||
1. Obiective Fundamentale
Obiectivele strategice ale programului politic al PPCD pentru urmatorii 4 ani sunt:
- Combaterea coruptiei si criminalitatii
- Eradicarea saraciei
- Crearea conditiilor pentru asigurarea dezvoltarii economice durabile
- Sustinerea producatorilor agricoli si sprijinirea clasei mijlocii
- Consolidarea si eficientizarea administratiei publice
- Integrarea in sistemul economic regional si european.
Atingerea obiectivelor propuse necesita promovarea rapida, consecventa si coerenta a reformelor, care vor asigura iesirea din criza profunda provocata de guvernarile anterioare. PPCD va adopta si implementa politici economice si sociale prin care se vor asigura conditii pentru dezvoltarea economica stabila si cresterea permanenta a calitatii vietii.
2. Programe Sociale
Pe parcursul ultimului deceniu nivelul de trai al populatiei Republicii Moldova s-a inrautatit permanent. Valoarea reala a veniturilor populatiei a scazut de zeci de ori. 75% din populatie traieste sub nivelul saraciei. Decalajul dintre veniturile familiilor sarace si bogate s-a majorat de 12,5 ori, discrepantele la salarii — de 8 ori, cele mai mici salarii fiind in sfera sociala. Numai 40% din bugetul minim de consum este acoperit de salariul mediu. Numarul somerilor este in crestere permanenta si a trecut de 200 de mii, peste 600 mii de cetateni moldoveni sunt plecati peste hotare. Conditiile grele de viata, serviciile medicale insuficiente, alimentarea proasta a dus la intensificarea cazurilor de imbolnavire si cresterea ratei mortalitatii peste 11‰. Sistemul de pensii este inechitabil, marimea pensiei nu acopera limita existentei, iar sistemul de compensatii nominative este simbolic si nu protejeaza populatia social vulnerabila. Coruptia, contrabanda si crima organizata au capatat proportii mai mult decat ingrijoratoare.
2.1. Combaterea Coruptiei
Coruptia este un viciu recunoscut al sectorului public, prezent sub diverse forme in majoritatea tarilor lumii si afecteaza cel mai grav tarile in curs de dezvoltare, unde exista un teren propice pentru dezvoltarea si extinderea lui in toate sferele societatii. In Republica Moldova fenomenul coruptiei a luat amploare la diferite niveluri ale administratiei publice de stat si in structurile private. De aceea, prevenirea si combaterea coruptiei in toate formele ei de manifestare cum ar fi mituirea, traficul de influenta etc., sunt deziderate actuale si trebuie sa reprezinte componente indispensabile ale oricarui program democratic de guvernare in domeniul justitiei si ordinii publice. In acest sens PPCD va initia actiuni ferme pentru prevenirea si pedepsirea actelor de coruptie prin:
- Stabilirea unor mecanisme juridice, institutionale si manageriale eficiente, asigurate de un cadru juridic adecvat si de aplicarea normelor de drept
- Crearea Ministerului Apararii Plaiului prin comasarea tuturor structurilor de forta, profesionalizarea si eficientizarea acestor structuri
- Trecerea Procuraturii Generale in subordonarea Ministerului Justitiei
- Consolidarea Departamentului pentru combaterea crimei organizate si coruptiei prin acordarea unor atributii si functii speciale si implementarea unui mecanism de control asupra activitatii lui
- Perfectionarea cadrului juridic si institutional al activitatii autoritatilor publice, de adoptare si executare a hotararilor judiciare
- Crearea unui mecanism eficient de protectie a businessului mic si mijlociu de elementele corupte din administratia publica si de crima organizata
- Asigurarea unui nivel decent de salarizare pentru functionarii publici de toate nivelurile
- Perfectionarea si optimizarea sistemului de evidenta financiara si fiscala
- Asigurarea aderarii Republicii Moldova la grupul de state angajate in lupta impotriva coruptiei, instituit in cadrul Consiliului Europei.
