate: păstrarea şi dezvoltarea stabilă a statului moldovenesc, edificarea unei societăţi democratice, unificarea politică şi teritorială a ţării, restabilirea coeziunii spirituale a naţiunii, dezvoltarea unei economii de piaţă dinamice, libere, orientate social, realizarea adevăratei democraţii şi, pe această bază, combaterea cu fermitate a sărăciei şi eradicarea criminalităţii.
Ideologia făuririi, avansată de Blocul electoral “Alianţa Braghiş”, constituie o şansă reală pentru ca poporul nostru să aibă parte de o viaţă demnă şi pentru ca ţara noastră să renască. Ea înglobează sugestiile şi ideile tuturor păturilor societăţii moldoveneşti, ale partidelor şi asociaţiilor obşteşti, îmbinînd organic tradiţiilor noastre istorice şi a contemporaneităţii.
Apărarea şi dezvoltarea bazelor democraţiei
Fără un simţ civic dezvoltat la cetăţeni, fără instituţiile corespunzătoare ale societăţii civile, edificarea unui stat democratic şi eficient este de neconceput. Noi considerăm drept o sarcină prioritară a noastră formarea unei societăţi civile active şi responsabile pentru destinele Patriei.
Pentru realizarea acestei sarcini noi intenţionăm să contribuim la:
- sporirea coeziunii poporului. Noi chemăm la stabilirea unor asemenea relaţii în cadrul societăţii, în condiţiile cărora fiecare om ar simţi că Moldova este casa comună a tuturor cetăţenilor ei. Relaţiile dintre toţi cetăţenii Moldovei trebuie să se întemeieze pe o atitudine îngăduitoare faţă de cultura şi tradiţiile fiecărei comunităţi etnice, pe respect reciproc, pe toleranţă, pe participarea cetăţenilor ţării, “diferiţi, dar egali”, la modernizarea statului. Principala avuţie a statului nostru o constituie hărnicia, talentul şi potenţialul intelectual al cetăţenilor ţării. Misiunea noastră de bază este să creăm condiţii pentru păstrarea şi sporirea acestui potenţial;
- perfecţionarea sistemului pluripartidist. Dezvoltarea unui sistem pluripartidist civilizat constituie unul din elementele cele mai importante in afirmarea societăţii civile. Se impune perfecţionarea bazei legislative necesare dezvoltării unor partide puternice şi responsabile, ridicînd, totodată, bariere juridice sigure în calea spre putere a partidelor şi mişcărilor care profesează totalitarismul, naţionalismul agresiv şi extremismul;
- perfecţionarea garanţiilor şi normelor legislative în domeniul apărării drepturilor omului. Crearea instituţiei Împuternicitului cu problemele drepturilor omului, precum şi instituirea funcţiei de Comisar de stat cu problemele copilului;
- asigurarea independenţei mijloacelor de informare în masă. Blocul nostru consideră necesară elaborarea şi aprobarea prin lege a unui set de măsuri ale statului pentru apărarea libertăţii de expresie şi de susţinere a mijloacelor de informare în masă independente. Noi optăm pentru reorganizarea Radioteleviziunii de stat în instituţie publică;
- sporirea rolului organizaţiilor obşteşti şi ale celor neguvernamentale în viaţa ţării. Asociaţiile obşteşti, inclusiv sindicatele, constituie acele instituţii stabile ale societăţii civile care sînt în stare să reprezinte şi să apere în mod destoinic interesele cetăţenilor. Numai cu participarea lor activă, în Moldova va putea fi instaurată acea democraţie de care avem nevoie cu toţii — democraţia pentru cetăţeni.
Pace interetnică şi concordia civică
Armonizarea relaţiilor interetnice, realizarea concordiei civice — acestea sînt principalele premise ale ieşirii Moldovei din criza socială şi economică cu care se confruntă, ale restabilirii integrităţii teritoriale a ţării şi a coeziunii politice a naţiunii.
