Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | partide.md | avere.md
Lucrurile au luat însă o altă întorsătură. În 2001 Transnistriei i se retrage dreptul de utilizare a ştampilelor vamale ale Republicii Moldova, ceea ce “s-a materializat” în noţiunea de “blocadă economică”. Intensificîndu-se treptat, diferendul s-a accentuat pe parcursul anului 2003, deşi părţile sînt în continuare de acord că reîntregirea ţării este singura cale posibilă atît pentru soluţionarea conflictului, cît şi pentru asigurarea redresării economice a ambelor subregiuni. În vederea atingerii acestui scop a început elaborarea Constituţiei statului unitar. Cu toate acestea, pasiunile dezlănţuite pot fi comparate, într-un anumit sens, cu situaţia care a precedat opoziţia din 1992, însă acum în prim-plan nu figurează problemele spirituale — limba sau istoria -, ci interesele materiale: cui îi aparţine proprietatea şi cine va gestiona fluxurile economice? În consecinţă, actuala agravare a situaţiei nu este mai puţin periculoasă decît cea de la începutul anilor ’90 ai secolului trecut.
Insistînd asupra drepturilor lor, părţile s-au angajat parcă într-o competiţie de aplicare a sancţiunilor prohibitive faţa de agenţii economici şi de populaţia de pe celălalt mal. Şi asta după ce s-a convenit, în urma fazei “fierbinţi” din 1992, că “părţile aflate în conflict consideră inacceptabilă aplicarea oricăror sancţiuni şi blocade. În acest context, vor fi înlăturate orice obstacole în calea circulaţiei bunurilor, serviciilor şi persoanelor”.
Metodele prin care părţile încearcă în ultimele luni să asigure aceste libertăţi economice stîrnesc cel puţin mirarea. Să le amintim:
Aceste acţiuni au fost considerate de administraţia Transnistriei drept o recrudescenţă a “blocadei economice” şi drept revendicare din partea Chişinăului a proprietăţii subregiunii şi a adoptat, drept răspuns, măsuri prohibitive:
Pe fundalul acuzaţiilor reciproce de “strangulare”, s-a creat pînă la urmă o situaţie absolut absurdă, culminînd cu întreruperea, începînd din mijlocul lunii septembrie 2003, a legăturii telefonice dintre Moldova şi Transnistria, ceea ce aduce prejudicii deopotrivă agenţilor economici şi populaţiei. Sîntem totuşi în Europa?!
Deoarece lucrurile au devenit clare — domină interesele economice -, a sosit timpul căutării active a unor “puncte de contact” în primul rînd în sfera economică, întrucît problemele cu care se confruntă Moldova şi Transnistria sînt asemănătoare. Prin urmare, ar fi mai rezonabil ca părţile să caute împreună posibilele căi de soluţionare a lor.
Astfel, ridicarea nivelului de trai al populaţiei şi asigurarea creşterii economice constituie scopuri strategice în dezvoltarea ambelor subregiuni. Restabilirea sectorului real în Moldova şi în Transnistria se desfăşoară încet, este iminentă necesitatea realizării celui “de-al doilea val” al reformelor atît în sectorul industrial şi agrar, cît şi în politica socială. Totodată, pentru ambele părţi există limitări bugetare drastice, legate de necesitatea menţinerii sferei sociale, pe de o parte, şi de reducerea poverii fiscale în scopul stimulării activităţii de antreprenoriat şi atragerii de investiţii străine, pe de altă parte.
Situaţia se complică şi mai mult din cauza că atît Moldova, cît şi Transnistria se confruntă cu acuta problemă a rambursării datoriei externe şi, ca urmare, cu “dublul deficit”, atît al bugetului, cît şi al balanţei de plăţi. Atare probleme sînt proprii multor economii de tranziţie, ele putînd fi soluţionate mai uşor în cadrul unui “stat comun” antrenat în procesul de stabilizare şi de reconstrucţie a economiei întregii regiuni a Europei de Sud-Est.
