
                                        
      
   
 
       
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitorizarea mass-media 

în campania electorală pentru alegerile locale generale 
 
 

Raport Nr. 5
4  – 11 iunie 2007i

 
 
 
 
 
 
 
 

Proiectul este finanţat de către Fundaţia Eurasia, 
cu resursele Agenţiei Suedeze pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei 

Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), 
Fondul Naţional pentru Democraţie, SUA şi Misiunea OSCE în Republica Moldova. 

 
Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia 

finanţatorilor.
 

                       

 
 

Publicarea acestui raport este posibilă datorită sprijinului financiar acordat de 
poporul american prin Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţionala 
(USAID). Opiniile exprimate în acest document aparţin autorilor şi nu  reflectă  
neapărat  poziţia USAID sau a guvernului  american. 

 
 
 
 
 

 1



1. Date generale 
 
1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice referitor la comportamentul 
mass-media în perioada electorală pentru alegerile locale generale din Republica Moldova.   
 
1.2 Perioada de monitorizare – 10 aprilie 2007 – 17 iunie 2007 – cuprinde campania electorală cu 
două tururi de scrutin. 
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

• forma de proprietate (publică şi privată) 
• audienţa/ impactul 
• limba difuzării  

 
1.4 Mass-media monitorizate: 
 
TV  
Moldova 1, PRO TV, NIT, Euro TV Chişinău, TV 7, N 4 
Radio  
Radio Moldova, Antena C, Vocea Basarabiei, Russkoe Radio  
 
Presa scrisă  
Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Săptămîna, Flux, Moldavskie vedomosti, Jurnal de 
Chişinău, Timpul de dimineaţă, Komsomolskaia pravda 
Unghiul, Căuşenii, SP (Bălţi), Golos Bălţi, Vesti Gagauzii, Realitatea (Soroca), Observatorul de 
Nord (Soroca), Farul Nistrean (Rezina) 
  
 
1.5 Orarul monitorizării  
TV 
Luni-vineri 
06:30 – 09:00 şi 17:00 – 22:30 
 
Sâmbătă-duminică 
06:30 – 22:30 
 
Radio 
Luni-duminică 
06:00 – 24:00 
 
1.6. Echipa 
 
Proiectul este realizat de Asociaţia Presei Independente şi Centrul Independent de Jurnalism în 
parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. 
 
 
 
 
 
 
 

 2



 
 
2. Cadrul metodologic 
 
Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de 
monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare 
“Articolul 19”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: 1) folosirea unui spectru larg 
de indicatori cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa şi 
durata apariţiilor anumitor persoane în buletinele de ştiri. 2) componenta calitativă mai dezvoltată 
decât în alte metodologii, stabilindu-se părtinirea postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. 
Fiecare ştire sau opinie este supusă unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă 
sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut 
şi/sau un context al ştirii pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul 
postului care difuzează ştirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre 
subiecţi, şi, cu toate acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai 
dacă există tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau 
defavorizat, atunci se poate spune că e vorba despre un dezechilibru.  
 
 
3. Concluzii generale 
 
CONCLUZII GENERALE 
 
În turul doi al alegerilor locale, se atestă unele schimbări, atât pozitive, cât şi negative, în modul de 
reflectare a campaniei electorale de către posturile radio şi TV supuse monitorizării.  
 
Deşi au continuat să favorizeze cu aceeaşi frecvenţă partidul de guvernământ, prezentând în calitate 
de ştiri comunicatele de presă ale Guvernului şi Preşedinţiei, posturile publice Moldova 1, Radio 
Moldova au difuzat şi punctele de vedere ale unor partide de opoziţie privind scrutinul din 3 iunie. 
De menţionat că Radio Moldova a pus pe post două ştiri favorabile PCRM chiar în ziua de 2 iunie 
(despre participarea premierului Tarlev la deschiderea unei grădiniţe, donând fiecărei grupe de copii 
câte un televizor; despre darea în exploatare a unei porţiuni de drum Cimişlia-Chişinău, şi 
satisfacţia locuitorilor cu acest prilej), când campania electorală este interzisă de lege.  
 
Şi Antena C s-a manifestat ca porta voce a guvernării, informând despre „progrese notabile în 
sectorul de sănătate”, modificarea legii bugetului şi majorarea viitoare a salariilor bugetarilor, a 
cheltuielilor pentru gazificare, deschiderea la Chişinău a unor tabere pentru copii, în care părinţii 
achită doar 20% din cost, reducerea poluanţilor în atmosferă, comparativ cu ţările europene, intenţia 
dlui Tarlev de a finisa blocurile din anii 80-90 etc.  
 
Au continuat să ignore opoziţia posturile NIT, Antena C. O oarecare evoluţie pozitivă a înregistrat 
N4 care, spre deosebire de perioadele precedente, a folosit ca sursă de informare nu numai CEC, dar 
şi unele partide politice.  N4 a transmis şi ştiri critice privind realitatea capitalei.  
 