2.2. Eradicarea saraciei
Politica PPCD in vederea depasirii dezastrului social si ridicarii nivelului de trai va fi indreptata spre:
- Perfectarea cadrului legislativ si normativ de asigurare a accesului populatiei la un set minim de servicii sociale garantate de stat
- Crearea unui fond de solidaritate in vederea acordarii alocatiilor pentru categoriile socialmente vulnerabile: someri, batrani, copii, invalizi, familii cu venituri mici
- Asigurarea conditiilor de reducere a discrepantei dintre veniturilor obtinute de diverse categorii sociale si dezvoltarea unei clase mijlocii ca pilon de realizare si consolidare a coeziunii sociale
- Aplicarea unui program pentru tineri, inclusiv credite bancare pentru elevii si studentii din familii cu venituri reduse, constructia de locuinte sociale pentru familii tinere.
2.3. Sistemul Educational
Pornind de la rolul decisiv al invatamantului in dezvoltarea societatii, PPCD considera educatia drept prioritate nationala si propune masuri de relansare a sistemului educational:
- Alocarea a cel putin 7% din PIB pentru domeniul imvatamantului
- Armonizarea, sincronizarea, integrarea si unificarea sistemului educational romanesc
- Majorarea cotei cheltuielilor publice destinate invatamantului, finantarea centralizata a invatamantului de stat si asigurarea pedagogilor cu un salariu egal cu cosul minim de consum
- Introducerea religiei ca obiect de studiu in scoala, constituirea unei conduite sociale pe liantul firesc Familie-Scoala-Biserica
- Conferirea statutului de limba straina pentru limba rusa, care sa fie studiata optional in scolile de stat; derusificarea invatamantului minoritatilor nationale si sustinerea invatamantului in limbile minoritatilor nationale
- Crearea unui sistem eficient de evaluare, obiectiv si onest, care ar exclude cazurile de coruptie din institutiile educationale
- Sprijinirea centrelor de cercetare si dezvoltare de diverse forme de proprietate.
2.4. Securitatea Sanatatii Publice
Crearea unui sistem viabil de ocrotire a sanatatii va constitui preocuparea permanenta a PPCD in acest domeniu si va fi realizata prin:
- Alocarea a cel putin 7% din PIB pentru domeniul sanatatii publice
- Asigurarea unui minim garantat de asistenta medicala corespunzator necesitatilor vitale ale populatiei, salarizarea personalului medical finantat de stat potrivit specificului muncii prestate si in corelatie cu cosul minim de consum
- Implementarea unui sistem flexibil de prevenire a maladiilor prin crearea unei infrastructuri medicale moderne
- Finantarea de catre stat a stiintei medicale si a invatamantului medical, formarea personalului medical national la nivelul exigentelor contemporane
- Incurajarea infiintarii locasurilor de cult in sau pe langa institutiile spitalicesti, facilitarea asistentei spirituale pentru pacienti
- Promovarea si implementarea sistemului de asigurari de sanatate obligatoriu
- Implementarea unor programe nationale de promovare a modului sanatos de viata
- Impulsionarea luptei contra fenomenelor socialmente periculoase pentru sanatatea publica (narcomania, toxicomania, prostitutia).
2.5. Protectia si Asistenta Sociala
In sistemul de protectie sociala a populatiei se vor intreprinde actiuni de atenuare a costurilor sociale ale reformei economice si evitarea deteriorarii standardelor de trai ale categoriilor socialmente vulnerabile. In acest scop se va actiona in urmatoarele directii:
- Achitarea integrala a pensiilor curente si elaborarea unui program de achitare a restantelor intr-o perioada determinata; neadmiterea in viitor a intarzierilor la pensii
- Indexarea pensiilor si salariilor bugetare in conformitate cu rata inflatiei
- Consolidarea sectorului privat de asigurare benevola cu pensii suplimentare
- Crearea unui mecanism eficient si echitabil pentru prestarea serviciilor de asistenta sociala nominativa, astfel incat resursele alocate sa fie indreptate paturilor sociale vulnerabile
- Stimularea agentilor economici la crearea de noi locuri de munca si pastrarea celor existente prin acordarea de credite si subventii
- Sustinerea din partea statului (garantii la credite, acoperirea dobanzilor, inlesniri fiscale) a populatiei apte de munca pentru organizarea unei activitati proprii
- Initierea si aplicarea unui program de urgenta pentru recalificarea si reintegrarea in munca a persoanelor disponibilizate.
