Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 AlegeriParlamentare2005DeclaraţiiPSDM

Declaraţia PSDM cu privire la declaraţia Preşedintelui CEC, dl. P. Railean din 27 decembrie 2004

|versiune pentru tipar| PSDM, 30 decembrie 2004
La 27 decembrie 2004 Preşedintele CEC, dl. P. Railean a declarat că decizia CEC cu privire la stabilirea datei, timpului şi locului de depunere a actelor de către concurenţii electorali a fost luată în corespundere cu legislaţia electorală şi a sugerat liderilor PSDM “să citească mai atent legislaţia”.

La rândul său, conducerea PSDM constată că legislaţia electorală nu se limitează doar la Codul electoral, la care face trimitere Preşedintele CEC. Legislaţia electorală cuprinde, în afară de Codul electoral, şi alte acte legislative, precum şi acte internaţionale, la care Republica Moldova este parte.

Conform Articolului 22, punctul a) al Codului electoral, una din atribuţiile generale ale CEC este studierea organizării şi desfăşurării alegerilor. Codul este aplicabil numai în cazul când decizia de lansare a campaniei electorale, emisă de organul competent, a intrat în vigoare.

PSDM insistă asupra poziţiei sale expuse anterior, precum că CEC prin adoptarea deciziei privind înregistrarea concurenţilor electorali înaintea intrării în vigoare a Hotărârii respective parlamentului a încălcat prevederile Legii “Despre ordinea publicării şi intrării în vigoare a actelor oficiale” precum şi prevederile constituţiei RM şi a actelor internaţionale, prezentate mai jos.

I. Articolul 4 al Constituţiei “Drepturile şi libertăţile omului” stabileşte:

(1) Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertăţile omului se interpretează şi se aplică în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care Republica Moldova este parte.

(2) Daca exista neconcordante între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care Republica Moldova este parte şi legile ei interne, prioritate au reglementările internaţionale.

II. Articolul 19, punctul 2 al Pactului Internaţional al ONU despre drepturile civile şi politice (la care s-a alăturat Republica Moldova) stabileşte că, fiecare om are dreptul să primească tot genul de informaţie, cu atât mai mult, când este vorba despre drepturile sale electorale.

În corespundere cu articolul 26 al Codului electoral, CEC în perioada electorală are funcţia de a supraveghea respectarea Codului electoral şi ale altor legi care conţin prevederi ce vizează desfăşurarea alegerilor.

III. Republica Moldova, prin Legea Nr. 267-XV din 16 iulie 2004, a ratificat Convenţia privind standardele alegerilor democratice, drepturilor şi libertăţilor electorale în statele membre ale Comunităţii Statelor Independente.

Astfel, prevederile punctului 7, partea 3 a sus numitei Convenţii, care prevede că: “Actele de drept şi deciziile ce ţin de drepturile electorale, libertăţile şi obligaţiunile cetăţeanului nu pot fi aplicate, dacă nu au fost publicate oficial pentru a fi aduse la cunoştinţa generală”, trebuie să fie prioritare faţă de prevederile Codului electoral şi faţă de alte acte legislative ale Republicii Moldova. Acesta este o cerinţă imperativă a legii supreme şi directe a statului nostru.

IV. Centrul Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru drepturile omului (Geneva), în publicaţia sa Nr. K. 94 XIV..5, care comentează Standardele cu caracter general ale Organizaţiei Naţiunilor Unite în domeniul drepturilor omului, ce ţin de alegeri, în punctul 75 indică că graficul alegerilor trebuie să fie publicat în interesul informării populaţiei, precum şi pentru asigurarea conceperii de către cetăţeni a procesului alegerilor şi sporirii încrederii faţă de el.

O apreciere analogică se conţine şi în partea de motivare a Hotărârii Curţii Constituţionale a Republicii Moldova Nr. 32 din 29 octombrie 1998.

Reieşind din prevederile legislaţiei în vigoare, a Convenţiei şi a Pactului Internaţional de mai sus, CEC a fost obligat să aştepte publicarea Deciziei Parlamentului pentru ca cetăţenii să dispună de informaţia despre conţinutul actului de drept ce prevede anumite drepturi pentru ei şi abia după aceasta să pună în aplicare Decizia şi să fixeze data şi locul depunerii actelor de către concurenţii electorali.

În contextul celor expuse, PSDM cere Comisiei Electorale Centrale sa anuleze benevol hotărârea sa şi să anunţe înregistrarea candidaţilor în stricta conformitate cu legislaţia în vigoare.

PSDM îşi reconfirmă cerinţa expusă anterior: dizolvarea Comisiei Electorale Centrale, componenţa cărei a fost formată de comunişti, şi care s-a compromis din startul campaniei electorale şi propune formarea unei noi componenţe a CEC-ului de către organele competente în baza propunerilor şi candidaturilor înaintate de societate, în particular de organizaţia “Coaliţia 2005”.

PSDM se va adresa oficial structurilor corespunzătoare din cadrul ONU şi CSI, de asemenea la OSCE, Consiliul Europei, Uniunea Europeană pentru a informa aceste structuri referitor la încălcările grave ale legislaţiei şi ale actelor internaţionale la care a aderat Republica Moldova.

Serviciul de presă al PSDM