Russkoe Radio s-a limitat la difuzarea informaţiei de la Comisia Electorală Centrală. TV 7 şi-a redus 
volumul ştirilor care pun într-o lumină defavorabilă guvernarea, acordând însă, împreună cu PRO 
TV şi Vocea Basarabiei, acces tuturor concurenţilor electorali. În buletinele de ştiri şi emisiunile de 
opinie ale Vocii Basarabiei au predominat, ca şi până la 3 iunie, atitudinile anticomuniste şi criticile 
la adresa PCRM. O implicare activă, de pe poziţii pluraliste, în reflectarea alegerilor a demonstrat şi 

 3



Euro TV. Ca urmare a semnalării de către Euro TV Chişinău a unor încălcări ale legislaţiei 
electorale, poliţia a descins abuziv la sediul postului respectiv, intimidând angajaţii acestuia.  
 
De notat că reprezentantul partidului de guvernământ nu a dat curs solicitărilor de a participa la 
dezbateri electorale, nici chiar la posturile care îl favorizează. 
 
Publicaţiile ex-guvernamentale şi cele publice locale continuă să mediatizeze acţiunile cu tentă 
electorală ale administraţiei publice centrale şi locale, şi să atace – unele dintre ele – candidaţii din 
opoziţie rămaşi în cursa electorală după 3 iunie 2007. Moldova Suverană publică materiale 
denigratoare şi ofensatoare la adresa lui Dorin Chirtoacă. Ca şi în perioada precedentă, în 
majoritatea ziarelor private au prevalat articole critice la adresa guvernării comuniste şi publicitatea 
în folosul partidelor de opoziţie. După 3 iunie 2007, majoritatea ziarelor private naţionale, cu 
excepţia Săptămânii şi Komsomolskaia Pravda, îl favorizează direct sau indirect pe Dorin 
Chirtoacă, candidatul PL. Ziarele private locale au prezentat şi analizat relativ obiectiv rezultatele 
scrutinului la nivel local, fără a favoriza evident un concurent electoral.  
 
 
 
4. Datele monitorizării 
 
4.1 Implicarea în campania electorală 
 
4.1.1 Radio şi TV 
În perioada 4-11 iunie 2007, postul Euro TV se remarcă prin volumul de emisiuni speciale dedicate 
primului tur de scrutin. Moldova 1 a difuzat cel mai mare număr de ştiri cu implicaţii electorale. 
 
Dintre posturile de radio, Vocea Basarabiei a pus pe post cel mai mare număr de ştiri, emisiuni de 
opinii şi dezbateri electorale.  
 

TV

0

5000

10000

15000

20000

25000

EuroTV Moldova 1 ProTV NIT TV N 4 TV7

se
cu

nd
e

Stiri
Publicitate
Timpi de antena
Educatie electorala
Programe electorale speciale
Emisiune de opinii
Vox Populi

 
 

 4



Radio

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

35000

40000

Vocea Basarabiei Radio Moldova Antena C Russkoe Radio

se
cu

nd
e

Stiri
Publicitate
Timpi de antena
Educatie electorala
Programe electorale speciale
Emisiune de opinii

 
 
 
4.1.2 Ziare 
 
Cele mai multe ştiri electorale publică în perioada supusă monitorizării ziarele Timpul, Flux, 
Moldavskie vedomosti, Jurnal de Chişinău, Moldova Suverană. Publicitatea electorală a mai fost 
plasată în Unghiul şi Timpul. 

Ziare

0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000
8000
9000

10000

Tim
pu

l

Mold
av

sk
ie 

Ved
om

os
ti

Flux

Ju
rna

l d
e C

his
ina

u

Mold
ov

a S
uv

era
na

ODN

Nez
av

isim
aia

 M
old

ov
a

SP. B
alt

i

Rea
lita

tea

Ung
hiu

l

Sap
tam

ina

Kom
so

mols
ka

ia 
Prav

da

Ves
ti G

ag
au

zii

cm
2

Vox Populi
Educatie electorala
Publicitate
Stiri

 
 

 5



4.2 Candidaţii, partidele favorizate sau defavorizate, direct sau indirect, în ştiri şi emisiunile de 
opinii şi dezbateri - frecvenţa 
 
4.2.1 TV 
 
Moldova 1 a transmis un volum mare de ştiri favorizante pentru PCRM: de ziua mediului, 6 
localităţi au primit premii; Guvernul a alocat pentru amenajarea localităţilor 41 mln de lei; fiecare 
raion a primit câte 1 mln pentru salubrizare; în ultimii ani au fost reparate toate instituţiile primare 
din Soroca; RM încurajează venirea investitorilor americani; venituri suplimentare la buget, 
modificarea legii bugetului, inclusiv a cheltuielilor pentru majorarea salariilor, gazificarea etc; 
Voronin vizitează centrul de odihnă pentru copii, renovat la iniţiativa preşedintelui; interviu cu 
Voronin care spune că minorităţilor li se creează toate condiţiile de integrare; premierul Tarlev 
vizitează Opera Naţională şi declară că guvernarea acordă atenţie patrimoniului cultural; a fost 
elaborată strategia naţională de aprovizionare cu apă a tuturor localităţilor RM;  BM va oferi 17  
mln dolari pentru proiecte sociale; BM a apreciat drept stabilă situaţia economiei din R. Moldova; 
salariile medii au crescut cu 23% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut; pe parcursul anilor 2005-
2006 au fost date în exploatare, cu sprijinul statului, 30 blocuri locative în Chişinău, Bălţi, Ungheni;  
pentru amenajarea oraşului Ungheni au fost alocaţi 2,4 mln lei din bugetul de stat şi local; Uniunea 
Europeană a Forestierilor consideră că R. Moldova e pe calea cea bună în extinderea pădurilor; BM 
apreciază pozitiv dezvoltarea economică a RM.  
 