Noi propunem:
- incheierea acordului “Pace in numele Moldovei” intre principalele forţe politice ale ţării. Principalul scop al acestui document urmează să-l constituie realizarea stabilităţii social-politice în Republica Moldova şi formarea unor raporturi de parteneriat social;
- elaborarea şi adoptarea Concepţiei politicii de stat a Republicii Moldova în domeniul relaţiilor interetnice; soluţionarea problemei adoptării de către Parlament a legii privind drepturile persoanelor ce ţin de minorităţile naţionale şi statutul juridic al organizaţiilor lor; asigurarea reglementării prin lege a reprezentării minorităţilor naţionale în organele legislative şi în organele administraţiei de stat;
- perfecţionarea legislaţiei republicane care reglementează funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Moldovei; adoptarea unui program de stat privind finanţarea de la buget a studierii limbii de stat, a limbii ruse, a limbilor materne în localităţile populate compact de ucraineni, găgăuzi, bulgari, precum şi a unei limbi străine. Pentru soluţionarea cu succes a problemei lingvistice este necesar ca, în cel mai scurt timp, să fie examinată problema aderării Moldovei la Carta europeană a limbilor regionale sau a limbilor minorităţilor.
Avind in vedere situaţia real existentă, cînd o bună parte din cetăţenii Moldovei, în virtutea unor circumstanţe istorice, este, la ora actuală, vorbitoare de limba rusă, vom propune să fie examinată chestiunea privind fondarea unei universităţi interstatale moldo-ruse.
Vom acţiona în vederea aducerii legislaţiei în materie de cetăţenie în corespundere cu normele dreptului internaţional, îndeplinirii întocmai a Legii Republicii Moldova privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz Yeri), impulsionării procesului de negocieri pentru reglementarea definitivă a problemei transnistrene.
Reforma puterii
Infăptuirea reformei constituţionale. Delimitarea efectivă a atribuţiilor puterilor legislativă, executivă şi judecătorească. Stabilirea riguroasă a atribuţiilor şi responsabilităţilor Preşedintelui, Parlamentului şi Guvernului. Sporirea rolului şi responsabilităţilor puterii executive.
Sporirea rolului şi importanţei referendumurilor naţionale, regionale şi locale in soluţionarea celor mai importante probleme cu care se confruntă ţara şi cetăţenii.
Perfecţionarea sistemului electoral. Se impune modificarea sistemului electoral, pentru a se trece de la alegerile de deputaţi în Parlament pe listele partidelor şi de la principiul “Moldova este o circumscripţie electorală unică” la sistemul alegerilor pe circumscripţii uninominale, în condiţiile căruia cetăţenii vor vota pentru candidaţii care se bucură de încrederea lor şi pe care îi stimează. Ar fi oportună reducerea numărului deputaţilor în Parlament, în conformitate cu standardele europene general acceptate de reprezentare în organul legislativ al statului. Urmează să fie anulate imunitatea parlamentară a deputaţilor, înlesnirile şi privilegiile exagerate care nu asigură nemijlocit executarea de către ei a obligaţiilor de serviciu. Este necesară restabilirea în Codul electoral a normei care permite desfăşurarea concomitentă a alegerilor prezidenţiale, parlamentare şi locale, precum şi a referendumurilor republicane.
Crearea unui sistem unic al puterii executive. Moldova are nevoie de o verticală a puterii riguros structurată, capabilă să asigure dirijarea ţării pornind de la sarcinile stabilizării şi relansării economiei, instaurării legalităţii şi ordinii.
Reorganizarea sistemului naţional de administraţie publică, eliminarea dublărilor de funcţii şi a paralelismelor din activitatea ministerelor şi departamentelor. Selectarea cadrelor pentru aparatul de stat urmează să se efectueze nu pe principii partinice, ci în baza calităţilor profesionale ale aspirantului la funcţie, prin organizarea de concursuri deschise.
Sporirea exigenţei faţă de funcţionarii publici. Pentru toate categoriile de funcţionari publici este necesar să se instituie interdicţia strictă asupra practicării unor activităţi comerciale în perioada aflării lor într-o funcţie publică, precum şi interdicţia de a primi recompense, în legătură cu exercitarea de către ei a atribuţiilor de serviciu ce le revin, inclusiv sub formă de cadouri. Trebuie să se instituie obligativitatea prezentării declaraţiei de venituri, precum şi să se înăsprească sancţiunile penale pentru corupţie şi lobbyism în interesul unor structuri comerciale în organele puterii.
Extinderea drepturilor şi posibilităţilor autoadministrării locale. Se impune statuarea pentru organele de autoadministrare locală a dreptului de a institui o serie de impozite locale de cea mai mare importanţă şi de a dispune de mijloacele provenite din ele, precum şi de a transmite către ele a unei părţi din impozitele republicane, cît şi extinderea activităţii investiţionale a organelor de autoadministrare locală. Se prevede, de asemenea, lărgirea împuternicirilor primarilor.
