Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 MonitoringPoliticaComentarii

Analize şi comentarii la tema “Politici guvernamentale”

Contextul preelectoral
Igor Boţan, 2 septembrie 2016
Alegerile prezidenţiale programate pentru 30 octombrie 2016 se desfăşoară într-un context social-politic şi economic foarte complicat. Criza politică a izbucnit în decembrie 2014, atunci când autorităţile moldovene au anunţat că din sistemul bancar a fost sustras ilegal aproximativ un miliard de dolari[]
Integrarea europeană prin prisma rezultatelor BOP
Igor Boţan, 10 iulie 2012
Alegerea Preşedintelui Republicii Moldova a pus capăt crizei politice ce a durat trei ani. Conflictele politice care au însoţit procesul alegerii şefului statului au afectat agenda reformelor anunţate de Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE), subminînd încrederea cetăţenilor în capacitatea acesteia de realizare a promisiunilor electorale şi programului de guvernare[]
Incidenţa incapacităţii alegerii şefului statului asupra procesului integrării europene (Partea II)
Igor Boţan, 3 februarie 2012
Criza instituţională legată de incapacitatea Parlamentului Republicii Moldova de a alege şeful statului nu are la bază imperfecţiunea prevederilor Constituţiei, ci polarizarea antagonistă a scenei politice[]
Incidenţa incapacităţii alegerii şefului statului asupra procesului integrării europene (Partea I)
Igor Boţan, 16 ianuarie 2012
Incapacitatea guvernanţilor de a alege şeful statului are incidenţă directă asupra procesului de integrare europeană. Profanarea principiilor statului de drept din cauza orgoliilor şi ambiţiilor liderilor AIE este exact opusul criteriilor de aderare de la Copenhaga[]
AIE în zeitnot
Igor Boţan, 1 noiembrie 2011
AIE a ajuns în zeitnot dintr-un motiv banal — lipsa comunicării elementare între liderii acesteia şi cultivarea practicilor de punere a partenerii în faţa faptului împlinit. Votarea de către fracţiunea PDM a deciziei de lansare a procedurii alegerilor prezidenţiale, fără coordonarea acesteia cu partenerii, poartă trăsăturile unei vendete a celor strînşi la perete, despre care se credea că nu au replică şi se vor conforma[]
Pasărea Phoenix şi Harbuzul
Igor Boţan, 17 octombrie 2011
Activitatea AIE din ultima jumătate de an a demonstrat că această structură politică este incapabilă să promoveze reformele propuse şi să depăşească criza instituţională în care Republica Moldova se află de mai bine de doi ani[]
“Anexele secrete” şi transparenţa decizională
Igor Boţan, 1 octombrie 2011
Programul de guvernare al Alianţei pentru Integrare Europeană (AIE) — “Integrarea Europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare”, este pe cît de ambiţios, pe atît de dificil de realizat. Chiar dacă pe pagina web a Guvernului există o rubrică specială referitoare la transparenţa decizională, despre adevărata modalitate de adoptare a deciziilor putem află din citirea printre rînduri a Adresării din 12 iulie 2011 a Prim-ministrului către cetăţeni[]
Interesul politic şi transparenţa decizională
Igor Boţan, 1 septembrie 2011
În procesul integrării europene Republica Moldova şi-a creat faima ţării în care se adoptă legi bune, dar care se implementează prost. Astfel, un şir de acte normative referitoare la transparenţa decizională, conflictul de interese, integritatea demnitarilor şi funcţionarilor publici au fost adoptate şi chiar sînt, oarecum, respectate[]
Sfîrşitul jalnic al “poveştii de succes”
Igor Boţan, 6 august 2011
Încheierea sesiunii parlamentare de primăvară-vară a prilejuit facerea bilanţului activităţii Alianţei pentru Integrare Europeană (AIE)[]
Criza constituţională: Responsabilităţi şi consecinţe
Veaceslav Zaporojan, 15 mai 2011
Ca urmare a numeroaselor condamnări pronunţate de CtEDO împotriva Republicii Moldova, politicienii noştri au dorit să devină publice numele judecătorilor care au emis acte judecătoreşti ce au prejudiciat bugetul Republicii Moldova. În aceeaşi ordine de idei considerăm că a venit timpul să se facă publice şi numele deputaţilor care au adoptat acte ce au adus grave prejudicii Moldovei[]
Alianţă debusolată
Igor Boţan, 28 februarie 2011
AIE va avea statut de provizorat şi va rămîne debusolată, ineficientă şi scandaloasă pînă va fi identificată soluţia pentru alegerea şefului statului. Deocamdată, cele trei componente ale AIE nici măcar nu au dibuit o abordare comună pentru identificarea soluţiei respective[]
Anul politic 2010
Igor Boţan, 31 decembrie 2010
Instabilitatea politică cauzată de guvernarea provizorie a caracterizat la modul general anul 2010. Eforturile îndreptate spre înlăturarea cauzelor care au generat incertitudine nu au putut fi înlăturate, dar organizarea referendumului republican constituţional, a alegerilor parlamentare şi regionale a demonstrat funcţionalitatea instituţiilor democratice, chiar şi în condiţii de instabilitate politică[]
BOP la sfîrşit şi început de guvernare…
Igor Boţan, 15 decembrie 2009
Fenomenul Schimbării guvernării prin care a trecut Republica Moldova în 2009 a influenţat percepţia cetăţenilor asupra vieţii social-politice din Moldova comparativ cu perioada de guvernare a Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM)[]
Vom vedea oare banii ruşilor?