2.6. Dezvoltarea Culturii
PPCD considera cultura drept expresie a identitatii nationale si se pronunta pentru mentinerea si dezvoltarea mediului cultural, asigurarea accesibilitatii la bunurilor culturale. In acest scop se va sustine:
- Promovarea valorilor culturii nationale menite sa reabiliteze demnitatea nationala, sa cultive aspiratiile cetatenilor Moldovei la integrarea romaneasca si la civilizatia europeana
- Sprijinirea agentilor economici care sponsorizeaza manifestarile culturale
- Cultivarea atitudinii adecvate intru pastrarea si restaurarea obiectelor de cultura si arta, precum si pastrarea patrimoniului cultural national
- Recunoasterea si garantarea dreptului minoritatilor nationale de a insusi limba oficiala si cultura majoritatii, ceea ce face posibila depasirea izolarii si integrarea lor plenara in societate.
2.7. Protectia Mediului
In domeniul protectiei mediului se vor intreprinde urmatoarele actiuni:
- Stabilirea si aplicarea la nivel national a unor norme si legi care ar asigura includerea obligatorie a problemelor protectiei mediului in luarea deciziilor de ordin social, economic sau politic
- Incurajarea productiei ecologic pure si a proceselor tehnologice fara un impact negativ asupra mediului
- Atragerea investitiilor pentru crearea intreprinderilor de colectare, selectare, procesare si inhumare a deseurilor menajere si industriale.
3. Politici Macroeconomice
In ultimul deceniu Produsul Intern Brut s-a diminuat continuu si a constituit in 2000 — 38% din nivelul anului 1990. Fluctuatia considerabila a inflatiei, devalorizarea pronuntata a monedei nationale fata de dolarul american, “dolarizarea” economiei (depunerile in dolari constituie peste 35 % din masa monetara) in urma lipsei increderii populatiei si agentilor economici in moneda nationala, pericolul falimentului bancilor au conditionat circulatia unei parti importante a masei monetare in afara sistemului bancar. Sistemul fiscal si bugetar actual se caracterizeaza prin supradimensionare, lipsa claritatii si predictibilitatii, nu stimuleaza dezvoltarea economica.
3.1. Politica Monetar-Valutara
PPCD va insista ca Guvernul in conlucrare cu Banca Nationala a Moldovei (BNM) sa promoveze politici monetare si valutare pe urmatoarele principii:
- Racordarea politicii monetare cu implementarea reformelor structurale in toate ramurile economiei
- Promovarea unui curs valutar protectionist, avand drept scop majorarea competitivitatii marfurilor autohtone
- Asigurarea respectarii tuturor regulilor de joc de catre agentii pietei valutare pentru prevenirea speculei valutare si formarea decalajului intre rata de referinta si cea reala
- Luarea in consideratie a impactului asupra ratei de schimb a leului la completarea rezervelor valutare prin achizitii de pe piata interna.
3.2. Politica Fiscal-Bugetara
PPCD va promova o politica fiscala care sa stimuleze dezvoltarea economica, crearea de noi locuri de munca, imbunatatirea climatului de afaceri si sa favorizeze spiritul de intreprinzator. Politica in domeniul veniturilor va fi bazata pe principiile formulei “4 S”:
- Simplitate, adica trebuie sa fie clara pentru toti contribuabilii, contabilii, managerii si inspectorii fiscali
- Stabilitate, adica nu poate sa se modifice, cel putin in decursul anului bugetar
- Selectibilitate, adica facilitati si inlesniri pot fi acordate numai ramurilor prioritare si activitatilor care genereaza venit la buget
- Sanctionabilitate, adica sanctionarea sustragerii pe orice cale si prin orice mijloace de la plata impozitelor.
