Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Printre subiectele discutate aceştia s-au referit la alegerile parlamentare din 6 martie curent. La afirmaţia raportorilor APCE referitoare la disponibilitatea autorităţilor transnistrene de a asigura desfăşurarea alegerilor parlamentare şi în raioanele de est ale RM Vladimir Voronin a menţionat că “în virtutea faptului că acest teritoriu nu este controlat de autorităţile legale ale statului şi nu există siguranţa securităţii şi corectitudinii procesului electoral, pentru desfăşurarea scrutinului va fi adoptat modelul stabilit în alegerile anterioare. Cetăţenii Republicii Moldova din regiunea transnistriană vor putea participa la scrutinul parlamentar la secţiile de votare din localităţile din dreapta Nistrului, urmînd ca liderii de la Tiraspol să nu împiedice realizarea dreptului constituţional al cetăţenilor la vot”.
Şeful statului “a reconfirmat interesul conducerii ţării pentru asigurarea unui proces electoral transparent şi democratic”. Raportorii CE au subliniat că “RM este printre puţinele ţări din cadrul CSI, care dispune de o experienţă pozitivă în organizarea alegerilor parlamentare”.
Presa de stat a informat despre menţionarea importanţei “menţinerii unei imagini impecabile a ţării noastre în acest sens, în special în contextul aspiraţiilor de integrare europeană a Republicii Moldova”.
Nu s-a comunicat despre faptul că “imaginea impecabilă” a RM a fost creată în alegerile din perioada 1994- 2001. După alegerile din 2003 misiunea de monitorizarea a OSCE a stabilit “tendinţe negative” în procesul electoral din cauza comportamentului autorităţilor, a poliţiei, partizanatului, mass-media electronică publică.
PSDM constată cu îngrijorare că campania electorală se desfăşoară cu multiple abuzuri şi ilegalităţi, într-o atmosferă de înfricoşare şi tensionare: a) PCRM s-a înregistrat la CEC în prin încălcarea Codului Electoral; b) justiţie independentă în RM nu mai există; c) PC a instituit un control total asupra mijloacelor de informare în masă de stat, care reflectînd zilnic cu lux de amănunte, activităţile guvernării, ce poate fi calificat drept publicitate electorală în favoarea PCRM.; d) organele de poliţie intimidează activiştii opoziţiei şi cetăţenii care doresc să participe la întâlnirile cu aceştia; e) tipografiile ce editează materiale cu caracter electoral ale concurenţilor PCRM sînt supuse zilnic unor controale umilitoare de către organele de control şi de forţă. Din acest motiv, tipografiile refuză tipărirea materialelor de agitaţie.
PSDM consideră că “toate aceste fapte pun sub semnul îndoielii libertatea şi corectitudinea campaniei electorale. Acţiunea de fraudare a alegerilor din 6 martie deja s-a produs”, colicitînd “intervenţia energică şi promptă a organismelor internaţionale, ca să facă uz de toate instrumentele diplomatice ce le stau la dispoziţie, pentru a determina autorităţile comuniste să asigure condiţii egale pentru desfăşurarea campaniei electorale libere şi corecte”.
Declaraţia Blocului “Moldova Democrată”
BMD, 3 februarie 2005
Surse independente şi afiliate partidului de guvernămînt afirmă că “propaganda oficială a Tiraspolului cheamă populaţia să voteze ori cu BMD ori cu Blocul «Patria-Rodina»”.
Vizita ambasadorului Minikes are loc exact în perioada cînd Federaţia Rusă insistă asupra reformei OSCE, în special a subdiviziunii Biroului pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului (BIDDO) cu sediul la Varşovia. La 3 iulie 2004, mai mult state CSI, inclusiv RM, a semnat o declaraţie anti-OSCE, pe motiv că nu sînt mulţumite de activitatea acestei.
Autorii acestuia apreciază, cu anumite rezerve, drept pozitivă aprobarea de către CEC a Instrucţiunii cu privire la unele particularităţi de efectuare a votării la alegerile parlamentare din 6 martie 2005. În context, se exprimă satisfacţia că CEC a dat curs recomandării europene şi a societăţii civile privind aprobarea unei liste a actelor acceptate pentru exercitarea dreptului de vot şi aplicarea ştampilei “Votat” în actele de identitate a alegătorilor ca urmare a participării acestora la alegeri, ceea ce ar putea contribui la diminuarea fenomenului “votului multiplu”.
În acelaşi timp, raportul scoate în evidenţă şi o serie de fenomene negative. Între acestea au fost menţionate: agresarea şi intimidarea unor candidaţi în deputaţi pe listele concurenţilor electorali de opoziţie, conturarea unor tendinţe de utilizare abuzivă a resurselor publice în scop electoral şi de sporire a activismului structurilor de forţă/drept în campania electorală.
Potrivit raportului, în perioada menţionată au continuat să se repete astfel de fenomene precum: tratamentul diferenţiat al concurenţilor electorali şi agitaţia electorală neregulamentară.
Autorii menţionează că în pofida recomandărilor formulate anterior, actualizarea listelor electorale continuă să decurgă anevoios, CEC nu a dispus publicarea hotărîrilor sale în “Monitorul oficial” şi nu a reglementat procedura de valorificare a voturilor cetăţenilor moldoveni domiciliaţi în regiunea transnistreană şi a celor aflaţi la muncă peste hotare.
Dl. Petkov a menţionat că “PCRM este dispus să colaboreze cu reprezentanţii Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte în vederea asigurării unui proces electoral democratic şi în strictă conformitate cu legislaţia electorală”, şi roagă Coaliţia 2005 să comenteze “ne-elucidarea de către raportori a cazurilor sus-menţionate în Raport”.