Maxim Kuzovlev, 15 iulie 2009
O ştire aproape senzaţională. În urma vizitei lui Vladimir Voronin la Moscova efectuată la 22 iunie 2009, Rusia ne-a promis 500 mil USD. Ce-i drept nu chiar cu titlu gratuit, dar sub forma unui credit. Despre acest lucru a anunţat prim-ministrul FR Vladimir Putin. Ce-i drept, nu se ştie cînd anume va fi oferit creditul şi care sunt condiţiile acestuia. Şi dacă va fi, în general, oferit[]
Congresul al VI-lea al PCRM şi primele lui consecinţe
Igor Boţan, 31 martie 2008
Congresul al VI-lea al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) din 15 martie 2008 a lăsat impresii mixte. Pe de o parte, nu se poate nega că la congres s-au produs schimbări cardinale[]
Blestemul “timpurilor interesante”?
Igor Boţan, 17 aprilie 2007
Modul în care au fost lansate iniţiativele pun în evidenţă faptul că procesul de adoptare a deciziilor economice rămîne unul nesatisfăcător, ceea ce constituie un semnal mai degrabă negativ pentru partenerii externi ai Republicii Moldova[]
Evoluţia percepţiilor situaţiei social-economice şi politice (Partea I)
Igor Boţan, 16 februarie 2007
În prezent, o estimare a evoluţiei percepţiilor situaţiei social-economice şi politice din Republica Moldova se impune din două motive: la 25 februarie 2007 se împlinesc 6 ani de la cucerirea majorităţii parlamentare absolute de către Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM); a început, de fapt, pregătirea pentru desfăşurarea alegerilor locale generale[]
Anul politic 2006
Igor Boţan, 30 decembrie 2006
Anul politic 2006 a fost unul dificil pentru Republica Moldova. El a început cu criza gazelor, pentru ca în a doua jumătate a anului preţul acestora să crească de două ori[]
Monitorizarea guvernamentală a implementării Planul de Acţiuni RM-UE
Sergiu Buşcaneanu, 15 octombrie 2006
Articolul de faţă urmăreşte să pună în discuţie cîteva aspecte legate de monitorizarea guvernamentală a procesului de implementare a Planului de Acţiuni RM-UE (PA RM-UE)[]
Consiliul Suprem de Securitate
11 iunie 2004
La 24 mai a.c. şeful statului a semnat Decretul privind constituirea Consiliului Suprem de Securitate (CSS). Opoziţia a calificat noua componenţă a CSS drept un “politbiuro” sau “guvern de buzunar” al şeful statului, care are menirea să substituie Cabinetul de miniştri şi să servească “la asigurarea ambiţiilor dictatoriale şi uzurpării puterii de stat”[]
Moldova renunţă la himere?
Igor Boţan, 29 aprilie 2004
În alocuţiunea rostită acum opt luni cu ocazia celei de a 12-a aniversări de la declararea independenţei Republicii Moldova (RM) Preşedintele Vladimir Voronin afirma că “astăzi Moldova renunţă la himerele şi temerile vechi”[]
NATO se extinde, iar Moldova… se reduce?
