Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
1. Prezentul Regulament stabileşte modul şi condiţiile activităţii Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova.
2. Comisia Electorală Centrală (în continuare — Comisia) este organul de stat constituit pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor. Mandatul Comisiei este de 6 ani.
3. Comisia este organul electoral ierarhic superior şi activează permanent. Comisia este constituită din 9 membri cu drept de vot deliberativ, desemnaţi proporţional: 1/3 de către Preşedintele Republicii Moldova, 1/3 de Parlament şi 1/3 de Consiliul Superior al Magistraturii şi se confirmă prin hotărîre a Parlamentului.
4. În activitatea sa Comisia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Codul electoral, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele şi hotărîrile Guvernului, tratatele internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte, prezentul Regulament şi alte acte normative în domeniu.
5. Comisia îşi desfăşoară activitatea în mod colegial liber, deschis, în limitele competenţei sale.
6. Hotărîrile Comisiei, adoptate în limitele competenţei sale, sunt executorii pentru autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, persoanele cu funcţii de răspundere, partide, alte organizaţii social-politice şi organele acestora, precum şi pentru toţi cetăţenii.
7. Comisia este persoană juridică, are buget propriu, cont bancar, sigiliu cu imaginea stemei de stat a Republicii Moldova cu denumirea în limba de stat, cont trezorerial, mijloace financiare şi materiale.
8. Comisia dispune de stema, drapelul şi insigna proprie aprobate de Comisia Naţională de Heraldică prin procesul-verbal nr. 78-III din 13 decembrie 2005. Folosirea acestora este stabilită prin Regulamentul aprobat de Comisia Naţională de Heraldică.
9. Sediul permanent al Comisiei este Republica Moldova, mun. Chişinău, Piaţa Marii Adunări Naţionale nr. 1. Şedinţele Comisiei se desfăşoară, de regulă, la sediul ei permanent. Comisia este în drept să adopte hotărîri privind desfăşurarea şedinţelor în deplasare.
10. În activitatea sa Comisia conlucrează cu autorităţile publice, instituţii, întreprinderi, organizaţii, partide şi alte organizaţii social-politice.
11. În relaţiile cu autorităţile oficiale ale statelor străine Comisia acţionează în limitele competenţei sale.
12. Comisia în exercitarea atribuţiilor sale şi în conformitate cu legislaţia în vigoare asigură respectarea şi garantarea drepturilor electorale ale cetăţenilor Republicii Moldova.
13. Comisia este în drept să se ocupe de editarea cărţilor, broşurilor şi altor materiale ce ţin de asigurarea şi respectarea drepturilor electorale ale cetăţenilor, participarea acestora la alegeri şi referendumuri.
14. Comisia în perioada dintre alegeri îşi exercită atribuţiile prevăzute de art. 22 din Codul electoral. În perioada alegerilor Comisia îşi exercită atribuţiile prevăzute de art. 26 din Codul electoral şi conform unui plan de lucru aprobat de Comisie. Planul de lucru poate fi modificat la propunerea membrilor Comisiei prin hotărîre.
15. Componenţa nominală a Comisiei, inclusiv Preşedintele ei, se confirmă prin Hotărîre a Parlamentului. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul Comisiei activează permanent.
16. Procedura şi modul de desemnare a membrilor Comisiei, precum şi de alegere dintre ei a vicepreşedintelui şi secretarului Comisiei se efectuează în conformitate cu prevederile art. 16 şi 17 din Codul electoral.
17. În cazul apariţiei unei vacanţe în componenţa Comisiei, potrivit art. 16 din Codul electoral, Comisia înaintează către autoritatea respectivă un demers cu privire la completarea vacanţei.
18. Realegerea vicepreşedintelui şi secretarului Comisiei poate fi iniţiată de cel puţin 1/3 din membrii Comisiei în condiţiile prevăzute de Codul electoral.
19. Revocarea poate fi iniţiată de către organele care au desemnat persoanele respective în componenţa Comisiei. Revocarea poate fi iniţiată şi la propunerea a cel puţin 1/3 din membrii Comisiei.