Politica in domeniul cheltuielilor bugetare va fi orientata spre:
- Reformarea si intretinerea organelor de mentinere a ordinii publice
- Reformarea si intretinerea sistemului judiciar
- Intretinerea invatamantului mediu de stat
- Asigurarea minimului de asistenta medicala garantata
- Asigurarea unor conditii decente de existenta paturilor social vulnerabile (pensionari, invalizi).
4. Reforme Structurale
Realizarea necoordonata si inconsecventa a reformelor structurale pe parcursul anilor 90 au dus la destramarea sectorului real al economiei, reducerea eficientei activitatii lui. Astfel, volumul productiei industriale realizate in anul 2000 a constituit numai 1/3 din nivelul anului 1990, iar productia agricola a diminuat cu peste 50%. Mai mult de 2/3 din intreprinderile industriale se afla in stare de faliment sau prefaliment. Infrastructura de productie in aceasta perioada practic nu s-a dezvoltat, contribuind la sporirea costurilor marfurilor si serviciilor.
4.1. Obiective
PPCD va promova masuri de relansare a economiei reale care vor avea ca scop:
- Stoparea declinului productiei si relansarea economiei prin realizarea reala a reformelor in industrie, agricultura si sectorul tertiar
- Stimularea concurentei in toate domeniile de activitate intru sporirea calitatii productiei si reducerea costurilor
- Asigurarea cu resurse energetice si mentinerea unei fiabilitati de alimentare cu energie a economiei si populatiei.
4.2. Reformarea Proprietatii
In relatiile de proprietate, PPCD va promova principiile tratarii egale a proprietatii de stat si private, precum si garantarii proprietatii private ca fundament al bunastarii sociale. Accelerarea reformei proprietatii si privatizarii este posibila numai printr-o maxima corectitudine si transparenta, prin excluderea traficului de influenta asupra rezultatelor privatizarii. Actiunile PPCD in domeniul reformarii proprietatii vor fi indreptate spre:
- Asigurarea transparentei procesului de privatizare, elucidarea si contracararea de instrainare ilicita a proprietatii de stat
- Accelerarea procesului de privatizare a sectorului telecomunicatiilor, intreprinderilor din complexele de tutun si vinicol, finalizarea privatizarii intreprinderilor din sectorul electroenergetic
- Majorarea responsabilitatii managerilor intreprinderilor de stat si a reprezentantilor statului in societatile pe actiuni pentru rezultatele activitatii acestora, stimularea disponibilitatii managerilor de a investi fluxurile de lichiditat
- Restabilirea dreptului istoric la proprietatea de care au fost lipsiti cetatenii in perioada ocupatiei sovietice, prin aplicarea metodelor directe si indirecte de despagubire bazate pe acordarea de facilitati in procesul de privatizare, la pensionare, la asigurarea si imbunatatirea conditiilor de trai.
4.3. Relansarea Potentialului Industrial
Ridicarea potentialului industrial si competitivitatii produselor autohtone pe pietele interna si externa poate fi realizata prin stimularea restructurarii intreprinderilor in conditiile asigurarii unui mediu economic favorabil. In vederea relansarii industriei PPCD se va concentra pe:
- Accelerarea procesului de restructurare a intreprinderilor viabile si sprijinirea acestora intr-o perioada determinata
- Evaluarea procesului restructurarii intreprinderilor de stat si corectarea efectelor negative generate de masurile aplicate
- Introducerea facilitatilor pentru stimularea productiei la export si a exportului, in primul rand prin reducerea cu 50% a impozitului pe profit obtinut de producatori din exportul produselor si serviciilor industriale
- Extinderea facilitatilor la plata impozitului pe venit pentru intreprinderile care reinvestesc profitul in retehnologizarea si dezvoltarea capacitatilor in sectoare cu desfacere sigura a productiei
- Revederea sistemului de salarizare a managerilor intreprinderilor de stat si a fondurilor de investitii (stimularea managerilor din profitul net)
- Accelerarea implementarii standardelor europene de calitate
- Orientarea activitatii zonelor de antreprenoriat liber spre fabricarea productiei competitive pe piete internationale.
