Oficiul OSCE pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului (ODIHR) a anunţat lansarea misiunii de observare a alegerilor în Republica Moldova, în care vor fi antrenaţi peste 230 de observatori pe termen lung şi pe termen scurt, din peste 20 de ţări. Principalele aspecte monitorizate vor viza corespunderea cu standardele internaţionale a activităţii organelor electorale şi a autorităţilor, comportamentul concurenţilor electorali, al mass-media, corectitudinea listelor electorale. Pe perioada monitorizării, ODIHR va publica 2 rapoarte, iar a doua zi după alegeri va face publice totalurile preliminare ale misiunii de observare. Raportul final va fi publicat peste 2 luni după alegeri. (Sursa: Info-Prim Neo)
Comisia Electorală Centrală (CEC) a stabilit ordinea prealabilă de înscriere în buletinul de vot a unor formaţiuni şi candidaţi care au depus la 25 octombrie actele necesare pentru înregistrare în calitate de concurenţi electorali la alegerile parlamentare anticipate. În urma tragerii la sorţi, CEC a stabilit ordinea prealabilă de înscriere în buletinul de vot:
Două asociaţii obşteşti, Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO) şi Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), au anunţat lansarea unui proiect de monitorizare a finanţării partidelor în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 noiembrie 2010. proiectul este sprijinit financiar de Fundaţia Internaţională pentru Sisteme Electorale (IFES) şi presupune analiza de către monitori independenţi a publicităţii directe şi ascunse din mass-media şi publicitatea stradală. De asemenea, se preconizează estimarea resurselor folosite de concurenţii electorali pentru desfăşurarea acţiunilor publice şi costurile administrative folosite pentru staffurile electorale, utilizarea resurselor administrative şi acordarea de favoruri electorale. Un capitol aparte în cadrul monitorizării va fi implicarea femeilor în campania electorală, atât la nivel de candidaţi, cât şi la nivel de alegători. Monitorizările efectuate de CReDo şi CPD urmează a fi făcute publice periodic, în cadrul unor conferinţe de presă, iar raportul final să fie prezentat înainte de ziua scrutinului.
Metode inedite de acumulare a semnăturilor de susţinere
În cadrul unei conferinţe de presă, Sergiu Banari, un cetăţean care intenţionează să se înregistreze în calitate de candidat independent pentru alegerile parlamentare, a adus acuzaţii în adresa Ministerului de Externe şi a misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova peste hotare. Conform lui Banari, el nu a reuşit să adune 54 de semnături în susţinerea sa, pe motiv că reprezentantul consulatului la Bologna (Italia), ar fi refuzat să autorizeze listele de semnături colectate în susţinerea sa. Candidatul declară că odată ce cetăţenii respectivi au dreptul să voteze, ei trebuie să poată semna pentru înaintarea unui candidat în alegeri.
Notă ADEPT: Codul electoral prevede (art.42), că listele de subsricpţie pentru candidaţii independenţi sînt semnate de persana care le colectează “în prezenţa conducătorului autorităţii administraţiei publice locale pe al cărei teritoriu s-au colectat semnăturile”, iar “lista de subscripţie se autentifică prin aplicarea, pe fiecare foaie, a ştampilei autorităţii administraţiei publice locale respective”.