Legea Republicii Moldova cu privire la fundaţii

Nr.581-XIV din 30.07.99
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.118-119/556 din 28.10.1999
Capitolul II Constituirea fundaţiei
Articolul 6. Fondatorii fundaţiei
(1) Fundaţia poate fi constituită din iniţiativa unei singure
persoane sau a mai multor persoane fizice şi/sau juridice (în continuare
- fondator, fondatori).
(2) Fondatori persoane fizice pot fi cetăţeni ai Republicii Moldova,
apatrizi şi cetăţeni străini, care au capacitate de exerciţiu.
(3) Fundaţiile pot fi constituite şi în baza testamentului.
(4) Fondatori ai fundaţiei nu pot fi autorităţile publice centrale
şi locale şi instituţiile bugetare.
Articolul 7. Denumirea şi simbolica fundaţiei
(1) Denumirea fundaţiei va conţine în mod obligatoriu cuvîntul
"fundaţie".
(2) Dacă în denumirea fundaţiei figurează numele unei persoane
fizice, fundaţia va prezenta Ministerului Justiţiei consimţămîntul
acesteia privind denumirea fundaţiei, iar dacă persoana fizică al cărei
nume figurează în denumirea fundaţiei nu mai este în viaţă -
consimţămîntul soţului (soţiei), părinţilor şi al copiilor majori ai
persoanei decedate.
(3) Fundaţiile pot avea în calitate de simbolică embleme, drapele,
fanioane. Simbolica fundaţiei se aprobă de către organele de conducere
ale fundaţiei şi se înregistrează de Ministerul Justiţiei.
(4) Denumirea şi simbolica fundaţiei trebuie să se deosebească de
denumirile şi simbolica altor persoane juridice, inclusiv ale celor care
au fost lichidate prin hotărîre a instanţei judecătoreşti sau şi-au
încetat activitatea.
(5) Simbolica fundaţiei nu trebuie să coincidă cu sombolica de stat
a Republicii Moldova şi a altor state. Folosirea imaginii stemei de stat
pe atributele fundaţiei nu se admite.
Articolul 8. Sediul fundaţiei
(1) Sediu al fundaţiei se consideră sediul organelor sale de
conducere.
(2) Sediul fundaţiei poate fi şi domiciliul unuia dintre fondatori.
Articolul 9. Patrimoniul şi răspunderea fundaţiei
(1) Patrimoniul iniţial al fundaţiei îl constituie mijloacele
materiale şi/sau financiare transmise acesteia de către fondator.
(2) Patrimoniul transmis fundaţiei de către fondator constituie
proprietatea fundaţiei.
(3) Patrimoniul fundaţiei trebuie să asigure atingerea scopurilor
fixate în statut. Patrimoniul iniţial al fundaţiei va fi de cel puţin
200 de salarii minime şi în procesul activităţii fundaţiei nu poate fi
micşorat.
(4) Sursele de formare a patrimoniului fundaţiei pot fi:
- contribuţiile fondatorilor;
- donaţiile persoanelor fizice şi juridice;
- încasările din bugetul public naţional şi din fondurile extrabugetare;
- granturi;
- veniturile din activitatea fundaţiei şi a întreprinderilor înfiinţate de ea;
- mijloacele obţinute ca rezultat al activităţii de acumulare a resurselor (desfăşurarea campaniilor pentru atragerea mijloacelor, organizarea activităţilor culturale, sportive, distractive etc.).
(5) Finanţele publice pot fi utilizate în scopul susţinerii
activităţii desfăşurate de fundaţie numai pe bază de concurenţă şi numai
în cazul dacă fundaţia este în mod oficial certificată ca fundaţie de
utilitate publică. Totodată, finanţele publice nu pot fi utilizate
pentru acoperirea cheltuielilor administrative ale fundaţiei.
(6) Patrimoniul fundaţiei nu poate fi utilizat în interesul
fondatorului, al membrilor organelor ei de conducere, precum şi al
personalului fundaţiei.
(7) Fondatorul nu poartă răspundere pentru obligaţiile fundaţiei,
după cum fundaţia nu poartă răspundere pentru obligaţiile fondatorului.
Articolul 10. Actul de constituire a fundaţiei
(1) Fondatorul (fondatorii) semnează actul de constituire a
fundaţiei, care poate fi decizia de constituire, în cazul în care
fondator este o singură persoană, sau contractul de constituire, în
cazul în care fondatori sînt două sau mai multe persoane.
