Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Cea mai profitabilă perioadă pentru agenţii economici din Moldova a fost campania electorală. De la începutul anilor 90, când se scriau cu carioca cartoane “Jos Comuniştii”, până în 2014 prezent, mesajele electorale au continuat să fie tot mai incisive, mai provocatoare, mai pline de libertate la prima vere şi tot mai puţin crezute de trecători.
Campania din anul acesta a tras linia recordului afişelor electorale. Nici nu s-a dat startul oficial al campaniei electorale că unele partide au şi reamenajat staţii de autobuz cu afişe şi mesaje prietenoase, au făcut poze tipice “mai aproape de familie”, au mobilizat tineretul şi au început să îl trimită prin satele Moldovei să “informeze” cetăţenii. I-au întrebat ce probleme au, dar nu i-au întrebat dacă le plac afişele lor lipite pe zidurile Caselor de Cultură, pe panourile din faţa primăriilor, pe stâlpi, pomi, gardurile gospodarilor, şi iată că ne-am trezit în 15 noiembrie cu o ţară curcubeu.
Agresive, sau mai bine zis — pline de obrăznicii, afişele electorale nu transmit decât inutilitatea folosirii hârtiei excesive şi oboseala oamenilor. Cel mai trist este faptul că partidele politice concurente sunt obraznice şi cu natura. Aici ne referim la strategiile de informare prin intermediul pliantelor, sacoşelor cu pomeni, etc. Pentru producerea acestor afişe au fost tăiaţi sute de arbori, iar pentru a obţine o tonă de hârtie sunt tăiaţi aproximativ 22 de copaci maturi. Un alt aspect ar fi că în timpul campaniilor electorale şi după acestea, oraşele şi satele noastre devin un dezastru din punct de vedere estetic. Pereţi murdari, desenaţi şi stropiţi cu mizerie, feţe caricaturizate ceea ce demonstrează spiritul colectiv şi reacţia lor la promovarea partidelor din toată campania aceasta.
Un adevărat “curcubeu” este întins pe garduri, stâlpi şi chiar pe copaci. Toate aceste “resurse” vor ajunge în mare parte împrăştiate pe drumuri, în parcurile şi pârâiaşele de pe lângă localităţi, poluându-le. Vopselele folosite pentru aceste afişe şi pliante nu dispar odată cu sfârşitul alegerilor. Ele se absorb treptat în sol, de unde nimeresc în reţeaua apelor freatice, mai apoi în fântânile din care se alimentează peste 50% din populaţia Republicii Moldova.
Iată de ce Partidul Verde Ecologist din Moldova renunţă la informarea cetăţenilor prin distribuirea sacoşelor din masă plastică şi prin lipirea afişelor în orice loc permis sau nepermis. Candidaţii Partiduli Verde Ecologist susţin că există şi alte modalităţi eficiente de informare fără a polua mediul. Da, posibil să fie mai costisitoare, dar noi credem că NATURA MERITĂ.
Pe lângă aceasta, Partidul Verde Ecologist îndeamnă şi alte partide politice să urmeze acest exemplu dacă le pasă de mediul înconjurător.
Sursa: www.greenparty.md