20. Mandatul Preşedintelui, vicepreşedintelui, secretarului Comisiei şi al membrilor ei începe efectiv din momentul numirii şi durează pînă la data expirării acestuia.
21. La expirarea mandatului de 6 ani, componenţa Comisiei poate fi modificată. Membrii Comisiei nu pot exercita mai mult de două mandate consecutive. Exercitarea mandatului se efectuează personal. Mandatul nu poate fi transmis unei alte persoane.
22. Mandatul de membru al Comisiei încetează înainte de termen în cazurile prevăzute de art. 19 alin. (2) şi art. 20 alin. (1) lit. b) — e) din Codul electoral.
23. Propunerile de modificare şi completare a Regulamentului se înaintează de către membrii Comisiei.
24. Comisia este asistată de un aparat. Aparatul asigură activitatea Comisiei. Şeful aparatului asigură coordonarea activităţii lucrătorilor aparatului.
Drepturile, obligaţiile şi răspunderea lucrătorilor aparatului Comisiei se stabileşte prin hotărîre a acesteia.
25. Membrii Comisei au dreptul:
26. Membrii Comisiei sînt obligaţi:
27. Atribuţiile membrilor Comisiei se stabilesc prin hotărîre a acesteia. Membrii Comisiei conlucrează cu organele centrale şi locale ale administraţiei publice, instituţii, întreprinderi, organizaţii. Membrii Comisiei semnează scrisori, telegrame şi alte documente de ieşire în domeniul de activitate încredinţat cu acordul prealabil al Preşedintelui Comisiei.
28. Reprezentanţii cu drept de vot consultativ în Comisie au dreptul:
29. Reprezentanţii cu drept de vot consultativ în Comisie sînt obligaţi:
30. Preşedintele Comisiei îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
31. Vicepreşedintele Comisiei îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
32. Secretarul Comisiei îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
33. Forma de lucru a Comisiei este şedinţa.
Şedinţele Comisiei sînt deliberative, dacă la ele participă majoritatea membrilor cu drept de vot deliberativ. Prezenţa membrilor Comisiei la şedinţă este obligatorie. Şedinţele Comisiei sînt ordinare şi extraordinare.
34. Şedinţele ordinare în perioada dintre alegeri se desfăşoară o dată pe săptămînă, miercuri, în perioada alegerilor — marţi şi vineri.
35. Şedinţele extraordinare se convoacă ori de cîte ori este necesar prin dispoziţia Preşedintelui Comisiei. Şedinţele extraordinare pot fi convocate şi la cererea a cel puţin 5 membri ai Comisiei.
36. Ordinea de zi a şedinţei cuprinde chestiunile ce urmează a fi examinate în şedinţă şi numele raportorului (coraportorului).
37. Ordinea de zi se înmînează membrilor Comisiei, de regulă, cu 24 ore înainte de începerea şedinţei ordinare sau cu 12 ore înainte de începerea şedinţei extraordinare, de către secretarul Comisiei.
38. În înştiinţarea despre convocarea şedinţei, pe lîngă ordinea de zi, data, ora şi locul şedinţei, se indică modul de familiarizare a Comisiei cu proiectul şi/sau proiectele de documente ce urmează a fi examinate la şedinţă, cu timpul acordat pentru informări-referate, discuţii, luări de cuvînt şi alte probleme care se supun examinării în şedinţa Comisiei.
39. Proiectul ordinii de zi se întocmeşte la propunerea Preşedintelui, vicepreşedintelui, secretarului sau a membrilor Comisiei care au cerut convocarea Comisiei în condiţiile art. 25 din Codul electoral şi se supune aprobării Comisiei la începutul şedinţei.
40. Dacă şedinţa se va desfăşura în lipsa unui sau mai multor membri ai Comisiei, Preşedintele, vicepreşedintele sau secretarul Comisiei sînt obligaţi să aducă la cunoştinţa membrilor Comisiei prezenţi în şedinţă informaţia privind absenţa membrului respectiv.