(2) Actul de constituire a fundaţiei se autentifică de notar şi va
cuprinde:
- datele de identificare a fondatorului (fondatorilor): pentru persoanele fizice - numele, prenumele, anul naşterii, domiciliul, cetăţenia, numărul şi seria buletinului de identitate; pentru persoanele juridice - numărul şi data eliberării certificatului înregistrării de stat, sediul, elementele de identificare bancare, numele şi prenumele conducătorului;
- denumirea fundaţiei;
- scopul fundaţiei;
- categoriile de beneficiari potenţiali ai fundaţiei;
- durata fundaţiei;
- patrimoniul iniţial al fundaţiei şi modul lui de transmitere;
- destinaţia patrimoniului, în caz de lichidare a fundaţiei, sau modul în care se determină această destinaţie;
- modul de numire şi revocare a membrilor consiliului fundaţiei şi datele de identificare ale acestora;
- semnătura fondatorului (fondatorilor).
(3) Dacă fundaţia se constituie în baza testamentului, decizia de
constituire se semnează de către executorul testamentar în conformitate
cu certificatul de moştenitor, care va conţine datele de identificare
ale executorului testamentar, numele şi prenumele fondatorului şi datele
prevăzute la alin.(2) al prezentului articol, cu excepţia lit.a) şi i).
În certificatul de moştenitor eliberat executorului testamentar de către
notar, se va înscrie obligaţia acestuia de a înregistra fundaţia în
termen de o lună în numele testatorului, în conformitate cu prezenta
lege. Dacă executorul testamentar se eschivează de la executarea
obligaţiilor ce îi revin prin testament, la cererea notarului sau a
Ministerului Justiţiei, instanţa de judecată, prin decizia sa, îl poate
obliga să le execute.
(4) În cazul în care fundaţia a fost constituită în baza
testamentului, moştenitorii legali şi creditorii fondatorului au faţă de
fundaţie aceleaşi drepturi ca şi faţă de orice alt bun succesoral.
Articolul 11. Statutul fundaţiei
(1) Statutul fundaţiei se aprobă de către fondator (fondatori). Dacă
fundaţia a fost constituită în baza testamentului, statutul ei se aprobă
de către executorul testamentar în conformitate cu certificatul de
moştenitor.
(2) Statutul fundaţiei va cuprinde:
- denumirea fundaţiei;
- sediul fundaţiei;
- scopurile fundaţiei, metodele de realizare a acestora;
- datele de identificare ale fondatorului (fondatorilor);
- procedura de transmitere a drepturilor de proprietate către fundaţie;
- procedura administrării şi dispunerii de patrimoniul fundaţiei;
- categoriile de beneficiari potenţiali ai fundaţiei;
- durata fundaţiei;
- procedura de numire şi revocare a membrilor consiliului fundaţiei, competenţa consiliului, precum şi modul de luare a deciziilor;
- structura organizatorică a fundaţiei, denumirea subdiviziunilor ei structurale, în cazul în care acestea există şi competenţa lor;
- procedura de încetare a activităţii fundaţiei, stabilirea condiţiilor în care fundaţia poate fi lichidată;
- destinaţia patrimoniului, în caz de lichidare a fundaţiei;
- alte condiţii speciale care nu sînt în contradicţie cu legislaţia.
(3) În cazul în care prevederile statutului sînt în contradicţie cu
prevederile legislaţiei, se vor aplica prevederile legislaţiei.
(4) Organele de conducere ale fundaţiei pot modifica statutul
fundaţiei dacă acesta prevede posibilitatea unei astfel de modificări.
În cazul în care menţinerea statutului într-o formă nemodificată atrage
după sine consecinţe care nu au putut fi prevăzute la momentul
constituirii fundaţiei, iar posibilitatea modificării statutului nu este
prevăzută sau statutul nu se modifică de către persoanele abilitate,
dreptul de a modifica statutul fundaţiei aparţine instanţei
judecătoreşti la cererea organelor fundaţiei sau a Ministerului
Justiţiei.
Articolul 12. Înregistrarea fundaţiilor, filialelor
şi reprezentanţelor fundaţiilor străine
(1) Înregistrarea fundaţiilor, filialelor şi reprezentanţelor
fundaţiilor străine se efectuează de către Ministerul Justiţiei.