Viorel Cibotaru, 25 aprilie 2004
În Republica Moldova reacţiile la evenimentul ce s-a produs pe 2 aprilie 2004 — aderarea oficială a şapte noi state (Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, România, Slovacia şi Slovenia) la Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) — au fost diferite[]
Trei ani de la învestirea Guvernului Tarlev
20 aprilie 2004
La 19 aprilie s-au împlinit 3 ani de la învestirea Guvernului condus de premierul Vasile Tarlev. Programul de guvernare a fost intitulat “Renaşterea economiei — renaşterea ţării” şi avea să contribuie la soluţionarea a trei sarcini majore, identificate de către Preşedintele Vladimir Voronin: conflictul transnistrean, reducerea sărăciei şi combaterea corupţiei[]
Tendinţe autoritariste
24 martie 2004
În ultima vreme comportamentul autorităţilor moldoveneşti se aseamănă tot mai mult cu cel al autorităţilor belaruse. Această asemănare se profilează practic în toate domeniile[]
Televiziunea publica: a fi sau a nu fi?
Alex Florea, 14 martie 2004
Problema televiziunii ca institutie publica este cu regularitate dezbatuta in societatea moldoveneasca. Pretexte pentru astfel de dezbateri sint suficiente: modificarea frecventa a legislatiei care reglementeaza activitatea televiziunii publice; crearea unui comitet de greva si greva propriu-zisa; componenta Consiliului de observatori si alegerea presedintelui companiei publice; eliminarea din grila sau interdictia de a pune pe post a unei sau altei emisiuni; declaratiile Comitetului Anticenzura din Presa Electronica; anchetarea unor ziaristi participanti la actiunile de protest etc[]
In favoarea unui guvern de coalitie in R. Moldova
Ilian Casu, 26 februarie 2004
Este indiscutabil faptul ca setul de politici al unui partid victorios intr-un scrutin democratic conteaza, dar si mai important este modul in care aceste politici sunt realizate. Formula de guvernare dupa venirea la putere a Partidului Comunistilor in februarie 2001, si anume guvernul majoritar, se caracterizeaza printr-un stil autoritar si unilateral de reforme[]
O nouă misiune pentru Erhard Busek?
Igor Boţan, 16 februarie 2004
În ultima vreme Republica Moldova (RM) s-a pomenit sub o avalanşă de scandaluri. Ele izbucnesc cu regularitate în cele mai diverse domenii ale vieţii politice interne şi externe, subminînd mitul despre stabilitatea politică din RM[]
Anul politic 2003
Igor Boţan, 14 decembrie 2003
Cele mai importante evenimente şi procese care au influenţat viaţa politică a Republicii Moldova în 2003 au fost: alegerile locale din luna mai a.c.; eforturile de federalizare a RM; campania de integrare a RM în UE; promovarea de către guvernanţi a naţionalismului moldovenesc etc[]
Schimbări în politica economică?
9 septembrie 2003
După numirea lui Marian Lupu în funcţia de ministru al Economiei un şir de observatori şi-a exprimat convingerea că activitatea blocului economic al Guvernului s-ar putea schimba în bine. Într-adevăr, noul ministru posedă pregătirea profesională şi experienţa necesară pentru a face faţă lucrurilor[]
Republica Moldova — ţara proiectelor, concepţiilor, strategiilor…
3 septembrie 2003
Saptamina trecuta, la 27 august, cu ocazia sarbatoririi independentei RM Presedintele Vladimir Voronin a rostit o alocutiune intitulata “Moldova nu s-a aflat niciodata atit de aproape de participarea la procesul european”[]
Reforma forţelor armate ale Republicii Moldova
Cristian Untilă, 3 august 2003
Astfel, a fost adoptată decizia referitoare la trimiterea unui contingent de militari moldoveni în Irak, de asemenea s-au luat decizii referitoare la reducerea efectivului Armatei Naţionale şi a Serviciului de Informaţii şi Securitate, modificările respective fiind motivate prin reforma în domeniul militar şi necesitatea eficientizării utilizării resurselor alocate pentru aceste scopuri[]
Militarii moldoveni sînt gata să intre în Irak
Viorel Cibotaru, 18 mai 2003