Au fost difuzate, cu o frecvenţă mult mai mică, şi ştiri care pun partidul de guvernământ într-o 
lumină proastă: PSL denunţă amestecul statului în susţinerea candidaţilor PCRM; partidul 
Conservator cere anularea alegerilor; PNL a cerut renumărarea voturilor; PDS, PSD, UCM vor 
fuziona etc. 
 
Frecvenţa favorizării PCRM a fost mai redusă la NIT, care a informat telespectatorii despre faptul 
că  salariul mediu a crescut cu 23% in ianuarie, că guvernul a elaborat strategia asigurării cu apă a 
localităţilor din RM etc.  
 
Euro TV , PRO TV, TV 7 a oferit microfonul tuturor partidelor care au avut de spus ceva în privinţa 
alegerilor. În afară de aceasta, Euro TV a dezbătut pe larg găsirea unor buletine de vot în curtea 
proprie.   
 
N4  a favorizat PCRM difuzând ştiri despre acţiunile cu tentă electorală ale guvernării (Voronin a 
propus un proiect de conectare a satelor la sistemul de canalizare şi apeduct; venituri suplimentare 
la buget; a fost amânată plata impozitului pentru bunurile imobiliare), dar şi unele ştiri 
defavorizante (asistenţii sociali au salarii mai mult decât mici; în pofida acţiunilor de salubrizare, 
doar 6 izvoare au apă potabilă). 
 
 

 6



Moldova 1

0

5

10

15

20

25

30

35

40

PDS PCRM AMN PL PPR PD

Favorizare

Defavorizare

 
 
 

NIT TV

0

1

2

3

4

5

6

7

PCRM 

Favorizare

Defavorizare

 
 
 
 
 

Pro TV

0

0.5
1

1.5

2
2.5

3

3.5
4

4.5

PCRM AMN PL

Favorizare

Defavorizare

 
 

 7



 

TV7

0

1

2

3

4

5

6

7

PCRM PL

Favorizare

Defavorizare

 
 
 
 

N4

0

1

2

3

4

5

6

7

PCRM

Favorizare

Defavorizare

 
 
 
 
4.2.2.Radio 
 
În afară de ştirile ce reflectă acţiunile electorale ale guvernării, similare celora de la Moldova 1, 
Radio Moldova a difuzat şi  declaraţii ale partidelor de opoziţie – PNL, PC, PL, inclusiv a celora 
care şi-au anunţat sprijinul pentru candidatul PL la primăria Chişinăului. Partidul de guvernământ a 
fost supus criticii şi în dezbateri.  
 
Antena C a ignorat în continuare partidele de opoziţie, manifestându-se ca porta voce a guvernării, 
informând despre „progrese notabile în sectorul de sănătate”, modificarea legii bugetului şi 
majorarea viitoare a salariilor bugetarilor, a cheltuielilor pentru gazificare, deschiderea la Chişinău a 
unor tabere pentru copii, în care părinţii achită doar 20% din cost, reducerea poluanţilor în 
atmosferă, comparativ cu ţările europene, intenţia dlui Tarlev de a finisa blocurile din anii 80-90 
etc.  
 

 8



 
Vocea Basarabiei a difuzat în continuare cele mai multe materiale defavorizante pentru partidul de 
guvernământ („Procesul roşu”, deputatul Cuşnir sesizează procuratura privind utilizarea de către 
PCRM a transportului guvernamental în scopuri electorale etc), dar şi unele ştiri care favorizează în 
mod obiectiv PCRM (Banca Mondială va finanţa un proiect de dezvoltare a serviciilor sociale; 
întrevedere Voronin-Putin etc.)   
 
Russkoe Radio a difuzat câteva  ştiri care favorizează candidatul PCRM. 

Radio Moldova

0

5

10

15

20

25

PDS PCRM AMN PL PR PNL

Favorizare

Defavorizare

 
 

AntenaC

0

10

20

30

40

50

60

PCRM

Favorizare

Defavorizare

 
 

 9



Vocea Basarabiei

0

10

20

30

40

50

60

70

80

PDS PCRM AMN PPCD PL PSL PSD PPR UC PRR PD PNL PLD

Favorizare

Defavorizare

 
Russkoe Radio

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9

10

PCRM

Favorizare

Defavorizare

 
 
4.2.3. Presa scrisă 
 
În perioada de monitorizare ziarul „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova” au continuat să 
favorizeze indirect Partidul Comuniştilor din Republica Moldova, mediatizând acţiunile cu tentă 
electorală ale administraţiei publice centrale şi locale. Totodată, după 3 iunie 2007 aceste ziare au 
lansat o campanie de denigrare a Partidului Liberal şi a candidatului lui la funcţia de primar general 
de Chişinău, Dorin Chirtoacă. Dacă criticele aduse lui Chirtoacă de „Nezavisimaia Moldova” sunt 
relativ moderate, atunci cele din „Moldova Suverană” sunt extrem de agresive.  
 
