
Monitoring Mass Media during the Campaign for Local General Elections on 14 June
2015

Report No 2 
15-30 May 2015

This report was produced by the Independent Journalism Center with the financial support
of the East European Foundation from funds granted by the Swedish International
Development and Cooperation Agency (Sida/Asdi) and the Ministry of Foreign Affairs of
Denmark/DANIDA. The opinions expressed are those of the authors and do not necessarily
reflect the points of view of the East European Foundation, the Government of Sweden,
Sida or of the Ministry of Foreign Affairs of Denmark/DANIDA. 

http://www.um.dk/en
http://www.um.dk/en
http://www.sida.se/
http://www.sida.se/


2

1. 1. General Data 

1.1 Project goal: To monitor the performance of mass media during the election campaign
and to inform the public including about the access of candidates to media outlets and
whether the outlets guarantee pluralism of opinions. The aim is to analyze reporting trends
that can affect media outlet performance and compromise their ability to provide truthful,
balanced, and comprehensive information to the public.

1.2 Monitoring period:  1 May - 14 June 2015

1.3 Criteria used to select the media outlets to be monitored: 

• Audience-impact (national, quasi-national);
• Type of media: broadcast, online;
• Type of ownership: public, private;
• Language (Romanian and Russian).

1.4 Media outlets monitored: 

Broadcast media
Moldova 1 (Mesager at 21:00) : public broadcaster, national coverage, broadcasts in
Romanian and Russian;
Prime TV (Primele Știri at 21:00):  private broadcaster, national coverage, broadcasts in
Romanian and Russian;
Canal 2 (Reporter at 19:00): private broadcaster, national coverage, broadcasts in
Romanian;
TV 7 (Știri at 20:30): private broadcaster, regional coverage, broadcasts in Romanian and
Russian;
Accent TV (Accent info at 20:00): private broadcaster, broadcasts in Romanian and
Russian.

Online print press: 
www.unimedia.info (online portal, Romanian);
www.omg.md (online portal, Russian); 
www.publika.md (online portal, Romanian); 
www.pan.md (online version of  Panorama, Russian); 
www.timpul.md (online version of national newspaper Timpul de dimineaţă, Romanian).

2. Methodological framework 
The full content of the online postings and of one daily newscast on each TV station were
monitored for direct or indirect news about the election. Each news item was subjected to an
assessment of content and context to establish whether it was favorable or unfavorable to a
party or to a candidate. The news items were also analyzed according to the following
criteria. 

Objectivity/impartiality: According to the journalistic code of ethics, the news must be
impartial and objective; it should not favor certain parties/groups/individuals to the

http://www.timpul.md/
http://www.pan.md/
http://www.publika.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.info/


3

detriment of others. Discriminatory elements in reports and news items are prime
indications that the story is presented from the journalist’s point of view. Screening the
news and a minimal analysis of background and context also imply that the interests of
certain persons and not those of the general public are being protected.1

Fairness and balance of sources/diversity of opinions: To be correct and balanced, articles
should present the views of all the parties involved, especially on controversial subjects, and
should treat all sides equally.2 In addition, mass media outlets must ensure the public has
access to a wide variety of opinions in order to help them draw their own conclusions. 

Language and images used: Deliberate exaggeration and licentious language such as
pejorative expressions or labels for individuals or organizations and images manipulated to
show certain parties in a negative light can raise serious questions about the observance of
ethical and professional standards. The ethical conduct of journalists is especially in
question when videos show things that are not true or that have been fabricated as well as
when news items are illustrated with images that have no connection to the accompanying
text. 

3. Monitoring data

Involvement in the campaign
From 15 to 30 May 2015, public TV station Moldova 1 broadcast 54 items that directly or
indirectly covered the elections. Most covered events organized by the candidates but also
included the activities of the Central Electoral Commission (CEC) and non-government
organizations (NGOs). Among the news items that indirectly covered the elections were the
ones about the renovation of Soroca Fortress with the participation of Speaker of Parliament
Andrian Candu, the investigation into the lawsuit against Banca de Economii, the inspection
of national roads under repair carried out by the Minister of Transport, and the negotiations
with farmers and solutions offered by Parliament, among others.

Objectivity and impartiality/political partisanship
The vast majority of relevant news stories broadcast by Moldova 1 were objective and
unbiased; no deviations from journalistic norms were recorded. The only ones that
displayed problems of bias and of separating facts from opinions were the following: (i) the
story on 15 May about, “…a new scandal involving socialist MPs who chose to make the
law with their fists” (“…un nou scandal cu implicarea deputaţilor socialişti care au ales să
facă legea cu pumnul”); (ii) the item on the celebration of Sports Day in Hânceşti on 18
May that highlighted the municipality's future plans instead of focusing on the day’s
activities and contestants' opinions; and (iii) the item on 26 May about the intention of Bălţi
municipal councilors to hold a referendum in order to gain greater financial autonomy.

1� Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor
2�  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues. 



4

Moldova 1 featured 11 candidates in its news pieces. The Democratic Party (PDM)
benefited most as representatives of this party were featured in 11 news stories and were
mentioned in 3 more in positive (10) and in neutral (4) contexts. The PDM got more
coverage than other parties due to stories of an indirect nature that featured their members,
i.e., the Minister of Transport and Road Infrastructure and the Speaker of Parliament. Other
candidates got less coverage in different contexts. The Liberal Democratic Party (PLDM)
was featured in 4 stories and was mentioned in 3 more in both positive and neutral lights,
the Liberal Party (PL) was featured in 2 and was mentioned in 5 in positive, neutral, and
negative contexts, the Socialist Party (PSRM) appeared in 4 news stories and was referred
to in 4 others in neutral, negative, and positive contexts, the Electoral Bloc European
Popular European Party – Iurie Leancă (PPEM) was featured in 3 stories and was
mentioned once mainly in a neutral light, the Communist Party  (PCRM) was featured once
and was referred to 3 times mainly negatively, and Our Party (PN) was featured twice and
was mentioned once in neutral and positive contexts.
  
Diversity of opinions/fairness and balance of sources 
During the reporting period, the public broadcaster provided pluralism and diversity of
opinions in relevant stories to a certain degree. Most frequently, Moldova 1 featured
politicians as sources as  they were directly or indirectly quoted 35 times.  Civil servants
were quoted 18 times, experts 9 times, and citizens 13 times. In 16 cases, Moldova 1 used
other sources. It is to be noted that of the total number of 91 sources, only 10 were female
representing 9%. This indicator reveals an obvious lack of gender balance and was worse
than in the previous reporting period when it was 20%. 

During the reporting period, Moldova 1 broadcast 6 reports that covered conflicts, 3 of
which failed to present the sides of both parties involved. Examples of unbalanced reports
were the following: (i) the news item on 15 May about the quarrel between the PRSM MPs
and employees of a construction company; (ii) the story on 20 May about the statements of
Prime Minister Gaburici about signing the concession contract for the International Airport
at Chișinău under unfair conditions; and (iii) the news story on 26 May about the intention
of the PCRM councilors of Bălţi municipality to hold a referendum in order to gain greater
financial autonomy.  

Language and videos 
The language and videos used by the public broadcaster from 15 to 30 May were in line
with journalistic norms.

In conclusion, the performance of public broadcaster Moldova I was relatively balanced
providing some pluralism of opinions, diversity, and balance of sources. The TV station also
slightly favored the PDM which benefited from most features in a positive context. 



5

 

Involvement in the campaign
Prime TV with national coverage actively covered the election campaigns of mayoral
candidates for Chişinău and for other town halls in places across the country. Overall during
the reporting period, 53 news stories were broadcast most of which directly covered the
elections. Fewer items covered election issues indirectly but still carried an information load
that could influence the electorate's perception of certain candidates such as the news item
about the construction of European roads featuring the Minister of Transport and Road
Infrastructure (member of the PDM), items about solutions for farmers quoting the Speaker
of Parliament (member of the PDM), but also reports about various charity activities carried
out by the Edelweiss Foundation. The vast majority of new reports that covered the
elections across the country as a rule portrayed various difficulties faced by certain
communities followed by information about persons who provided solutions for these
problems, mostly members of the PDM. Prime TV always mentioned the political affiliation
of mayoral candidates. This TV station chose, however, not to report the results of the
opinion poll conducted by CBS AXA according to which the PDM, PLDM, and PCRM
would gain fewer votes together than the PSRM alone. 

Objectivity and impartiality/political partisanship
Compared with the first reporting period, Prime TV aired more stories (8 compared with 4)
that obviously displayed the attitude of the reporter toward the subjects. In most cases, they
were about the launches of the campaigns of various candidates for town halls across the
country, and the headlines, the crawling titles, and the leads were full of adjectives meant to
present their actions in a rosy manner such as the lead: “A community center, modern
educational institutions and places for leisure time. This might sound like a description of
place in a European country, but we are talking about Fundurii Vechi Village in Glodeni
District. Local people say that you can make a decent living here, you can find a proper job,
and you have places to rest.” (22 May). Certain news items showed candidates in a
somewhat whimsical manner such as the report on Vasili Chirtoca, PCRM candidate for
Chisinau mayor releasing a musical composition on 21 May. An example of not separating
facts from opinions is the news story about the launch of the PN team into the campaign on
26 May in which the author made conclusions about the party’s candidates and added
personal counter arguments on the lack of integrity of certain candidates on the list. There
are more details in Case Study No. 4 in the Annex.