4.4. Sustinerea Sectorului Agricol
In domeniul agriculturii PPCD va promova strategia transformarii acestui sector intr-un generator de valoare adaugata si stimulator al cresterii economice. Relansarea productiei agricole pe baza consolidarii proprietatii private, formarii societatilor agricole de dimensiuni viabile si sustinerea agentilor agricoli performanti. In centrul atentiei PPCD vor fi:
- Scutirea producatorilor agricoli de impozitul funciar pe urmatorii 4 ani
- Stimularea procesului de concentrare in agricultura, incurajarea cooperarii pentru valorificarea productiei intre beneficiarii industriali si producatorii agricoli
- Sprijinirea dezvoltarii infrastructurii de servicii in agricultura, inclusiv prin atragerea asistentei tehnice straine
- Dezvoltarea sistemului de finantare a activitatilor economice in mediul rural, inclusiv prin extinderea activitatii asociatiilor de creditare si imprumut, a cooperativelor de credit ale micilor producatori agricoli, sustinerea antreprenorilor care investesc in mediu rural, implementarea altor mecanisme eficiente de finantare si sustinere a producatorilor agricoli
- Promovarea unei politici fiscale stimulative de import a mijloacelor de productie si utilajului agricol tehnologic avansat
- Valorificarea in mai mare masura a cadrului juridic extern pentru obtinerea de avantaje suplimentare pentru exportatorii productiei agroalimentare.
4.5. Dezvoltarea Infrastructurii
Politica PPCD in domeniul dezvoltarii infrastructurii va fi indreptata spre:
- Atragerea capitalului privat in prestarea serviciilor comunale
- Elaborarea si realizarea unui program de dezvoltare durabila a localitatilor
- Reabilitarea retelei rutiere, incorporarea in sistemul international de comunicatii
- Reorganizarea transportului feroviar prin eliminarea sectoarelor ineficiente.
4.6. Asigurarea Securitatii Energetice
Avand in vedere situatia de criza creata in acest sector, PPCD considera necesara intreprinderea unor masuri urgente de solutionare a problemelor asigurarii cu resurse energetice, eficientizarea acestui sector, economisirea consumului de energie, si anume:
- Asigurarea fiabilitatii sistemului electroenergetic prin realizarea interconexiunilor cu sistemele tarilor vecine
- Sporirea responsabilitatii managementului din sectorul energetic pentru reducerea pierderilor tehnice si comerciale de resurse energetice, colectarea integrala a datoriilor
- Promovarea strategiei de dezvoltare a sectorului energetic bazata pe asigurarea securitatii energetice, diversificarea surselor de aprovizionare cu combustibil si energie, dezvoltarea capacitatilor proprii de productie a energiei electrice, inclusiv prin atragerea investitiilor straine.
4.7. Consolidarea Clasei Mijlocii
PPCD considera clasa de mijloc drept un garant al stabilitatii si dezvoltarii durabile a societatii. Relansarea industriei si agriculturii, consolidarea mecanismelor de concurenta pot fi realizate in conditiile sprijinirii dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii. In acest domeniu se va promova:
- Implementarea cadrului legislativ stimulator si acordarea unui sprijin real in lansarea si activitatea micului business
- Simplificarea procedurilor administrative care ar minimiza manifestarea unor comportamente birocratice ale administrarii publice
- Sprijinirea unor programe dedicate dezvoltarii spiritului de intreprinzator pentru someri, tineri etc.
- Stimularea crearii infrastructurii de dezvoltare a afacerilor: centre de consultanta, firme de cercetare/implementare a tehnologiilor noi in economie, companii financiare de leasing, asociatii mutuale de creditare si asigurare etc.
5. Reformarea Sectorului Public
Guvernele precedente au creat o administratie publica supradimensionata, birocratica si corupta. Fiind obisnuit sa activeze numai prin metode administrativ-represive, dupa realizarea privatizarii, statul a pierdut controlul nu numai asupra proprietatii, dar si posibilitatea de a influenta desfasurarea proceselor economice si sociale din republica. Existenta de facto a trei structuri statale (Chisinau, Comrat si Tiraspol), divizarea si diminuarea permanenta a avutiei nationale, falimentarea intentionata a majoritatii intreprinderilor mari de stat si private, acumularea continua de datorii externe enorme, coruptia si criminalitatea organizata, inclusiv in structurile de stat, contrabanda si economia subterana, saracia populatiei — acestea sunt rezultatele inactivitatii sau administrarii ineficiente a guvernarilor anterioare.
