Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Autorităţile moldoveneşti explică reţinerea şi expulzarea cetăţenilor ruşi prin încălcarea normelor legale de aflare pe teritoriul RM, activităţi ilegale în favoarea unor concurenţi electorali, deţinerea echipamentului electronic şi a unor importante sume de bani provenienţă şi scopul utilizării cărora cetăţenii ruşi nu o pot explica.
Agenţia RIA-Novosti îl citează pe directorul SIS al RM, Ion Ursu: “elaborarea materialelor provocatoare false, pseudodocumentelor organelor de forţă ale RM referitoare la presupusele represalii la adresa opoziţiei, filarea profesionistă a candidaţilor din partea PCRM, urmărirea şi fixarea deplasării cortegiului Preşedintelui RM, stabilirea unei reţele de manageri străini care se ocupau de mituirea reprezentanţilor comisiilor electorale — toate aceste lucruri nu au nimic în comun cu consultarea politică”.
Comportamentul CEC a RM poate fi înţeles. Observatorii CSI întotdeauna au recunoscut alegerile din spaţiul CSI drept libere şi corecte. Aşa a fost în cazul: alegerilor din Belarus în 2000; referendumului din octombrie 2004 din Belarus; alegerilor din octombrie 2003 în Azerbaidjan; alegerilor din noiembrie 2003 în Georgia; alegerilor din septembrie 2004 în Kazahstan; alegerilor din noiembrie 2004 în Ucraina etc. OSCE a constatat că toate aceste alegeri nu corespundeau standardelor democratice.
În schimb, secretarul executiv al CSI, Vladimir Ruşailo, care a condus misiunea observatorilor CSI la alegerile repetate din 26 decembrie 2004 din Ucraina, şi-a exprimat îndoiala că alegerile respective au fost legitime, în timp ce OSCE le-a considerat legitime şi corecte.
Judecînd după modul în care evoluează evenimentele şi relaţiile dintre cei doi parteneri strategici, se pare că observatorii din partea CSI au un interes special pentru alegerile din 6 martie. Autorităţile RM şi cele ale FR au semnat şi ratificat “Convenţia privind standardele alegerilor democratice, drepturile şi libertăţile electorale în statele-membre ale CSI”. Ar fi bine s-o recitească.
Sincer vorbind, noi aşteptam de mult o apreciere sinceră şi responsabilă din partea deputaţilor ruşi a proceselor ce au loc în Transnistria. Am contat pe faptul că soarta locuitorilor din Transnistria, între care sînt şi mulţi cetăţeni ruşi, într-adevăr îi îngrijorează pe legislatori. Teroarea populaţiei multinaţionale a Transnistriei, declanşată de autorităţile de la Tiraspol, autoizolarea şi militarizarea regiunii, atacurile şcolilor moldoveneşti, contrabanda gigantică — toate acestea ar trebui să fie examinate serios în parlamentul rus.
În loc de aceasta noi am devenit martori ai unei decizii periculoase şi fără precedent. Sincer sperăm că deputaţii ruşi vor reveni pe poziţiile colaborării deschise între popoarele şi statele noastre, pe poziţiile Acordului de bază între ţările noastre, pe poziţiile interesului pentru soluţionarea conflictului transnistrean” (citat după Basa-pres).
În acelaşi timp, Liţkai a propus CEC să deschidă secţii de votare în Zona de Securitate la care să aibă acces observatorii internaţionali. “Ne exprimăm speranţa că realizarea acestor măsuri coordonate cu Comisia Unificată de Control va permite realizarea practică a intenţiilor declarate ale autorităţilor moldoveneşti de a asigura desfăşurarea unor alegeri libere şi corecte”.
“Transnistrenii nicodată nu au manifestat interes activ pentru alegerile din RM. Noi avem statul nostru, organele noastre publice, alegerile noastre. Însă de această dată noi trebuie să ajutăm forţele democratice din Moldova, trebuie să îndepărtăm catastrofa umanitară şi războiul”.
Membrii comitetului afirmă că nu îndeamnă alegătorii RM să voteze pentru un concurent sau altul, ci pentru “forţele democratice” care vor relua “negocierile dintre Chişinău şi Tiraspol”.
Dl Andrievski a afirmat că partidul de guvernămînt ar aţîţa stări de spirit xenofobe, evitînd să se refere şi la fapte şi tendinţe de manifestare a xenofobiei şi antisemitismului chiar în Duma de Stat a FR. Anume Duma de Stat a FR a lansat recent o iniţiativă, care altfel decît şantaj la adresa RM nu poate fi numită, şi care a servit drept motiv pentru presa din FR pentru a lansa un atac informaţional masiv împotriva RM.
Dl Andrievski a speculat pe marginea unei fraze nereuşite a liderului fracţiunii parlamentare a PCRM, Victor Stepaniuc, care a afirmat că vine vremea cînd “duşmanul trebuie numit duşman”, această frază putînd să se refere, spre exemplu, la separatismul pe care FR îl susţine pe teritoriul RM şi Georgiei, şi nu la FR, cum le convine unora să interpreteze lucrurile în scopuri electorale.
Mai degrabă, o astfel de interpretare este rezultatul faptului că RM a cerut, recent, sprijinul ONU pentru soluţionarea conflictului transnistrean. “Un demers în acest sens a fost formulat la New York de viceministrul moldovean de Externe, Eugenia Chistruga… În special, oficialul de la Chişinău a evidenţiat pericolul pe care îl prezintă separatismul politic şi «conflictele de joasă tensiune»” (citat după Basa-pres).
Rezoluţia solicită autorităţilor moldoveneşti să respecte normele unor alegeri democratice, accesului liber şi egal la mass-media pentru toţi concurenii electorali. “SUA urmăreşte foarte atent modul în care se desfăşoară campania electorală. Modul în care se desfăşoară campania electorală, va influenţa relaţiile dintre ţările noastre”.