Relevant stories featured the activities of 8 candidates. In terms of coverage, the PDM was
the most favored party as its representatives were featured in 28 news stories and were
mentioned in 3 more. In all, 27 stories were positive and 4 were neutral. The PLDM was
quoted in five cases and was referred to once, and the PCRM was quoted in four and was
referred to twice. The context was mainly positive and neutral for the PLDM and mainly
negative and neutral for the PCRM. The PSRM was mentioned twice, and the Movement
Ravnopravie (MR) was mentioned five times; each was featured once mainly in a negative
light. Prime TV also covered candidates from PPEM, PN, and PL, mainly in a neutral light. 



6

Diversity of opinions/fairness and balance of sources. 
Most of the relevant stories broadcast by Prime TV during the reporting period presented
information from a single perspective without background details and lacking experts'
opinions that could have provided comprehensive information about the election. Politicians
were the most quoted sources at 50, most of them members of the PDM. The principle of
diversity of sources was thus not observed. Civil servants were quoted 21 times, citizens 32
times, and experts 5 times. Other sources were cited 9 times. It is to be noted that the
number of citizen sources increased fourfold from the first reporting period. They were
quoted in support of actions of  candidates outside the capital. Concerning gender balance,
there was a small increase in female sources from the first period at 25%, compared with
21%. The percentage increased as citizens were quoted more often.

During the reporting period, Prime TV broadcast 5 stories about controversies; all failed to
provide the right to reply to all parties involved. The unbalanced news item on 15 May
featured the quarrel at a construction site involving several socialist MPs, and  the
unbalanced item on 19 May was about the request of the communist councilors of Chişinău
to revoke the parliamentary immunity of five socialist MPs for their altercations at the
Chişinău Municipal Council and at a construction site in the capital. In the news item on 19
May, the end of the story mentioned that, “Socialists haven't so far commented on the
accusations,” without clarifying if the reporter had made any attempt to contact them. On 22
May, the PPEM candidate for Chisinau mayor, Oazu Nantoi, criticized the initiative of
communist councilors in Bălţi for demanding more autonomy for the municipality. He
declared that due to their actions and initiatives, the PCRM and the PSRM endangered the
country's statehood; these two political parties were not provided the right to reply.

Language and videos used
Throughout the monitoring period, Prime TV did not exaggerate or use inappropriate
language in the news pieces aired.

In conclusion, Prime TV departed from professional standards and performed like a party
outlet and the mouthpiece of the PDM. The number of biased stories increased and
pluralism of opinions, diversity, and balance of sources decreased compared with the first
reporting period.    

From 15 to 30 May 2015, Canal 2 broadcast 35 stories with direct or indirect electoral
content. Most were either about press events organized by candidates or about their
reactions to statements or accusations launched by their opponents. There were no items
about the activities of the CEC or educational items. In fact, with few exceptions the news
stories were produced in a similar way as those on Prime TV employing the same angles
and the same sources.  Even the same formula was applied: first present problems faced by
communities and then feature candidates who could solve those problems. Canal 2 chose



7

not to report the results of the opinion poll conducted by CBS AXA according to which, the
PDM, PLDM, and PCRM together would gain fewer votes than PSRM alone. 

Objectivity and impartiality/political partisanship
Of the total of 35 relevant news items, 10 had problems with objectivity and impartiality.
Among those were items about the proposals of candidates supported by the PDM such as
the news report about the mayoral candidate for Sofrincani Village, Edineţ District (17
May); the item with the headline “Successful projects in Ialoveni,” about the achievements
of the mayoral candidate for Ialoveni and the priorities of the retiring mayor of Costești
Village; and the item about the achievements of the mayor of Rubleniţa Village, Soroca
District (19 May) during 16 years in office. On 16 May, Canal 2 aired 3 relevant news
items, all of which exclusively promoted 6 candidates of the PDM! 

There were several cases when reporters did not separate facts from opinions:  (i) the news
story about the declared income of Ilan Shor, MR mayoral candidate for Orhei on 26 May
that commenced with the phrase “A millionaire but not really… (“Milionar si nu prea...”)
and ended with the fact that he is involved in the Banco de Economii lawsuit; the news
story on the PN joining the campaign under the headline “Candidates with integrity but not
really” (“Candidați integri si nu prea”) on 26 May; the news item featuring the quarrel on a
construction site in which several socialist MPs were involved on 15 May; and the news
story about the launch of a PL candidate’s campaign on 17 May. On 17 May, Canal 2 also
broadcast a news item about the Family Festival held in Călăraşi. Neither the candidates nor
the party that organized the festival was mentioned; however, in the images one could see
the PDM logo on the stage backdrop and the note: Trustworthy Mayors! There are more
examples in Case study No. 4 in the Appendix.

The relevant stories covered 8 candidates; the PDM was at the forefront as it was featured in
25 items, 16 in a positive context and the rest in a neutral one. Other candidates were not
featured as often. The PCRM was featured in 3 news items and was mentioned in 2 others
in negative and neutral contexts, the PL was in two features in positive and neutral contexts,
PLDM  was featured and mentioned once in a neutral and once in a positive context, the
PPEM  was featured in 3 news stories in a neutral context, and the PN was featured in 2
news items and mentioned in one, all in a neutral context. Both the PSRM and the MR were
featured once and were mentioned in 2 and in 4 news stories, respectively, mainly in a
negative context.

Fairness and balance of sources/diversity of opinions
The relevant news items broadcast by Canal 2 during the reporting period had problems
with diversity and pluralism of opinions. In most cases journalists quoted politicians; 39
were from the PDM. Other sources quoted included civil servants 12 times, citizens 55
times, and other sources 11 times. Female sources amounted to 37%; most of them were
ordinary citizens. Note that the number of citizens quoted increased sevenfold from the first
reporting period; however, experts were quoted very seldom although their opinions were
required in several cases when the news item should have been balanced by details provided
by experts, commentators, or political analysts to help viewers  better understand the topics
discussed. 



8

During the reporting period, Canal 2 broadcast 6 stories about controversies. Three of them
were balanced, but in the other 3 the right to reply was not provided. These included the
news item of 15 May about the involvement of socialist MPs in the altercations at a
construction site and at the Chişinău Municipal Council, the news story of 19 May about the
PCRM request to withdraw parliamentary immunity of the socialist MPs who were
allegedly involved in those quarrels, and the news item about the accusations launched by
the PPEM candidate Oazu Nanatoi against the PCRM and the PSRM concerning the
intention of Bălţi municipal councilors to hold a referendum (22 May). 

Language and videos used
Throughout the monitoring period, Canal 2 didn't air any images that departed from ethical
and professional standards. The language used was acceptable; the reporters did not assign
labels to candidates. 

In conclusion, Canal 2 breached professional standards and openly campaigned in favor of 
the PDM. The TV station performed in a rather biased way and did not ensure pluralism of 
opinions, diversity, and to some extent balance of sources.   

 

TV 7

Involvement in the campaign
During the reporting period, this TV station with regional coverage broadcast 45 stories that
covered various political figures. Most of the items directly featured the election: the
launches of the campaigns of Chişinău mayoral candidates from several parties (the PLDM,
PL, PPEM, among others), campaign activities, statements and accusations launched by
certain candidates against the competition, CEC activities, and opinion polls about the mood
of the electorate in the last month of campaigning. Other stories in the TV 7 newscasts had
an indirect electoral connotation tackling, for example,  the activities of MPs in the context
of farmers’ strikes and developments in the Banca de Economii lawsuit . 

Objectivity and impartiality/political partisanship
Of the 45 news pieces broadcast that directly or indirectly covered the elections, only 5 had
problems with regard to objectivity. An item on 18 May covered the court hearing in the
Banca de Economii lawsuit in which MR leader Ilan Shor was involved. Two groups
protested in front of the law courts, one in favor of Shor and the other demanding his
detention. The first group was granted more time (19 seconds), and one of the participants
was featured. The second group was provided only 4 seconds to respond with a brief
mention that, “others are demanding that Shor be placed in detention,” accompanied by an
image of protestors chanting “Thieves to prison.” In the newscast on 18 May there was a
story that presented the opinion of Igor Dodon of the PSRM about the union platform. The
voice off screen that quoted Dodon in Russian skipped the part when he directly attacked
the “the little mayor” (“primăraş” in the original version in Romanian). Another news story
in which the author's attitude toward the subject was obvious was about the initiative of the



9

communist councilors in Bălţi to hold a referendum (26 May) to gain more rights. The news
item contained the author's comment whereas the vox included the opinions of the citizens
who did not support the idea of holding a referendum. 

In this reporting period, TV 7 covered 11 candidates who were either featured or mentioned
in various contexts. The PLDM benefited from most features (8) and mentions (6), their
campaign activities were featured neutrally (7 times) or positively (6 times).  For instance,
on 20 May alone the station broadcast 3 news items featuring the PLDM in a positive light.
Even though one of the items did not mention the PLDM directly or the Mayor of Cricova
where an avenue with the busts of Moldovan rulers was inaugurated, it nonetheless favored
the incumbent mayor, a member of the PLDM, by mentioning that the Mayor of Cricova
would cover the costs. The PCRM was featured and mentioned in 5 news stories, and the
PSRM was featured in 5 and mentioned in 6 reports. These two parties were featured in a
neutral context (6 and 5, respectively), but also in a negative one (each 3 times), and in a
positive light (once and 3 times, respectively). Next came the PN with its representatives
featured in 4 news stories and  mentioned in 3 others (mainly in neutral and positive
contexts), the PPEM which was featured and mentioned in 3 news items (mainly in a
neutral context), the PDM which was featured in 2 news stories and was mentioned in 1
(mainly in a neutral light), and the PL which was featured in 2 news stories and mentioned
in 6 (mainly in a positive light). 