41. Dezbaterile asupra problemelor se fac în ordinea în care acestea sînt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterile încep cu prezentarea succintă de către raportor a problemei înscrise pe ordinea de zi.
42. Preşedintele Comisiei are dreptul să limiteze timpul acordat pentru luările de cuvînt în funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop, el poate propune Comisiei spre aprobare durata de timp ce va fi oferită fiecărui vorbitor, precum şi durata totală pentru dezbaterea proiectului de hotărîre, care nu poate depăşi: pentru prezentarea proiectului de hotărîre — 20 minute, cuvîntul de încheiere — 5 minute, dezbateri — 3 minute, informaţii şi comentarii — 2 minute. Membrul Comisiei este obligat ca în luarea sa de cuvînt să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.
43. Preşedintele poate propune să fie încheiate dezbaterile asupra unor probleme luate în discuţie la şedinţă. Propunerea privind încheierea dezbaterilor se aprobă cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
44. Preşedintele asigură menţinerea ordinii în timpul dezbaterilor. În cazul în care ordinea este perturbată, Preşedintele poate să întrerupă dezbaterile şi să ceară respectarea prezentului Regulament, fiind în drept:
45. Şedinţele Comisiei se desfăşoară în limba de stat, sau după caz în limba rusă, asigurîndu-se în caz de necesitate traducerea în altă limbă. Actele Comisiei se întocmesc şi se adoptă în limba de stat, urmînd după caz, să fie traduse în limba rusă.
46. Şedinţele Comisiei sînt publice. Reprezentanţilor mijloacelor mass-media din ţară şi străinătate li se garantează dreptul de a asista la şedinţele Comisiei.
47. Dacă la şedinţa Comisiei participă persoane invitate, Preşedintele Comisiei informează membrii Comisiei despre componenţa şi numărul de persoane invitate la şedinţă.
48. Lucrările şedinţei se consemnează de către secretarul Comisiei în procesul-verbal. În procesul-verbal al şedinţei se introduc în mod obligatoriu toate observaţiile şi propunerile membrilor Comisiei privind problemele luate în discuţie şi, după caz, opinia separată prezentată în scris. Procesul-verbal este semnat de către Preşedintele şi secretarul Comisiei.
49. În cazul în care Preşedintele Comisiei este în imposibilitatea de a participa la şedinţa respectivă, atribuţiile acestuia vor fi exercitate de către vicepreşedintele Comisiei.
50. Secretarul Comisiei este responsabil de întocmirea proceselor-verbale, ţine evidenţa hotărîrilor adoptate şi mersul executării lor, asistă Preşedintele în realizarea atribuţiilor ce-i revin.
51. Sesizările oficiale (prezentate în scris) ale partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, precum şi ale candidaţilor independenţi depuse la Comisie în perioada dintre şedinţe, urmează a fi examinate la şedinţa imediat următoare cu adoptarea unei hotărîri.
52. Întru exercitarea atribuţiilor sale Comisia adoptă hotărîri.
Hotărîrile cu privire la alegerea, realegerea, revocarea vicepreşedintelui şi secretarului Comisiei, adoptarea Regulamentului şi a modificărilor acestuia, finanţarea alegerilor şi a referendumurilor, înregistrarea concurenţilor electorali, rezultatele votării şi rezultatele alegerilor, referendumului, recunoaşterea drept nevalabile a alegerilor, referendumului, efectuarea votării repetate şi a alegerilor repetate, anularea propriilor hotărîri şi ale organelor electorale inferioare se adoptă cu votul majorităţii membrilor Comisiei.
Hotărîrile Comisiei asupra altor probleme se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi în şedinţă, cu excepţia cazului în care, prin lege sau regulament, se cere o altă majoritate de voturi.
53. La examinarea proiectului de hotărîre Comisia este în drept să adopte sau să amîne examinarea acestuia pentru a fi transmis pentru perfecţionare membrilor Comisiei care au elaborat proiectul, cu implicarea, după caz, şi a altor membri ai Comisiei. La examinarea repetată a proiectului de hotărîre se introduc rectificările ce au parvenit după examinarea prealabilă.