5.1. Obiective
In domeniul sectorului public, PPCD isi propune realizarea urmatoarelor obiective:
- Consolidarea si eficientizarea activitatii organelor administratiei publice
- Stabilirea unei relatii functionale eficiente intre autoritatea centrala si autoritatile locale, prin descentralizarea competentelor si responsabilitatea tuturor factorilor de decizie
- Combaterea si prevenirea coruptiei si a criminalitatii organizate.
5.2. Economia
PPCD considera ca pentru asigurarea conditiilor dezvoltarii economice durabile rolul statului trebuie sa se rezume la:
- Instituirea unui cadru economico-social adecvat prin definirea unui sistem clar de reguli, reglementari si norme de functionare a intregii economii. Acestea trebuie sa fie obligatorii pentru toti participantii la procesul economic, orice abatere sau incalcare fiind sanctionata corespunzator
- Interventia statului in economie se va face doar pentru stimularea dezvoltarii economice si in domeniile in care se aloca mai eficient resurse, si anume: (a) reglementarea monopolurilor naturale si in domeniile considerate monopol de stat legate de asigurarea securitatii sociale si de stat, si (b) ordinea publica, politica externa, justitia, serviciile administrarii publice, invatamantul si cultura, ocrotirea sanatatii, cercetarea stiintifica si protectia mediului inconjurator. Interventia se va face prin intermediul structurilor guvernamentale specializate, al caror numar va fi redus esential, iar functionarea lor va fi imbunatatita considerabil, astfel incat sa se asigure o buna coordonare a activitatilor si programelor initiate la nivel central. Totodata se vor crea noi institutii specializate care sa asigure dezvoltarea unor domenii sau activitati aflate in dificultate: oficiul pentru protectia consumatorului, oficiul concurentei etc.
- Redistribuirea veniturilor de catre stat prin politica bugetara si fiscala, reducerea poverii fiscale si stabilirea de prioritati clare (favorabile reformei) pentru cheltuielile bugetare.
5.3. Administratia Centrala
PPCD va implementa programul politic prin reprezentantii sai din Parlament si Guvern sustinand:
- Initiative legislative de implementare a strategiei politice, care vor tine cont de necesitatile si cerintele ce pot aparea pe parcursul guvernarii
- Conlucrarea si comunicarea eficienta intre Parlament, Guvern si Presedintie
- Implementarea structurii noi a PPCD in vederea reducerii numarului de ministere (nu mai mult de 7), optimizarii cheltuielilor bugetare, sporirii responsabilitatii si eficientei organelor administratiei publice
- Reformarea si sustinerea organelor de forta in vederea sporirii profesionalismului si eficientei acestor structuri in protejarea drepturilor si intereselor legitime ale cetatenilor si intereselor generale ale statului
- Controlul asupra activitatii autoritatilor publice de toate nivelurilor
- Delegarea catre autoritatile publice locale a competentelor ce pot fi realizate mai eficient la nivel local.
Structura administratiei publice centrale va asigura crearea unui aparat flexibil care sa poata implementa eficient propriul program in functie de necesitatile aparute pe parcurs, in functie de cerintele societatii. PPCD va promova debirocratizarea organelor publice prin introducerea unor criterii de performanta la nivelul administratiei publice centrale si delegarea autoritatii in scopul sporirii eficientei mecanismului administrativ.
