||
I. Principii generale
Partidul Naţional Ţărănesc Creştin Democrat din Republica Moldova (în continuare P.N.Ţ.C.D.) este un partid politic, creat prin consolidrea voinţei ţăranilor împroprietăriţi într-o forţă comună, capabilă să asigure ieşirea din sărăcie şi propăşirea pentru o viaţă mai bună a întregii societăţi.
Scopul de bază al P.N.Ţ.C.D.este crearea unor premise politice, economice şi sociale, care ar crea condiţii reale ţăranilor, învăţătorilor, medicilor, reprezentanţilor sferei de cultură, oamenilor de afaceri pentru satisfacerea intereselor lor materiale şi spirituale.
Doctrina P.N.Ţ.C.D. e bazată pe trei principii de bază: Primatul Proprietăţii Private, Morala Creştină, Conştiinţa de Patrie şi de Neam.
Primatul Proprietăţii Private. Superioritatea economică a proprietăţii private a fost demonstrată de toată istoria civiliaţiei umane. Numai proprietatea privată poate asigura îmbinarea interesului cu potenţialul, capacităţile şi responsabilitatea individului.
Morala Creştină. Pentru constituirea unei societăţi civilizate, morala creştină, cu dragostea şi îngăduinţa ei faţă de om, cu cele 10 Porunci, trebuie să redevină criteriul de bază în aproba sau a dezaproba relaţiile dintre oameni, activităţile politice, practica administrării de stat, activitatea legislativă etc.
Adoptând drept principii ideologice democraţia şi morala creştină, P.N.Ţ.C.D. împărtăşeşte fără rezerve creştin-democraţia, pe care o consideră cea mai adecvată firii poporului nostru şi în care îşi pune speranţa de un viitor mai bun al societăţii noastre.
Conştiinţa de Patrie şi de Neam. Elemente inseparabile ale propăşirii spre viitor trebuie să fie conştientizarea trecutului noatru milenar în spaţiul istoric şi etnic al devenirii noastre naţionale, apartenenţa la neamul nostru românesc, cu care împărtăşim aceiaşi limbă, limba română, ca şi, de altfel, întreaga comoară a aceloraşi valori spirituale. Recunoscând şi mândrindu-ne cu întreaga comoară, adunată de secole, ţinem mai presus de toate la vatra strămoşilor noştri, care e Republica Moldova, la oamenii acestei glii cu amarul şi chinurile, ţinem la Statul nostru ce trebuie consolidat.
II. Cetăţeanul şi puterea de stat
P.N.Ţ.C.D. consideră, că întreaga politică internă trebuie axată pe primatul cetăţeanului în raport cu statul, pe accesul liber şi participarea activă a cetăţeanului în formarea politicii statale, a strategiilor locale, regionale şi naţionale.
P.N.Ţ.C.D. dezaprobă actualul sistem proporţional de formare a Parlamentului, când selectarea candidaţilor pentru a fi incluşi în buletinele electorale se produce în culuare şi alegătorului i se propun liste practic depersonalizate prin sutele de nume ce le conţin. Partidul se pronunţă pentru sistemul majoritar, adică pentru alegerea deputaţilor concreţi pe circumscripţii aparte. Astfel fiecare cetăţean va şti cui personal îi deleghează drepturile sale.
P.N.Ţ.C.D. se pronunţă contra practicei disponibilizărilor masive a funcţionarilor publici la fiecare
schimbare de Guvern. Schimările conduceri de vârf nu trebuie să producă învălmăşeală în aparatele de funcţionari profesionişti, modalităţile de angajare şi destituire a cărora fiind bine concretizate în legislaţie şi nu lăsate la bunul plac al noilor miniştri şi vice-miniştri.
P.N.Ţ.C.D. susţine reforma administrativ teritorială şi este gata a-şi aduce pe toate căile aportul la procesele de decentralizare a puterii de stat şi de consolidare a potenţialului noilor unităţi administrative.