Ridicarea prestigiului Armatei Naţionale, poliţiei, organelor securităţii, prevăzînd totodată, majorarea salariilor pentru angajaţii lor.
Reforma sistemului judecătoresc şi de drept. Sint necesare reorganizarea şi simplificarea actualului sistem judecătoresc cu 4 trepte şi trecerea la un sistem cu 3 trepte. Trebuie să se procedeze la crearea în Moldova a curţilor cu juraţi şi la organizarea funcţionării lor. Este necesară stabilirea categoriilor de cauze penale şi civile, care pot fi examinate de către judecător de unul singur.
Reforma administrativă. Vom pleda pentru optimizarea actualei impărţiri administrativ-teritoriale a Moldovei; pentru apropierea tuturor nivelurilor administraţiei publice de necesităţile vitale ale populaţiei.
Soluţionarea acestor sarcini reclamă perfecţionarea şi adoptarea următoarelor legi:
- privind responsabilitatea membrilor Guvernului;
- privind desfăşurarea de alegeri în circumscripţii uninominale;
- privind controlul obştesc şi de stat asupra autoadministrării locale;
- cu privire la sistemul judecătoresc;
- cu privire la organele de procuratură.
Vom reface economia vom reface şi Moldova
Un loc de maximă importanţă în activitatea statului revine soluţionării problemelor economice. Principala sarcină o constituie realizarea tranziţiei spre creşterea economică prin crearea unui “proprietar eficient”, prin încurajarea şi susţinerea producătorilor autohtoni şi prin eliminarea economiei subterane.
Obiectivele strategice ale dezvoltării economice sînt:
- crearea condiţiilor necesare pentru asigurarea creşterii economice stabile pe baza sporirii productivităţii muncii, creşterii volumului investiţiilor interne şi externe, care vor asigura o creştere anuală a produsului intern brut în medie cu 5–10 la sută;
- diminuarea treptată, pînă în anul 2005, a ratei inflaţiei pînă la 5–6%;
- crearea in următorii 4 ani a peste 200 mii de noi locuri de muncă.
Obiectivele strategice vor fi atinse prin crearea unui climat favorabil pentru antreprenori şi investiţii.
Aceasta, inainte de toate, inseamnă:
- asigurarea protejării drepturilor patrimoniale ale cetăţenilor, oferirea de garanţii pentru dreptul lor de proprietate asupra mijloacelor de producţie, locuinţelor, terenurilor, depozitelor bancare şi altor bunuri mobiliare şi imobiliare;
- eliberarea intreprinzătorilor de sub “jugul” administrativ prin renunţarea consecventă a statului la practica intervenţiilor excesive şi nejustificate în treburile businessului privat. Efectuarea a cel mult unui control pe an asupra activităţii financiar-economice a agenţilor economici. Stabilirea termenului de cel mult 10 zile de lucru pentru efectuarea controalelor respective;
- infăptuirea privatizării conform unor metode, proceduri şi scheme flexibile prin delegarea obligaţiilor şi responsabilităţilor în materie de privatizare către ministerele ramurale şi organele de autoadministrare locală;
- susţinerea producătorului autohton. Asanarea sferei productive prin declararea unei amnistii economice, prin anularea datoriilor istorice: taxelor, penalizărilor şi amenzilor la toate nivelurile bugetare; scutirea de plata taxelor vamale aplicate importurilor tuturor tipurilor de utilaje, articolelor de completare, materialelor de construcţie şi instalaţiilor, introduse în ţară pentru realizarea, sub controlul statului, a unor proiecte investiţionale în sfera de producţie. Se impune protejarea pieţei interne contra concurenţilor neloiali, inclusiv prin instituirea unor cote de import la mărfurile competitive, care se produc şi în Moldova; formarea unui set, alcătuit din 3–5 programe investiţionale naţionale, pentru care să fie prevăzute, prin lege, anumite facilităţi, adoptarea unor acte legislative de natură să incurajeze investiţiile interne şi externe;
- simplificarea procedurii de inregistrare a agenţilor economici, transmiterea acestei funcţii către Camera de Comerţ şi Industrie;
- implementarea de noi structuri organizatorico-juridice: parcuri industriale, parcuri tehnice, parcuri inovaţionale, centre ale calităţii, laboratoare de programare;