5.4. Administratia Locala
Politica de stat in domeniul administratiei publice locale va fi determinata de principiul conform caruia grupul sau colectivitatea locala isi hotarasc singure problemele atunci cand activeaza in cadrul unei societati democratice pluraliste in care este respectata legea si drepturile inalienabile ale omului. Activitatea PPCD in acest domeniu va fi orientata spre:
- Perfectionarea cadrului legislativ si a mecanismelor specifice pentru o reala autonomie a organelor publice locale
- Continuarea procesului de reforma a administratiei publice locale sub aspectul implementarii reformei teritorial-administrative, acordarea dreptului de a crea primarii tuturor localitatilor care dispun de posibilitati de functionare a structurilor autonome locale
- Transmiterea patrimoniului public local in administrarea organelor publice locale
- Asigurarea unui sistem eficient de instruire orientat spre dezvoltarea profesionala a functionarilor publici
- Reproiectarea intregului sistem al serviciilor publice si transferul anumitor activitati in sfera privata
- Asigurarea cu resurse financiare suficiente si proportionale competentelor si responsabilitatilor ce revin consiliilor locale, municipale si judetene
- Eliminarea tutelei administrative asupra organelor administratiei publice locale si exercitarea doar a controlului respectarii de catre administratia locala a legislatiei in vigoare.
5.5. Integritatea teritoriala
In scopul restabilirii integritatii teritoriale a Republicii Moldova, PPCD va intensifica eforturile pe plan extern in vederea facilitarii reglementarii situatiei conflictuale din partea stanga a Nistrului. Pentru a facilita procesul de negocieri asupra viitorului statut al regiunii, se va actiona in vederea eficientizarii serviciilor de mediere oferite de Romania, Federatia Rusa, Ucraina, atragerea in acest proces a unor state neimplicate direct (SUA, Franta, Germania etc), precum si a organismelor internationale OSCE, Consiliului Europei etc. Se va urmari ca acordarea serviciilor de mediere si functionarea mecanismului politic de garantii, care va fi eventual constituit, sa aiba loc in stricta conformitate cu principiile fundamentale de drept international si sa asigurare integritatea Republicii Moldova.
6. Politica externa
6.1. Obiective
Principalele obiective in politica externa vor fi:
- Integrarea Republicii Moldova in Uniunea Europeana
- Participarea mai activa si sub diferite forme la procesele de asociere regionala
- Stabilirea relatiilor bilaterale si regionale in vederea diversificarii pietei de desfacere a produselor si serviciilor autohtone
- Diversificarea contactelor economice cu tarile cu un potential investitional considerabil.
6.2. Integrarea Europeana
Obiectivul strategic al politicii externe este integrarea in Uniunea Europeana (UE). Actiunile PPCD de integrare vor fi indreptate spre:
- Armonizarea legislatiei Republicii Moldova cu cea a tarilor UE, conform Acordului de Parteneriat si Cooperare
- Demararea negocierilor privind asocierea Republicii Moldova la UE
- Intarirea cooperarii politice, economice si culturale cu statele membre ale UE
- Obtinerea din partea UE a unui regim de vize favorabil pentru cetatenii Republicii Moldova
- Utilizarea cu maxima eficienta a programelor comunitare de asistenta si colaborare
- Obtinerea accesului la sursele de finantare si investitii.
PPCD va promova strategia crearii spatiului economic comun cu Romania si integrarii concomitente in sistemul economic european. Crearea spatiului economic unic va asigura:
- Libera circulatie a persoanelor, fortei de munca, marfurilor si serviciilor, capitalului
- Functionarea coordonata a sistemelor financiar-monetare
- Realizarea concomitenta a reformelor economice si sincronizarea politicilor economice si sociale.
In conditiile actuale spatiul economic comun poate fi realizat gradual, pe etape, prin forme intermediare de integrare economica si anume:
- Dezvoltarea cooperarii sectoriale si liberalizarea schimburilor comerciale reciproce
- Crearea uniunii vamale
- Formarea pietei comune
- Constituirea uniunilor economice, monetare si sociale.
In prezent a demarat procesul realizarii primei etape — Guvernele Romaniei si Republicii Moldova au semnat acordurile de comert liber, de colaborare si cooperare economica in diferite domenii si sectoare de interes comun. Urmeaza sa se intreprinda actiuni concrete pentru realizarea prevederilor adoptate. PPCD va impulsiona integrarea economica prin:
- Intensificarea cooperarii sectoriale, in special in domeniile energeticii si comunicatiilor (constructia spatiilor si liniilor electrice de tensiune inalta, dezvoltarea retelelor de transporturi, telecomunicatii).