P.N.Ţ.C.D. susţine depolitizarea autoriăţilor de menţinere a ordinei publice, profesionalizarea aparatului şi a efectivului acestor forţe, cerinţele lor de salarizare în raport cu responsabilitatea funcţiilor pe care le deţin şi cu riscul asumat. În acelaşi timp, organele de asigurare a ordinei publice sunt datoare să garanteze mai eficient exercitarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, protecţia proprietăţii private şi publice.
P.N.Ţ.C.D. pledează pentru anularea imunităţii deputaţilor, membrilor guvernului, procurorilor, judecătorilor şi altor funcţionari publici, pentru siguranţa cetăţeanului, pentru pritul legii în raport cu oricare cetăţian.
III. Consolidarea democraţiei
P.N.Ţ.C.D. pledează pentru impulsionarea procesului de democratizare a societăţii şi de depăşire a prejudiciilor rămase de la regimul totalitar în care scop:
- va combate ideologia comunistă şi tendinţele de restaurare a vechiului imperiu, indiferent de formele pe care acesta le-ar îmbrăca;
- va pleda în continuare pentru garanţii concludente ale drepturilor omului, protejându-l de abuzurile de putere, oferindu-i condiţiile de a participa nesilit — în mod direct sau indirect — la soluţionarea problemelor statului şi ale societăţii;
- va susţine şi mai departe egalitatea în drepturi a tuturor grupurilor sociale, profesionale, religioase şi etnice ca parteneri activi în eforturile comune spre propăşirea întregii noastre societăţi; noi considerăm ucrainenii, ruşii, găgăuzii, bulgarii, reprezentanţii altor etnii din Republica Moldova ca fraţi cu drepturi depline, îndemnându-i cu inima deschisă să ne unim cu toţii forţele şi să scoatem această ţară a noastră din impas pentru binele generaţiilor de azi şi de mâne;
- va susţine procesul de constituire a unui stat bazat pe drept cu separarea reală a puterilor legislativă, executivă şi judiciară; P.N.Ţ.C.D. este pentru supremaţia intangibilă a Legii;
- va da ripostă încercărilor de uzurpare a puterii de stat, eventualităţilor de instalare a unui regim dictatorial;
- va milita pentru consolidarea statalităţii şi prosperarea Republicii Moldova ca Stat independent, liber şi integru în spaţiul etnic al devenirii sale naţionale, neadmiţînd orice forme de separatism;
- va contribui la aprofundarea procesului de renaştere naţională în baza valorilor istorice, sociale, etnice şi culturale ale neamului.
P.N.Ţ.C.D. îşi exprimă profunda îngrijorare de proporţiile pe care le-a atins protecţionismul, corupţia şi criminalitatea, declarându-şi disponibilitatea de a-şi aduce aportul la contracararea acestor flagele, ce constituie o ameninţare de moarte pentru Stat şi dezvoltarea societăţii.
