Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
După ce am înaintat, printr-o conferinţă de presă şi, ulterior, prin demersuri oficiale, mai multe solicitări instituţiilor statului în vederea asigurării unui proces electoral liber şi democratic pentru turul doi al alegerilor prezidenţiale din 13 noiembrie 2016, au urmat, rînd pe rînd, reacţiile acestora.
Din păcate, acestea nu pot fi calificate altfel decît lamentabile, pentru că, în loc să soluţioneze problemele, au preferat să-şi paseze responsabilitatea unul altuia.
Deschiderea de noi secţii de votare în străinătate a fost respinsă din start de Comisia Electorală Centrală, motivînd acest lucru prin aceea că, “în conformitate cu prevederile legislaţiei electorale”, turul II de scrutin se organizează şi se desfăşoară în aceleaşi condiţii ca şi turul I. Dincolo de faptul că nu există vreo prevedere legală care ar interzice deschiderea de noi secţii de votare peste hotare, constat că autorităţile statului (Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Comisia Electorală Centrală), în loc să evalueze în mod obiectiv situaţia reală şi să consimtă gravitatea ei în cazul în care nu se întreprind măsuri urgente, au preferat să nu facă nimic în afară de elaborarea de comunicate precum că “nu se poate”.
Reamintesc, în acest context, că în zilele acestea asistăm la o mobilizare fără precedent a cetăţenilor noştri din diaspora în vederea participării la scrutinul din 13 noiembrie, iar, în caz de nedeschidere de noi secţii de votare, există riscul major ca votul acestor persoane să fie obstrucţionat. Adică, s-ar putea ca aceşti cetăţeni ai Republicii Moldova, după ce vor parcurge zeci, sute sau chiar mii de kilometri pentru a ajunge la cea mai apropiată secţie de votare, să nu poată vota fie din cauza că nu vor reuşi să intre în secţia de votare pînă la închiderea ei, fie că nu le vor ajunge buletine de vot.
Referitor la votul studenţilor, am văzut că şi astăzi s-a încercat introducerea în ordinea de zi a Parlamentului a proiectului de lege iniţiat de domnul Valeriu Ghileţchi care ar permite acestora să voteze la locul de studii. Ca şi data trecută, propunerea a fost respinsă de aceleaşi fracţiuni: PD, PSRM, PCRM. Iar argumentele formale cu care au justificat respingerea sunt absolut iluzorii, or “acoperirea” cu recomandările Comisiei de la Veneţia privind neadmiterea schimbării legislaţiei electorale cu un an înaintea alegerilor în condiţiile în care însăşi modificările la Codul electoral care au vizat procedura de alegere a preşedintelui au fost adoptate la 15 iulie 2016, adică cu 2 luni şi jumătate înainte de alegeri, nu sunt serioase.
Chiar dacă Parlamentul a demonstrat, încă o dată, că nu are nimic comun cu interesele tinerei generaţii, nedorind să dezbată proiectul domnului Ghileţchi, consider, în continuare, că CEC-ul poate să adopte o hotărîre prin care să permită elevilor şi studenţilor să voteze la locul de studii. Raţionamentele care stau la baza unei astfel de decizii au fost expuse în scrisoarea expediată Guvernului, CEC-ului şi MAEIE în ziua de ieri.
Aceasta fiind situaţia de moment, solicit, încă o dată, instituţiilor statului să întreprindă cu maximă celeritate acţiunile necesare în vederea desfăşurării unui scrutin liber şi corect, asigurînd dreptul de vot tuturor cetăţenilor ţării care doresc să fac acest lucru.
Reamintesc şi atenţionez instituţiile responsabile şi, în special, conducătorii acestora, că dreptul de vot este unul fundamental, iar obstrucţionarea lui, chiar şi prin inacţiune, este inadmisibilă. Înţelegem că modul în care funcţionează astăzi justiţia face ca cei cărora le este în cot de problemele cetăţenilor să stea liniştiţi şi relaxaţi, însă va veni, foarte curînd, timpul în care lucrurile se vor schimba. Şi vor trebui să răspundă pentru obstrucţionarea exercitării unui drept fundamental.