Factorii externi pot contribui, cu timpul, la soluţionarea echilibrată şi, cel mai important, civilizată a conflictului. Aceştia sînt, mai întîi, extinderea Uniunii Europene spre est şi, condiţionată de acest fapt, politica ei faţa de viitorii săi vecini. În acelaşi timp, dacă Republica Moldova va deveni un “vecin” imediat al UE nu mai înainte de 2007, pentru Rusia, Ucraina şi Belarus acest lucru se va produce deja în 2004. Mai mult decît atît, astăzi noţiunea de “spaţiu economic european unic” depăşeşte din ce în ce mai mult cadrul deja extins al UE. În primul rînd, aceasta ţine de caracterul relaţiilor Rusiei şi Ucrainei cu ţările europene, de aprofundarea şi de extinderea parteneriatului economic. Evident, un atare parteneriat se va intensifica o dată cu aderarea acestor ţări la OMC şi cu realizarea acordului privind spaţiul economic unic dintre patru ţări importante — Rusia, Ucraina, Belarus şi Kazahstan, semnat în septembrie 2003. Faptul că tocmai aceste ţări sînt partenerii principali şi comuni ai ambelor subregiuni ale Moldovei va influenţa, fără îndoială, atît relaţiile cu ele ale “statului comun”, cît şi relaţiile dintre subregiuni.
Tensiunea “politico-economică” dintre Moldova şi Transnistria, exacerbată în primăvara-vara lui 2003, a avut repercusiuni negative asupra comerţului reciproc: potrivit datelor băncii republicane din Transnistria, în prima jumătate a anului 2003 cota-parte a Republicii Moldova în volumul total al comerţului extern al Transnistriei s-a redus pînă la 9% (cel mai scăzut indicator în ultimii ani). Este curios totuşi că s-au redus deosebit de mult livrările din Republica Moldova în Transnistria, în vreme ce volumul mărfurilor livrate în Moldova a crescut chiar cu 24%. Creşterea exportului din Transnistria în Rusia şi Ucraina a constituit, respectiv, 300% şi 84%. Nu este lipsit de interes faptul că potrivit prognozei dezvoltării economice a Transnistriei pentru anul 2004 principalii săi parteneri comerciali vor rămîne Rusia şi Moldova (38,5% din întreaga circulaţie a comerţului extern), şi asta în situaţia în care s-au creat condiţii privilegiate cu Ucraina — mărfurile ucrainene (cu excepţia celor nesupuse accizelor) nu vor fi supuse impozitării cu taxe vamale, iar mărfurile din Republica Moldova sînt impozitate cu o taxă specială de 100%.
O ieşire din situaţia creată, care aduce prejudicii importante atît economiei Moldovei, cît şi economiei Transnistriei, poate fi doar un compromis reciproc, începînd cu soluţionarea problemelor de natură economică. Credem că acest compromis trebuie să fie realizat în cursul etapei iniţiale a perioadei de reintegrare, moment fixat încă în Proiectul de acord privind reglementarea transnistreană, propus de OSCE (iulie 2002, Kiev), ceea ce nu a fost realizat.
Deblocarea “baricadelor” economice prin canalele oficiale ale procesului de tratative nu se încununează deocamdată cu succes. Cu siguranţă, ar fi utilă antrenarea întreprinzătorilor şi a organizaţiilor neguvernamentale la dezbaterea aspectelor economice ale relaţiilor dintre Moldova şi Transnistria. Aceste aspecte sînt la vedere: proprietatea, privatizarea, fluxurile financiare, procedurile vamale, înregistrarea şi impozitarea, circulaţia liberă a oamenilor.
Ar fi binevenită examinarea posibilităţii semnării de către părţi a unui document care să fixeze condiţiile conform cărora, înainte să fie adoptată Constituţia “statului comun”: