
Media Monitoring during the Campaign for Local General Elections on 14 June 2015

Report no. 3 
31 May—7 June 2015

This report has been produced by the Independent Journalism Center with support of the
East Europe Foundation from resources provided by the Government of Sweden through the
Swedish International Development Cooperation Agency (Sida) and the Ministry of Foreign
Affairs of Denmark/DANIDA. The opinions herein are those of authors and may not reflect
the opinions of the East Europe Foundation, the Government of Sweden, Sida or the
Ministry of Foreign Affairs of Denmark/DANIDA. 



1. General information 

1.1 Project goal: To monitor and to provide information to the public about mass media
behavior during the election campaign, including candidates’ access to mass media and
pluralism of opinions presented. The monitoring aims to analyze reporting trends that might
affect mass media performance and compromise their ability to provide correct, unbiased,
and pluralistic information to the public.

1.2 Monitoring period:  1 May—7 June 2015 

1.3 Criteria for selecting media outlets to monitor: 

• Audience-impact: national, quasi-national
• Type of mass media: broadcasting, online
• Ownership: public, private
• Language: Romanian, Russian

1.4 List of mass media outlets monitored: 

Broadcasting media
Moldova 1 “Mesager (Messenger)” newscast at 21:00: public television station, national
coverage, broadcasts in Romanian and Russian
Prime TV “Primele Ştiri (First news)” newscast at 21:00: private television station, national
coverage, broadcasts in Romanian and Russian;
Canal 2 “Reporter” newscast at 19:00: private television station, national coverage,
broadcasts in Romanian 
TV 7 “Ştiri (News)” newscast at 20:30: private television station, regional coverage,
broadcasts in Romanian and Russian; 
Accent TV “Accent info” newscast at 20:00: private television station, broadcasts in
Romanian and Russian.

Online print media: 
www.unimedia.info online portal, Romanian language;
www.omg.md online portal, Russian language; 
www.publika.md online portal, Romanian language; 
www.pan.md online version of Panorama magazine, Russian language; 
www.timpul.md online version of national newspaper Timpul de dimineaţă, Romanian
language.

2. Methodological framework 
Monitoring covered the entire contents of online publications and of one newscast of each
TV channel daily with an analysis of content of a direct or indirect electoral nature.  News
items were evaluated according to content and context in order to determine whether they
favored or disparaged a political party or political entity. The articles and broadcasts were
also analyzed according to the following criteria for objective coverage: 

2

http://www.timpul.md/
http://www.pan.md/
http://www.publika.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.info/


Impartiality/objectivity: According to the Journalist’s Code of Ethics, news stories should
be impartial and objective and should not favor any parties/groups/persons to the detriment
of others. The presence of elements of discrimination in reports and news stories is the first
indication of a lack of objectivity on the part of the journalist. Filtering news and
inadequately analyzing the story and the context are also indicative of the protection of
certain interests rather than those of the wider public1.

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions: To be correct and balanced,
content should present the opinions of all parties concerned, especially on controversial
issues, and should treat opponents equally.2 Also, mass media should ensure access to a
multitude of diverse opinions to help the public form their own.  

Language and images used: Deliberate exaggeration and licentious language such as
pejorative terms or labels attached to certain persons or organizations and manipulating
images to show certain parties in a negative light raise questions about compliance with
ethical and professional standards. The ethical behavior of journalists is in question mostly
when images present situations that do not correspond with reality, when images are
fabricated, and when news stories are accompanied by images that are irrelevant to the text. 

3. Monitoring data

Involvement in the election campaign
From 31 May to 7 June Moldova 1 public television station covered the elections in their
main 19.00 newscast, broadcasting 32 directly or tangentially relevant items. Most of them
covered various campaign events of different candidates, but also the work of the Central
Electoral Commission (CEC), civil society organizations and the Broadcasting Council
(CCA). The public broadcaster aired as well several indirectly relevant items such as the
news on celebrations organized for children patients of a Chisinau-based hospital with the
participation of Speaker of Parliament Andrian Candu (PDM), on the commissioning of a
national road segment rehabilitated with money allotted from the National Fund for
Regional Development with the participation of PDM Minister of Regional Development
and Constructions, or on a visit undertaken by PDM Minister of Transport and Road
Infrastructure to the Chisinau-Ungheni road rehabilitated with European support.

Political partisanship
The great majority of stories directly or indirectly relevant to elections aired by Moldova 1
during the reporting period were objective and unbiased, without exceptions to the ethical
norms. Only in two cases the stance of the author was obvious—in a 31 May story titled
“Separatism-tinted decisions in the North of the country” and in a 2 June story according to
which two more Moldovan companies will be able to export wines to Russian Federation.

During the reporting period the public station covered 9 candidates: PDM representatives
and affiliates were directly featured in 6 stories, where 4 had a positive context and 2 had
1 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor
2  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues. 

3



neutral context, those of PLDM were featured in 5 stories and were mentioned in 3 other
items, where 4 had positive context and 4 had neutral context, and those of PCRM were
featured in 4 stories and mentioned in two other, mostly in neutral context (four times), once
in negative and once in positive context. PPEM follows with appearances in 3 news items
and two mentions, in neutral context. PL had 3 direct appearances and 4 mentions in various
contexts—neutral (3), negative (3) and positive (1). PSRM representatives were quoted
directly twice and mentioned twice in different contexts—two times in neutral, once in
negative and once in positive contexts. Also in neutral context were mentioned PN, PLD
and several candidates for the Chisinau Municipal Council. 

Pluralism of opinions. Correctness and balance of source 
During the reporting period the public broadcaster partly ensured pluralism and diversity of
sources in relevant stories. Most often the reporters of the public broadcaster referred to
politicians, who were quoted directly or indirectly 26 times. Public officials were the second
most preferred source (16 quotes), then citizen (13 quotes) and experts (3 quotes). Seven
more times Moldova 1 used other categories of sources. In terms of gender balance, out of a
total 58 sources 11 were women and constituted thus 18 percent, an increase compared to
the previous reporting periods.
 
During the reporting period, Moldova 1 broadcast 5 stories about conflicts, all of them
being well balanced in terms of sources.

Language and images used
The language and images used by the public broadcaster in the reporting period were in line
with the ethical norms.

Overall, from 31 May to 14 June 2015 the public broadcaster covered the elections in a fair
and unbiased way, ensuring balance of sources and, partially, opinion pluralism. Moldova 1
news did not favor, nor disfavor any candidate in an obvious way.

 
Involvement in the election campaign
In the reporting period, the main newscasts of the private station with national coverage
Prime TV comprised 32 items directly or indirectly relevant to the campaign. These
consisted mostly of stories about campaign activities of certain candidates, mutual
accusations of corruption launched by other candidates, but also stories with indirect impact
on elections such as those on the celebration of International Children’s Day with the
participation of Speaker of Parliament Andrian Candu (PDM), the launch of a public
housing project for vulnerable families in Ialoveni with the participation of PDM Minister
of Regional Development and Constructions, the rehabilitation of roads in Stefan Voda with
the participation of Minister of Regional Development and Constructions and of PDM
Minister of Transport and Road Infrastructure. It is noteworthy that the number of local
election stories presenting issues and solutions of PDM candidates decreased during the
reporting period. 

4



Impartiality and objectivity. Political partisanship
Six or 28 percent of 21 news items were biased and presented the information in a partial
way, especially in stories where reporters emphasized the achievements and successes of
some PDM mayors. Thus, on 31 May the channel spoke about repaired roads, functional
culture house and street lights in Nisporeni, all due to the suspended mayor. He also fleshed
out plans for, among other, repairing the stadium, rehabilitating the park and creating
leisure areas.  On 3 May a story is aired on the projects implemented over the past years by
Molovata Noua mayor, in Dubasari district, who repaired the kindergarten, restored the
culture house, provided street lighting, arranged the village museum and opened a family
medicine center. Some cases were also recorded when facts were not separated from
opinions, such as the 4 June item on the press conference of PCRM leader Vladimir Voronin
titled “Voronin-style pearls” or the 5 June item on the protests at the Bubuieci waste deposit.
On 7 June the channel aired news on the protests held in the Great National Assembly
Square (PMAN), shifting the accent from anti-government and anti-PD messages to the
dissenting positions of representatives of PL and those of Dignity and Truth Civic Platform.
Filtering information with the aim of protecting certain candidates is indicative of the
manipulation and disinformation in this matter.    