„Nezavisimaia Moldova” îl numeşte pe Chirtoacă „kinder-surprise”, accentuând lipsa sa de 
experienţă în administraţia publică locală. În schimb, „Moldova Suverană” scrie că „pentru Dorin 
au votat mulţi tineri inconştienţi de ceea ce înseamnă o primărie a unei capitale”, menţionând că 
„dacă Dorin va câştiga, atunci vom asista la o beţie a puterii şi mediocrităţii”. Cel mai denigrator 
articol la adresa lui Chirtoacă a fost publicat în „Moldova Suverană” din 8 iunie 2007. Ziarul 
inserează o imagine trucată în care candidatul PL apare cu drapelul fascist în mâna dreaptă, scriind 
că „Dorin Chirtoacă nu este decât o marioneta aflată în slujba unor bătrânei răzbunători, dar, 

 10



dincolo de aceştia, sunt pregătite grupe speciale de extremă dreapta şi de extremă stânga care vor 
să provoace grave tulburări sociale în ţară”. 
 

Moldova Suverana

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9

10

PCRM PL

Favorizare

Defavorizare

 
 

Nezavisimaia Moldova

0

1

2

3

4

5

6

7

PDS PCRM AMN PPCD PL

Favorizare

Defavorizare

 
 
Ziarul „Komsomolskaya Pravda” publică rar ştiri cu tentă electorală. Publicaţia evită să favorizeze 
sau defavorizeze direct unul dintre candidaţii la funcţia de primar general de Chişinău, prezentând 
doar rezultatele scrutinului şi declaraţiile post-electorale ale lui Veaceslav Iordan şi Dorin 
Chirtoacă.  
 

 11



Komsomolskaia pravda

0

0,2

0,4

0,6

0,8

1

1,2

PCRM PL

Favorizare

Defavorizare

 
 
În ultima ediţia înainte de ziua scrutinului ziarul „Săptămână” a prezentat mai des în context pozitiv 
Alianţa „Moldova Noastră”, pe preşedintele partidului Serafim Urechean şi pe candidatul AMN la 
funcţia de primar general de Chişinău. După 3 iunie 2007, „Săptămâna” a continuat să favorizeze 
indirect Alianţa „Moldova Noastră” şi să devaforizeze Partidul Liberal. Editorialistul Viorel Mihail 
scrie că „prin intermediul lui Dorin Chirtoacă, Mişa Ghimpu a căpătat acces la fondurile 
strategice de tizic ale Chişinăului”, menţionând că „în turul II, în buletine, trebuie să figureze şi 
numele lui Braghiş, şi numele lui Leonid Bujor”.   
 

Saptamina

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

3,5

PDS PCRM AMN PL PD

Favorizare

Defavorizare

 
 
Cotidianul „Flux” a prezentat în continuare, cel mai frecvent, în context pozitiv, Partidul Popular 
Creştin Democrat, în special pe candidaţii PPCD la funcţia de primar, rămaşi în cursa electorală 
după 3 iunie 2007. După scrutin „Flux” a scris mult despre încălcările legislaţiei electorale admise 
de funcţionarii electorali şi de reprezentanţii unor partide politice, acreditând ideea fraudării 
alegerilor locale generale. Publicaţia favorizează direct sau indirect şi Partidul Liberal, îndemnând 
alegătorii PPCD să voteze pentru Dorin Chirtoacă în turul doi al alegerilor primarului general de 
Chişinău.  
 

 12



Flux

0

5

10

15

20

25

30

35

PDS
PCRM

PPCD PL
PSL

UC PD
PNL

PLD

Favorizare

Defavorizare

 
 
Ca şi-n perioadele anterioare de monitorizare, ziarele independente „Jurnal de Chişinău” şi „Timpul 
de dimineaţă” au defavorizat cel mai des, direct sau indirect, Partidul Comuniştilor. Pe de altă parte, 
în ultima săptămână înainte de ziua alegerilor, ambele publicaţii au prezentat mai des în lumină 
pozitivă candidatul Partidului Democrat la funcţia de primar general de Chişinău, Vladimir Filat. 
„Jurnal de Chişinău” a continuat să scrie despre donaţiile făcute de Vladimir Filat pentru operarea 
unei tinere de paralizie, publicând totodată şi-un interviu cu ex-candidatul la funcţia de primar al 
capitalei Mihai Roşcovan care îşi îndeamnă susţinătorii să-l voteze pe Vladimir Filat. „Timpul de 
dimineaţă” în ediţia din 1 iunie 2007 a accentuat în mai multe articole cuvântul „HOTĂRÂT”, 
folosit în spoturile publicitare electorale ale candidatului PDM, Vladimir Filat.  
 
După 3 iunie 2007, ambele publicaţii favorizează indirect candidatul Partidului Liberal la funcţia de 
primar general de Chişinău, Dorin Chirtoacă.  
 

Timpul

0

5

10

15

20

25

PDS PCRM AMN PL PSL PSD PPR PD

Favorizare

Defavorizare

 
 

 13



Jurnal de Chisinau

0

0,2

0,4

0,6

0,8

1

1,2

PCRM PD

Favorizare

Defavorizare

 
 
Ziarul „Moldavskie vedomosti” a defavorizat direct Partidul Comuniştilor pentru incapacitatea de a 
gestiona banii publici şi pentru încercările de a frauda alegerile generale locale. Pe de altă parte, 
„Moldavskie vedomosti” favorizează cel mai frecvent, direct sau indirect, Partidul Popular 
Republican.  
 