- incurajarea dezvoltării businessului mic şi mijlociu, reducerea dobinzilor şi simplificarea sistemului fiscal; sprijinirea financiară şi patrimonială a activităţii antreprenoriale, dezvoltarea asociaţiilor obşteşti ale întreprinzătorilor;
- dezvoltarea infrastructurii financiare prin eliminarea din sistemul bancar a organizaţiilor şi structurilor neviabile; asigurarea transparenţei activităţilor bancare; scutirea băncilor de plata impozitelor pe beneficiile folosite pentru finanţarea unor proiecte investiţionale în sfera de producţie; legalizarea veniturilor şi economiilor cetăţenilor Moldovei cu condiţia investirii lor în sfera de producţie; realizarea unui acord cu Banca Naţională a Moldovei privind reducerea dobînzilor în cazul agenţilor economici cu reputaţie de afaceri bună;
- dezvoltarea relaţiilor economice externe. Infăptuirea unei integrări eficiente a Moldovei în sistemul internaţional al diviziunii muncii, ceea ce va crea cele mai favorabile condiţii pentru penetrarea mărfurilor, serviciilor şi forţei de muncă moldoveneşti pe pieţele mondiale, va înlesni accesul la resursele internaţionale de importanţă strategică pentru dezvoltarea economică (capitalurile şi tehnologiile, mărfurile şi serviciile). Se impune sprijinirea exportatorilor în recucerirea tradiţionalelor pieţe de desfacere şi în penetrarea pe noi pieţe;
- dezvoltarea infrastructurii şi a sferei serviciilor prin realizarea unor programe-cheie care să ne permită să sperăm la obţinerea unor efecte dintre cele mai pozitive. Este vorba înainte de toate de programe de dezvoltare a transporturilor, telecomunicaţiilor şi poştei, de programe de dezvoltare a gospodăriei comunale şi de locuinţe, de programe de economisire a energiei şi resurselor, de informatizare şi dezvoltare a activităţii economice, prin aplicarea tehnologiilor-internet şi a sistemului de comerţ electronic, de programe de dezvoltare a sferei prestatoare de servicii.
Reformarea şi restructurarea agriculturii
In acest domeniu o atenţie prioritară reclamă următoarele sarcini:
- crearea unui sistem eficient de ocrotire a dreptului de proprietate al ţăranilor asupra pămîntului şi a dreptului lor de a participa liber la diferite forme de gospodărire;
- sprijinirea gospodăriilor de fermier, asociaţiilor proprietarilor de pămînt prin acordarea de facilităţi fiscale, crearea Băncii de Ipotecare ce va acorda credite garantate prin ipoteci asupra terenurilor şi bunurilor lor imobiliare, asigurarea susţinerii de către stat a producătorilor agricoli;
- instituirea, in scopul sprijinirii producătorilor agricoli, a regimului de maximă favorizare a întreprinderilor şi organizaţiilor care deservesc sectorul agrar şi a companiilor străine ce investesc în agricultură, livrează tehnică, utilaje şi tehnologii noi;
- crearea, cu ajutorul statului, a unei reţele ramificate de centre prestatoare de servicii agricole, care le vor oferi ţăranilor servicii tehnice, agronomice şi zootehnice;
- instituirea sistemului comenzilor de stat in agricultură bazat pe un sistem de contracte intre producătorii şi beneficiarii producţiei agricole;
- deschiderea unui centru republican de informaţii privind producerea şi desfacerea mărfurilor agricole, evoluţia preţurilor, beneficiarii de produse agricole etc.
Noi considerăm că promovarea de către stat a unei politici economice inteligente şi echilibrate, întemeiată pe încurajarea pieţei libere, îmbinată cu grija reală faţă de categoriile defavorizate de cetăţeni, va contribui la creşterea bunăstării cetăţenilor, la dezvoltarea producţiei, a comerţului intern şi exterior al Moldovei.
Pentru soluţionarea acestor sarcini este necesară adoptarea şi perfecţionarea următoarelor legi:
- privind incurajarea sectorului real al economiei;
- privind simplificarea sistemului de impozitare a intreprinderilor mici şi mijlocii;
- privind atragerea investiţiilor;
- privind amnistia fiscală;
- privind protejarea pieţei interne de consum;
- privind susţinerea de către stat a gospodăriilor de fermieri;
- privind sprijinirea de către stat a antreprenoriatului mic şi mijlociu.
