Parlamentul a adoptat, cu votul deputaţilor majoritari ai AIE, proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, care prevede modificarea Codului electoral şi a unor acte conexe domeniului electoral. Modificările Codului electoral se referă la:
- precizarea atribuţiilor organelor electorale privind degrevarea de la locul de muncă permanent a funcţionarilor electorali (art.28 Cod electoral);
- obligaţia membrilor CEC de a asista la confecţionarea matriţei buletinului de vot, la tipărirea buletinelor şi la lichidarea matriţei, în scopul asigurării securităţii şi controlului suplimentar al procesului respectiv (art.49 CE);
- asigurarea numărului necesar de buletine de vot pentru birourilor electorale ale secţiilor de votare constituite în afara Republicii Moldova (art.49);
- unificarea termenelor de examinare a tuturor tipurilor de contestaţii electorale (art.67 CE);
- dreptul studenţilor şi elevilor de a vota în orice secţie de votare din teritoriul localităţii în care se află instituţia de învăţămînt la care sînt înmatriculaţi, cu respectarea unor condiţii speciale: • prezentarea actului de identitate; • prezentarea carnetului de student; • semnarea unei declaraţii pe proprie răspundere; • includerea în lista suplimentară şi menţionarea în această listă a instituţiei de învăţămînt respective (art.84 CE).
Modificările legislaţiei conexe prevăd:
- stabilirea răspunderii penale pentru votarea fără a avea acest drept; de două sau mai multe ori, prin introducerea în urnă a mai multor buletine de vot, prin utilizarea unui act de identitate fals sau a unui buletin de vot fals (art.182 Cod penal);
- sancţionarea producerii sau/şi difuzării materialelor publicitare de agitaţie electorală care nu conţin denumirea concurentului electoral, data tipăririi, tirajul materialului şi denumirea tipografiei care l-a tipărit (art.50 Cod contravenţional);
- posibilitatea elaborării şi adoptării actelor normative ale CEC în perioada electorală, fără respectarea etapelor сonsultării publice (art.14 din Legea privind transparenţa în procesul decizional).
Deputaţii PCRM s-au expus împotriva modificărilor, considerînd că acestea discriminează alte categorii de alegători şi acordă posibilităţi de fraudare a voturilor. Concomitent PCRM a propus reexaminarea prevederilor Codului electoral despre repartizarea mandatelor de deputat şi revenirea la repartizarea proporţională a acestora, după formula existentă anterior în legislaţia electorală (formula D’Hont). Deputaţii AIE nu a acceptat propunerea opoziţiei, declarînd că formula stabilită recent este mai echitabilă, asigură repartizarea egală a mandatelor, fără a favoriza careva concurenţi şi fără a denatura opţiunea alegătorilor.
Asociaţia Promo-LEX a lansat raportul final de monitorizare a referendumului constituţional în 40 de secţii de votare aflate peste hotarele Republicii Moldova. Conform raportului, observatorii au constatat un grad sporit de satisfacţie şi entuziasm în rîndurile cetăţenilor din secţiile de votare deschise în oraşele din străinătate unde nu sînt ambasade sau consulate ale Republicii Moldova şi nu au constatat cazuri de intimidare a alegătorilor sau a observatorilor de către autorităţile electorale. Observatorii au constatat însă o serie de neajunsuri, cum ar fi:
- un nivel inadecvat de instruire a membrilor birourilor electorale;
- numeroase cazuri de deschidere a secţiilor de votare după ora 07:00;
- absenţa unor membri ai organelor electorale în ziua scrutinului;
- campania foarte slabă de informare şi educare a alegătorilor aflaţi peste hotare;
- cazuri dese de prezenţă a organelor locale de menţinere a ordinii publice, care puteau intimida cetăţenii moldoveni aflaţi în ţările respective fără actele necesare.
Raportul conţine un şir de recomandări pentru organele electorale, autorităţile publice şi participanţii electorali. (comunicat al Asociaţiei Promo-LEX)