Diversity of opinions/fairness and balance of sources 
The sources quoted by TV 7 reporters in the relevant news items to a certain degree lacked
diversity. Most were politicians who were quoted 45 times, followed by civil servants  10
times and experts 5 times. There was an increase in the number of citizens interviewed to 18
from 4 during the previous reporting period; other sources were quoted 10 times. The
number of female sources was 18 (8%), whereas male sources numbered 84, an obvious
lack of gender balance.

Broadly speaking, the journalists from TV7 observed the principle of pluralism of opinion
and balance of sources as only 3 of 14 news items on controversies lacked balance. On 21
May the news story with the headline “S P  made public the names of the 22 suspects
involved in the theft of a billion" (“SP a făcut publice numele a 22 de persoane suspectate
de implicare în furtul miliardului”) presented only the accusations launched by the leader of
the PSP. Other pieces lacking balance were about the extension of the home arrest warrant
for Ilan Shor on 18 May and the accusations launched by Igor Dodon of  the PSRM
according to which the PLDM and the PDM attempted to expel him from the elections via
the CEC on 27 May.
 
Language and videos used
The language used by TV 7 in the items broadcast during the reporting period was
acceptable. There were no cases of video manipulation.  

In conclusion, TV 7 performed in a relatively balanced, objective, and unbiased way though
not all broadcasts managed to provide a diversity of opinions, and sources and gender
representation were unbalanced. Compared to other parties, PLDM was slightly favored due
to the greater number of features aired about it, mainly in a positive context. 



10

            

Involvement in the campaign
The monitoring data show that the broadcaster Accent TV continued to be actively involved
in the campaign tackling several political issues and election events. During this reporting
period, Accent TV broadcast 70 stories with a direct or indirect electoral content mainly
about (i) various events organized by the PSRM both in Chişinău and outside the capital,
(ii) various activities carried out by the PN, (iii) the accusations made by the representatives
of the Casa Noastră of Moldova (PCNM) party, and (v) the campaign launches and the
visions of certain candidates on solving specific problems of Chişinău municipality
including PL candidate Dorin Chirtoacă, PPEM candidate Oazu Nantoi, PLDM hopeful
Serafim Urechean, Party Democracy at Home (PDA) contestant Oleg Brega, Party Law and
Justice (PLD) candidate Marcel Darie, and PCRM hopeful Vasili Chirtoca. Other stories
concerned the controversies around the Chisinau Municipal Council’s enactment of a
package of laws, the attempts of the PSRM to hinder their enactment, the involvement of
socialist MPs in the disputes over the construction of an apartment building, and
developments in the Banco de Economii lawsuit.

Objectivity and impartiality/political partisanship
Of the 70 relevant news items, 18 were biased (nearly 25%). In most cases, the information
was presented from one perspective only. On 18 May, Accent TV covered the launch of
Dorin Chirtoacă’s campaign, and the item contained the direct address of the candidate who
referred to the positive things he had accomplished since becoming Mayor of Chişinău. In
the second part, however, the reporter referred to a “scandal” in 2011 concerning the
procurement of trolleybuses with the involvement of a Romanian company. The reporter did
not quote the source that provided this information, and the fact that he chose to include
negative information revealed his bias. Concerning the campaign launches or other actions
of the other candidates, the reporter expressed doubts about their statements.

Other news items that included the reporter's attitude were about the campaign launch of
PCRM candidate Vasili Chirtoca on 15 May, the statements of  PN hopeful Ilan Caşu about
his competitor Dorin Chirtoacă in which the reporter referred to anonymous experts to
present Chirtoacă in a negative light (22 May), and the protests of PCNM members and its
leader Grigore Petrenco in front of the Nobil Hotel (28 May). The item included vivid
images showing Petrenco's attempts to enter the hotel and his fight with the security guard.
He was portrayed as a hero fighting against oligarchs (28 May). Another biased news item
was about the accusations launched by the independent candidate for Chisinau mayor Oleg
Cernei on 27 May who blamed Dorin Chirtoacă for chaos in public transportation. In the
background information, the reporter reminded the audience about the decisions of Mayor
Chirtoacă to change the routes of public minibuses and mentioned that, “The mayor was not
satisfied, so he changed the routes of minibuses a few more times, overnight, without
notification, thus inconveniencing capital residents even more.” Another news item
displaying an obvious lack of separation of facts from opinions was about the accusations
against PLDM candidate Serafim Urecheanu that he had not resigned from the Court of
Accounts when his campaign commenced (28 May).



11

Bias is obvious also from the way the reporter selectively quoted the candidates leaving out
basic information on their party platforms and including statements/accusations of
corruption instead (see for instance the statements of Oazu Nantoi, the PPEM candidate,
during a TV show on 22 May and  the accusations against Mayor Chirtoacă launched by
Mihai Cîrlig, the PPRM candidate on 26 May. 

In some cases, the news items presented information based on candidates' statements on TV
shows (on Accent TV or other broadcasters) that were refuted in the same news story by
indirectly quoting anonymous experts. For instance, in the news story that presented the
opinion of Marcel Darie, the PLD candidate for Chisinau mayor, on 26 May with respect to
the issue of mansards, at the end the reporter referred to anonymous experts who were
against mansard roofs. These examples clearly reveal the bias of the TV station toward
various candidates. See more examples in Case Study No. 3 in the Annex.

In terms of coverage of parties, Accent TV frequently featured them in newscasts. During
the reporting period, the TV station targeted 15 including those in races for municipal
offices. The news items mainly focused on the campaign for Chişinău mayor; the most
favored party based on the number of features and the context was the PSRM as its
representatives were featured in 18 news stories and were mentioned in 2 others in the vast
majority of cases in positive (14) or in neutral contexts (6). An example of an item favoring
the PSRM was the one about the participation of Igor Dodon in Slavone Culture Days in
Tvardiţa (25 May) where the PSRM leader spoke about his party to the parishioners in a
church accompanied by several priests. Another news item aired on the same day referred to
a march to promote Christian values organized by the representatives of the Metropolitan of
Moldova. Igor Dodon spoke about family values and his intention to cancel the Law on
Equal Opportunities when the PSRM gained a legislative majority. On 26 May, Accent TV
covered the opinion poll conducted by CBS AXA to highlight repeatedly that the PSRM
would gain more votes than all the other governing parties together. 

The PCNM with Grigore Petrenco at the forefront had relatively few features (7) and
mentions (1), in neutral and positive contexts 6 and 2 times, respectively. The news items
about this candidate were produced based on statements made at press conferences about
holding two candidates on the PCNM list for municipal councilors in detention (18, 22 and
29 May), about exposing election banners and the court decision allowing the display of
those banners (25 May), and about the protest organized in the front of the office of Vlad
Plahotniuc and the court decision to ban the demonstration in front of the Nobil Hotel (28
May). 

The PN was featured 5 times and was mentioned once in positive and neutral contexts 4 and
2, times respectively.

Other candidates were featured either in  neutral or negative lights and seldom in a positive
context. PL candidate for Chisinau mayor Dorin Chirtoacă was the most criticized candidate
as he was mentioned either in a negative context 16 times or in a neutral context (5 of 6).
The PLDM was featured in 5 news items and was mentioned 7 times in a negative context
6 times but also in positive (4) and neutral (2) lights. The PDM was mentioned 6 times in a



12

negative context, and the PCRM was featured in 8 news items and was mentioned 2 times
in positive (3), negative (3) and neutral (4) contexts. 
 
Fairness and balance of sources/diversity of opinions
During the reporting period, Accent TV failed to diversify sources. Relevant news items
quoted politicians  87 times, civil servants 7 times, expert 6 times, citizens 12 times, and
other sources 10 times. In the vast majority of cases the sources were male  (77 %);
nevertheless female sources showed a twofold increase compared with the previous
reporting period. 

In covering controversial issues, the principle of providing information from all sources was
not observed. Of the 34 stories that contained accusations and that required a second
opinion, only 9 were balanced; the rest presented only one side, as a rule that of the PSRM
and the PCNM. For instance, among the stories lacking balance were the news items about
PSRM actions against unauthorized construction (15 May), about the corruption allegations
launched by the PSRM against Chisinau city hall (19 May), the Chisinau Municipal Council
session on 19 May, the accusations of Mihai Cîrlig of the People’s Party of the Republic of
Moldova (PPRM) against Dorin Chirtoacă (20 May), the opinion of Ilan Caşu of the PN
about Mr. Chirtoacă (22 May), the story about keeping the PCNM candidates in detention
(18, 19, 29 May), the news item about Mr. Chirtoacă causing chaos in public transportation
(27 May) the story about the demonstration organized by Grigore Petrenco in front of the
Nobil Hotel (28 May) that ended with the words, “as of now, Vladimir Plahotniuc has not
commented in any way on what happened.” 

In some cases, the reporter mentions at the end of news items that Accent TV did not
succeed in finding the persons concerned to request their comments and to provide them
with the right to reply. This is a vague statement as it does not clarify whether the journalist
made any attempts to ensure a balance of sources.
 
Language and videos used
The pieces with direct or indirect electoral content broadcast by Accent TV did not deviate
from professional norms in the use of images or sounds to the extent that the message was
compromised.

In conclusion, Accent TV broadcasts deteriorated during this reporting period as the number
of biased and unbalanced items and those lacking pluralism increased. The TV station
extensively campaigned in favor of the PSRM at the expense of the PL. 