54. Votul membrului Comisiei este individual şi nu poate fi transmis altei persoane. Votul membrului Comisiei se exprimă public, prin ridicarea mîinii, în cadrul votării deschise. Procedura votării deschise poate fi efectuată şi prin apel nominal.
55. Comisia poate decide votarea secretă, la propunerea Preşedintelui, vicepreşedintelui, secretarului sau a unui dintre membrii Comisiei, cu excepţia cazurilor cînd, prin lege sau regulament, se stabileşte o anumită modalitate.
56. Votarea prin apel nominal se desfăşoară în modul următor:
Preşedintele oferă explicaţii asupra obiectului votării şi sensului cuvintelor “pro”, “contra” şi “abţinut”. Secretarul Comisiei dă citire numelui şi prenumelui fiecărui membru în ordinea alfabetică.
Membrul nominalizat se ridică şi pronunţă cuvîntul “pro”, “contra” sau “abţinut”, în funcţie de opţiunea sa.
57. Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletinele de vot. Textul buletinelor de vot trebuie să fie clar şi precis. Pentru exprimarea opţiunii se folosesc cuvintele “pro”, “contra” şi “abţinut”.
Buletinele de vot se introduc în urna de votare. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot în care nu a fost exprimată opţiunea membrilor Comisiei sau au fost folosite mai multe cuvinte decît cele prevăzute în prezentul punct pentru a-şi exprima opţiunea.
58. Membrii Comisiei au dreptul să solicite ca în procesul-verbal al şedinţei să fie consemnat expres modul în care au votat.
59. Proiectele de hotărîri sau propunerile respinse de membrii Comisiei nu pot fi supuse examinării în cadrul aceleiaşi şedinţe.
60. Hotărîrile Comisiei, adoptate în limitele competenţei sale, sînt obligatorii pentru autorităţile publice, instituţii, întreprinderi, organizaţii, partide, alte organizaţii social-politice, persoane cu funcţii de răspundere, precum şi pentru cetăţeni.
61. Hotărîrile după adoptarea lor sînt semnate de Preşedinte şi de secretarul Comisiei fiind date publicităţii prin intermediul mijloacelor mass-media în condiţiile şi în termenul prevăzut de legislaţie.
62. Fiecare act adoptat de Comisie este trecut în registrul de acte al Comisiei, cu atribuirea numărului de ordine corespunzător.
Evidenţa actului se ţine în una sau mai multe forme concomitent:
63. Comisia exercită controlul asupra corectitudinii şi exactităţii aplicării Codului electoral şi a altor acte normative în domeniu pe teritoriul ţării şi asupra executării propriilor hotărîri.
64. În limita competenţei sale Comisia examinează rapoartele primite de la autorităţile publice, instituţii, întreprinderi, organizaţii, partide, alte organizaţii social-politice, persoane cu funcţii de răspundere, precum şi de la cetăţeni, adoptă hotărîri asupra lor, iar în caz de necesitate înaintează propunerile sale. Propunerile respective în mod obligatoriu urmează a fi examinate de către cei cărora le sînt adresate cu comunicarea ulterioară Comisiei a rezultatelor examinării, în termenele prevăzute de legislaţie.
65. La dispoziţia Preşedintelui Comisiei sau la indicaţia Comisiei, membrul Comisiei poate să verifice activitatea autorităţilor publice, instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor, partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale privind chestiunile ce ţin ce competenţa Comisiei şi să ia cunoştinţă de materialul şi documentele necesare.
66. Membrii Comisiei, în limitele competenţei lor pot solicita informaţii de la autorităţile publice, instituţii, întreprinderi, organizaţii, partide, alte organizaţii social-politice, persoane cu funcţii de răspundere, iar acestea sînt obligate să le prezinte Comisiei în termen de cel mult 14 zile calendaristice, dacă legislaţia nu prevede altfel.
Informaţiile pot fi cerute şi comunicate în scris sau oral.