(2) Pentru înregistrarea fundaţiei, în termen de o lună de la data
semnării de către fondator (fondatori) a actului de constituire a
fundaţiei, se vor prezenta următoarele documente a căror listă nu poate
fi extinsă:
- cererea de înregistrare, care va conţine informaţia privind scopurile fundaţiei, estimarea patrimoniului necesar realizării acestora, precum şi modul de constituire a acestui patrimoniu. Cererea se semnează de toţi membrii consiliului fundaţiei, cu indicarea domiciliului fiecăruia;
- statutul fundaţiei, în dublu exemplar;
- actul de constituire a fundaţiei, în dublu exemplar;
- documentul bancar, care face dovada achitării taxei de înregistrare;
- actele care atestă transmiterea bunurilor către fundaţie;
- acordul în scris al persoanelor indicate la art.7 alin.(2) din prezenta lege, în cazul în care în denumirea fundaţiei figurează numele persoanei fizice;
- documentul prin care se adevereşte stabilirea sediului fundaţiei;
- documentul care confirmă corectitudinea denumirii fundaţiei;
- fişa de înregistrare cu privire la atribuirea codului unic de identificare al organizaţiilor.
(3) Pentru înregistrarea filialelor şi reprezentanţelor fundaţiilor
străine, se va prezenta decizia organului de conducere al fundaţiei
privind constituirea filialei sau reprezentanţei, cu indicarea persoanei
abilitate de a reprezenta fundaţia în Republica Moldova, statutul
fundaţiei cu traducerea în limba de stat, precum şi documentele
enumerate la alin.(2) lit.a), b), d), e), g), h) şi i) din prezentul
articol.
(4) Modificările şi completările făcute în statutul fundaţiei se vor
înregistra conform procedurii şi în termenele prevăzute pentru
înregistrarea fundaţiei.
(5) Pentru înregistrarea statutului, a modificărilor şi
completărilor făcute în statut, se percepe o taxă de înregistrare în
mărime de 3 salarii minime. Pentru înregistrarea modificărilor şi
completărilor condiţionate de modificarea legislaţiei, taxă de
înregistrare nu se percepe.
(6) Documentul care atestă înregistrarea fundaţiei este certificatul
de înregistrare. Formularul certificatului de înregistrare se aprobă de
către organul de înregistrare.
Articolul 13. Decizia de înregistrare a fundaţiei
(1) Ministerul Justiţiei, în termen de o lună de la data prezentării
documentelor pentru înregistrarea fundaţiei, ia una din următoarele
decizii:
- de a înregistra fundaţia şi elibera certificat de înregistrare;
- de a amîna înregistrarea fundaţiei;
- de a refuza înregistrarea fundaţiei.
(2) Fondatorul, precum şi moştenitorii săi nu pot revoca patrimoniul
fundaţiei după înregistrarea acesteia.
Articolul 14. Amînarea înregistrării fundaţiei
(1) Înregistrarea fundaţiei poate fi amînată, pe un termen de pînă
la 3 luni, în cazul:
- necorespunderii documentelor depuse pentru înregistrare prevederilor legislaţiei;
- încălcării procedurii de constituire a fundaţiei, prevăzute de prezenta lege.
(2) Decizia cu privire la amînarea înregistrării fundaţiei se
comunică solicitantului în termen de 3 zile.
Articolul 15. Refuzul de a înregistra fundaţia
(1) Înregistrarea fundaţiei poate fi refuzată în cazul în care:
- scopurile fundaţiei sînt ilicite sau prin activitatea acesteia se vor aduce atingere principiilor statului de drept, suveranităţii, independenţei şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova, ordinii de drept sau principiilor morale;
- cerinţele din decizia de amînare nu au fost îndeplinite în termen de 3 luni;
- organul de înregistrare constată că documentele prezentate de fundaţie conţin informaţie neautentică;
- anterior a fost înregistrată o fundaţie cu aceeaşi denumire.
(2) Decizia cu privire la refuzul de a înregistra fundaţia se va
comunica solicitantului în termen de 3 zile.
(3) Decizia cu privire la refuzul de a înregistra fundaţia în
termenul stabilit sau din motive considerate de către solicitant
neîntemeiate poate fi atacată în instanţa judecătorească în termen de o
lună de la data luării acesteia.
(4) Refuzul de a înregistra fundaţia din motivul inoportunităţii
constituirii acesteia nu se admite.
(5) Refuzul de a înregistra fundaţia nu poate fi un obstacol pentru
depunerea repetată a documentelor de înregistrare dacă au fost
înlăturate cauzele care au servit temei pentru luarea deciziei de refuz.
Examinarea repetată a documentelor se efectuează în baze generale,
percepîndu-se taxa de înregistrare.