ONLINE PRESS
 
www.omg.md  

Involvement in the campaign
During the reporting period, Omg.md posted 121 articles directly or indirectly referring to
the elections and the campaign and thus continued to be the most active in this regard. The
most productive day was 22 May when the site posted 15 news items about the elections.
The articles on Omg.md were generally short or long (65) items that covered controversial

http://www.omg.md/


13

subjects or were critical of certain candidates (55). One posting about the launch of a CEC
hotline for questions about elections was educational. The topics selected for publication
mainly focused on criticizing the actions of the governing parties, the campaigning of the
PN of Renato Usatîi and Ilian Caşu, the proceedings in the lawsuit against citizens
Amerberg and Grigorciuk labeled by the site as “political detainees,” the protest in front of
the Nobil Hotel, and the campaign “Not a single vote to the governing parties!” launched by
the opponents of the current government.

Objectivity and impartiality 
Similar to the previous monitoring period, 33% of the news items posted on Omg.md were
biased, and most of the information pieces did not observe the principles of impartiality and
objectivity. Often, the news items contained the authors' value judgments and used
adjectives and labels that conveyed their personal attitudes toward the candidates.

The articles posted covered a small number of political parties and candidates. The PDM
was the party most covered on the site appearing in 69 items including 59 in negative and
13 in neutral contexts. The PLDM ranked second (35 items, 32 in a negative context)
followed by the PL (32 items, 28 in a negative context). In the absolute majority of cases
(22 of 26), the PCRM was portrayed in an unfavorable light as was MR (20 of 27). In
contrast, PN and its leaders Renato Usatîi and Ilian Caşu were featured in a positive context
in 19 of 24 articles that concerned them; in other cases the context was neutral.

Fairness and balance of sources/diversity of opinions 
Similar to the previous monitoring period, many of the stories on Omg.md were based on
only one source thus lacking balance and not observing the principle of diversity of
opinions. 

The 121 relevant articles were based on the statements of 101 sources, including 49
politicians, 37 experts, 13 civil servants, and 2 ordinary citizens. Gender balance was
ignored: of the 101 sources only 9% were women. All politicians quoted by Omg.md during
this period were men.

The portal did not provide a real diversity of opinions in any of the stories on controversial
topics. Thus, 45 of the 55 items that covered accusations or conflicts (81.8% of the total)
presented just one opinion/position, and in the remaining 10 the opposing sources were not
provided equal space. For example, on 15 May the site published the news story “PCRM:
We Will Put Anyone Who Sides With Russian Speakers Out of the Way” (“ПКРМ: Мы
будем «мочить» всех, кому симпатизируют русскоязычные избиратели”). The next
statement in the lead which was not attributed to any source or confirmed in the text, was,
“The Communist Party announced its new strategy in the municipal election campaigns:
segregation of the electorate based on the ethnicity.” The text was based on statements by
PCRM municipal councilor Victor Gurău about the party’s electoral tactics but included
interpretations and speculation by the author. On the same day, the site published the news
story “Caşu: The Difficulties Faced by Chişinău are the Consequences of the Total
Corruption of the Municipal Government” (“Кашу: Проблемы Кишинева являются
следствием прогнившей от коррупции муниципальной власти”) which essentially was



14

campaign advertising harshly criticizing the present municipal government.  The portal
failed to provide the right to reply to the accused.

Language and images used
The language on Omg.md was full of insinuating and pejorative expressions aimed at
portraying the opponents of the political forces favored by the site in an awkward context.
As in the previous monitoring period, the articles contained labeling and generalized
accusations and sometimes personal attacks. For instance, the news item posted on 27 May
“Plahotniuc’s Organizations Consider that Bulgarians Are a Minority in the Taraclia
District” (“Структуры Плахотнюка считают, что болгары составляют меньшинство в
Тараклийском районе”) was accompanied by a collage without a caption but with the logo
of  station Publika TV and the inscription “There is a profession that tells lies every
evening.” It contained labels and generalizations about the guests on a talk show on the TV
station such as, “…the main expert of the TV station who has been arraigned in a criminal
proceeding in Romania on pedophilia,” and  “…the editors of the TV station that daily
transmits the lying propaganda of Plahotniuc.”  

 www.pan.md 

Involvement in the campaign
During this reporting period, Pan.md published 66 items that directly or indirectly covered
the elections including 45 news items, 20 stories on controversial issues, and one text that
could be regarded as educational (the launch of CEC hotline). The main issues selected for
coverage by the site administrators were (i) opinion polls about the elections, (ii)
introducing the candidates for mayor of the capital, (iii) reactions toward the RISE
investigation about the media empire of Plahotniuc and the involvement of Andrian Candu,
(iv)  the activities and statements of the PSRM and the PN, and (v) protests by the
opponents of the current government. 

Objectivity and impartiality 
Pan.md covered a limited number of candidates and political parties and featured them in a
selective manner in various contexts, often without observing the principles of impartiality
and objectivity. The PSRM and the PN were favored by the site and were featured mainly in
positive and neutral contexts: the PSRM was mentioned 15 times in a positive and 8 times
in a neutral context; PN was featured 10 times in positive and 9 times in neutral contexts. In
contrast, the PDM had the most features (30), but they were generally either neutral (17
cases) or negative (12). The PLDM, PL, and PCRM were also frequently mentioned mainly
in a neutral context. PLDM appeared in items that were neutral 13 times, negative 6 times,
and   positive once; the PCRM was mentioned in 12  neutral, 4 negative, and 5 positive
items; and the PL was in 12  neutral, 5 negative, and 2 positive postings. During the
monitoring period, the PPEM was featured in a neutral context only. 

Most articles posted on Pan.md (52 or 78.8% of the 66 relevant items) were unbiased,
whereas in 14 cases (21.2%) the articles were biased and the author’s opinion could easily
be perceived by readers as value judgments were inserted and headlines contained
adjectives that favored or criticized the candidates. An example of a biased feature was the
news item on 28 May “Moldovan Tined Foods Will Return to the Russian Market”

http://www.pan.md/


15

(“Молдавские консервы вернутся на российский рынок”). The headline is erroneous
because it implies that the decision had already been made in spite of the fact that the text
referred to a press release of the Russian news service Rospotrebnadzor that said that
currently the documentation submitted by the Moldovan companies was being examined.
The story's lead revealed the aim of posting this item, namely promoting the PSRM: “With
the  active participation of Igor Dodon on the Intergovernmental Commission for Economic
Cooperation between the Republic of Moldova and the Russian Federation, joint work was
established on the resumption of tined foods deliveries from Moldova to Russia.”

Fairness and balance of sources/diversity of opinions 
Politicians were the most quoted sources at 38 of 67 or 56.7% of the total. The other sources
were 16 experts, 10 civil servants at different levels, and 3 ordinary citizens. Gender balance
was not observed as only 6 women were quoted representing 9% of the total number of
sources.

In 13 of the 20 articles about various controversial subjects or accusations against
candidates the opinions of all parties concerned were not provided; thus they were
unbalanced. Some news items were exclusively based on statements that criticized certain
candidates, but their opinions/reactions were not presented. On 19 May Pan.md posted the
news story “Socialists Will Cancel the Chisinau Municipal Council Decisions on Real
Estate: Ceban” (“Социалисты отменят решения КМС по недвижимости: Чебан”) based
on the statement of socialist MP Ion Ceban who said that all decisions taken on 19 May
2015 by the council on the sale and rental of land would be appealed in court, also
mentioning the statement of PSRM mayoral candidate Zinaida Greceanîi who had
previously claimed that three months after the elections all unauthorized construction would
be stopped. Ceban directly accused the municipal council of theft stating that each of the
councilors who voted for these decisions was truly a thief. The opinions of those who had
voted for the decision were not presented. The news story “On 10 June the PN will have a
March For Fair Elections” (“Наша партия проведет 10 июня марш За честные
выборы”), posted on 27 May reported on the press conference held by Renato Usatâi in
which he announced that a national event “For Fair Elections” would be organized.  The
article also contained accusations by Usatîi against the PLDM that had tried to discredit the
PN and further accused them of using foreign funds. The PLDM position on theses grave
accusations was not presented.

Language and images used
In most cases, the language used on Pan.md was in line with journalistic norms, and images
were not used for political partisanship. In some texts (as a rule, editorials and opinion
articles), pejorative expressions and labeling were used; however, they did not exceed the
limits allowable in a political pamphlet.

www.publika.md 

Involvement in the campaign
During the monitoring period, Publika.md posted 76 articles with a direct or indirect
electoral content including 69 news reports, 5 stories about controversial subjects, and 2
texts that could be considered educational (the launch of CEC hotline and the CEC press

http://www.publika.md/


16

release about checking the electoral rolls). The overriding theme on Publika.md was the
activities of the PDM and its candidates across the country; in fact, the content of the site
was a virtual journal of the PDM election campaign.

Objectivity and impartiality
Publika.md observed the principle of impartiality in only half of the relevant articles as of
the 76 items, only 39 were unbiased (51.3%). The absolute majority exclusively promoted
PDM candidates for mayors and/or councilors presenting their solutions for community
problems and their plans for improving peoples’ lives. These articles revealed the political
partisanship of the portal. The PDM and its representatives were covered by Publika.md 52
times, including 37 times in positive and 15 times in  neutral contexts. Next was MR and its
candidate for mayor of Orhei Ilan Shor with 12 mentions although they were mainly in a
negative light. Other candidates were featured far less often.  The PL appeared in 5 neutral,
2 positive, and 2 negative items; the PCRM was in 5  neutral and 3 negative postings; the
PN was in 4 neutral and  2 negative items; the PSRM appeared 4 times negatively and once
neutrally; the PPEM was in 3 neutral and 2 positive texts; and the PLDM appeared in 3
neutral items and 1 positive item.