During the reporting period Prime TV covered 8 candidates allotting the greatest airtime to
PDM. Representatives of this party had direct appearances in 6 items and one mention in
another item. In 6 cases the context was positive and in one case neutral. Among the news
that favored PDM were those on the surprises offered to children by the Democratic Party
candidate for Chisinau mayor Monica Babuc (1 June), presents offered to children in a
hospital in Chisinau by Speaker of Parliament Andrian Candu (1 June), the launch of a
public housing project for vulnerable families in Ialoveni (2 June), the unfolding campaign
Your Family's Mayor (2 June) and so on. PLDM and PCRM representatives had direct
appearances in 4 news items and were mentioned one time each in a more neutral context (3
cases). PL appeared in 2 items and was mentioned in 5 items, of which 4 times in negative
context and 3 times in neutral context. PPRM, PVE and PPEM representatives were also
mentioned in neutral context.

Compared to the previous reporting period a decrease can be noted in the number of stories
positive for PDM, as well as a slight increase in the number of items covering other
candidates. In most cases the stories covering other candidates contain to a greater extent
accusations at other candidates and to a lesser extent information about their election
platforms of campaign activities. Thus, for instance the candidates PL, PLD, PPEM and
PCRM appeared mostly in stories about conflicts and were accused by their counter-
candidates. 

Pluralism of opinions. Correctness and balance of source
Election stories broadcast by Prime TV in the reporting period delivered the information
from the perspective of citizen and politicians, who were quoted 16 and 12 times
respectively. Public officials were quoted 6 times and other types of sources also 6 times. A
quarter of the number of sources were women, most of them citizen.

5



In the reporting period Prime TV aired 8 controversial stories, the majority of which (7
items) provided the right to reply to the accused.

Language and images used
During the reporting period the station Prime TV observed the ethical principles regarding
the language and video images used.

As such, during this monitoring period Prime TV covered the campaign with less bias
compared to the previous period, ensuring partly opinion pluralism but not a diversity of
sources. A slight favor of PDM can be noticed due to higher frequency and positive context
in the appearances of this candidate's representatives and affiliates.    

The private channel with national coverage Canal 2 broadcast 19 items relevant to the
monitoring during this reporting period, and covered subjects such as the celebration of the
International Children's Day on 1 June with the participation of PDM candidate Monica
Babuc and Speaker Andrian Candu, some campaign activities of candidates, the work of
NGOs monitoring the campaign, the work of CEC and the protests in PMAN. A number of
stories are covered similarly to Prime TV, using the same approach and the same sources. It
is noteworthy that the number of election propaganda items decreased and the presence of
other candidates, as a rule in controversial news, increased.

Impartiality and objectivity. Political partisanship
Out of 19 relevant news items, 6 or 30 percent were partial, in most cases reporters failing
to separate facts from opinions.  There are a number of examples to this: the 1 June item on
the registration of two candidates with the same name and surname running for mayor of
the town of Ialoveni, presented as a war of clones; the 1 June item on the number of people
using the services of PDM’s project Your Family’s Mayor, titled “Just launched, already
fruitful”; or the 7 June item on the opening of a fitness club in the village of Puhoi, Ialoveni
district. Another item broadcast on 2 June focuses on accusations of corruption launched by
a PCRM representative against PSRM, while the reporter states that PSRM plays into the
present government’s hands and fakes opposition. In the 3 June item titled “A reading from
Voronin...” the author selected PCRM’s Vladimir Voronin 's declarations to present
accusations and criticism aimed at PLDM Minister of Defense and PLDM candidate
Serafim Urechean, adding that Voronin assigned tags left and right. The 7 June news on the
protests held in the Great National Assembly Square focused on the conflict between
representatives of PL and those of Dignity and Truth Civic Platform, leaving behind the
anti-government and anti-PD messages. Thus, Canal 2 manipulated information by filtering
it.   

Relevant news covered a total of 8 candidates. The candidate of PDM had the highest
number of direct appearances (6), most of them in positive context (5) and neutral context
(1). Among the items favoring PDM we can list that of 31 May on the program for children
on the occasion of the one-year anniversary of reopening the small circus arena and

6



concomitantly on Children’s Day featuring Monica Babuc (PD), or another item in the same
newscast covering the problems encountered by the people of Pelinia village, Drochia
district, and the solutions formulated by the candidate running for mayor. On 1 June the
channel aired a story on Children’s Town program and the surprises offered on Children’s
Day by Monica Babuc, where the reporter stated that Monica Babuc’s team offered children
a fairytale day.  On 2 June the channel broadcast the news on the number of people having
accessed the services of the project Your Family’s Mayor, launched by PDM team together
with Monica Babuc.  

PCRM representatives were quoted directly in 4 stories (mostly in neutral terms—3 times)
and PLDM appeared in 2 news items and was mentioned in other 2 stories. The context was
neutral (2 times), once negative and once positive. PL was mentioned 4 times, mostly in
negative light (3). PLD, PPRM, PSRM and PPEM were also covered each in a story with
direct quotes, all in neutral context. 

Correctness and balance of sources/pluralism of opinions
There was a lack of diversity of sources used by Canal 2 in the reporting period. The
number of sources in the citizen category increased visibly as they were the most preferred
type of source. As such, citizens were quoted 27 times and were followed by politicians—
16 times. A public official and a source in another category were also quoted. In 16 cases
the quoted sources were women as the gender balance indicator constituted 35 percent.

Five out of 6 stories on conflicts ensured a balance of sources and presented both sides of
the conflict. The 2 June story on the protest organized by Marcel Darie, PLD together with
his supporters in front of CMC secretary's house remains imbalanced. The candidate and his
supporters accused the secretary of corruption and building his house on a lot obtained
illegally. Dorin Chirtoaca is also accused of shielding the secretary in his thefts. The author
then mentions that neither Chirtoaca, nor Didenco could be found to offer a reply.

Language and images used
During the reporting period the stories broadcast by Canal 2 did not use images deviant
from ethical and professional standards. 

Thus, Canal 2's behavior was more balanced than the one recorded in previous reporting
periods. The channel provided source balance in controversial stories but failed to ensure
pluralism of opinions and diversity of sources. Canal 2 slightly favored the candidate PDM,
which had a relatively high frequency of appearances in an invariably positive context.

 

TV 7

Involvement in the election campaign
From 31 May to 7 June the television station TV 7 covered the elections in their main
newscasts with 25 relevant items. The topics included various campaign activities of

7



election candidates, the work of the Central Electoral Commission, the Broadcasting
Council, civil society organizations, and results of opinion polls during the campaign.

Impartiality and objectivity. Political partisanship
The greatest number of stories directly and indirectly relevant to elections was impartial and
covered the topics objectively and impartially.

TV 7 covered the campaigns of 10 candidates who usually had direct appearances but were
also mentioned. PLDM benefited from the most appearances and mentions--its
representatives were quoted in 4 stories and were mentioned in 2 other pieces.  The context
of direct appearances was positive (4 pieces) and the context of mentions neutral. The news
stories where PLDM is shown in positive light begin with that of 1 June titled “Serafim
Urechean promises accessible housing to young families”, the 4 June item titled “Serafim
Urechean promises to make river Bac navigable”, the 5 June item “Serafim Urechean: “The
ecologic bomb in Bubuieci can be dealt with", the item in the same newscast titled
“Increasingly less women candidate for mayor”.  PPEM had 4 direct appearances and one
mention, all in neutral context, while PCRM appeared 2 times and was mentioned 1 time (in
positive, negative and neutral contexts). PL was quoted only once but was mentioned 5
times, preponderantly in negative context (3 times), specifically in the 3 June item where
Dorin Chirtoaca and PL were accused of using administrative resources to create obstacles
to counter-candidates ("Oazu Nantoi: Our candidates are under pressure”); in the news on
the protest organized by PLD in front of CMC secretary’s house ("CMC secretary accused
of misappropriating public money”); and the 5 June item titled "Members of Green
Ecologist Party alarmed by the problem of Bubuieci waste deposit". 

Pluralism of opinions. Correctness and balance of source 
TV 7 partly provided opinion pluralism and diversity of sources in relevant news. All 25
items subject to monitoring referred to several sources, most of them politicians (17). The
number of citizen quoted in news increased to 10, followed by public officials (6), experts
(3) and sources in other categories (3). Some of these sources were men (28) and 11 were
women—an increasing indicator compared to previous reporting periods. 