IV. Politica economică
4.1. Încurajarea şi susţinerea producătorilor autohtoni
P.N.Ţ.C.D. consideră că în condiţiile tranziţiei la economia de piaţă scopul principal al politicei economice a statului trebuie să fie încurajarea producătorilor autohtoni şi pledează pentru perfecţionarea şi eficientizarea politicilor fiscale, monetar-creditare şi investiţionale, inclusiv:
- punerea în vigoare a unor noi standarde simplificate de evidenţă contabilă şi reducerea substanţială a documentelor solicitate de către organele fiscale şi de control;
- scutirea agenţilor economici, în primul rînd celor din localităţile rurale, antrenaţi în achiziţionarea şi prelucrarea producţiei agricole, acordarea serviciilor agrotehnice şi zooveterinare de impozitul pe venit pe un termen de 5 ani;
- scutirea de taxa pe valoare adăugată şi de tarife vamale a importului de noi tehnologii, tehnică, utilaj agricol, agregate pentru sectorul real al economiei, a importului de ierbicide şi pesticide pentru protecţia plantelor;
- eliberarea de impozit pe venit a tuturor agenţilor economici în caz de reinvestire în procesul de producere şi de creare a noilor locuri de lucru;
- scutirea băncilor de impozitul pe venitul obţinut prin acordarea creditelor investiţionale pe un termen de cel puţin 5 ani;
- eliberarea de impozit pe termen de 5–7 ani în limitele capitalului investit a agenţilor economici, care plantează vii şi pomi fructiferi;
- implementarea creditării ipotecare în sectorul agricol, direcţionarea creditelor investiţionale externe în crearea micilor întreprinderi de prelucrare în localiităţile rurale, în plantarea viilor şi livezilor, în procurarea tehnicei şi noilor tehnologii de productivitate avansată;
- întroducerea unui sistem mai eficient de administrare fiscală, optimizarea cheltuielilor publice cu reducerea celor ineficiente, asigurarea transparenţei sectorului public, micşorând astfel presiunea fiscală asupra sectorului real al economiei;
- protejarea pieţii interne atât pin tarifele vamale, cât şi printr-un sistem eficient de certificare a importului, asigurarea controlului fito-sanitar şi veterianr la producţia de import;
- încurajarea exportului producţiei autohtone inclusiv prin facilitarea creditării, restituirea taxei pe valoare adăugată la producţia exportată în condiţiile repatrierii valutei.
4.2. Domeniul agriculturii şi industriei alimentare
P.N.Ţ.C.D. consideră drept obiectiv strategic fundamental formarea şi menţinerea unui sistem de dezvoltare durabilă a sectorului agro-alimentar. În sopul realizării acestui obiectiv îşi propune:
- elaborarea şi realizarea politicilor agro-alimentare, a strategiilor şi programelor de dezvoltare a agriculturii şi industriei alimentare la nivel regional, naţional;
- desvoltarea pieţii de produse alimentare, a pieţii mijloacelor de producţie şi a serviciilor, a producţiei tehnico-ştiinţifice, a capitalului şi a hîrtiilor de valoare;
- ajustarea sectorului agroalimentar la noile cerinţe prin orientarea către obţinerea unei producţii competitive, capabile să reziste concurenţei atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă;
- dezvoltarea agriculturii durabile, creşterea randamentelor economice şi a veniturilor producătorilor agricoli prin utilizarea raţională a resurselor naturale, umane şi materiale;
- cooperarea şi integrarea în economia agroalimentară mondială, colaborarea cu organismele internaţionale;
- atragerea investiţiilor interne şi externe, formarea politicei de preţuri, ajustarea politicei fiscale şi de creditare la specificul sectorului agro-alimentar;
- definitivarea reformei funciare şi asigurarea liberei circulaţii a proprietăţii funciare pentru structurizarea firească a unităţilor economice din agricultură; împroprietărirea concludentă a ţăranilor cu partea lor legitimă de patrimoniu din fostele gospodării colective şi de stat;
- ajustarea mecanismelor de reglare a relaţiilor din sectorul agro-alimentar la noile cerinţe impuse de realităţile economiei de piaţă;
- consolidarea şi prosperarea gospodăriilor ţărăneşti, a asociaţiilor de gospodării ţărăneşti create în baza proprietăţii private;
- încurajarea dezvoltării şistemului de asigurare a expluataţiilor agricole cu maşini şi mecanisme, combustibil, seminţe cu potenţial biologic înalt etc.;
- crearea condiţiilor favorabile pentru colectarea, prelucrarea, transportarea şi desfacerea producţiei agricole, pentru dezvoltarea infrastructurii de prestare a serviciilor sectorului agroalimentar;
- instaurarea transparenţei reale privind condiţiile şi posibilităţile referitoare la investiţiile în agricultura privată;
- legiferarea unor norme eficiente de creditare a gospodăriilor ţărăneşti;
- aprobarea şi promovarea instrumentelor legislaţiei civile de garantare în agricultură cum ar fi gajul, leasingul, ipoteca, cesionarea etc.;
- instituirea Camerelor Agricole Judeţene şi Busei agricole naţonale ca centre de agro-busines în Republica Moldova;
- crearea în baza asociaţiilor de economie şi creditare a unei Bănci Agricole Ţărăneşti, care ar canaliza fondurile publice şi alte resurse financiare către sectorul privat şi ar acorda împrumuturi preferenţiale pe termen lung pentru dezvoltarea agriculturii private;
- lărgirea şi stimularea serviciilor specialiştilor competenţi din ţară şi de peste hotare, care ar propune ţăranilor tehnologii nonpoluante de cultivare a plantelor în măsură să asigure atît producţiile necesare de bună calitate, cît şi ameliorarea calităţii solului, recomandări ştiinţific argumentate privind structura culturilor agricole şi rotaţia lor pentru a se obţine un bilanţ pozitiv de humus şi de elemente nutritive în sol, programe de combatere a eroziunii solului, a subinundării, a uscării excesive a terenurilor agricole, de prevenire şi de stopare a alunecărilor de teren.