Publika.md posted items about PDM candidates daily, but candidates of other parties were
not the main subjects in other postings. Essentially, these items were nothing but veiled
election advertising for the PDM and its candidates, all following the same script: the most
troublesome issues of a community are presented followed by the solutions proposed by a
single mayoral candidate, usually without mentioning that this candidate is supported by the
PDM. 

Here are a few examples from the extensive list of such postings:
15 May: the news item “They Pin Their Future on The Future Mayor. The Residents of a
Village in the North of the Country, Without Water and Natural Gas” about the solutions
offered by the candidate for mayor of Balasinești, Oleg Garabajiu, for supplying the
community with water and natural gas.

16 May:  the news item “Kindergartens and Infrastructure Remain the MAIN Problems of
Ocniţa: Here are the Solutions” about the troubles faced by the residents of Ocniţa but also
about the “efficient solutions” proposed by candidate for mayor Igor Voleac. 

16 May:  the news item “The Team of the Democratic Party from Nisporeni Joined the
Local Election Race. What Priorities They Highlight” that mentions that, "They had
invested millions of euros in infrastructure in the communities in Nisporeni District and
wished to continue the project they had started.”

17 May: the news story headlined “IT IS A DISASTER” that went on to say that residents
of Sofrincani Village in Edineţ District do not have access to basic services and hear only
about the difficulties of water supply. PDM mayoral candidate Valeriu Şipitca offers
solutions in the item and the author said that, “For 10 years he has run a successful
agricultural business and he wishes that the troubles faced by his native village could be
solved just as quickly and efficiently as those in the business he manages.”



17

17 May: “SOLUTIONS before Elections. People from Cimişlia Still Hope to Get Rid of a
Landfill”  about the solutions provided by candidate Olga Coptu who, “…intends to
establish a partnership with NGOs.”

Similar examples of direct campaigning by PDM candidates were recorded nearly every day
on Publika.md

Fairness and balance of sources/diversity of opinions
Compared with all the other sites monitored, Publika.md quoted the most sources. In the 76
relevant items, 243 sources were cited; however, this large number did not ensure a
diversity of opinions in all cases because several voices delivered the same message. Nearly
half of the sources (114 or 46.9% of the total) were ordinary citizens, another 59 were
politicians, 23 were civil servants, 20 were experts, and 27 were others. Overall, gender
equality was observed as of the 243 sources, 93 were women, representing 38.3 % of the
total; this is the best score for this indicator among the cites monitored.

During the reporting period, Publica.md avoided covering controversial subjects related to
the elections posting only 5 such items. In 3 cases the rule of balancing sources was
followed, but the other two stories were unbalanced as only one opinion/position was
presented. 

Language and images used
The language on Publika.md during the monitoring period was appropriate without
exaggerations, labeling, or offensive expressions about the subjects and or parties.

www.timpul.md 

Involvement in the campaign
During the monitoring period, Timpul.md posted 47 relevant articles: 33 were short news
reports, 12 were stories that covered controversial issues or included accusations against
candidates or parties, and 2 were educational items  (the CEC press release about checking
the electoral rolls and the video spot aimed at encouraging voter turnout produced by the
NGO Promo-LEX). From the point of view of themes, the articles tackled campaign
activities, the results of opinion polls, and the opinions of various persons about the
candidates.

Objectivity and impartiality
Most of the stories posted on Timpul.md (38 of 47 or 80.9% of the total) observed the
criteria of unbiased coverage of the issues, however 9 articles were biased as the headlines
and the texts contained authors' value judgments. The PSRM was the party most often
criticized as of 15 features posted about it, 10 were negative. The PL and the PDM were
covered in mainly neutral and positive contexts (each had 7 features in neutral, 5 in positive
and 1 in negative contexts), the PLDM was mainly featured in a neutral context (9 of 14
mentions) but also in a negative light (4 cases), the PN had 7 neutral features and 2 negative
ones while the PPEM was not covered very often but appeared mainly in a neutral context. 

http://www.timpul.md/


18

Fairness and balance of sources/diversity of opinions
The sources quoted by the site were, as a rule, politicians (21 or 61.8% of the total), but they
also quoted 7 experts, 5 civil servants, and 1 ordinary citizen. Timpul.md completely
ignored gender balance as only 2 sources were female which represented 5.9 % of the total;
this is one of the lowest ratings for this indicator among the sites monitored.

Regarding diversity of opinion and balance of sources, all postings on controversial topics
except one (11 of 12) were unbalanced as they presented only one side of the conflict.

On 17 May Timpul.md posted the article “The Archives Do Not Burn. Zina Karabina
Wishes to Become Mayor of Chişinău” in which several accusations were made against
PSRM candidate for Chişinău mayor Zinaidei Greceanîi, including allegations that she
illegally acquired the  Cojuşna winery that had received millions of lei from Banca de
Economii that were not paid back and reminding readers that, “After 7 April 2009, forced
by the Communists, she promised mothers via TV that police would fire point blank at their
children if they went out on the streets. As a consequence, she is known as Zina
Karabina....” This article looks like an opinion piece; however, it was posted under the
Politics section without providing the right of reply or mentioning the previous statements
of the PSRM candidate concerning these accusations.

Language and images used
The language was appropriate; however, there were several cases of using pejorative
expressions that could have been avoided.

www.unimedia.info 

Involvement in the campaign
Unimedia.info indirectly or directly covered the local general elections in 78 articles,
including 65 short or long news stories, 9 items about conflicts, and 4 educational items (the
launch of CEC hotline and press release about checking the electoral rolls and the launch of
an interactive map about the elections by Unimedia). The site published articles on various
themes including about the campaign activities of several candidates; however, PLDM
candidates were featured the most.

Objectivity and impartiality
In most items published by Unimedia.info (69 of 78 or 88.5 % of the total), the author's
position/opinion was not obvious; these articles on the whole were unbiased. Nevertheless,
9 articles did pass on the authors' value judgments. In addition, the frequency and the
context in which PLDM candidates, leaders, and representatives were featured showed a
clear bias in favor of this party. Of the 30 features, the PLDM was presented in a positive
context 18 times, 11 times in a neutral context, and once in a negative context. The PSRM
was covered more often in a neutral (9) or negative (6) context, MR and its candidate Ilan
Shor, the PL, the PCRM, the PDM, and the PN were covered in various contexts but mainly
in a neutral one.  PPEM was featured 3 times, always in a neutral light. 

http://www.unimedia.info/


19

Fairness and balance of sources/diversity of opinions
The overwhelming majority of sources quoted (51 or 83.6% of the total) were politicians,
followed by civil servants (7) and experts (3). Unimedia.info ignored gender balance during
the reporting period as only 1 female source was quoted. 

Two thirds of the texts regarding conflicts (6 of 9) lacked editorial balance because they
presented only one perspective/opinion. For example, the news piece “The reaction of the
PSRM to the accusations launched by the communists: the PCRM is an accomplice in the
theft of the century that took place in city hall” (“Reacţia PSRM la acuzaţiile aduse de
comunişti: PCRM este părtaş la furtul secolului din primărie”) posted on 19 May contained
accusations by PSRM MP Ion Ceban against the PCRM municipal councilors calling them
accomplices in the theft. The lead of the news report mentioned that these statements were
the reaction of the PSRM to accusations made by PCRM representatives on the Chişinău
Municipal Council; however, the item did not specify what kind of accusations (by the
PCRM against the PSRM). Also, the article lacked the replies of councilors accused of
complicity in theft and the comments of city hall representatives. 
 
Language and images used
The language and images in election-related news items posted on Unimedia.info during the
monitoring period were appropriate without linguistic exaggerations or faked images.

4. General Conclusions

 Monitoring results from 15 to 30 May 2015 revealed a deterioration in the performance
of most media outlets as they were more biased, did not comprehensively cover the
election campaign, and did not ensure diversity of opinions to the proper extent focusing
instead on intensive campaigning in favor of certain parties and candidates and in some
cases on criticizing/discrediting the political opponents of the favored candidates.

– TV stations Moldova 1 and TV 7 performed in a relatively balanced and
unbiased way providing a pluralism of opinions and a diversity of sources.  From
the point of view of the frequency and the context in which electoral competitors
appeared in newscasts, Moldova 1 slightly favored the PDM whereas TV7
slightly favored the PLDM. 

– Prime TV and Canal 2 both with national coverage massively favored the PDM,
as its candidates and representatives were featured in most items, mainly in a
positive context. In many cases broadcasts could be categorized as open
campaigning in favor of a certain candidate.

– Accent TV massively favored the PSRM through positive news reports on
election-related events. At the same time, Accent TV clearly criticized the PL as
in most cases its representatives appeared in a negative light.

– The portal Omg.md campaigned for PN and its candidates Renato Usatîi and
Ilian Caşu and vehemently criticized the governing parties, especially the PDM
but also the current government of Chişinău.

– The site Pan.md openly favored the PSRM and PN presenting them mainly in a
positive context.



20

– Publika.md intensively promoted the PDM candidates for mayors and councilors
including using veiled election advertisements. 

– Timpul.md often criticized the PSRM and the candidates of this party; some
PCRM candidates were also criticized.

– Unimedia.info clearly preferred the PLDM through the frequency and the
context in which its candidates, leaders, and representatives were portrayed.

 Pluralism of opinion was sacrificed to editorial partisanship and the unilateral coverage
of issues.

 Most items about controversial subjects failed to balance sources and did not grant the
right to reply to the parties accused.

