Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Apreciind obiectiv şi în toată complexitatea moştenirea procesului de negocieri, UCM consideră că la soluţionarea diferendului urmează să pornim nu atît de la ceea ce dorim, cît de la ceea ce putem face. Noi considerăm oportună punerea în discuţie a problemei asigurării independenţei şi integrităţii teritoriale prin acordarea localităţilor din stînga Nistrului a unui statut de autonomie, inclusiv a statutului de subiect al eventualului stat federativ (federaţie asimetrică constituţional-federativă), care să fie asigurat cu garanţii interne la nivel constituţional şi garanţii internaţionale de natură politică, juridică şi militară. Preţul acordării acestui statut — integrarea europeană a Republicii Moldova, proces şi scop însoţit de dispariţia hotarelor administrative şi de instituirea cetăţeniei europene.
Uniunea Centristă dispune de un program bine gîndit, care ne va permite să relansăm un dialog demn şi productiv cu cetăţenii şi autorităţile transnistrene, fără a prejudicia interesele statului şi, totodată, răspunzînd intereselor legitime ale ambelor maluri.”
Dl Serafim Urechean a argumentat motivaţia apelului prin caracterul incompetent şi corupt al actualei puteri. El a oferit mai multe dovezi, printre care şi înregistrările de la o conferinţă recentă, în care 24 de judecători declară că li s-au cerut mite pentru confirmarea lor în funcţie de către şeful statului. Anume dovezile pe care le deţin în privinţa afacerilor dubioase ale comuniştilor şi a pierderilor cauzate ţării de actuala guvernare l-au determinat pe Voronin să fugă de dezbaterile publice directe, la care l-am chemat, a spus dl Urechean. Liderul politic al BMD a apreciat că după dezvăluirile şocante ale judecătorilor actuala conducere a ţării pierde orice credibilitate în ce priveşte orientarea sa proeuropeană.
În aceiaşi conferinţă de presă a fost prezentat Proiectul 2010 — conceptul BMD privind viitorul program de integrare europeană a ţării. Asupra acestui proiect deja se lucrează, pentru că Moldova a pierdut 4 ani şi acum nu mai este nici o zi de pierdut. Esenţa proiectului BMD de integrare europeană constă în schimbarea şi modernizarea ţării, în primul rând a guvernării, precum şi în axarea tuturor reformelor de după 6 martie 2005 pe standardele europene”.
În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă au fost date publicităţii datele statistice privind numărul contestaţiilor şi sesizărilor depuse de departamenul juridic al BMD, în total 152 (coincide exact cu numărul de ONG-uri din Coaliţia 2005, lucru pe care, probabil, ar putea fundamenta acuzaţia PRCM că Coaliţia 2005 ar fi la cheremul BMD): 62 de contestaţii în organele electorale; 85 de sesizări adresate organelor electorale, instituţiilor audiovizuale, MAI, Procuraturii generale; 5 cereri de adresare în judecată.
Liderul BMD a declarat că nu susţine apelul PPCD de boicotare după alegerile parlamentare a alegerilor prezidenţiale pentru a declanşa alegeri parlamentare anticipate.
De fapt, toate cele opt campanii electorale care s-au desfăşurat după declararea independenţei RM au fost monitorizate de către instituţiile internaţionale. Principala instituţie specializată în monitorizarea alegerilor BIDDO/OSCE a monitorizat şase din cele opt campanii. Cele două campanii din 1994 şi 1999, care nu au fost monitorizate de BIDDO/OSCE, au fost monitorizate de Adunarea Parlamentară a Alianţei Nord Atlantice şi de către Consiliul Europei.
Dl Victor Stepaniuc a evitat să menţioneze cînd fruntaşii PCRM au renunţat la transportul de serviciu: înainte sau după publicarea rapoartelor Coaliţiei 2005. Fiind întrebat dacă este gată să aibă o întrevedere cu membrii Coaliţiei 2005 pentru a discuta în mod deschis în prezenţa mass-media despre acuzaţiile aduse acesteia, dl Stepaniuc a refuzat să facă acest lucru.
La 14 februarie 2005 Partidul Social — Democrat din Moldova a susţinut o conferinţă de presă la care a prezentat replica la declaraţia preşedintelui PCRM V. Voronin despre mersul campaniei electorale şi «pasivitatea» concurenţilor electorali din opoziţie. Însă televiziunea publică «Moldova 1» nu a găsit de cuviinţă să pună pe post informaţia de la conferinţă, unde au fost aduse argumente concrete de blocare a accesului PSDM la alegător prin intermediul posturilor TV şi a fost arătat cinismul Preşedintelui ţării care, făcînd uz de putere, a privat concurenţii electorali din opoziţie de posibilitatea de a apărea pe post.
PSDM încă odată atrage atenţia organismelor internaţionale asupra faptului că rezultatul scrutinului parlamentar din 6 martie deja este fraudat, din cauza condiţiilor inegale în care sînt puşi concurenţii electorali şi îngrădirea accesului la alegător”.
Votarea peste hotare alături de votarea cetăţenilor domiciliaţi în Transnistria şi a studenţilor rămîne a fi un subiect foarte sensibil.
În cadrul unei conferinţe de presă Federaţia Organizaţiilor Studenţeşti şi de Tineret (FOST) a acuzat poliţia de intimidare a studenţilor care au participat la un marş de protest. FOST şi-a reiterat nemulţumirea faţă de CEC care “nu şi-a reexaminat decizia cu privire la modul de votare a studenţilor şi a refuzat să deschidă secţii de votare în cadrul instituţiilor de învăţămînt” (după BASA-press).