Moldavskie Vedomosti

0

2

4

6

8

10

12

14

16

PCRM PPCD PL PPR PD

Favorizare

Defavorizare

 
 
Ziarele locale fondate de Consiliile raionale şi finanţate din banii publici au favorizat indirect 
actuala conducere a raionului, care de regulă este reprezentantă de Partidul Comuniştilor. În 
continuare publicaţiile locale ale consiliilor locale evită să prezinte în lumină negativă alţi candidaţi 
electorali. Excepţie o face ziarul „Realitatea” (Soroca) care a publicat un articol defavorizant la 
adresa candidatului Alianţei „Moldova Noastră” la funcţia de primar de Soroca. În ultima ediţie din 
ajunul zilei alegerilor majoritatea ziarelor publice monitorizate au republicat lista candidaţilor la 
funcţia de primar din centrul raional.  
 
După 3 iunie 2007, în paginile ziarelor independente locale „Observatorul de Nord” (Soroca), 
„Unghiul” (Ungheni) şi „SP” (Bălţi) au fost publicate adresări de mulţumire ai învinşilor, dar şi 
învingătorilor scrutinului către alegători. Numai „Unghiul” a publicat aceste materiale cu titlu de 
publicitate. Totodată, ziarele independente au prezentat şi analizat relativ obiectiv rezultatele 
scrutinului la nivel local. 
 

 14



SP. Balti

0

0,5

1

1,5

2

2,5

3

3,5

PCRM CI PRR PD

Favorizare

Defavorizare

 
 

ODN

0
0,5

1
1,5

2
2,5

3
3,5

4
4,5

PDS
PCRM

AMN
PPCD

PSL
PSD

PPR CI
PD

PNL

Favorizare

Defavorizare

  
 
 
4.3 Frecvenţa surselor, apariţii la TV, intervenţii directe în ştiri şi emisiuni cu implicaţii 
electorale, directe sau indirecte 
 
CEC, preşedintele, cetăţenii, guvernul, diplomaţii, oficialităţile străine au fost în continuare cele mai 
frecvente surse ale ştirilor cu implicaţii electorale difuzate de Moldova 1. Accesul la dezbateri 
pentru partidele politice se reflectă în frecvenţa şi durata apariţiilor pe ecran.  
 
 

 15



Moldova 1

0

5

10

15

20

25

30

CEC DIP
CET

PRES
AIS

PCRM
PDS

JU
D

PPCD
PNL

PSL CI
PPR

MED

Frecventa

 
 
 

Moldova 1

0

100

200

300

400

500

600

700

800

CEC
MIN DIP

GUV
CET

PARL
PRES

ADL
AIS

SOC
PCRM PD

PDS PL
JU

D UC
PPCD

PA
PNL

PSD
PSL PC CI

AMN
PPR

SAN
MED

se
c Durata aparitiei

Durata interventiei

 
 

Sursa informaţiei cod Frecventa

Durata 
aparitiei, 
sec, 
sec 

Durata 
interventiei, 
sec, 
sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 24 681 605
Ministri MIN 16 258 188
Diplomati, oficialitati straine, alti 
subiecti externi DIP 15 443 207
Primul Ministru, oficialitati 
guvernamentale GUV 15 280 157
Cetateni CET 14 505 405
Parlament, presedintele parlamentului PARL 11 142 142
Presedintele, presedintia PRES 8 348 232
Administratia publica locala ADL 6 257 197
Alte institutii de stat AIS 6 90 80
Societatea civila - ONG-uri SOC 6 88 55
Partidul Comunistilor din Republica 
Moldova PCRM 4 512 512
Partidul Democrat din Moldova PD 3 514 514
Partidul Democratiei Sociale PDS 3 457 457
Partidul Liberal PL 3 101 80

 16



Justitie, Curtea Constitutionala, 
judecatori, avocati JUD 3 0 0
Uniuna Centrista din Moldova UC 3 0 0
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 2 40 40
Politia/armata, securitatea, garda 
financiara, politia economica PA 2 30 25
Partidul National Liberal PNL 2 0 0
Partidul Social-Democrat din Moldova PSD 2 0 0
Partidul Social Liberal PSL 2 0 0
Partidul Conservator PC 2 0 0
Candidat Independent CI 1 480 480
Partidul "Alianta "Moldova Noastra"" AMN 1 480 480
Partidul Popular Republican din 
Moldova PPR 1 474 474
Institutii medicale SAN 1 26 26
Mass Media MED 1 0 0

 
 
NIT a folosit de cele mai multe ori ca surse ale ştirilor cu implicaţii electorale Comisia Electorală 
centrală, diplomaţi şi oficialităţi străine şi deloc partidele politice. De cea mai lungă durată a 
apariţiei pe ecran au beneficiat jurnaliştii, care au participat la discuţii pe marginea rezultatelor 
primului tur de scrutin. 