The issue of imbalanced sources persists in stories about conflicts.  For instance, out of
seven stories about conflicts only in two the right to reply provided and in one the balance
was partly ensured. The following stories omitted to present the other part in a conflict: The
3 June item on PLD candidate’s picketing of the CMC secretary’s house. The journalist
claims having tried to obtain a comment from CMC secretary but failing to succeed. The
author did not attempt to find Dorin Chirtoaca, who was also accused by Marcel Darie of
protecting CMC secretary in the alleged corruption schemes within the public institution.
Another news item lacking due balance was aired on 4 June and featured the title “Voronin:
Ministers disobey the cabinet” and the 5 June item titled “Members of Green Ecologist
Party alarmed by the problem of Bubuieci waste deposit."

Language and images used
The language used by TV 7 in the stories broadcast during the reporting period was
acceptable. No cases of video manipulation were registered.  

8



Therefore, in the reference period TV 7 covered the campaign fairly and impartially in
newscasts, but did not provide a balance of sources in controversial stories. The channel did
not favor any candidate by means of appearances or mentions, but PLDM candidate had the
greatest number of appearances in positive context.

Involvement in the election campaign
In the reporting period the channel Accent TV broadcast 27 items directly or tangentially
related to elections.  The broadcaster covered various candidates who either carried out
campaign events or made statements during television shows, which afterwards served as
subject for short news. The channel also aired information on the results of opinion polls,
reports issued by nongovernment organizations monitoring the campaign, accusations
targeted by some candidates at their counter-candidates and so forth.

Impartiality and objectivity. Political partisanship
Out of 27 relevant stories broadcast by Accent TV, 10 (or about 40 percent) were biased, as
the indicator is rising compared to previous reporting periods. In most cases the authors did
not separate facts from opinions and gave their own evaluations and observations, taking on
a role of experts. Specifically, on 2 June Accent TV informed slightly ironically that Vasili
Chirtoca, PCRM, boasted that he would recover the lost seeds and would sow the entire
country with ecologic vegetable seeds. The same newscast features a story on Serafim
Urechean’s promises to build houses if he won the elections. In the background section the
reporter uses statistical data to prove how expensive would be this election promise and
how it will affect the municipal budget.  This approach is not typical to all the stories, as
there are other presenting election promises in detail without being analyzed by the reporter
(see the 4 and 5 June news on PSRM Zinaida Greceanii’s vision).

The bias is often obvious in the news focusing on the statements made by some candidates
during talk-shows. For example, in the case of PSRM representatives quotes are selected
from talk-shows to present details of their views concerning certain solutions to the
stringent problems of the capital city (as was the case with the newscasts of 4 and 5 June),
whereas in the case of other candidates the focus is on various accusations aimed at other
candidates. On 3 June Accent TV aired a story based on the statements made by PDA
candidate for mayor Oleg Brega during the channel’s talk-show “1+1", from which excerpts
were selected where Brega suggested Dorin Chirtoaca to stash up some toasts, because he
was likely to go to jail for the illegalities committed during his tenancy as mayor of
Chisinau. Nor are facts separated from opinions in the 5 June item on Vasili Chirtoca's
statement that some candidates plagiarized his ideas. 

In total Accent TV covered 12 candidates, including those running for municipal councilors
in Chisinau. Most often Accent TV news featured PSRM, PLDM and PCRM
representatives, who were quoted in 4 stories each and were mentioned in one story each.
The context was largely positive and neutral for PSRM (4 and 1 times, respectively);
positive (2), neutral (2) and negative (1) for PLDM; and neutral (4 appearances) and
negative (1 mention) for PCRM.  Other candidates also had direct appearances: PCNM

9



appeared in 2 items and were mentioned in one item, all in neutral context; and PPEM
appeared in 3 items and were mentioned in one item, also in neutral context. PDM was
mentioned 3 times--2 times in negative context and once in neutral context. PL had 7
mentions and 6 of them were in negative context. Other candidates that were covered—
PDA, PLD, PVE, PN—were either quoted directly or mentioned in neutral context.
 
Correctness and balance of source. Pluralism of opinions
Pluralism and diversity of sources was not ensured in the relevant stories broadcast by
Accent TV during the reporting period. Most of the times the sources quoted in news
directly and indirectly concerning elections were politicians (25), followed at great distance
by experts (4), citizen (2) and other categories (1). The majority of sources were men (25),
whereas women were quoted 7 times as the indicator concerning gender balance represented
21 percent.  

About 40 percent of stories had controversial subjects and in most cases (6 times out of 11)
these did not provide the right to reply. Particularly, the newscast of 3 June featured a story
on Serafim Urechean’s promises to build houses if he won the elections. He stated that
Dorin Chirtoaca did not build any flat, although he promised to build 10 thousand flats, but
Chirtoaca’s reply is missing. In another story dated 2 June the protagonist, an independent
candidate for mayor of Ungheni, claimed that his former PLDM colleagues created
obstacles for him, while the reporter stated that the channel did not succeed to contact the
accused. In the news aired on 3 June regarding the accusations of corruption launched by
PLD Marcel Darie against CMC secretary and Dorin Chirtoaca the journalist stated that
according to Marcel Darie, Didenco was home but did not come out to comment (!) . The
author did not make any effort to find out the opinion of the accused. The 3 June news on
Oleg Brega’s suggestion for Chirtoaca to stash toasts was also left imbalanced. At the end
the public is informed that Chirtoaca did not comment in any way this statement, without
the reporter trying to contact him. In the story aired on 3 June presenting the opinion of
Grigore Petrenco, PCNM concerning CCA's decision to ban the Russian station Rossia 24,
where PCRM appears in a negative light, Accent TV announces again that they did not
succeed to contact the accused.

Language and images used

The stories with direct and indirect relevance for elections that were broadcast by Accent
TV had no issues with images or sound that could distort messages.

Therefore, the channel Accent TV did not provide unbiased news, opinion pluralism,
diversity and balance of sources. At the same time, the number of stories favoring PSRM
decreased, although this candidate continued to enjoy the highest rate of appearances in
positive light.
 

10



ONLINE MEDIA
 
www.omg.md  

Involvement in the election campaign

During the reference period the portal Omg.md published 58 stories directly or indirectly
concerning elections, most of them on 1 June (11), 2 June (15) and 5 June (13). Almost two
thirds of the number of articles (37 reports equaling 63.8 percent) were short or detailed
news on the campaign and candidates; in 20 cases the stories comprised conflicts or
accusations made in electoral context, while one article was on election literacy (the public
education campaign “I vote, therefore I am” carried out by CEC). 

Impartiality and objectivity 

The editorial policy of OMG.md did not suffer changes compared to the previous
monitoring periods. As before, the outlet chooses to cover topics about certain candidates,
while the approach is indicative of the fact that the editorial policy does not aim at
providing comprehensive information on the campaign but rather at promoting some
candidates and presenting in unfavorable light other candidates. Every third story published
by Omg.md in the reference period was completely biased and the majority of the
remaining items presented only one opinion/position on various topics. Thus, news stories
on this portal failed to meet the requirements of impartiality and objectivity.
During 31 May to 7 June the news on Omg.md covered a small number of candidates (8 in
total). PDM and its representatives had the most visibility but the context was almost every
time negative (in 28 out of 30 stories covering them, PDM was criticized and/or presented
in unfavorable context). PLDM, PL and PCRM were also presented frequently in negative
light, although less often so than PDM (PLDM: mentioned 22 times, including 18 in
negative context; PL: mentioned 17 times, including 15 in negative context; PCRM:
covered 18 times (4 direct appearances and 14 mentions), including 12 times in negative
context). Ravnopravie movement and Ilan Shor were covered more often in the context of
accusations and criticism, every time in negative light (7 cases). At the same time, Omg.md
actively promoted Our Party, its leader Renato Usatii and other candidates of this political
entity (in 13 cases out of 14 when the party or its representatives were quoted or mentioned,
the context was positive).
The titles and value judgements included in texts prove that authors are partial and do not
intend to provide objective and unbiased information on various topics. Thus, many titles
are speculations, statements are made based on suppositions, and protagonists are labeled in
order to disfavor them and so on. When mentioning Vladimir Plahotniuc, Omg.md often
highlights, without direct connection to the topic of the article, that he is a businessman with
dubious reputation and is practically the owner of the Democratic Party (2 June 2015, the
story “Unionists announced the start of disorders”). As far as Renato Usatii and Our Party
are concerned, they are eulogized using adjectives that are indicative of the authors' and
portal's bias (1 June 2015, the story “Residents of Balti show unprecedented attention
towards Renato Usatii” narrates about “an unprecedented meeting with voters” and makes
reference to anonymous observers when stating that “no meeting with voters organized ever
before by Moldovan politicians was attended by so many people”).