 There were very few educational items for citizens.
 Gender balance improved somewhat; however, the tendency to mainly quote male

sources persisted.



21

ANNEX

Case Study No. 3: Accent TV prepares a special section “Electorala 2015” that
seriously violates legal and journalistic norms

This study is based on the existing regulatory framework for media coverage of the general
local elections on 14 June 2015 and on the quantitative and qualitative content analyses of
the main daily newscast on Accent TV from 15 to 30 May 2015.

Regulatory framework

Electoral Code Article 64 (1) Public broadcasters, within all program services, and written
media founded by public authorities are obliged to observe the principles of fairness,
balance and impartiality while covering elections.

Regulations on the Coverage of the Election Campaign during general local elections on 14
June 2015 by media outlets in the Republic of Moldova, paragraph 10: Electoral
competitors shall participate in the election campaign under equal conditions and shall
enjoy non-discriminatory treatment when allotting air time and using the space in mass
media outlets. 

Paragraph 19. In the informative and news programs of the audiovisual institutions, events
about the election campaign will be reflected respecting the provisions of articles 47, 64 and
64 (1) of the Election Code and Article 7 of the Broadcasting Code. 

Paragraph 21. In the newscasts and articles of print media, election-related events will be
covered without commentaries and in such a way as to avoid distorting the message of the
electoral contestants and of the Central Electoral Commission.

From the Declaration regarding editorial policy for the election campaign approved by
BCC:

Accent TV: 21. Election campaign events may be covered in the news edition (newscasts),
only in line with the legal provisions and in such a way as to avoid distorting the message of
the electoral contestants.

Findings from the content analysis:

During the reporting period in the main news program “Accent info,” Accent TV
broadcast a wide variety of items and stories under the special headline “Electorala 2015”
that with few exceptions featured the candidates for the position of Chișinău mayor.
Analyzing this segment and the news program as a whole highlighted the following points:

- Accent TV has opinions about candidates that are displayed in the headlines and the
length of items, by comments  on the statements of certain persons, by the lack of
relevant sources for controversial topics, and by using techniques better suited for
disinformation and propaganda than for journalism.



22

Here are a few examples. 
a) In the newscast of 18 May, Accent TV broadcast the subject  “The PSRM launched

the campaign: Moldova without oligarchs, Moldova without unions” (“PSRM
lansează campania: Moldova fără oligarhi, Moldova fără unioniști") with a total
length of 2 min 7 seconds, but not as part of Electorala 2015 in spite of the fact that
PSRM is participating in the election.

b) In the same edition, during the Electorala 2015 segment the item “Urecheanu
promised to fire all employees of Mayor's Office” (“Urechean promite concedierea
tuturor colaboratorilor din primărie”) appeared with a length of 1 min 18 seconds. In
the story, however, we found out that Urecheanu intended to fire only incompetent
officials, not all of them. The question is, did the author of the report wish to inform
or misinform the audience? Misleading headlines are a propaganda technique; those
who use it know very well that people in a hurry very often read only the headlines.

c) Among the 5 subjects in the special segment was the item with the headline
“Chirtoacă is proud of the roads in the capital” (“Chirtoacă este mândru de
drumurile din capitală”) with a length of 2 min 18 seconds. At the end of the item,
the reporter reminded viewers about the “big” scandal about the purchase of the new
trolleybuses making reference, maybe for greater balance and credibility, to
anonymous experts who believed that a fraud was committed. The reporter did not
consult competent authorities to confirm or to rule out the alleged fraud. It is
obvious that the reporter had the right to enrich the subject with additional
information, but it should have been done according to professional ethics. On 18
May, candidates Gr. Petrenco, Z. Greceanîi, V. Chirtoacă, were also featured, all of
whom at  certain times had been involved in scandals.

d) On 20 May Electorala 2015 contained 5 items, 2 of which used images from the talk
show "Glavnoe" on TV 21. This is a common practice for Accent TV. We don't know
under what conditions these images are “borrowed,” but it seems like the TV station
does its best to pack as many subjects as possible into the special segment. Often
this looks awkward. For instance, one headline was “Cernei: city hall needs Oleg
Cernei” (“Cernei: primăria are nevoie de unul ca Oleg Cernei”)  in which the subject
actually is a candidate for the municipal council. Or the item “The budget depends
on the level of happiness of Chișinău residents: Chirtocă” (“Bugetul depinde de
nivelul de fericire a chișinăuienilor: Chirtocă”) in which at the end the reporter
found it necessary to repeat the candidate's “ambitious” (cited) engagements.

e) On 21 May, the first item under Electorala 2015 had the headline “Urecheanu
promises new schools and kindergartens” (“Urechean promite noi școli și
grădinițe”), and at the end the reporter reminded viewers about his promises in 2009
to increase wages and pensions. It would not be incorrect to apply the same
technique to all candidates, especially in cases when campaign promises are not
fulfilled.

f) The edition of 22 May contained 9 more stories with electoral content that are
relevant to this case study for multiple reasons. Let us quote a few headlines: “Who
will be the first to be released from detention, Shor or Amerberg and Grigorciuc”
(“Cine va ieși primul din arest: Shor sau Amerberg și Grigorciuc?”); “Greceanîi: Our
pride is our professional team” (“Greceanîi: mândria noastră este o echipă
profesionistă”); and “The PL infringed the provisions of the Electoral Code” (“PL a



23

încălcat prevederile Codului electoral”). The authors of these items definitely
enriched the written Romanian language: "Victor Cebotari, candidat la f-ția (?).., al
cărui echipă este una demnă..” , ”necesită lucrări ample de solubrizare (?)”, ”ca
candidatul”, ”s-a majorat simțibil”, ”blocurile au fost ridicate pe trenurile de joacă
pentru copii și parcuri.., iar ridicare (?) lor…”. Additionally, in a report we learned
that the editorial office contacted Iurie Ciocan, the head of the District (instead of
Central) Election Commission. In another edition we learned that we have a
"National Anti-corruption Council (instead of Center). The final straw in this edition
was the subject “Nantoi urges the population not to vote for the parties in power”
(“Nantoi îndeamnă populația să nu voteze pentru partidele de la putere”) produced
by using images from the talk show on TV station “1+1”  in which the participants
talked in Russian with no subtitles in Romanian. A similar situation was the news
item about the concerns of PCNM leader Gr. Petrenco about the destiny of
Amerberg and Grigorciuc who were not released from detention to run for municipal
councilor.

g) Of the 7 subjects in Electorala 2015 on 27 May, some are noteworthy. For instance,
the first item began with the reporter's statement, “In the middle of the election
campaign, the PSRM was overwhelmed by a wave of frustrations” (“În toiul
campaniei electorale la adresa PSRM a început lansarea unui val amplu de
provocări”); you start doubting that these words were from the party’s lawyer. In
another item, the reported says at the end, “Even if Urecheanu's plans seem to bring
freshness to the capital, there is no doubt that the politician avoided revealing from
where he would collect the necessary funds for implementing the projects” (“Chiar
dacă planurile de viitor ale lui Urechean par a readuce prosperitatea capitalei, cert
este că politicianul a evitat să declare de unde va lua sursele financiare suficiente
pentru a demara proiectele vizate anterior.”) We would like to point out that in the
same edition in an election-related report based on the “1+1” talk show, another
mayoral candidate (M. Darie) also spoke about future plans, however the question of
where he would find the funding for bus stations; for bigger, faster, and more
comfortable transport; and for compensation for poor people and when the taxes
would increase was not raised, although it would have been appropriate to do so. In
a different item about elections featuring candidate for municipal council O. Cernei,
three persons are criticized: an employee of the mayor’s office (V. Butucel), a
councilor (Iu. Topal) and the incumbent mayor (D. Chirtoacă). The reporter said,
however,  “ Accent TV did not manage to contact D. Chirtoacă (only?) to comment
on the accusations.” (“Postul Accent TV nu a reușit să ia legătura cu D. Chirtoacă
(numai?) pentru a comenta acuzațiile.”)  Instead, the reporter reminded viewers one
more time that without notice, the mayor had changed several minibus routes
causing a lot of inconvenience to the residents of the capital; this was also
mentioned by Cernei in the same news item. The final gem in that edition was “Free
public transportation will solve the traffic jam problem: Brega” (“Transportul public
gratuit va rezolva problema ambuteiajelor: Brega”). The report presented a segment
from the talk show "Glavnoe" on TV 21. In a speech, Brega talked about transport
and the reporter filled the space in between with information that the municipal
mayor should be a member of the government movement. O. Brega spoke about
transport whereas the reporter spoke about the current members of the Government
(Bashkan and head of AȘ).  Was this a mistake or was it done on purpose?



24

Nearly every edition of Accent info that included Electorala 2015 was full of
examples of inappropriate coverage of the elections, but we will highlight one case we
believe is an unusual one and which we consider to be far outside any journalistic rules. The
case is about two subjects broadcast on 29 May. 

The first item had the headline “Turned upside down, the Final Bell at Sadova
Gymnasium” (“A răsunat ultimul clopoțel în gimnaziul Sadova”), lasted 5 min 16 seconds
(the longest one so far), and covered to a great extent the participation of PSRM leader I.
Dodon at the celebration of the final bell (graduation) in his native village. In the news
report, the length of speaking time for the gymnasium principle, Ludmila Dodon, was 1
minute while that of I. Dodon was 1 minute 30 seconds. The PSRM leader not only
congratulated students on finishing the school year but also handed out “Igor Dodon”
diplomas to the best ones. What is troublesome? Television should cover such events,
however it is not proper to trail after political candidates, especially to show them on the
screen for long stretches during an election campaign. The right approach is either the
presence or the absence of all party leaders in the race, otherwise Accent TV is guilty of
political partisanship and thus is not performing in line with legal provisions or its own
editorial policy adopted for this period.  

