Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Şedinţa de ieri a Comisiei Electorale Centrale a demonstrat, incă o dată, că instituţia care trebuie să asigure organizarea alegerilor libere şi corecte are grave probleme funcţionale şi de respectare a legalităţii.
Înţelegem foarte bine că, in această campanie, guvernarea nu vine cu un singur candidat. Ea are cîţiva candidaţi declaraţi — Lupu, Ghimpu şi Leancă, şi unul nedeclarat — Dodon. Dar are şi o serie de candidaţi “căpuşă”, “clone”, scopul cărora nu este de a obţine voturi pentru sine, ci de a “fura” voturi de la alţii, astfel incit, intr-un final, să fie avantajaţi candidaţii oficiali ai guvernării.
Ştim că guvernarea nu are curaj să meargă in aceste alegeri şi să încerce să cîştige corect, cu forţe proprii, dar credem că e grav că in acest joc se implică Comisia Electorală Centrală. Cunoaştem de la reprezentanţii noştri din raioane că oamenii Partidului Democrat au continuat să colecteze semnături pînă in ultima zi, chiar dacă candidatul PD a fost înregistrat cu mult timp in urmă. Se pare că totuşi partidul puterii nu a reuşit să colecteze suficiente semnături autentice pentru candidaţii “căpuşă”, astfel incit a fost nevoie şi de ajutorul CEC pentru a-i valida, Comisia Electorală Centrală refuzînd să-şi îndeplinească funcţia legală de verificare a listelor de semnături.
Am văzut ieri la şedinţa Comisiei Electorale Centrale că, in momentul in care verificarea listelor de subscripţie de către echipa tehnică a CEC arăta că un anumit candidat era la limita întrunirii condiţiilor prevăzute de lege, procesul de verificare a semnăturilor a fost sistat. Practic, verificarea celorlalte semnături nu a mai avut loc, ele fiind declarate valide in mod automat. Motivul formal invocat a fost că lipsa de timp nu permite verificarea deplină. In realitate, sistarea verificării a fost dictată, cel mai probabil, de dorinţa “păpuşarului” de a transforma candidaţii in concurenţi electorali cu orice preţ. Dacă verificarea riguroasă ar fi continuat, numărul de semnături invalidate ar fi crescut cu siguranţă, iar candidaţii nu ar mai fi întrunit numărul minim de semnături prevăzut de lege şi ar fi fost descalificaţi. 2
Candidaţii care au fost înregistraţi cu încălcarea procedurii legale de verificare a semnăturilor sînt: Valeriu Ghileţchi, Ana Guţu, Maia Laguta şi Silvia Radu.
Constatăm că toate aceste fărădelegi s-au făcut cu preţul discreditării Comisiei Electorale Centrale şi cu implicarea majorităţii membrilor acesteia.
In cadrul şedinţei de ieri au fost depistate şi alte lucruri grave petrecute in procesul de colectare a semnăturilor, dar care, din păcate, nu au fost analizate in mod responsabil de CEC. De exemplu, in listele de subscripţie prezentate de candidatul Maia Laguta au fost găsite liste ale lui Roman Mihăeş. Acest lucru, cel mai probabil, poate însemna că semnăturile pentru ambii candidaţi au fost colectate de unele şi aceleaşi persoane; CEC-ul tolerînd această procedură ilegală, consemnînd-o doar. Sau, de exemplu, Maia Laguta a prezentat liste de subscripţie necompletate, adică goale, dar care erau ştampilate de către primari. Voi aminti aici că, potrivit legii, ştampilarea listelor de către primari are loc doar după completarea listelor şi verificarea de către primari a semnatarilor, nu inaintea colectării propriu-zise.
Care sint concluziile ce pot fi trasate urmare a şedinţei de ieri a Comisiei Electorale Centrale?
Prima. Comisia Electorală Centrală continuă să-şi piardă credibilitatea ca instituţie garantă a corectitudinii organizării şi desfăşurării alegerilor. Şi acesta e cel mai grav lucru — fără instituţii independente şi credibile, acest stat nu are nici o şansă. Comisia Electorală Centrală nu mai poate fi considerată o instituţie credibilă, cită vreme a aplicat standarde duble in ceea ce priveşte mecanismul de verificare a listelor de subscripţie. Dublele standarde au existat şi pînă acum — să ne amintim, de exemplu, de inacţiunea CEC-ului in problema încălcării de către 4 partide, in special de către PD, a cadrului normativ aferent finanţării partidelor politice. Acum lucrurile sunt şi mai evidente.
Doi. Conceptul de colectare a semnăturilor in susţinerea candidaţilor a fost transformat intr-o farsă. Chiar dacă ideea a fost una bună, practică întîlnită in mai multe state europene, modul cum s-a implementat acest concept in cazul alegerilor prezidenţiale de la noi s-a transformat intr-o formalitate: candidaţii “iubiţi” de guvernare au fost propulsaţi fără ca listele acestora să fie verificate cu adevărat.
Trei. Nerespectarea principiului egalităţii concurenţilor electorali: in timp ce listele de subscripţie ale unora erau verificate cu adevărat şi cu aplicarea tuturor rigorilor stabilite de autoritatea electorală, in cazul altor candidaţi, verificarea, practic, nu a existat.
Această guvernare ticăloasă, căreia nu-i este suficient furtul miliardului şi utilizarea cinică a banilor furaţi pentru campanii electorale, in hoţia ei, se dovedeşte a fi laşă, necutezînd să lupte corect prin candidaţi proprii, ci furîndu-mi identitatea cu speranţa că mă vor împiedica să continuu lupta de de-oligarhizare a ţării şi de redare a instituţiilor statului către cetăţeni.