11

http://www.omg.md/


Correctness and balance of source. Pluralism of opinions 

All 58 stories relevant to this monitoring were based on declarations/statements made by 58
sources, including 27 politicians, 22 experts and 9 public officials. Only 6 quoted sources
were women (10.4 percent and none of them from the political field), thus the principle of
gender balance was not ensured by Omg.md during this period.
The stories treating on conflicts or launched accusations in the context of elections in most
cases lacked balance. Examples: In the news “Ursachi: Authorities intend to discredit the
protest movement” (1 June 2015), with reference to the declarations of lawyer Ana Ursachi,
the authors talk about the “cheap tricks" of Cavcaliuc (Head of the General Police
Inspectorate, IGP) that would be used to discredit the peaceful protests. The text did not
include a reaction to these accusations from the part of IGP or any other law enforcement
body. On 5 June 2015 the website published the news “Renato Usatii found out about
another act of provocation against Our Party", with reference to a comment of Usatii on
Facebook, where he claims that actions to remove Our Party from the campaign are
underway and alludes that PLDM leader Vlad Filat, whom the site labels “former PM
dismissed for corruption” and Octavian Mahu, PCRM’s candidate for mayor in Balti and
main counter candidate of Usatii, are behind them. The opinions of those directly accused
were not presented and thus the news lacks balance. The same speculative approach was
registered in other articles published by Omg.md. In the news “Plahotniuc’s structures
prepare the forgery of voter lists" (5 June 2015) it is insinuated that authorities artificially
increased the number of voters with 500 thousands compared to 2003 in order to forge the
results of the elections and that this was about to happen with the complicity of the Ministry
of Communications and Information Technology, which Omg.md says is “controlled by
businessman Vladimir Plahotniuc with a dubious reputation.” The position of those accused
of preparing the election fraud is absent, the article thus lacking balance. 
Frequently the website publishes the declarations of certain experts criticizing the
government and accusing government parties of various violations, but the reaction of the
accused is not sought by Omg.md and the principle of opinion pluralism is not observed.

Language and images used

The language used by the authors of articles on Omg.md is abundant in pejorative
expressions and labels, which are intended at ridiculing certain candidates, other public
persons, but also some public institutions.

Overall, the majority of Omg.md news were partial, aiming at promoting some candidates
and presenting in unfavorable light other candidates. PDM and its representatives were
covered almost every time in negative context, whereas PLDM, PL, PCRM, Ravnopravie
Movement and Ilan Shor were also criticized and presented often in unfavorable context. At
the same time, the website actively favored Our Party and its leader Renato Usatii. The
stories treating on conflicts or those that launched accusations in the context of elections in
most cases lacked balance and presented only one opinion, without the reply of the accused.
 

12



www.pan.md 

Involvement in the election campaign

During 31 May--7 June 2015 Pan.md published a total of 26 articles directly or indirectly
related to elections, including 12 news items on 12 June 2015. Most of the articles (16) were
simple news and opinion articles and in 9 articles a conflict was covered or accusations with
electoral context were launched. No voter education articles were published in this period.

Impartiality and objectivity 

The website covered the campaign selectively, focusing in their news and opinion articles
on a small number of candidates. A total of 10 candidates were covered in Pan.md news in
the reporting week, most of them simply mentioned without being directly quoted and only
Our Party, PSRM and PCRM having direct appearances (quotes) in the website's articles.
Government parties are frequently subject to criticism (PDM and PLDM each in 11 cases of
negative coverage out of a total 16 mentions), as is PL (6 mentions in negative context out
of 11). PCRM is presented in various contexts, but more often negative and neutral (5 times
each out of 12 times when it was covered, other 2 appearances were in positive context).
Our Party and PSRM, on the other hand, are favored by being presented in positive context
almost every time when they are covered (6 times each out of 9 and 8 articles, respectively).
Generally, the articles published in this period complied with the principle of unbiased
coverage of subjects, but the selective approach of topics and the angles of coverage are
indicative of the tendency to influence the opinion of readers. 

Correctness and balance of source. Pluralism of opinions 

All 26 stories relevant to this monitoring were based on declarations/statements made by 32
sources, including 15 politicians, 8 public officials, 6 experts and 3 ordinary citizens. Only
one third of stories about conflicts presented both sides and were more or less balanced, the
other 6 articles made reference only to one source and were thus imbalanced. The principle
of gender balance was totally neglected by Pan.md: only one quoted source out of 32 was
female, representing 3.1 percent. All sources from the political field, public administration
and expert community were male.
Some stories deliberately covered only one perspective/position in one or another situation,
the message conveyed to readers being in these cases manipulative. For instance, on 4 June
2015 a story was published with the title "Dodon: Chirtoaca is the pawn of oligarchs”, with
a subtitle in quotation marks “PL received order to act”, based on a comment published by
PSRM leader Igor Dodon on his blog regarding PL’s intention to organize a campaign
activity in the center of Chisinau at the same time with the protest of Dignity and Truth
Platform. In fact, the text of the article is a complete copy-paste of Dodon’s comment where
he speculates on “oligarchs’ panic because of citizens’ meeting planned on 7 June” and the
order received by PL, Ghimpu and Chirtoaca from them to impede the protest activity and
to create confusion in society by provoking “an ideological conflict with DA Platform in
order to compromise it.” Although the text abunds in serious accusations against PL and its
representatives (Ghimpu, Chirtoaca, Dragutanu), Pan.md did not ask for their opinions. 

13

http://www.pan.md/


On 5 June 2015, Pan.md published the article “In order to wreak havoc, 500 Romanian
citizen came to Chisinau” with the subtitle “Filat and Ghimpu’s parties ready to adhere to
the provocations.” Although the text comprises only the declarations of Renato Usatii on a
TV station, where he speculates about a coup d'etat with the implication of PL, PLDM
(controlled by V. Plahotniuc) and the Romanian citizen who arrived in Moldova with this
specific purpose, nowhere does Pan.md try to refer to supplementary sources, nor does it
present the opinions of those accused of this illegal action. Moreover, by these affirmative
title and subtitle the website credits this information as trustworthy and presents it as a truth.
Thus, Pan.md violated the principle of balance of sources and opinion pluralism.

Language and images used

In most cases the language of articles on Pan.md observed the norms of good practices in
journalism; however some opinion articles contained language deviations and labeling of
protagonists. The report “The Square for ours” published on the website on 7 June 2015,
where the author narrated generally in an impartial manner on the events that took place in
the Great National Assembly Square was accompanied by an image resembling a collage of
the photos of Vlad Filat, Ilan Shor and Vladimir Plahotniuc, above the slogan “Thieves to
prison”. By choosing to publish this image the website emphasized their attitude towards
the people in question.

The general conclusion is that the website Pan.md covered the campaign in a selective
manner and the preferential approach of subjects and the angles of coverage are indicative
of the tendency to influence the opinion of readers. The government parties (PDM and
PLDM) as well as PL are frequently criticized, while PCRM is presented in a different
context, more often negative and neutral. Our Party and PSRM are instead favored by a
positive context in almost every appearance. In some articles, Pan.md violated the principle
of balance of sources and opinion pluralism.

www.publika.md 

Involvement in the election campaign

In the reporting period Publika.md published 50 articles directly or indirectly related
to elections, including 41 news items, 8 stories on controversial subjects and one piece
with educational value (the conditions for requesting the mobile ballot box at home).
The most productive day was 2 June 2015, when Publika.md published 10 relevant
stories, compared to 4 to 8 stories directly or indirectly related to elections being
published in the other days of the monitoring period. 