Another item had the headline “Political campaign now even at the Final Bell?”
(“Agitație electorală chiar și la ultimul sunet?” and a length of 2 minutes 30 seconds. The
report apparently was about the final bell at the Gh Asachi Lyceum in Chișinău. Its authors,
however, in a strange and awkward way embellished it with images of Principal B.
Volosatîi, who was featured a week ago and introduced as an avid supporter of the PLDM
and who gave a speech at the launch of the election campaign of Urecheanu. That speech
was also incorporated. Later, the authors of the item got back to the lyceum and told us that
the same principal during a school gathering, “…made a more or less political speech.”
Actually, the principal had read an innocuous quatrain. The graduation was actually
attended by Mayor D. Chirtoacă who gave a nonpolitical speech. 

The way this subject was covered raises a lot of questions that have only one
answer: the authors misled and misinformed the audience. The subject is political and is
presented in an awkward way that had nothing to do with journalism. The headlines flipped
two situations as campaigning was extensive at the Sadova Gymnasium but not at the Gh.
Asachi Lyceum. We thus see reality in a false mirror. 

Conclusions:
- In the way it produced most of the items broadcast in the Electorala 2015 segment,

Accent TV gave the impression that contrary to its journalistic vocation it is
politically affiliated and favors some candidates and is critical of others thus denying
appropriate information to voters, again contrary to journalistic principles and
contrary to professional norms and legal provisions.

- Accent TV featured some electoral subjects during the reporting period by
awkwardly using disinformation techniques that might have brought dividends to
certain candidates but did not help voters to get a better understanding of their
electoral options.

- The way Accent TV performed demonstrates its inability to stand by the
commitments made in its declaration to the CCA and the CEC and to its audience



25

during the election campaign. These commitments, which are very good in and of
themselves, are thus discredited.

 
Recommendations: Accent TV should honor its commitments in the declaration on
editorial policy for the 2015 general elections and should faithfully follow them in order to
demonstrate their respect for the law, for their profession, and for their audience.

Case Study No. 4: During the election campaign, Prime TV and Canal 2 continue to be
the mouthpieces of the PDM

This study is based on the existing regulatory framework for media coverage of the election
campaign for local general elections on 14 June 2015 and on the quantitative and qualitative
content analyses of the main newscasts of the day from 15 to 30 May 2015 on two TV
stations: Prime TV and Canal 2 .

Regulatory framework
Electoral Code Article 64 (4): Media outlets will not adopt privileged treatment toward
electoral competitors due to their social status and/or the positions held by its candidates.
(5) During the electoral period, public broadcasters and written media founded by public
authorities will make a clear distinction in their products between fulfilling official duties
and the electoral activities carried out by persons who do not fall under the incidence of
Article 13, paragraph (3).

Regulations on the Coverage of the Election Campaign during local elections on 14 June
2015 by media outlets in the Republic of Moldova, paragraph 20: The activity of the central
public administration, including the activity of the mayoralty, village/town/city councils and
of the district (rayon)/municipal councils shall be presented separately from debates and
electoral advertising, according to the provisions of the Election Code, Broadcasting Code
and this Regulation. No candidate in the elections will have priorities despite his function. 

Paragraph 21. In the newscasts and articles of print media, election-related events will be
covered without commentaries and in such a way as to avoid distorting the message of the
electoral contestants and of the Central Electoral Commission.

From the Declaration regarding editorial policy for the election campaign approved by
CCA:

Prime TV. 4. The TV station Prime will cover the election campaign during the local
general elections on 14 June 2015 in a fair, balanced, and impartial way, will strictly
observe the Regulation on the Coverage of the Election Campaign during the local general
elections on 14 June 2015 by media outlets approved by the decision of the Central
Electoral Commission No. 32266 as of 17 April 2015 and the Concept on the Coverage of
the Election Campaign during the local general elections on 14 June 2015 by the
audiovisual institutions in the Republic of Moldova approved through the Decision of CCA.
TV Canal 2 4. The TV station Canal 2 will cover the election campaign during the local
general elections on 14 June 2015 in a fair, balanced, and impartial way, will strictly
observe the Regulation on the Coverage of the Election Campaign during the local general



26

elections on 14 June 2015 by media outlets approved by the decision of the Central
Electoral Commission No. 32266 as of 17 April 2015 and the Concept on the Coverage of
the Election Campaign during the local general elections on 14 June 2015 by the
audiovisual institutions in the Republic of Moldova approved through the Decision of CCA.

Findings as a result of content analysis:

Prime TV 22 May Primele știri (First News) at 21:00.

The segment “Alegeri Locale 2015” (Local Elections) contained: 
- An item about the PCRM mayoral candidate for Chișinău V. Chirtoca with the

headline “Hit the deck DJ Vasilii” (“Hai dă-i bătaie DJ Vasili”)  with a length of 1
minute 56 seconds in which the subject is portrayed as somebody who loves and
sings songs.

- A report about the PPEM candidate for Chișinău mayor with the headline “Nantoi
will deal with communist councilors in Bălți” (“Nantoi se ia de consilierii comuniști
din Bălți”) with a length of 54 seconds in which the subject attacks the initiative to
gain autonomy for Bălți municipality through a referendum.

- An item about the initiative of PDM women to hold a fair with the headline “Charity
Fair in Chișinău” (“Târg de caritate la Chișinău”) with a total length of 2 minutes 5
seconds. The first subject is a young beneficiary of the charitable event, but her
name is mentioned only in the subtitle. The PDM candidate for Chișinău mayor, M.
Babuc, is featured twice in the same image, gently patting her. The story continues
with M. Babuc and then PDM leader Marian Lupu speaking. 

- An item with the headline “European conditions in a village in Moldova” (“Condiții
europene într-un sat din Moldova”) referred to Fundurii Vechi Village in Glodeni
District.  The length of the item was 1 minute 38 seconds. The intro of the story read
“A community center, modern educational institutions and places for leisure time.
This might sound like a description of place in a European country, but we are
talking about Fundurii Vechi village in Glodeni District. Local people say that you
can make a decent living here, you can find a proper job, and you have places to
spend your free time.” (“Un Centru comunitar, instituții de învățământ moderne și
locuri de agrement. Pare o descriere a unei localități dintr-o țară europeană. Însă este
vorba despre Fundurii Vechi din raionul Glodeni. Localnicii spun, că aici poți trăi
decent, îți poți găsi un loc de muncă și ai unde-ți petrece timpul liber.”) The story
continued with three persons speaking—one from the recreation center, one from the
kindergarten, and one from the community center—without being introduced either
verbally or in subtitles. Only the final speaker is introduced, i.e., Emilia Vieru who
has been mayor of the village for 8 years during which over 20 infrastructure
projects were completed with a total budget of 16 million lei. Nothing is mentioned



27

about the PDM mayoral candidate running for a third term; the icon on her shirt is
the only indication of her affiliation.

Of the 2 items that featured PDM candidates, 1 can be categorized as veiled political
campaigning. The way in which the headlines were formulated set certain tones for the
content. 

Canal 2 22 May Reporter at 19:00.
 The segment Alegeri locale 2015 contained:

Item 1: “Nnanto criticizes communist councilors in Bălți” (“Nantoi îi critică pe consilierii
comuniști din Bălți”), length 52 seconds. 
Item  2: “Musical talent of Vasile Chirtoca” (“Talentul muzical al lui Vasile Chirtoca”),
length 2 minutes 3 seconds. 
Item 3: “Charity Fair by PDM women” (“Târg de caritate de la femeile democrate”), length
2 minutes 41 seconds. 

These items are nearly identical to those on Prime TV, only they are presented in a different
order with somewhat different headlines and sometimes with changes in the content. For
instance, the third item in addition to PDM candidate M. Babuc and PDM leader M. Lupu
also featured Dm. Parfentiev, Deputy Minister of Information Technology and
Communication.

Item 4: “Projects for Talmaza,Ștefan-Vodă District” (“Proiecte pentru Talmaza”), length 2
minutes 31 seconds. 

Even though the fourth item was placed under the Alegeri Local 2015 rubric, it did not
mention that Vl. Pleșca, mayor of the village for 6 years, was running again on the PL list.
Instead, on the same day in an item aired on Publika.TV “A village in Ştefan Voda is full of
problems. Children freeze in schools, roads are very bad” (“Un sat din Ştefan Vodă, plin de
probleme. Copiii îngheață în școli, iar drumurile sunt foarte proaste”), we learn that
“Renovating the lyceum is among the priorities of mayoral candidate Vladimir Pleşca”
(“Reparația liceului este una dintre prioritățile candidatului pentru funcția de primar
Vladimir Pleşca”); however, not a single word is mentioned about the party supporting him.
The lyceum was built 30 years ago, the windows had not been replaced, and the roads are
bad, but the candidate in 6 years had managed to repair 2 kindergartens. If we unravel the
message we find that in Fundurii Vechi where the mayor is a PDM member there are
European living conditions whereas in Talmaza, where the mayor is a PL member there are
tons of troubles. Because the items were broadcast on national channels, they have a great
deal of relevance for the communities involved; however, we have reason to believe the aim
was to persuade the residents of the two communities to vote “in the right way.”  

Prime TV  25 May Primele știri the Alegeri locale 2015 segment:

The first and only item “Education: the priority of democrats” (“Educația: o prioritate a
democraților”), length 1 minute 55 seconds is about the PDM mayoral candidate for



28

Chișinău, Monica Babuc  at a meeting with the teachers of the Education and Science
Institute. 