4.3. Industria
P.N.Ţ.C.D. consideră că situaţia ce s-a creat în industrie necesită o energică politică industrială în următoarele direcţii principiale:
- definitivarea reformelor în industrie, demonopolizarea şi privatizarea întreprinderilor şi ramurilor industriale existente;
- dezvoltarea industriei moderne de prelucrare a fructelor, legumelor, strugurilor, tutunului, floarei soarelui, sfeclei de zahăr, grăunţoaselor, laptelui, cărnii, lânii etc. prin aplicarea de tehnologii avansate, care ar asigura produse performante din punct de vedere tehnic, economic şi ecologic;
- producerea utilajului agricol adecvat noilor condiţii de agricultură privată, a utilajelor pentru necesităţile transporturilor, industriei uşoare, telecomunicaţiilor şi informaticei;
- încurajarea dezvoltării accelerate a industriei ne dependente de agricultură şi amplasarea acestea prioritar în localităţile rurale;
- industrializare rapidă a spaţiului rural, care ar absorbi excedentul de braţe de muncă şi care nu ar smulge ţăranii din mediul lor sufletesc, oferindu-le tot odată avantajele economice ale unei gospodării proprii;
- susţinerea eficientă a sectoarelor industriale de interes naţional ca energetica, telecomunicaţiile, medicamentele;
- sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii, proprietraii cărora, împreună cu proprietarii din agricultură ar forma o pătură socială majoritară, prosperă şi independentă din punct de vedere economic.
4.4. Energetica
P.N.Ţ.C.D. în domeniul politicei energetice va opta pentru:
- depăşirea situaţiei, cînd necesităţile energetice pe scară naţională se află totalmente în dependenţă unilaterală de un singur furnizor;
- elaborarea şi punerea în aplicare a unui program naţional complex de economisire a energiei în toate sferele de activitate economică, socială etc.;
- retehnologizarea activităţilor industriale, a transportului în direcţia minimalizării necesităţilor energetice, consumul de energie la unitatea de producţie constituind indice prioritar în toate domeniile economiei naţionale;
- decentralizarea treptată a producerii şi livrării de energie electrică, dîndu-se prioritate uzinelor electrice locale cu tehnologii ecolgic curate şi inofensive;
- implementarea tehnologiilor de energie renovabilă ( a biomaselor, a energiei eolice, solare).