Grija faţă de om — principala prioritate a statului
Noi sintem ferm convinşi că un stat cu adevărat democratic nu poate fi construit fără a fi eliminată starea de mizerie a populaţiei şi lipsa de drepturi a unei mari părţi din cetăţenii ţării, generată de ea. Democraţia şi mizeria sînt incompatibile atît cu morala creştină, cît şi cu principiile lumii libere de azi. Iată de ce principalele noastre scopuri sînt edificarea unei societăţi libere, unui stat democratic echitabil, în care fiecare familie şi fiecare cetăţean va dispune de toate cele necesare pentru a duce o viaţă demnă, civilizată.
Este necesară adoptarea unei strategii naţionale pe termen lung pentru combaterea sărăciei şi elaborarea pe baza acestei strategii a unui program de dezvoltare socială a Moldovei.
In această ordine de idei, urmează a fi întreprinse în mod prioritar măsuri în vederea:
- creării de noi locuri de muncă, pentru aceasta fiind necesare: incurajarea businessului mic şi mijlociu; extinderea posibilităţilor şomerilor de a se recalifica şi de a se angaja, ulterior, în cîmpul muncii; ridicarea la un nivel calitativ superior a activităţii serviciilor de plasare în cîmpul muncii; exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei muncii, îndeosebi în problemele angajării şi concedierii salariaţilor; organizarea de lucrări publice în scopul ocupării şomerilor: reparaţia drumurilor, construcţia de sisteme de aprovizionare cu apă, plantarea de păduri etc.;
- adoptarea unei noi legislaţii sociale care să garanteze la modul real fiecărui cetăţean al ţării dreptul ca munca sa să fie remunerată echitabil şi la timp, ca să beneficieze de o pensie plătită la timp şi corespunzătoare minimului de existenţă, legislaţie care să asigure o protecţie specială mamei şi copilului, care să protejeze şi să susţină invalizii;
- reglementarea pe cale legislativă a sistemului de remunerare a muncii şi apropierea graduală a nivelului mediu al salariului de nivelul minimului de existenţă pe ţară;
- adoptarea programului naţional “Modernizarea satului”, care să prevadă: dezvoltarea infrastructurii rurale (aprovizionarea cu gaze, cu apă şi cu energie electrică, construirea de drumuri şi telefonizarea), luarea de măsuri concrete întru susţinerea intelectualităţii de la sate, elaborarea cadrului legislativ în vederea transmiterii cluburilor, caselor şi palatelor de cultură, precum şi a altor obiecte de menire socială în proprietatea colectivă a învăţătorilor, medicilor şi lucrătorilor din sfera culturii;
- revizuirea legislaţiei în vigoare privind asigurarea cu pensii in scopul apropierii cuantumului pensiei minime de costul real al vieţii, precum şi luarea în calcul, la stabilirea pensiei, a vechimii integrale în muncă, a decoraţiilor de stat şi a meritelor deosebite ale fiecărui cetăţean;
- asigurarea gratuită cu medicamente a participanţilor la război şi a invalizilor de război;
- extinderea, prin adoptarea unei legi, a listei de imprejurări in care pensionarii şi invalizii beneficiază de dreptul de a primi ajutoare băneşti de la stat;
- adoptarea Codului social al Republicii Moldova, care să prevadă un sistem complex de garanţii sociale şi care să stabilească formele şi metodele de susţinere şi protecţie a acestora;
- adoptarea legii cu privire la standardele minime de viaţă, in care să fie stabilite nivelul minim al remuneraţiei pentru munca prestată timp de o oră, cuantumurile minime ale pensiei, ale indemnizaţiilor prenatale, pentru naşterea şi întreţinerea copilului, minimul garantat de servicii gratuite şi general accesibile din sferele învăţămîntului, ocrotirii sănătăţii şi culturii;
- amendarea Codului civil şi a Codului penal ale Republicii Moldova cu dispoziţii care să prevadă sancţiuni penale pentru neachitarea salariilor şi pensiilor de către organizaţiile de stat şi cele private.
Crearea unui system medical viabil şi accesibil. Protecţia mediului ambient
Grija faţă de sănătatea poporului şi faţă de protecţia mediului ambiant constituie o sarcină care trebuie să se afle permanent în atenţia statului, în atenţia puterilor legislativă şi executivă.