Impartiality and objectivity

Almost half of the news published on Publika.md (23 out of 50) failed to observe the
principle of journalistic impartiality, either due to their title or the observations
inserted by journalists in their texts. In most cases this happened in articles which
presented candidates running for the office of mayor or councilor. As in previous
monitoring periods, Publika.md continued to promote PDM candidates. Overall, this

14

http://www.publika.md/


party and its candidates were covered 27 times in this week, including 23 times in
positive context, and 25 times PDM candidates had direct appearances, meaning that
they were quoted and/or made declarations (to compare: at great distance, second
most covered comes PLDM with 7 articles, including 3 in neutral context and 2 each in
negative and positive context.) Judging by the number of candidates mentioned by
Publika.md in this period (10) it can be said that the website lacks the interest to be a
source of information about the campaign in all its complexity. The majority of
candidates is not mentioned at all or is covered extremely seldom compared to PDM.
The website promotes PDM candidates for elective positions in the localities of the country,
frequently using as argument the accentuation (and in some cases the exaggeration) of the
accomplishments of candidates, demonstrating the alleged massive support which they
enjoy in communities by selecting only positive opinions, trying to catch readers' attention
by using capital letters or writing in bold certain ideas, keywords and messages. Thus, on
31 May 2015 the website published the news “MILLIONS invested in the town of
Nisporeni. People are proud of the achievments of the last four years", describing the
accomplishments of the present authorities of Nisporeni, which are attributed to Ion
Gangan, suspended mayor and PDM candidate. Another story “Strategies for
DEVELOPMENT in Moldovan villages. What are the solutions of a PDM candidate for
mayor” tells readers about the deeds achieved so far by PDM candidate for mayor of
Pelinia village (Drochia district) Vasile Morogai, as well as his plans. On 1 June 2015 the
website published the article “Local elections 2015: Drinking water and sewerage are still
a dream for the residents of Tiganesti”, which presents the solutions to the village’s
problems of only one candidate for mayor, Valentin Taca. On 2 June 2015, in the article
titled “LOCAL ELECTIONS 2015. PDM team appeal to people to give their vote for
trustworthy mayors” the election promises of mayors from some localities in Anenii Noi
district were covered. On 3 June 2015, in the article titled “LOCAL ELECTIONS 2015:
What are envisaging two candidates for mayor in Glodeni district” PDM candidates in
the localities Balatina and Danu, Glodeni district, are promoted. On other days during
the monitoring period, the editorial policy of indirect election support of PDM candidates
continued to be applied as the website informed readers on the “achievements” of PDM
candidates registered so far and their “solutions” for the hot issues of some localities in
the country. 4 June 2015—Lunga, Floresti district (title: “A hope fulfilled for the
residents of a village in Floresti. Until now they used “oil”), the town of Criuleni (title:
“LOCAL ELECTIONS 2015: The wonder project that changed the life for 70 families in
Criuleni”) and Cojusna, Straseni district (title: The problems of Cojusna residents will be
solved! What is the solution of one of the candidates for mayor"); 5 June 2015—Cubolta,
Sangerei district (title: “LOCAL ELECTIONS 2015: The Moldovan village where
residents are satisfied with the work of the mayor”) and Mingir, Hancesti (title: “LOCAL
ELECTIONS 2015: Residents of Mingir village, SATISFIED with the changes of the last
years”). Even though a number of stories are titled “Local elections 2015” these are
actually hidden political advertising, because they present in positive context only one
candidate for mayor or councilor—usually the official PDM candidate or one that is
supported by this party.
In several stories Publika.md promoted PDM candidate for mayor of Balti municipality
Serghei Chiseliov (1 June 2015: “Music, fun and presents. Exceptional show for
hundreds of children in Balti” on his participation in the activities dedicated to
International Children’s Day; 2 June 2015: “LOCAL ELECTIONS 2015: A candidate

15



for mayor of Balti municipality promises to create thousands of jobs” on the election
promises of the candidate, including the “priority” creation of 20 thousand jobs during
the next four years). Concomitantly, Chiseliov’s opponents are presented in an
unfavorable context. For example, in a story dated 3 June 2015 “The referendum as an
occasion for promoting a candidate for mayor of Balti. What the authorities are saying,”
the communists of Balti and PCRM candidate for mayor Octavian Mahu are accused of
violating the law by initiating a local consultative referendum on a special status for the
locality and using it in election purposes by promoting it on billboards. PCRM's right to
reply was not provided. 
As in previous periods, Publika.md covers the work and the public visits of PDM
candidate for general mayor of Chisinau Monica Babuc every day, presenting her
exclusively in favorable and praiseworthy contexts. On 31 May 2015 the website published
the story “On the eve of Pentecost the candidate of PDM for mayor of Chisinau Monica
Babuc visited her parents”; on 1 June 2015—the story “On International Children’s Day
Chisinau turned into a city of FAIRYTALES”, where we find that "The team of Monica
Babuc offered the little ones a fairytale day”; on 2 June 2015—the story “Your Family’s
Mayor, increasingly more in demand. Monica Babuc takes stock of these ten days”, on the
project launched during the election campaign; on 3 June 2015--the story "Monica Babuc
wants more color for Chisinau: Residents need a green, clean and lighted city” on the
participation of PDM candidate in the action "Let’s color Chisinau!”; on 4 June 2015
—“Monica Babuc visits the factory Bucuria. The promises of PDM candidate for mayor of
Chisinau.” The story “Less politics and more good deeds! PDM is ready for local general
elections", published by Publika.md on 6 June 2015 covered the meeting of PDM municipal
structure with the participation of party leaders and candidates for mayor and councilors in
the municipality.
On 7 June 2015 Publika.md published several items on the activities taking place in the
Great National Assembly Square, with pictures and regular updates of the information, but
the angle of approach was suggestive of the intention to shift accents, as the report focused
exclusively on the conflict between the protesters of Dignity and Truth Platform and PL
supporters, mentioning only the slogans chanted against PL and ignoring those against
PDM, PLDM and their leaders. Specifically, in the story “Clashes in the center of the
capital city. Police form a cordon between DA Platform demonstrators and PL supporters"
the author emphasizes that “Demonstrators of the DA Platform entered the mass of liberals
and chanted “Shame!”, “Down with Ghimpu!”, “Shame on Chirtoaca!”. Also, the
demonstrators of the Liberal Party who gathered in the Great National Assembly Square
are booed by people who came at the meeting of DA Platform." However, readers are not
informed about the purpose of the demonstration held by DA Platform and the anti-
governmental and anti-Plahotniuc slogans of protesters.
In the story “Meeting in the center of the capital city. What the protesters chanted”,
published during the same day, there are similar elements of manipulative information.
Although announcing that a demonstration is held in PMAN by DA Platform at the same
time with a meeting with voters of PL, the authors casually mention that there were anti-
government messages, choosing to focus instead on the declarations of people contesting
DA Platform and therefore its slogans, which Publika.md omits. Reference is made to the
declarations of PNL leader Vitalia Pavlicenco, who participated to DA demonstration with
a group of unionists but left “as soon as a statement was read from the tribune on changing
the status to political movement” along with those of PL leader Mihai Ghimpu stating that

16



the majority of those who came to DA protest are not citizen who advocate the European
direction but are “used” and “brought by bus” to the action organized by businessmen
Victor and Viorel Topa, PSRM and PLDM. Thus, the website apparently covered the events
of 7 June 2015 but did so in a partisan and biased manner, in order to create the erroneous
impression that the events in PMAN were a conflict between PL and DA Platform,
conducted by Victor and Viorel Topa, PSRM and PLDM. At the same time, PDM and
Vladimir Plahotniuc were apparently not involved in this protest, as the protesters' slogans
against them did not make it to the foreground of images and video segments uploaded on
Publika.md.

Correctness and balance of source. Pluralism of opinions

In the 50 items relevant to elections Publika.md quoted 129 sources--the best indicator
among the 5 websites monitored. Mostly, the quoted sources were ordinary citizen (68),
followed by politicians (42) and public officials (7), an expert and 11 other categories of
sources. Publika.md registered the best gender balance indicator: Out of 129 sources 54
were women, representing 41.9 percent. It should be noted that most female sources (38)
were in the ordinary citizen category and their quotes were related to the presentation of
PDM candidates for mayor or councilor.
The news on conflicts was generally well balanced.

Language and images used

The language used in election-related news by Publika.md during the monitoring period
was fair, without exaggerations, labeling or offensive words towards the protagonists and/or
candidates.

To sum up, Publika.md continues to act as PDM’s speaking trumpet, intensely promoting
the party’s candidates and showing staged massive support that PDM allegedly enjoyed in
communities by selecting only positive opinions. A large amount of text is biased and
essentially represent hidden political advertising and/or hidden election propaganda. The
number of candidates covered by Publika.md is relatively small, while the majority of
candidates is not shown at all or are covered very seldom compared to PDM.

www.timpul.md 

Involvement in the election campaign

In the reference period Timpul.md published 14 articles directly or indirectly related
to elections, most of them (6) on 3 June 2015. The majority of articles (11) were news,
detailed reports and opinion pieces, and other 3 stories covered conflicts or accusations
against candidates. No voter education articles were published in this period.