V. Protecţia mediului înconjurător
P.N.Ţ.C.D. consideră, că păstrarea şi sporirea fertilităţii solului, menţinerea biodiversităţii, a tradiţionalului aspect peisagistic rural, ameliorarea calităţii mediului — ca factor esenţial în perpetuarea firii neamului şi pentru realizarea acestui obiectiv va promova:
- restabilirea raportului de echilibru între suprafeţele arabile şi terenurile destinate pentru păşunat, la acestea din urmă ţinîndu-se cont de încărcarea lor cu animale, potenţialul de producţie şi cerinţele de protecţie a solului şi vegetaţiei;
- trecerea treptată — conform unor reglementări legislative speciale — a fondului silvic de stat în proprietate privată, pronunţîndu-se categoric contra a orice forme de arendă a pădurilor;
- repartizarea terenurilor pentru asigurarea gradului necesar de împădurire, pentru sădirea şi întreţinerea alineaturilor de arbori, a perdelelor de protecţie şi a spaţiilor verzi;
- refacerea landşafturilor afectate prin activităţi economice sau calamităţi naturale, stabilirea locurilor pentru neutralizarea deşeurilor ireciclabile etc.;
- orientarea politicii de stat în gospodărirea pădurilor, în primul rind, spre protecţia, regenerarea şi extinderea fondului silvic — ca element de bază pentru menţinerea echilibrului ecologic şi climateric;
- readresarea ecosistemelor silvice, în exclusivitate, spre regenerarea şi extinderea fondului silvic, spre conservarea biodiversităţii.
VI. Politica socială
6.1. Învăţământul
P.N.Ţ.C.D. consideră, că supravieţuirea şi prosperarea Moldovei depinde în cea mai mare măsură de valorificarea potenţialului intelectual al poporului ei şi statul trebuie:
- să asigure fiecărui cetăţean posibilitatea de a-şi valorifica eficient aptitudinele, de a-şi alege profesiunea pe plac, ce i-ar aduce satisfacţia spirituală şi o remunerare onorabilă a muncii sale;
- să susţină eficient educaţia şi învăţămîntul în instituţiile de stat la toate nivelurile, cu orientarea la standardele occidentale;
- să încurajeze învăţămîntul particular indiferent de profilul instruirii;
- să asigure realizarea concludentă a prevederilor constituţionale privind autonomia instituţiilor de învăţămînt superior;
- să găsească mijloace pentru stagierea studenţilor şi a specialiştilor de frunte la centrele prestigioase de peste hotare;
- să elaboreze programul de stat pentru protejarea cadrelor didactice şi a oamenilor de ştiinţă, în care ar fi prevăzută o remunerare adecvată a aportului lor la instruirea noilor generaţii şi în dezvoltarea ştiinţei.
6.2. Cultura, religia
P.N.Ţ.C.D. optează pentru accesul liber la valorile culturii universale, libera circulaţie a valorilor spirituale ale românior moldoveni şi ale comunităţilor etnice conlocuitoare şi va contribui la:
- ocrotirea patrimoniului cultural naţional al Republicii Moldova ca avuţie inalienabilă a întregii societăţi, prosperarea culturii naţionale pentru prezentele şi viitoarele generaţii;
- reîncadrarea valorilor culturale ale românilor moldoveni în integritatea spirituală general românească;
- promovarea schimburilor culturale în plan interstatal;
- schimbarea radicală a situaţiei materiale a sferei de cultură şi în special a oamenilor şi instituţiilor de cultură la sate, considerînd, că marginalizare acestui domeniu — indiferent de cauzele care au provocat-o — aduce prejudicii enorme societăţii cu impact asupra viitorului ei;
- asigurarea deplinei libertăţi religioase ca element fundamental al libertăţilor general umane;
- respectarea independenţei şi autonomiei tuturor cultelor şi comunităţilor religioase, sprijinind contribuţia lor la edificarea binelui spiritual comun;
- recunoaştera oficială a Mitropoliei Basarabiei în cadrul Bisericii Ortodoxe Române, fapt prin care s-ar confirma ataşamentul Moldovei la cerinţele de drept internaţional.