NIT TV

0

5

10

15

20

25

30

35

CEC DIP MED AIS MIN CCA PRES PA

Frecventa

 

 17



NIT TV

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

1600

1800

2000

CEC DIP MED AIS MIN CCA PRES PA

se
c Durata aparitiei

Durata interventiei

 
 

Sursa informaţiei cod Frecventa

Durata 
aparitiei, 
sec, 
sec 

Durata 
interventiei, 
sec, 
sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 29 424 264
Diplomati, oficialitati straine, alti 
subiecti externi DIP 9 252 140
Mass Media MED 6 1855 1578
Alte institutii de stat AIS 6 85 82
Ministri MIN 5 85 82
Consiliul  Coordonator al 
Audiovizualului CCA 3 0 0
Presedintele, presedintia PRES 2 140 120
Politia/armata, securitatea, garda 
financiara, politia economica PA 1 20 20

 
 
Euro TV  a utilizat de cele mai multe ori ca sursă de ştiri cu implicaţii electorale CEC, societatea 
civilă şi partidele politice. Lucrul acesta se reflectă şi în durata apariţiilor pe ecran. 

Euro TV

0

5

10

15

20

25

30

35

CEC
SOC

MED
PDS PL

AMN UC DIP
PPCD PD

CET
PSD

PCRM
ADL

PARL
PSL

MIN
EXP PA

Frecventa

 

 18



Euro TV

0

500

1000

1500

2000

2500

3000

3500

CEC
SOC

MED
PDS PL

AMN UC DIP
PPCD PD

CET
PSD

PCRM
ADL

PARL
PSL

MIN
EXP PA

se
c Durata aparitiei

Durata interventiei

 
 

Sursa informaţiei cod Frecventa

Durata 
aparitiei, 
sec 

Durata 
interventiei, 
sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 29 2034 2201
Societatea civila - ONG-uri SOC 19 3214 3214
Mass Media MED 10 95 55
Partidul Democratiei Sociale PDS 8 1515 1305
Partidul Liberal PL 6 2585 2495
Partidul "Alianta "Moldova Noastra"" AMN 5 1521 1331
Uniuna Centrista din Moldova UC 4 875 855
Diplomati, oficialitati straine, alti 
subiecti externi DIP 4 0 0
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 3 1210 1160
Partidul Democrat din Moldova PD 3 1069 1069
Cetateni CET 3 83 83
Partidul Social-Democrat din Moldova PSD 3 65 45
Partidul Comunistilor din Republica 
Moldova PCRM 3 44 44
Administratia publica locala ADL 2 34 34
Parlament, presedintele parlamentului PARL 2 0 0
Partidul Social Liberal PSL 1 195 195
Ministri MIN 1 0 0
Experti(straini si locali) EXP 1 0 0
Politia/armata, securitatea, garda 
financiara, politia economica PA 1 0 0

 
 
PRO TV rămâne în continuare postul care s-a informat frecvent de la CEC şi partidele politice. De 
cea mai îndelungată apariţie la acest post a beneficiat reprezentatul PL, care a participat la 

 19



dezbateri. Reprezentantul PCRM nu a dat curs invitaţiei. 

ProTV

0

5

10

15

20

25

30

CEC
PSD

PCRM
PDS PL

AMN
SOC DIP

PRES PD MIN UC
GUV

EXP
CET

PPCD
MED

ADL
PSL

PNL PC
PARL

AIS
SAN PA

Frecventa

 
ProTV

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

1600

CEC
PSD

PCRM
PDS PL

AMN
SOC DIP

PRES PD
MIN UC

GUV
EXP

CET
PPCD

MED
ADL

PSL
PNL PC

PARL
AIS

SAN PA

se
c Durata aparitiei

Durata interventiei

 
 

Sursa informaţiei cod Frecventa

Durata 
aparitiei, 
sec 

Durata 
interventiei, 
sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 27 125 116
Partidul Social-Democrat din Moldova PSD 9 104 94
Partidul Comunistilor din Republica 
Moldova PCRM 5 70 112
Partidul Democratiei Sociale PDS 5 64 54
Partidul Liberal PL 4 1496 1486
Partidul "Alianta "Moldova Noastra"" AMN 4 65 65
Societatea civila - ONG-uri SOC 4 50 50
Diplomati, oficialitati straine, alti 
subiecti externi DIP 3 47 47
Presedintele, presedintia PRES 2 51 51
Partidul Democrat din Moldova PD 2 47 47
Ministri MIN 2 37 37
Uniuna Centrista din Moldova UC 2 28 18
Primul Ministru, oficialitati 
guvernamentale GUV 2 10 10

 20



Experti(straini si locali) EXP 1 432 432
Cetateni CET 1 58 58
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 1 46 46
Mass Media MED 1 42 42
Administratia publica locala ADL 1 24 24
Partidul Social Liberal PSL 1 23 23
Partidul National Liberal PNL 1 17 17
Partidul Conservator PC 1 14 14
Parlament, presedintele parlamentului PARL 1 14 14
Alte institutii de stat AIS 1 13 13
Institutii medicale SAN 1 12 12
Politia/armata, securitatea, garda 
financiara, politia economica PA 1 0 0

 
 
TV7 a avut de cele mai dese ori ca surse de informaţie în ştirile cu implicaţii electorale CEC, 
reprezentanţii societăţii civile şi ale partidelor politice, care au înregistrat şi cele mai îndelungate 
apariţii pe ecran.. 