Pentru realizarea ei se impun următoarele:
- elaborarea şi implementarea Programului Naţional “Sănătatea”;
- păstrarea consultaţiilor şi serviciilor medicale gratuite ale specialiştilor la locul de trai al pacientului. Dezvoltarea programului “Medicul de familie”;
- asigurarea asistenţei spitaliceşti gratuite cu atribuirea minimului necesar de medicamente şi de alte servicii materiale;
- restabilirea sistemului de prevenire a bolilor infecţioase (vaccinarea);
- crearea unui sistem eficient de rabaturi substanţiale şi de medicamente eliberate gratuit, conform unei liste date publicităţii, înainte de toate, pentru persoanele care au neapărat nevoie de ele (suferinzii de boli oncologice, de diabet zaharat etc.);
- dezvoltarea sistemului de asigurări medicale benevole şi obligatorii;
- asigurarea funcţionării eficiente şi gratuite a serviciului asistenţei medicale urgente;
- susţinerea de către stat a organizaţiilor ecologiste obşteşti neguvernamentale;
In scopul infăptuirii acestor deziderate se impune adoptarea şi perfecţionarea următoarelor legi:
- privind dreptul cetăţenilor la ocrotirea sănătăţii;
- privind drepturile pacienţilor;
- privind educaţia ecologică.
Noi considerăm necesar să se stabilească prin lege obligativitatea examinării, în fiecare an, de către Parlament, a Raportului naţional asupra nivelului şi calităţii vieţii şi determinării, pe baza lui, a priorităţilor politicii sociale a statului.
Pentru realizarea acestor sarcini urmează a fi adoptate şi perfecţionate următoarele legi:
- privind garantarea salariilor de către stat;
- privind standardele sociale de stat;
- privind compensaţiile plătite salariaţilor în cazul nerespectării termenelor de plată a salariilor;
- privind ocuparea forţei de muncă;
- privind Codul muncii;
- privind drepturile cetăţenilor la compensaţii nominative;
- privind parteneriatul social;
- privind garantarea de către stat şi indexarea depozitelor bancare ale populaţiei.
Combaterea corupţiei şi crimei organizate
Pentru eradicarea corupţiei şi crimei organizate Blocul electoral “Alianţa Braghiş” intenţionează să acţioneze în vederea:
- inevitabilităţii pedepsei şi înăspririi maximale a răspunderii penale pentru crimele legate de corupţie şi participare la grupările crimei organizate, precum şi pentru omucideri şi alte crime grave;
- adoptării unui program naţional de combatere a corupţiei, care să prevadă:
- instituirea unui control riguros asupra modului in care sint folosite fondurile publice;
- delegarea competenţelor privind soluţionarea unei părţi din sarcinile sociale către instituţiile societăţii civile;
- sporirea răspunderii personale a demnitarilor, abilitaţi cu dreptul de a dispune de mijloace financiare şi bunuri;
- asigurarea transparenţei, publicităţii şi controlului obştesc asupra acţiunilor funcţionarilor, abilitaţi cu dreptul de a decide în problema eliberării de autorizaţii individuale;
- practicarea concursurilor deschise pentru adjudecarea comenzilor şi achiziţiilor de stat;
- incurajarea dezvoltării instituţiilor obşteşti de combatere a corupţiei.
Renaşterea spirituală. Învăţămîntul, cultura, ştiinţa şi religia
Noi vom pleda pentru:
- garantarea drepturilor cetăţenilor la studii general accesibile şi fără plată, precum şi pentru ca învăţămîntul să constituie o prioritate la toate nivelurile politicii de stat — republican, regional şi local;
- asigurarea gratuită a copiilor din familiile defavorizate cu manuale, îmbrăcăminte şi încălţăminte, precum şi pentru repunerea în funcţiune a cantinelor şcolare, care ar oferi dejunuri calde elevilor din clasele primare;
- amendarea actelor legislative şi normative corespunzătoare cu prevederi care ar permite plata centralizată a salariilor către angajaţii din sfera socială;
- optimizarea pregătirii specialiştilor, cadrelor ştiinţifice şi cadrelor pentru sfera culturii din contul mijloacelor statului şi din alte mijloace, ţinîndu-se seama de necesităţile reale ale ţării;
- stabilirea priorităţilor în domeniul ştiinţei: elaborarea unor programe de susţinere a savanţilor de valoare, transpunerea în viaţă a prevederilor Legii despre Academia de Ştiinţe a Republicii Moldova;
- susţinerea pe toate căile de către stat a cinematografiei şi teatrului naţional, păstrarea şi extinderea reţelei de biblioteci şi case de cultură;
- acordarea unui sprijin eficient de către stat tineretului studios şi dezvoltării creaţiei copiilor.