6.3. Ocrotirea sănătăţii
P.N.Ţ.C.D. optează pentru o asistenţă medicală susţinută de stat cu accesul gratuit al cetăţenilor la servicii medicale în baza criteriilor medicinei moderne, susţinînd:
- întreţinerea de către stat a reţelei de clinici, spitale, farmacii, sanatorii, inclusiv asigurarea lor cu aparataj modern de diagnostic şi tratament şi cu medicamente;
- dezvoltarea medicinei preventive;
- educaţia sanitar-igienică a populaţiei, cultivarea simţului de răspundere a fiecărui cetăţean de propria-i sănătate şi de sănătatea celor din jur;
- extinderea medicinii private, a sistemul de medicină prin asigurare şi a altor forme, care şi-au dovedit eficacitatea în lumea modernă. În acelaşi timp P.N.Ţ.C.D. dezaprobă categoric actualii paşi de distrugere a sistemului de ocrotire a sănătăţii prin reformări sălbatice cu închiderea de spitale şi întroducerea de plăţi insuportabile pentru marea majoritate a populaţiei.
6.4. Protecţia socială
P.N.Ţ.C.D. pledând pentru principiile economiei de piaţă, pentru liberalismul economic, manifestă o preocupare deosebită de stabilirea şi menţinerea ordinei sociale, distribuirea şi redistribuirea venitului naţional, protecţia şi asistenţa socială a anumitor categorii ale populaţiei, a persoanelor şi familiilor aflate în situaţie de risc social. Întru soluţionarea acestor obiective partidul optează pentru:
- asistenţa socială a persoanelor vârstnice;
- elaborarea şi implementarea unui sistem eficient de alocaţii şi compesaţii pentru persoanele cu mulţi copii;
- protecţia socială a invalizilor;
- perfectarea sistemului de compensaţii nominalizate la unele servicii comunale pentru categoriile social vulnerabile ale populaţiei;
- protecţia pesoanelor prejudiciate prin şomaj;
- racordarea acceptabilă a protecţiei sociale la rata inflaţiei şi minimul de existenţă; — crearea fondurilor nestatale de pensii şi a fondurilor de susţinere socială a populaţiei;
- aplicarea mecanismelor fiscale, creditar-bancare şi investiţionale întru crearea locurilor noi de lucru;
- încadrarea şomerilor în câmpul muncii prin finanţarea unor proiecte de lucrări publice, de reciclare şi reprofilare;
- crearea condiţiilor favorabile pentru consolidarea familiei şi creşterea unei generaţii sănătoase;
- promovarea femeilor în diverse sfere ale vieţii social-economice şi politice, în funcţie de calităţile profesionale;
- programe de dezvoltare multilaterală a copiilor prin sprijinirea instituţiilor preşcolare, a şcolilor de diverse profiluri, prin asistenţa garantată de stat a copiilor superdotaţi, mai ales celor proveniţi din familii slab asigurate;
- dezvoltarea centrelor de planificare familială, protecţia socială a familiilor tinere, în special slab asigurate precum şi a celor handicapaţi printr-un sistem special de reabilitare medicală, de recuperare socială şi de sprijin individual prin indemnizaţii în funcţie de venituri.
VII. Politica externă
P.N.Ţ.C.D. se pronunţă pentru încadrarea Republicii Moldova în familia statelor europene.
P.N.Ţ.C.D. va susţine eforturile de cooperare şi integrare economică şi culturală a Republicii Moldova cu România, cu ţările vecine.
P.N.Ţ.C.D. va sprigini activităţile de stabilire a legăturilor de bună prietenie şi colaborare cu toate ţările lumii, de consolidare a colaborării cu organismele internaţionale şi regionale. În acelaşi timp, păstrînd fidelitate principiului de neamestec din afară în afacerile interne ale Moldovei, partidul va respinge orice tentative de dictat din exterior, de încurajare a fărămiţerii şi federalizării ţării după principiul etniilor, de stimulare a tendinţelor separatiste şi de aţâţare a suspiciunilor faţă de românii moldoveni din partea reprezentanţilor altor etnii.
AŞA SĂ NE AJUTE DUMNEZEU!