TV7

0

5

10

15

20

25

30

CEC PD PSD SOC PDS PRES DIP CET PCRM UC CCA MED PPCD PSL MIN PARL

Frecventa

 
 

TV7

0

50

100

150

200

250

300

350

400

450

500

CEC PD
PSD

SOC
PDS

PRES
DIP

CET
PCRM UC

CCA
MED

PPCD
PSL

MIN
PARL

se
c Durata aparitiei

Durata interventiei

 

 21



 

Sursa informaţiei cod Frecventa

Durata 
aparitiei, 
sec 

Durata 
interventiei, 
sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 26 437 425
Partidul Democrat din Moldova PD 10 140 121
Partidul Social-Democrat din Moldova PSD 10 37 34
Societatea civila - ONG-uri SOC 8 162 156
Partidul Democratiei Sociale PDS 6 87 73
Presedintele, presedintia PRES 4 88 88
Diplomati, oficialitati straine, alti 
subiecti externi DIP 4 40 40
Cetateni CET 4 40 40
Partidul Comunistilor din Republica 
Moldova PCRM 4 40 20
Uniuna Centrista din Moldova UC 2 37 34
Consiliul  Coordonator al 
Audiovizualului CCA 2 0 0
Mass Media MED 2 0 0
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 2 0 0
Partidul Social Liberal PSL 2 0 0
Ministri MIN 1 56 56
Parlament, presedintele parlamentului PARL 1 30 30

 
 
 
 
O evoluţie pozitivă a înregistrat N 4 care, spre deosebire de perioadele precedente, a folosit ca surse 
nu numai CEC, dar şi o serie de partide politice.  

N4

0

2

4

6

8

10

12

14

CET
CEC MIN

SOC
PPCD

PRES AIS PL
EXP

PARL

PCRM DIP
BUS

GUV
JU

D BIS PA PD

Frecventa

 
 

 22



N4

0

100

200

300

400

500

600

CET
CEC

MIN
SOC

PPCD
PRES

AIS PL
EXP

PARL

PCRM DIP
BUS

GUV
JU

D
BIS PA PD

se
c Durata aparitiei

Durata interventiei

 
 

Sursa informaţiei cod Frecventa

Durata 
aparitiei, 
sec 

Durata 
interventiei, 
sec 

Cetateni CET 12 515 450
Comisia Electorala Centrala si locala CEC 12 394 377
Ministri MIN 6 171 171
Societatea civila - ONG-uri SOC 5 145 145
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 3 100 100
Presedintele, presedintia PRES 3 50 44
Alte institutii de stat AIS 3 44 44
Partidul Liberal PL 2 87 84
Experti(straini si locali) EXP 2 76 76
Parlament, presedintele parlamentului PARL 2 36 36
Partidul Comunistilor din Republica 
Moldova PCRM 2 24 24
Diplomati, oficialitati straine, alti 
subiecti externi DIP 2 24 24
Business, agenti economici, oameni de 
afaceri, patronat BUS 1 75 75
Primul Ministru, oficialitati 
guvernamentale GUV 1 60 53
Justitie, Curtea Constitutionala, 
judecatori, avocati JUD 1 36 36
Biserica BIS 1 29 29
Politia/armata, securitatea, garda 
financiara, politia economica PA 1 28 28
Partidul Democrat din Moldova PD 1 25 25

 
 
4.4 Frecvenţa surselor la posturile radio. Intervenţiile directe. 
 

 23



Cele mai frecvente referiri în ştirile cu implicaţii electorale, directe sau indirecte, difuzate de Radio 
Moldova, au fost făcute la Comisia Electorală Centrală şi locală, diplomaţi şi oficialităţi străine 
(care, fireşte au găsit cuvinte de laudă la adresa autorităţilor), Guvern, justiţie, CCA. Frecvenţa 
partidelor politice din acest punct de vedere a fost mai redusă. 

Radio Moldova

0

10

20

30

40

50

60

CEC
SOC

JU
D

MED PD
AMN

PNL
ADL

AIS
PRES

PSD
EXP

PSL
AT

PARL

Frecventa

 

Sursa informaţiei cod Frecventa 

Durata 
interventiei, 
sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 52 1703
Diplomati, oficialitati straine, alti subiecti externi DIP 45 1559
Societatea civila - ONG-uri SOC 17 1304
Ministri MIN 13 154
Justitie, Curtea Constitutionala, judecatori, 
avocati JUD 11 250
Primul Ministru, oficialitati guvernamentale GUV 11 135
Mass Media MED 7 0
Consiliul  Coordonator al Audiovizualului CCA 6 549
Partidul Democrat din Moldova PD 5 68
Partidul Democratiei Sociale PDS 4 380
Partidul "Alianta "Moldova Noastra"" AMN 4 374
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 4 85
Partidul National Liberal PNL 4 75
Partidul Popular Republican din Moldova PPR 3 360
Administratia publica locala ADL 3 453
Partidul Comunistilor din Republica Moldova PCRM 3 100
Alte institutii de stat AIS 3 55
Uniuna Centrista din Moldova UC 3 22
Presedintele, presedintia PRES 3 0
Candidat Independent CI 2 720
Partidul Social-Democrat din Moldova PSD 2 24
Partidul Liberal PL 2 4
Experti(straini si locali) EXP 2 0
Alti agenti interni AAI 2 0
Partidul Social Liberal PSL 2 0
Partidul Conservator PC 1 86
Autoritatile transnistrene AT 1 0
Politia/armata, securitatea, garda financiara, PA 1 0

 24



politia economica 
Parlament, presedintele parlamentului PARL 1 0

 
 
 
Majoritatea ştirilor cu caracter electoral difuzate de Antena C au avut ca sursă diplomaţi şi 
oficialităţi străine, miniştri, administraţia publică locală. În pofida avertismentelor CCA, Antena C a 
continuat să ignore partidele de opoziţie. 