Impartiality and objectivity

With a single exception, the items published on Timpul.md (13 out of 14) observed the
criteria of impartial coverage of subjects. The articles covered a very small number of

17

http://www.timpul.md/


candidates (a total of 6) with the highest visibility for PL (3 direct appearances and 3
mentions). PDM follows with one appearance and 2 mentions, PLDM with 2 direct
appearances and other 2 candidates (PSRM and the party Our House Moldova) were
covered one time each. PL appeared predominantly in negative context (3 times out of
6) and the other candidates in various contexts.

Correctness and balance of source. Pluralism of opinions

In the 14 stories relevant to this monitoring Timpul.md made reference to 12 human
sources, most of them politicians (7), 3 experts, one public official and one ordinary citizen.
All quoted sources were male, meaning that Timpul.md completely neglected thus the
principle of gender balance.
One of the three articles about conflicts/accusations was imbalanced as it presented only
one side of the conflict situation. The item is titled “Bacioi mayor hauled to CNA: He
allegedly requested several lots from a resident” and is published on 3 June 2015 by taking
the text from Publika.md. The article tells about the Bacioi mayor’s house searches during
the investigation of a case of corruption. The article states that CNA suspects the mayor of
requesting several lots from a local resident in exchange for signing the certificate of
acceptance of a building. The opinion of the mayor or that of his lawyer on such a serious
accusation is absent.

Language and images used

The language of news published by Timpul.md during the monitoring was relatively fair,
without exaggerations.

Timpul.md covered very few candidates the most visible being PL, which appeared in 
various contexts—from negative to neutral.

www.unimedia.info 

Involvement in the election campaign

In the reporting period Unimedia.info covered the topic of local general elections in 53
articles, including 33 simple and detailed news items, 18 articles on controversial subjects
and 2 voter education articles (requests to vote at the place of stay can be submitted until 13
June 2015; the launch of a new motivational video by Promo-Lex urging voters to
participate in elections). The days of 3 and 4 June 2015 were the most prolific—
Unimedia.info published 13 and 10 stories with tangential relevance to elections,
respectively. 

Impartiality and objectivity

During the reporting week Unimedia.info ensured the greatest diversity of candidates
among all monitored websites and published articles (news and interviews) that present
many candidates running for general mayor of Chisinau municipality. With a single
exception, the articles published by Unimedia.info were impartial (52 out of 53 stories). A

18

http://www.unimedia.info/


total of 17 candidates were covered, of which 3 had greater visibility (PL: covered 13 times,
including 5 direct appearances and 8 mentions; PLDM and PCRM: covered 11 times each,
including 7 direct appearances and 4 mentions). The context was diverse, for most of the
times neutral, showing that during 31 May—7 June 2015 Unimedia.info did not favor, nor
disfavor any candidate. 

Correctness and balance of source. Pluralism of opinions

In 53 relevant stories Unimedia.info quoted 50 sources, the absolute majority of which were
politicians (42), including candidates for mayor and/or councilor. Five public officials and 3
experts were also quoted. Unimedia.info failed as well to observe the principle of gender
balance: out of 50 sources only 5 were women, representing 10 percent.
Only half of the stories about conflicts or accusations of candidates (9 out of 18) made
reference to different sources and provided the right to reply. In the remaining 9 cases the
articles were more or less imbalanced. Thus, in a story dated 1 June 2015 “The candidate
for mayor of the party Renastere admits having lied on 7 April 2009” based on an interview
for the portal, readers are told that Elizaveta Moscalciuc admitted having lied on 7 April
2009, when she styled herself as a high schooler whom professors forced to go to the
protests. She claims she was obliged to lie by then-president Vladimir Voronin and former
presidential counselor Mark Tkaciuk. The opinions of those directly involved were not
presented in this story. On 4 June 2015 Unimedia.info published several items from the
press conference of PCRM leader Vladimir Voronin, where he launched accusations against
several persons, including PLDM candidate for general mayor of Chisinau municipality
Serafim Urechean and PDM leader Marian Lupu. The right to reply was not provided to
those accused or ridiculed by Voronin, the portal specifying in one of the articles only that
“Marian Lupu has not commented so far on the accusations of PCRM’s leader”, although
media institutions should not wait for comments but instead ask for them in order to ensure
balance of the news. On 7 June 2015, in the story “Mihai Ghimpu accuses DA Platform of
taking to the square PSRM members” PL leader Mihai Ghimpu is quoted saying that the
people who came on Sunday to express their protest alongside DA Platform do not support
Moldova's European direction. “In reality these were members of the Party of Socialists, our
members from the countryside recognized them. Others from “Jos Mafia” headed by
Mocanu were also present,” Ghimpu added. Unimedia.info did not ask the opinions of those
involved, consequently the article was imbalanced.

Language and images used

During the reference period the language used by Unimedia.info in election-related news
was was correct; there were no exaggerations or faked images.

The general conclusion is that Unimedia.info ensured the greatest diversity of candidates
among the monitored websites and during the monitoring week, the candidates were
covered without obvious editorial preferences. With only one exception, the stories
published by Unimedia.info in this period were unbiased, but not all of them observed the
principle of balance of sources.

19



GENERAL CONCLUSIONS
From 31 May to 7 June 2015 a slight improvement could be noticed in the segments
concerning impartiality and objectivity, pluralism of opinions, diversity and balance of
sources. Also, a number of the media institutions registered better indicators regarding the
observance of the principle of gender equality, although there is a steady trend of quoting
predominantly male sources. 
Some mass media, especially broadcasters, have changed their editorial policies concerning
the coverage of elections, giving up on the practice of aggressive promotion of certain
candidates. On the other hand, most websites continued to promote actively the political
agenda and the candidates of one political entity to the detriment of other candidates, as the
stories about them frequently consisted in hidden election propaganda. 

During the reporting period the following trends were visible:
 The public broadcaster Moldova 1 covered the campaign in a fair and impartial

manner, ensuring a balance of sources and, partly, a pluralism of opinion. Moldova 1
news did not favor, nor disfavor any candidate in an obvious way.

 The private stations Prime TV and Canal 2, both with national coverage, had a
similar editorial policy and covered the campaign with less bias than in the previous
monitoring period. The stations partly ensured a pluralism of opinion, a balance of
sources but no diversity. Judging by the frequency and context in which
candidates and parties appeared in news, the conclusion is that Prime and
Canal 2 slightly favored PDM with a greater number of news with direct and
indirect relevance to election.

 The station TV 7 with regional coverage provided a relatively balanced and
impartial coverage, partly ensuring a pluralism of opinions and a diversity of sources
but no balance. The broadcaster did not favor any candidate by means of frequent
appearances and mentions in news.

 Accent TV failed to provide impartial and objective news, a pluralism of opinion, a
diversity and balance of sources. The number of stories favoring PSRM decreased,
although this candidate continued to enjoy the highest rate of appearances in positive
light. At the same time, the number of stories unfavorable to PL is still high.

 Omg.md covered a limited number of candidates, frequently presenting the
Democratic Party and its representatives in an unfavorable light. Concomitantly,
Omg.md promotes Our Party;

 The website Pan.md covered the campaign selectively, focusing in their news and
opinion articles on a small number of candidates. The government parties are often
criticized alongside PL, while Our Party and PSRM are favored by the positive
context in which they appeared almost every time they were covered;

 Publika.md continued to promote intensely the candidates of PDM, highlighting
their accomplishments and showing a massive support that PDM allegedly enjoyed
in communities by selecting only positive opinions;

 Timpul.md published a small number of articles about elections and thus covered a
limited number of candidates. Consequently, no candidate was favored or disfavored
in an obvious way;

 Unimedia.info ensured the greatest diversity of candidates, the articles about
elections were balanced and the candidates were covered without obvious editorial
preferences. 

20



Annex
Case study no. 5: News titles as a means for manipulating viewers

This case study is based on the existing regulatory framework for media coverage of the
campaign for general local elections on 14 June 2015 and on the analysis of the titles of
stories about elections in relation to their content broadcast by Canal 2, Prime TV, Accent
TV and TV 7 (Moldova 1 airs news without titles) in the special section of the main daily
newscasts from 31 May to 7 June 2015.  