- Stimularea legaturilor directe intre agentii economici (crearea unor complexe de productie comunitara, formarea intreprinderilor moldo-romane, prin adoptarea unui statut de societate comunitara, simplificarea procedurii de inregistrare si acordarea de inlesniri fiscale)
- Comercializarea si promovarea in comun a marfurilor de export si a importurilor de materii prime pe piete terte (prin Romania in si din Europa, Orientul
Apropiat, Africa de Nord; prin Moldova in si din C.S.I.; eliminarea restrictiilor tarifare si netarifare in desfasurarea schimburilor comerciale reciproce.
PPCD va promova politica crearii uniunii vamale prin adoptarea si realizarea unei legislatii vamale comune, in care se vor suprima taxele vamale si restrictiile netarifare aplicate asupra marfurilor, precum si se va introduce un tarif vamal extern unic fata de terte tari. Crearea uniunii vamale va favoriza afirmarea identitatii statelor romanesti fata de terte tari. In relatiile economice externe acestea se vor prezenta ca un negociator unic.
Realizarea uniunii vamale va constitui fundamentul formarii pietei comune, in care alaturi de liberalizarea fluxurilor de bunuri urmeaza sa fie asigurata libera circulatie a fortei de munca, serviciilor si capitalurilor. Formarea spatiului economic comun necesita apropierea legislatiilor si promovarea de comun acord a politicii economice si sociale a statelor romanesti. In conditiile tranzitiei se va pune accentul pe promovarea concomitenta a reformelor economice, sincronizarea si armonizarea strategiilor restructurarii economiilor nationale, promovarea de comun acord a masurilor de protectie sociala.
PPCD va depune maximum de eforturi pentru valorificarea posibilitatilor pe care le ofera situarea geografica favorabila a Republicii Moldova in context european pe axa Est-Vest si pe axa Nord-Sud.
6.3. Cooperarea bilaterala si regionala
Dezvoltarea relatiilor bilaterale ale Republicii Moldova cu alte state se va face pe baza unor programe coerente bazate pe interesele economice si politice pe termen scurt, mediu si lung. PPCD va promova:
- Integrarea economica, sociala, culturala si spirituala cu Romania
- Denuntarea documentelor de aderare a Republicii Moldova la CSI, dezvoltarea relatiilor bilaterale cu tarile din aceasta comunitate porninnd de la necesitatile economico-comerciale
- Dezvoltarea in continuare a relatiilor prietenesti cu Federatia Rusa si Ucraina, avand ca baza relatiile traditionale formate
- Stabilirea si dezvoltarea relatiilor bilaterale cu SUA si tarile UE
- Promovarea mai ferma a politicii de cooperare regionala cu tarile vecine si tarile din bazinul Marii Negre.
In cadrul dezvoltarii colaborarii cu institutiile financiare internationale PPCD va sustine:
- Negocierea si implementarea riguroasa a masurilor prevazute in Memorandumul cu privire la Politica Economica in cadrul Mecanismului de Creditare Largita a Fondului Monetar International
- Sporirea eficientei proiectelor Bancii Mondiale si optimizarea administrarii procesului de implementare a lor
- Reevaluarea si reorientarea radicala a strategiei de colaborare cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare
- Aprofundarea colaborarii cu institutiile financiare internationale — Corporatia Financiara Internationala, Fondul International de Dezvoltare a Agriculturii,
Fondul Dezvoltarii Sociale, diversificarea si atragerea noilor surse de finantare externa concesionala.
In calitatea sa de membru cu drepturi depline al Internationalei Democrat Crestine si ca partener al Partidului Popular European, majoritar in Parlamentul European de la Bruxelles, PPCD va folosi toate mijloacele care ii stau la dispozitie pentru a promova interesele populatiei si imaginea Republicii Moldova in Europa si in lume.
/“ŢARA”, No 9(841), 30 ianuarie 2001/