Tineretul şi încurajarea modului de viaţî sănătos
Politica de tineret este una din cele mai importante priorităţi ale noastre. Noi ne pronunţăm pentru crearea unui sistem de stat de ajutorare a tineretului în vederea instruirii sale, însuşirii unei profesii, încadrării în cîmpul muncii, practicării culturii fizice şi sportului.
Atitudinea faţă de religie
Noi avem o atitudine plină de consideraţie faţă de idealurile cultelor tradiţionale şi intenţionăm să contribuim la asigurarea libertăţii confesiunii, fiind deschişi colaborării cu Biserica şi credincioşii. În acelaşi timp, noi nu acceptăm sectele religioase de orientare extremistă, care înjosesc demnitatea omului şi vom pleda pentru interzicerea lor.
Soluţionarea acestor sarcini spiritual-culturale impun adoptarea şi perfecţionarea următoarelor legi:
- privind invăţămîntul;
- privind ştiinţa;
- privind susţinerea de către stat a personalităţilor de vază din sferele educaţiei, ştiinţei şi culturii;
- privind uniunile de creaţie;
- privind dezvoltarea cinematografiei naţionale;
- privind susţinerea de către stat a copiilor şi tinerilor talentaţi;
- privind interdependenţa instruirii laice şi religioase.
Prioriţăţile politicii externe
Priorităţile noastre în domeniul politicii externe vor fi următoarele:
- intensificarea eforturilor in vederea integrării graduale a Republicii Moldova în Uniunea Europeană, inclusiv prin realizarea prevederilor Acordului de Parteneriat şi Cooperare, participarea activă la Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, purtarea de negocieri pentru dobîndirea calităţii de membru asociat al Uniunii Europene, colaborarea cu Consiliul Europei, participarea activă în toate structurile Organizaţiei Naţiunilor Unite;
- intărirea, în consens cu aspiraţia comună spre integrare europeană, a relaţiilor cu ţările vecine — Ucraina şi Rom’nia, orientate spre asigurarea securităţii regionale şi crearea unui climat investiţional favorabil;
- consolidarea relaţiilor de cooperare cu ţările din zonă (Rusia, Belarus, Turcia, Bulgaria, Ungaria, Polonia), precum şi aprofundarea cooperării cu organizaţiile regionale, inclusiv cu Comunitatea Statelor Independente şi cu Cooperarea Economică la Marea Neagră;
- dezvoltarea in continuare a cooperării cu Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa şi cu ţările-garante: Federaţia Rusă şi Ucraina, pentru eliminarea definitivă a consecinţelor conflictului transnistrean, în condiţiile menţinerii integrităţii teritoriale a Republicii Moldova;
- asigurarea apărării intereselor economice ale Republicii Moldova pe arena internaţională, inclusiv prin promovarea energică a “diplomaţiei economice”, atragerea de investiţii străine, creşterea exporturilor, dezvoltarea unei colaborări eficiente cu Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială. Unul din obiectivele prioritare îl va constitui admiterea Moldovei în Organizaţia Mondială a Comerţului.
Restabilirea increderii poporului faţă de putere
Blocul electoral “Alianţa Braghiş” îşi propune să demonstreze că politica nu este neapărat “o afacere murdară”, că el respinge intrigile politice şi procedeele neloiale, cîrdăşiile de clan, trădările şi cumătrismul.
Noi luptăm cinstit, fiind ataşaţi unor asemenea principii ca: patriotismul, profesionalismul înalt, onestitatea şi transparenţa în politică.
Blocul electoral “Alianţa Braghiş” declară că va întreprinde tot ce se impune pentru reformarea sistemului politic şi sistemului puterii de stat în Moldova, pentru ca ele să corespundă întru totul voinţei poporului nostru, aspiraţiilor lui la prosperitate socială, la drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, la democraţie, la libertate şi propăşire.
Scopul nostru este edificarea unei Moldove noi, libere şi independente, cu adevărat democratice, în care cetăţenii vor beneficia, în măsură deplină, de toate drepturile şi libertăţile, vor participa la guvernarea statului lor, vor trăi în condiţii de bunăstare şi prosperitate, fiind adevăraţi Stăpîni ai ţării lor.