Articolul 16. Înregistrarea simbolicii fundaţiei
(1) Pentru înregistrarea simbolicii fundaţiei, se va prezenta:
- cererea de înregistrare a simbolicii, semnată de conducătorul fundaţiei;
- decizia organului de conducere al fundaţiei privind aprobarea simbolicii;
- descrierea simbolicii şi reprezentarea grafică a simbolurilor.
(2) Cererea de înregistrare a simbolicii fundaţiei se examinează în
termen de o lună de la depunerea ei, luîndu-se decizia de a înregistra
simbolica sau de a refuza înregistrarea.
(3) În cazul luării deciziei de a înregistra simbolica, fundaţiei i
se eliberează adeverinţă de înregistrare a simbolicii, conform modelului
stabilit de Ministerul Justiţiei.
Articolul 17. Refuzul de a înregistra simbolica fundaţiei
(1) Decizia de a refuza înregistrarea simbolicii fundaţiei se ia
dacă simbolica fundaţiei:
- este identică cu o simbolică deja înregistrată;
- reprezintă stema de stat, drapelul sau denumirea oficială a statului, decoraţii şi alte însemne;
- conţine nume, portrete ale persoanelor fizice fără consimţămîntul lor;
- contravine prin conţinut principiilor morale.
(2) Decizia de a refuza înregistrarea simbolicii fundaţiei se
comunică solicitantului. Ea se prezintă, la cerere, în scris şi poate fi
atacată în instanţa judecătorească în modul stabilit.
Articolul 18. Filialele şi reprezentanţele fundaţiei
(1) Fundaţia este în drept să înfiinţeze filiale şi reprezentanţe pe
teritoriul Republicii Moldova.
(2) Înfiinţarea filialelor şi reprezentanţelor fundaţiei pe
teritoriul altor state se reglementează de legislaţia acestor state.
(3) Filiala este o subdiviziune a fundaţiei, înfiinţată prin decizia
organului împuternicit pentru aceasta de statut sau de un alt document
de constituire a fundaţiei, care este situată în afara sediului
fundaţiei, are sediu şi desfăşoară acelaşi gen de activitate.
(4) Reprezentanţa este o subdiviziune a fundaţiei, înfiinţată prin
decizia organului împuternicit pentru aceasta de statut sau de un alt
document de constituire a fundaţiei, care este situată în afara sediului
fundaţiei, are sediu, reprezintă şi apără interesele fundaţiei, încheie
tranzacţii în numele acesteia.
(5) Filialele şi reprezentanţele fundaţiei nu sînt persoane juridice
şi activează în baza regulamentului aprobat de către fundaţie. Fundaţia
înzestrează filialele şi reprezentanţele cu o parte din patrimoniul său.
Patrimoniul filialei şi reprezentanţei se află la evidenţa proprie şi la
balanţa fundaţiei care le-a constituit.
(6) Conducătorii filialelor şi reprezentanţelor fundaţiilor sînt
numiţi prin decizia organului împuternicit pentru aceasta de statut sau
de un alt document de constituire a fundaţiei şi activează cu mandat.
(7) Filialele şi reprezentanţele îşi desfăşoară activitatea în
numele fundaţiei care le-a constituit, aceasta din urmă purtînd
răspundere pentru activitatea lor.
(8) Prin derogare de la alin.(5) al prezentului articol, filialele
şi reprezentanţele fundaţiilor străine, constituite pe teritoriul
Republicii Moldova, sînt persoane juridice.
(9) Conducători ai filialelor şi reprezentanţelor fundaţiilor
străine pot fi persoane domiciliate pe teritoriul Republicii Moldova,
desemnate în conformitate cu prevederile statutului fundaţiei.
(10) Denumirea filialei sau reprezentanţei va conţine denumirea
fundaţiei care a constituit-o.
Articolul 19. Certificarea fundaţiilor
(1) Pentru a fi scutite, parţial sau în întregime, de anumite
impozite, taxe şi alte plăţi în folosul statului, precum şi pentru a
obţine înlesniri şi privilegii în conformitate cu prezenta lege şi cu
alte acte normative, fundaţiile, pentru confirmarea utilităţii lor
publice, au dreptul la certificare în condiţiile prevăzute la art.34-37
din Legea cu privire la asociaţiile obşteşti.
(2) În urma certificării, fundaţiei i se eliberează certificat de
stat.
(3) Fundaţia care nu dispune de certificat de stat nu poate
beneficia de înlesniri fiscale şi alte înlesniri, prevăzute pentru
organizaţiile necomerciale de utilitate publică.
Pagini:
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8
|