Regulatory framework:

The Electoral Code Article 64  (1). Broadcasters, in all their programs, and print media
founded by public authorities shall comply with the principles of fairness, responsibility,
balance, and impartiality in the coverage of elections.
Regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June 2015 in
the mass media of the Republic of Moldova Item 10: Electoral contestants shall participate
in the campaign on an equal basis and shall benefit from non-discriminating treatment in the
provision of airtime and publication space in mass media. 
Item 19: In broadcasters’ newscasts, election campaign events shall be covered in
compliance with articles 47, 64, and 641 of the Electoral Code and Article 7 of the
Broadcasting Code. 
Item 21: Electoral events shall be covered in newscasts and in print media without being
accompanied by comments and avoiding distortion of electoral contestants’ and Central
Electoral Commission messages.

From Declarations on the editorial policy for the election campaign approved by the
Broadcast Coordinating Council:

TV Canal 2: 4. Canal 2 television station will cover the campaign for general local elections
on 14 June 2015 while ensuring fair, balanced, and impartial coverage; it will strictly abide
by the regulations on the coverage of the campaign for general local elections on 14 June
2015 in mass media approved by decision no. 3266 of the Central Electoral Commission on
17 April 2015 and the concept on coverage of the campaign for general local elections on 14
June 2015 by Moldovan broadcasters approved by the decision of the Broadcast
Coordinating Council.
Prime TV: 4. Prime TV television station will cover the campaign for general local
elections on 14 June 2015 while ensuring fair, balanced, and impartial coverage; it will
strictly abide by the regulations on the coverage of the campaign for general local elections
on 14 June 2015 in mass media approved by decision no. 3266 of the Central Electoral
Commission on 17 April 2015 and the concept on coverage of the campaign for general
local elections on 14 June 2015 by Moldovan broadcasters approved by the decision of the
Broadcast Coordinating Council.
Accent TV: 21. Electoral campaign events may be covered in newscasts only in compliance
with the law and in a manner that would avoid distortion of electoral contestants’ messages.
TV 7: In newscasts, election campaign events will be covered in compliance with articles
47, 64 and 64(1) of the Electoral Code and Article 7 of the Broadcasting Code.

21



The title: theoretical guidelines

“The title constitutes the most difficult part of a journalist’s job. A good title complies with
5 requirements: 
1. To have a very clear message; 
2. The message should be excerpted from the main information of the article, not from the
background; 
3. To have a strong connection between the text and the title; 
4. To be formulated accurately and comprehensibly; 
5. To be attractive and offer readers an incentive to read.
An article, even written according to all of Aristotle's principles of good style (clarity,
concision, originality, diction) is not a finished product that can be published. It needs an
entire series of elements that, although not being intrinsic to the body of the article, are
completing, complementing and polishing it. These elements are: the title, the headline (the
lead), the subtitles, the images, the captions and the information boxes.”
(http://www.usefs.md/PDF/Cursuri%20electronice/Jurnalismul.pdf) 

“The value of the title in the economics of journalism writing is not a decorative one. The
title, together with the images, constitutes the first level of reading: the media consumer can
decide whether to continue or not to read or view an article/TV story depending on the title.
For this reason, it is the title that catches one’s attention, clearing the message. 

The definition of the concept of the title is given almost invariably in relation to the content,
which it individualizes. Leo H. Hoek notes that the title represents “an ensemble of
graphemes designating linguistic elements serving to indicate the context and functioning as
the text's proper noun3" The title functions as a business card, towards which Schneider and
Esslinger, quoted in the volume coordinated by Mihai Coman, have the following
expectations:
1) to have a very clear message;
2) the message should be extracted from the main information in the text, not the auxiliary
one;
3) the text should be closely connected to its title;
4) the title should be formulated appropriately, be easy to understand and unambiguous;
5) the title should entice to consume.

A good title is short and unique, original, does not comprise other abbreviations except for
very well-known and never starts with an indefinite article. The authors of the Manual for
journalists of Central and Eastern Europe identified four functions of the title: “sums up the
news; marks the importance of articles; are elements that draw one’s attention to the design
of the page; determines the reader to read the newspaper4”

3  Manual de jurnalism, coordinated by M i h a i C o m a n, Iaºi, Polirom, vol. II, 1999
4  Manual for journalists of Central and Eastern Europe (Manual pentru ziariºtii din Europa Centralã ºi de 
Est), published by World Press Freedom Committee, 1992, p. 100

22

http://www.usefs.md/pdf/cursuri%2520electronice/jurnalismul.pdf


Findings following title analysis:

From 31 May to 7 June the titles and content of 76 election-related stories broadcast by 4
stations were analyzed (Moldova 1 does not title its news) (Annex 1). 

The analysis yielded the following findings:

The stations Canal 2 and Prime TV “harnessed" the International Children’s Day making
election propaganda for PDM candidate for mayor of Chisinau. Using attractive titles
(”Surprises on Children’s Day”, “Magical show”…) the above-mentioned channels brought
additional appeal to PDM’s candidate, as well as to the Edelweiss foundation belonging to a
PDM leader.

By titling the news on the same election-related topic the monitored channels convey
different information to viewers. For instance, an event organized by PLDM candidate S.
Urechean was covered by all 4 stations, which formulated the following titles: 

Canal 2-–“Urechean’s plans”--a title that does not contain information in fact, and if the
viewers do not proceed further to see the story, they will not find out anything about the
election promise of the candidate. Or, the purpose of dedicated sections is precisely to
introduce voters to the candidates’ programs.

Prime TV—“Urechean wants to demolish the central market". This title already tells us
more information but if we do not follow the story we will have the impression that
Urechean is a destroyer. This was probably the purpose of the authors, since the title
“covers” only half of the content of the story. Assessing this title, we cannot accuse the
authors of fake (which is what they could have probably counted on), but rather of half-
truths.

Accent TV—“Urechean: We will demolish the central bus station and will build parking
lots”;

TV 7—Serafim Urechean: “We will build multi-level parking lots instead of the central bus
station”. The last two titles are in line with quality journalism standards and denote the
content of the stories concentrated to a maximum. 

Another election event—the project “Your Family's Mayor" of PDM candidate Monica
Babuc was covered only by Canal 2 and Prime TV. The TV stations titled their stories “Just
launched, already fruitful”, and “Your Family’s Mayor, increasingly more in demand”,
respectively. The first title is more hermetic and appeals to the viewer’s curiosity, because it
does not tell much, compared to the second one. But in fact, they manipulate the audience.
Upon viewing the stories we find that the project “Your Family's Mayor” is a welcome and
successful one, as in the few days since its launch people rushed in with a broad range of
problems. Some problems are fixed “on the spot”. The stories succeed in polishing up the
candidate's image. But eventually, if the journalists pursued journalism, they would have
either ignored the event, as other televisions did, or would have asked themselves: Why do
these families have so many problems? Why does PDM want to solve them during the

23



campaign? Since when do families have so many problems? Who took care of families until
now, which party’s minister? The authors of the stories certainly did not pursue journalism,
because in such case they would have reached an elementary conclusion: If the project
“Your Family's Mayor” is so much in demand it means that until now things have not
worked in this area and the project's authors do not deserve to be praised, but criticized or
ignored. Thus, a manipulative practice can turn everything upside down and distort things,
counting on the potential viewers’ limited capacity to watch television critically. 

In election-related stories we witness titles that favor or disfavor the protagonists by using
specific linguistic formulas. For instance, when covering candidates other than those of
PDM Canal 2 and Prime TV use in their titles words and phrases stirring negative emotions
and feelings, according to the authors’ wish. Examples: “Socialists accused of illicit money-
making”, “Protest in front of a public official’s house”, “Pressures from the part of election
candidates", “The protest of moms with strollers”, “Protest with strollers in Chisinau”,
“Didenco accused of corruption”, “Illegal electoral billboards”, “Iurie Leanca’s bloc
accuses” and so forth. 

If covering PSRM candidates, Accent TV choses the titles so as to add extra appeal to the
protagonists. “Greceanii leads elections in Chisinau—opinion poll”, “Greceanii:  Minibuses
must be kept. People expect stability,” “Opinion poll: Zinaida Greceanii–leader in local
general elections”, ”Batrancea: PSRM will bring back most social programs” and so on.  