AntenaC

0

10

20

30

40

50

60

70

DIP
CEC

GUV
MIN

ADL
PRES PA

JU
D

MED
PARL AAI

BUS
PCRM

AMN
SAN PD

Frecventa

 
 

Sursa informaţiei cod Frecventa 

Durata 
interventiei, 
sec 

Diplomati, oficialitati straine, alti subiecti externi DIP 65 660
Comisia Electorala Centrala si locala CEC 41 1045
Primul Ministru, oficialitati guvernamentale GUV 21 240
Ministri MIN 18 180
Administratia publica locala ADL 13 0
Presedintele, presedintia PRES 10 160
Politia/armata, securitatea, garda financiara, politia 
economica PA 3 60
Justitie, Curtea Constitutionala, judecatori, avocati JUD 3 0
Mass Media MED 3 0
Parlament, presedintele parlamentului PARL 2 80
Alti agenti interni AAI 2 60
Business, agenti economici, oameni de afaceri, 
patronat BUS 2 0
Partidul Comunistilor din Republica Moldova PCRM 2 0
Partidul "Alianta "Moldova Noastra"" AMN 1 0
Institutii medicale SAN 1 0
Partidul Democrat din Moldova PD 1 0

 
 
 

 25



Vocea Basarabiei

0

10

20

30

40

50

60

CEC
MED

PSL
PPCD

PDS
PSD

PARL
GUV

JU
D

PNL
MIN

PRR
SPER PC

CULT

Frecventa

 
 
Vocea Basarabiei rămâne în continuare postul de radio cu cea mai ridicată frecvenţă a mediatizării 
societăţii civile şi a majorităţii partidelor politice, care se bucură, de asemenea, de intervenţii directe 
în cadrul ştirilor, emisiunilor de opinii şi de dezbateri difuzate de acest post. PCRM refuză ofertele 
de mediatizare ale Vocii Basarabiei. 

Sursa informaţiei cod Frecventa 

Durata 
interventiei, 
sec, sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 56 0
Societatea civila - ONG-uri SOC 33 12125
Mass Media MED 32 0
Partidul "Alianta "Moldova Noastra"" AMN 29 2248
Partidul Social Liberal PSL 19 4029
Partidul Democrat din Moldova PD 19 2575
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 17 275
Cetateni CET 14 17116
Partidul Democratiei Sociale PDS 14 2012
Experti(straini si locali) EXP 12 5115
Partidul Social-Democrat din Moldova PSD 10 1703
Partidul Liberal PL 10 136
Parlament, presedintele parlamentului PARL 9 569
Partidul Comunistilor din Republica Moldova PCRM 9 135
Primul Ministru, oficialitati guvernamentale GUV 7 10
Presedintele, presedintia PRES 6 0
Justitie, Curtea Constitutionala, judecatori, avocati JUD 5 0
Partidul Popular Republican din Moldova PPR 5 0
Partidul National Liberal PNL 4 413
Diplomati, oficialitati straine, alti subiecti externi DIP 4 30
Ministri MIN 2 200
Uniuna Centrista din Moldova UC 2 0
PRR PRR 2 0

 26



Uniuniea Muncii "Patria-Rodina" UM 1 0
Miscarea Profesionistilor "Speranta-Nadejda" SPER 1 0
Partidul Umanist PUM 1 0
Partidul Conservator PC 1 0
Administratia publica locala ADL 1 0
Institutii de cultura CULT 1 0

 
Absoluta majoritate a ştirilor cu caracter electoral transmise de Russkoe Radio au avut ca sursă 
CEC. La partidele politice s-a apelat ocazional. Nici unul dintre ele nu a beneficiat de intervenţii 
directe la postul respectiv.  

Russkoe Radio

0

10

20

30

40

50

60

70

80

CEC PARL DIP SOC MED MIN PCRM PD AMN PL ADL PPCD

Frecventa

 
 

Sursa informaţiei cod Frecventa 

Durata 
interventiei, 
sec 

Comisia Electorala Centrala si locala CEC 73 0
Parlament, presedintele parlamentului PARL 7 0
Diplomati, oficialitati straine, alti subiecti 
externi DIP 7 0
Societatea civila - ONG-uri SOC 7 0
Mass Media MED 7 0
Ministri MIN 5 0
Partidul Comunistilor din Republica Moldova PCRM 3 0
Partidul Democrat din Moldova PD 3 0
Partidul "Alianta "Moldova Noastra"" AMN 3 0
Partidul Liberal PL 2 0
Administratia publica locala ADL 1 95
Partidul Popular Crestin Democrat PPCD 1 0

 
                                                 
i Toate rapoartele de monitorizare a mass-media în campania electorală (în limbile română, engleză şi rusă) pot  fi găsite 
pe pagina de internet dedicată alegerilor locale generale www.alegeri.md/2007, realizată în cadrul Coaliţiei 2007 de 
ADEPT, precum şi pe paginile API (www.api.md) şi CIJ (www.ijc.md).   
 

 27

http://www.alegeri.md/2007
http://www.api.md/
http://www.ijc.md/