Canal 2  25 May Reporter at 19:00
Item 1: “Check-ups before the elections” (“Verificări înaintea alegerilor”), length 35
seconds was a news report from CEC.
Item 2: “They will rest in a modern summer camp” (“Se vor odihni într-o tabără modern”)
length 2 minutes 8 seconds was a boastful item, just like the headline, about Bobeica
Village, Hâncești District where PDM member Lilian Musteață is mayor. 

We note that, on 1 June 2014, TV Publika informed viewers that, "Residents of
Bobeica community, Hâncești District will have tap water by the end of the year. A
construction project on water supply and sewage for this community was launched today,"
and also that, “The work was made possible due to the support of MPs of the PDM.” Also
here, PDM MP Mihail Socan is quoted: “From the national budget, thanks to the support of
MPs of the DPM, 2,700,000 lei were allocated for this project. We also received funding
from the Environmental Fund. We help many mayors, not only the ones from our party.”
(http://www.publika.md/motiv-de-bucurie-pentru-locuitorii-comunei-bobeica--raionul-
hancesti-in-curand--oamenii-vor-avea-apa-potabila-la-robinet_1952651.html)  

We also note that on 17 January 2015, the publication Ziarul Național mentioned in
one article among others that, “The biggest profits from contracts signed with state
institutions in 2014 were gained by PDM MP Mihail Solcan,” and that “The most profitable
contract was signed in April 2014 with the town hall of Bobeica Village, Hâncești District”
to implement a project on water supply and the removal and discharge of waste water. The
publication concluded that despite the fact that the construction work should have ended in
autumn, “The residents of Bobeica community still had neither water, nor sewage
facilities.” (http://ziarulnational.md/interese-licitatii-de-125-de-milioane-de-lei-castigate-de-
deputati-si-ministri/)

On 3 April 2015, the head of an NGO in the village made a post on the platform
anticorupție.md: “Fraudulent schemes with land at Bobeica Town Hall, Hâncești District”
with the involvement of “SRL Mirconcord from Bobeica (who is very close to Bobeica
Mayor Lilian Musteata).” (http://anticoruptie.md/sesizare/scheme-dubioase-cu-terenuri-la-
primaria-bobeica-hancesti/)

After learning these details, we rhetorically ask the questions, How do we choose
addresses and subjects? How do we do the research? and Is this media product the result of
a journalistic effort or of a party order? 

Prime TV  26 May Primele știri the Alegeri locale 2015 segment:

Item 1: “Essential solutions for problems in Bălți” (“Soluții esențiale pentru problemele din
Bălți”) length 1 minute 15 seconds about the PDM candidate for Bălți mayor Serghei
Chiseliov. The adjective in the headline suggests that he has the best solutions for all the
problems faced by the city. To avoid extensive presence on the screen, the moderator sums
up the list of grandiose proposals by the candidate.

file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Canticoruptie.md%5Csesizare%5Cscheme-dubioase-cu-terenuri-la-primaria-bobeica-hancesti%5C)
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Canticoruptie.md%5Csesizare%5Cscheme-dubioase-cu-terenuri-la-primaria-bobeica-hancesti%5C)
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Cziarulnational.md%5Cinterese-licitatii-de-125-de-milioane-de-lei-castigate-de-deputati-si-ministri%5C)
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Cziarulnational.md%5Cinterese-licitatii-de-125-de-milioane-de-lei-castigate-de-deputati-si-ministri%5C)
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Cwww.publika.md%5Cmotiv-de-bucurie-pentru-locuitorii-comunei-bobeica--raionul-hancesti-in-curand--oamenii-vor-avea-apa-potabila-la-robinet_1952651.html)
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Cwww.publika.md%5Cmotiv-de-bucurie-pentru-locuitorii-comunei-bobeica--raionul-hancesti-in-curand--oamenii-vor-avea-apa-potabila-la-robinet_1952651.html)


29

Item 2: “PN launches its campaign” (“Partidul Nostru's-a lansat în campanie”), length 1
minute 6 seconds. The item ends with candidate for Chișinău mayor I. Cașu telling viewers
about his team which is committed to personal integrity. The moderator doubts the
candidate's words and reminds viewers that one member of the team, Al. Petcov, was fined
for offending a prosecutor and for aggression against policemen.

Canal 2  26 May Reporter at 19:00 the Alegeri locale 2015 segment:

Item  1: “Millionaire Shor with an annual income of 25 thousand lei” (“Milionarul Shor cu
venit anual de 25 de mii de lei”), length  1 minute 8 seconds. 

Item 2 “Candidates with personal integrity but not really” (“Candidați integri și nu prea”),
length  1 minute 12 seconds was an item aired by Prime TV with the headline “The PN
launches its campaign.”

Item 3: “Solutions for problems in Bălți” (“Soluții pentru problemele orașului Bălți”),
length 1 minute 18 seconds was aired by Prime TV with the headline “Essential solutions
for problems in Bălți.”

Item 4: “Successful Projects in Ialoveni” (“Proiecte de succes în Ialoveni”), length  2
minutes 47 seconds  is a flattering story about mayor Gh. Caracuian who managed to spent
8–10 million lei each year for the needs of the community, and “the results are visible.” It is
not noted that in 2011 Gh Caracuian stood as an independent candidate.  Judging from the
headlines we find that in the case of the PN, their candidates “have personal integrity but
not really” whereas in the case of Ialoveni, the projects are “successful.” 

Let us do the job of the television station and remind ourselves that last year the
platform moldovacurata.md published the article “Bread from the company of the son-in-
law” (“Pâine de la firma ginerelui”) that states that “at the end of 2013, Ialoveni town hall
organized only one public tender and on that basis selected the company that would supply
food to three kindergartens in the town for half a year. Only one company submitted a bid; it
was Ialpanis Ltd. run by mayor's son-in-law. Moreover, with respect to this case, CNI
conducted an internal investigation and found that the mayor ‘created a conflict of interest
by signing the acquisition contract.’” (http://www.moldovacurata.md/interese-avere-la-
vedere/integritatea-persoanelor/contractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-
orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate) 

It appears the TV station was not interested in learning all the information but
instead had another goal. So, from Ialoveni we move to nearby Costești where investments
in the past 4 years amounted to 37 million lei, and mayor V. Bortă is standing for re-election
though this time it is not clear on behalf of which party. Of course “he will not stop here.”
The mayor of Costești was elected from the list of the PL. In 2013, the Court of Accounts
accused him of purchasing an official car costing 250,000 lei from the funds intended for
the day care center for children with special needs. Why is there so much reverence for a PL
mayor? Maybe because the procurement of the Skoda car was decided by the PL and PDM
councilors? (http://www.jc.md/s-a-pricopsit-cu-skoda-din-banii-destinati-copiilor/comment-
page-1/) 

http://www.jc.md/s-a-pricopsit-cu-skoda-din-banii-destinati-copiilor/comment-page-1/
http://www.jc.md/s-a-pricopsit-cu-skoda-din-banii-destinati-copiilor/comment-page-1/
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Cwww.moldovacurata.md%5Cinterese-avere-la-vedere%5Cintegritatea-persoanelor%5Ccontractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate)
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Cwww.moldovacurata.md%5Cinterese-avere-la-vedere%5Cintegritatea-persoanelor%5Ccontractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate)
file:///C:%5CUsers%5CJudy%5CDownloads%5C(http:%5Cwww.moldovacurata.md%5Cinterese-avere-la-vedere%5Cintegritatea-persoanelor%5Ccontractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate)
http://www.moldovacurata.md/news/view/paine-de-la-firma-ginerelui


30

Conclusions:
- Prime TV and Canal 2, contrary to legal and journalistic norms, cover election

subjects in a selective way.
In their Alegeri Locale 2015 segments, both stations continued to feature electoral
contestants favoring PDM candidates in a disproportionate manner.
When preparing the Alegeri locale 2015 segments, Prime TV and TV Canal 2 often and
consciously told half the truth which is the equivalent of lying on a national level, thus
enormously compromising the information appropriate for voters.

Repeated recommendation: Prime TV and TV Canal 2 should use the terrestrial
frequencies through which they broadcast and which are national patrimonies for the benefit
of the voters and not the parties.  
 


	Item 4: “Successful Projects in Ialoveni” (“Proiecte de succes în Ialoveni”), length 2 minutes 47 seconds is a flattering story about mayor Gh. Caracuian who managed to spent 8–10 million lei each year for the needs of the community, and “the results are visible.” It is not noted that in 2011 Gh Caracuian stood as an independent candidate. Judging from the headlines we find that in the case of the PN, their candidates “have personal integrity but not really” whereas in the case of Ialoveni, the projects are “successful.”
	Let us do the job of the television station and remind ourselves that last year the platform moldovacurata.md published the article “Bread from the company of the son-in-law” (“Pâine de la firma ginerelui”) that states that “at the end of 2013, Ialoveni town hall organized only one public tender and on that basis selected the company that would supply food to three kindergartens in the town for half a year. Only one company submitted a bid; it was Ialpanis Ltd. run by mayor's son-in-law. Moreover, with respect to this case, CNI conducted an internal investigation and found that the mayor ‘created a conflict of interest by signing the acquisition contract.’” (http://www.moldovacurata.md/interese-avere-la-vedere/integritatea-persoanelor/contractele-de-achizitionare-a-painii-semnate-de-primarul-orasului-ialoveni-cu-ginerele-sau-ar-putea-fi-anulate)