La 18 aprilie curent, în ziarul guvernamental Nezavisimaia Moldova este inserat un interviu cu ministrul Apărării Victor Gaiciuc, consacrat, în principal, unor probleme de cooperare militară internaţională a Republicii Moldova[]
Realizările politice după doi ani de guvernare
Igor Boţan, 16 aprilie 2003
În luna aprilie a.c. s-au împlinit doi ani de la alegerea preşedintelui Partidului Comuniştilor (PC), Vladimir Voronin, în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova (RM)[]
Revizuirea organizării administrative a teritoriului Republicii Moldova
Igor Boţan, 6 aprilie 2003
La 21 martie 2003 a intrat în vigoare noua Lege privind organizarea adminstrativ-teritorială a Republicii Moldova (RM). Pentru justificarea revizuirii sistemului de administraţie publică locală, autorităţile moldoveneşti au invocat două argumente principale[]
Reformarea Companiei “Teleradio-Moldova”
Cristian Untilă, 9 martie 2003
Subiectul referitor la necesitatea reformarii Companiei “Teleradio-Moldova” a fost unul dintre cele mai dezbatute in societatea moldoveneasca in ultimul an[]
Revizuirea administraţiei publice locale
5 martie 2003
În prezent, printre problemele cele mai dezbătute se numără şi cea referitoare la revizuirea de către autorităţile moldoveneşti a legislaţiei privind administraţia publică locală[]
Megainiţiativa Preşedintelui Voronin
12 februarie 2003
Preşedintele Republicii Moldova (RM), Vladimir Voronin, a fost extrem de prolific în ultimii doi ani în ceea ce priveşte lansarea diferitelor iniţiative cu caracter de rezonanţă[]
Principalele evenimente din 2002
30 decembrie 2002
Cele mai importante evenimente ale anului 2002 par a fi: protestele de la începutul anului; lansarea proiectului OSCE privind federalizarea Republicii Moldova; summit-ul CSI din luna octombrie; decretul prezidenţial privind constituirea Comisiei Naţionale pentru Integrare Europeană (CNIE); iniţiativa PPCD privind desfăşurarea referendumului în vederea aderării Republicii Moldova la UE şi NATO; vizita oficială a Preşedintelui Vladimir Voronin la Washington[]
Factorii de reducere a sărăciei
25 noiembrie 2002
Acum o lună în urmă, prim-ministrul Vasile Tarlev anunţa că elaborarea Strategii Naţionale pentru Reducerea Sărăciei trebuie să devină o prioritate pentru toţi funcţionarii publici[]
Labirinturile politicii moldoveneşti
18 noiembrie 2002
În ultima vreme în viaţa politică din Republica Moldova s-au produs mai multe evenimente semnificative[]
Priorităţile forţelor politice moldoveneşti
16 septembrie 2002
Săptămîna curentă deputaţii îşi reiau activitatea în comisiile parlamentare. Liderii fracţiunilor parlamentare şi-au expus deja punctele de vedere asupra priorităţilor pe care şi le-au trasat[]
Sezonul politic de toamnă
2 septembrie 2002
La 1 septembrie a demarat sezonul politic de toamnă. Dat fiind faptul că în luna mai a anului viitor urmează să se desfăşoare alegerile locale, obiectivul principal al partidelor politice este pregătirea pentru acestea[]
Controlul public
29 iulie 2002
În ultima vreme autorităţile publice, mai ales preşedinţia, au lansat o serie de iniţiative, proiecte de legi asupra cărora ar trebui să fie focalizată atenţia opiniei publice. Printre aceste iniţiative se evidenţiază proiectul legii privind controlul public asupra activităţii de stat etc[]
Este posibilă modificarea Constituţiei?
1 iulie 2002
Presa guvernamentală a lansat săptămîna trecută idea revizuirii Constituţiei Republicii Moldova. După venirea partidului comuniştilor la putere este a doua oră cînd un ziar guvernamental lansează idea revizuirii Constituţiei[]
Este posibil un pact social în Republica Moldova?
27 martie 2002
Într-un interviu acordat publicaţiei guvernamentale Nezavisimaia Moldova din 15 martie a.c. preşedintele Vladimir Voronin afirma că pentru depăşirea crizei politice din Republica Moldova “… lipsesc nişte mecanisme democratice eficiente, care ar permite întreţinerea unui dialog permanent cu societatea”[]