For comparison here are a number of titles of Accent TV news covering other candidates:
“PPE accuses PL of pressuring its candidates”, “Darie: Corrupt civil servants from the
mayor’s office protected by Chirtoaca”, “PP accuses Chirtoaca of building illegal booths
(?)”, and other such. 

Of course, every candidate is accused sufficiently during the campaign and if a television
stands up for somebody, it becomes the protector of that person and ceases to fulfill its
mission of adequately informing the voters, losing its media institution status.

Some of the titles of election-related stories have a distinct ironic undertone when it comes
to the protagonists. Examples: “Clone wars in Ialoveni”, “A reading from Voronin…”,
“Protest and election propaganda amidst waste”. “Chirtoaca, too, wants boats on Bac”
(Canal 2), "Battle of namesakes in Ialoveni", "Voronin-style pearls", "The ‘manager' on a
boat on Bac", "Protest amidst waste", "Two candidates with the same dream" (Prime TV),
"PCRM started counting socialists' money", "Voronin criticized the government he voted
for” (Accent TV). 

This is how TV 7 chose to title its news covering the same election events: “Serafim
Urechean promises to clean up river Bac”, “Voronin prepared the alternative report on the
first 100 days of Gaburici’s cabinet”, “Members of the Green Ecologist Party alarmed by
the problem of the Bubuieci waste deposit”, “Serafim Urechean: The ecologic bomb in
Bubuieci can be dealt with." The only essential difference between the two ways of creating
titles lies in the purpose of each television: that of informing or manipulating viewers.

24



Conclusions:
 Four out of five channels monitored (bar Moldova 1) give titles to their election-

related stories.
 Canal 2 and Prime often resort to reprovable techniques in formulating titles for

election-related stories, which can generate manipulative effects on viewers. A
similar regretful practice can be seen on Accent TV, although less frequently.

 The titles used by Canal 2 and Prime TV in stories covering PDM candidates and
those used by Accent TV in stories covering PSRM candidates influence the
perception of events as positive ones. The titles of stories covering other events
influence their perception as either neutral or negative ones.

 When choosing titles for election-related stories, most often Canal 2 and Prime TV
and, to a lesser extent, Accent TV have rather an ideological purpose than an
informative one.

 The titles of election-related stories aired by TV 7 are in line with quality journalism
standards; if we do not take into account that one candidate (S. Urechean) was
covered 4 times in 5 stories.

Recommendations:
 Accent TV and, especially, Canal 2 and Prime TV should abandon the practice of

manipulating viewers and voters by formulating manipulative titles for election-
related stories.

 TV 7 should continue the practice of formulating titles for election-related stories
which contain sufficient truthful information. 

Annex 1
Titles of election-related TV stories 

Day TV stations / Titles

TV Canal 2 Prime TV Accent TV TV 7

31 May Strategies for 
development in 
Moldovan villages
(PDM candidate 
for mayor of 
Pelinia village, 
Drochia district)  

A new show in the
capital city’s 
circus PDM 
candidate M. 
Babuc at the 
circus)

25



1 June A ray of hope on 
Children's Day (A.
Candu with 
presents for young
patients in 
Chisinau) 

Surprises on 
Children’s Day

Chirtoca wants to 
revive agriculture in 
the city

Ilan Shor launched 
his campaign for 
Orhei mayor

Clone wars in 
Ialoveni (two 
candidates with 
the same name 
Gheorghe 
Caracuian) 

Battle of namesakes 
in Ialoveni

Urechean: municipal 
budget funds will be 
spent on housing for 
needy people

Serafim Urechean 
promises accessible 
housing to young 
families

Surprises on 
Children’s Day 
(M. Babuc during 
the action 
“Children’s town” 
with 3 direct 
quotes)

They celebrated 
Children’s Day in 
hospital (A. Candu)

Iurie Toma–an 
independent 
candidate running for 
mayor of Ungheni (1 
source) 

Magical show at the 
secondary boarding 
school in the capital 
city (“offered by 
Edelweiss 
Foundation")

Căldare: The council 
of civic activists will 
fight corruption

Ecologists want 
polygraph tests

Petrenco: Pressures 
on “Our house 
Moldova” continue

2 June Urechean’s plans Roof for needy 
people in Ialoveni 
(with the presence of
PD minister) 

The Russian market 
slightly reopened, 
producers are 
dissatisfied (R. 
Usatii) 

Serafim Urechean: 
“We will build multi-
level parking lots 
instead of the central 
bus station”

Just launched, 
already fruitful 
(M. Babuc 
receiving requests 
from citizen) 

Urechean wants to 
demolish the central 
market 

Greceanii proposes 
changing the work of 
municipal councilors 
(biased)

PPE: The government
is afraid of plenary 
Parliament sessions

26



PPEM: The law on 
the cities of 
Chisinau and Balti 
of 2019

Urechean: We will 
demolish the central 
bus station and will 
build parking lots

Two more Moldovan 
companies could 
export wine to Russia
—R. Usatii

“Your Family’s 
Mayor”, 
increasingly more in
demand 

Cernei: Lawyers from
the mayor's office 
involved in land sales

Oleg Cernei: Public 
officials from the 
mayor’s office 
contributed to illegal 
sale of lots 

Parliament took a 
pause due to its 
incapacity—Carpov 

3 June Socialists accused 
of illicit money-
making (V. Gurau)

Didenco accused of 
corruption

Greceanii leads the 
elections in Chisinau
—opinion poll

Nantoi: Our 
candidates are 
pressured (in Bacioi)

Protest in front of 
a public official’s 
house (V. 
Didenco) 

Pressure from 
election candidates 
(Bacioi)

PCRM started 
counting socialists' 
money (Gurau) 

CMC secretary 
accused of building 
his house on public 
money 

Iurie Leanca's bloc
accuses PL 
(Bacioi)

Illegal electoral 
billboards (of 
PCRM) 

PPE accuses PL of 
pressuring its 
candidates (Bacioi)

Serafim Urechean 
promises to clean up 
river Bac

No title (?) about 
Valeriu Sandul, PD 
suspended mayor in 
Molovata Noua

Darie: Corrupt public 
officials in mayor’s 
office are protected 
by Chirtoaca 

Voronin prepared the 
alternative report on 
the first 100 days of 
Gaburici’s cabinet

Petrenco: Suspending
Rossia 24 is illegal 

Brega: Minibuses 
produce a black hole 
in the municipal 
budget 

4 June The protest of 
moms with 
strollers 

Voronin-style pearls Voronin criticized the 
government that he 
voted for 

Serafim Urechean: 
The ecologic bomb in
Bubuieci can be dealt
with

A reading from 
Voronin… 

A protest with 
strollers in Chisinau

Greceanîi: Minibuses 
must be kept. People 
expect stability 

Vasili Chirtoca wants 
to solve the capital 
city’s issues online

27



The ‘manager' on a 
boat on Bac

Urechean: River Bac 
navigable and with 
leisure area

Renato Usatii claims 
authorities intend to 
ban his party from the
campaign

Cojusna will have 
drinking tap water 

Nantoi and Chirtoca 
will not pass the test 
on a lie detector

Members of the 
Green Ecologist Party
alarmed by the 
problem of Bubuieci 
waste deposit

Iurie Leanca urges 
that the pro-European
alliance be restored

5 June Protest and 
election 
propaganda amidst
waste 

Protest amidst waste
(Purcel mine)

Opinion poll: Zinaida 
Greceanii–leader in 
local general 
elections 

Chirtoca, too, 
wants boats on 
Bac 

Two candidates with
the same dream 
(Urechean and 
Chirtoca)

Bătrâncea: PSRM 
will bring back most 
social programs

European roads in 
Carahasani

Iurie Leancă: PM 
Gaburici’s report 
lacks consensus (?) 

Cernei: Independent 
candidates are 
discriminated in 
media 

Chirtoca accuses 
opponents of 
plagiarism 

Urechean promises to
build a waste 
recycling facility 

The “green” ask for 
Purcel mine to be 
closed down 

PP accuses Chirtoaca 
of building booths 
illegally (?) 

28



6 June Rolls began to be 
printed

PMAN, object of 
dispute 

Our Party informed 
law enforcement 
agencies about the 
provocations 
prepared against the 
party

Chirtoaca’s video Election campaign 
on 2 wheels

V. Iarotchi runs for 
municipal councilor 
in order to change the
city for the better

PL and DA 
Platform can’t 
seem to share 
PMAN

PDM's municipal 
organization from 
Chisinau holds a 
forum

Election campaign
on wheels

29


