Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 MonitoringPoliticaComentarii

Analize şi comentarii la tema “Transnistria”

Vom vedea oare banii ruşilor?
Maxim Kuzovlev, 15 iulie 2009
O ştire aproape senzaţională. În urma vizitei lui Vladimir Voronin la Moscova efectuată la 22 iunie 2009, Rusia ne-a promis 500 mil USD. Ce-i drept nu chiar cu titlu gratuit, dar sub forma unui credit. Despre acest lucru a anunţat prim-ministrul FR Vladimir Putin. Ce-i drept, nu se ştie cînd anume va fi oferit creditul şi care sunt condiţiile acestuia. Şi dacă va fi, în general, oferit[]
O manevră de “renovare” compromisă
Maxim Kuzovlev, 15 iunie 2009
La finele lunii mai a. c., deputaţii din parlamentul transnistrean care au iniţiat modificările în Constituţie şi-au retras proiectul de lege. Pe lîngă Igor Smirnov a fost creată “Comisia de stat pentru dezvoltarea şi perfecţionarea Constituţiei Transnistriei în cadrul armonizării cu Constituţia FR”[]
Motivele “îngheţării” diferendului transnistrean
Maxim Kuzovlev, 15 aprilie 2009
Conflictul în regiunea transnistreană se perpetuează de vreo 20 de ani. În acest răstimp diferendul a parcurs mai multe etape şi stadii — de la “stadiul fierbinte” (acţiuni militare în anii 1991–1992) pînă la acel status quo din prezent. În aceşti ani s-a maturizat o nouă generaţie care nu a mai apucat perioada sovietică şi a trăit în condiţiile statului divizat de facto[]
Votul cetăţenilor Republici Moldova din regiunea transnistreană
Igor Boţan, 14 februarie 2009
După declararea independenţei Republicii Moldova autorităţile moldovene nu au putut crea condiţii pentru organizarea votării în raioanele din stînga Nistrului, controlate de autorităţile separatiste. Acestea din urmă s-au opus constant pe motiv că Transnistria ar fi un stat independent[]
Speranţele moscovite ale Chişinăului şi Tiraspolului sau “Moscow never sleeps”?
Maxim Kuzovlev, 18 ianuarie 2009
În anul care s-a scurs constatăm că între Voronin şi Smirnov s-au produs două întîlniri, ambele fiind organizate sub presiunea Moscovei. Prima a avut loc în incinta Consiliului Orăşenesc Bender, iar cea de a doua la Centrul de creaţie a copiilor şi tinerilor din Tiraspol[]
“Planul Kozak-2” sau recunoaşterea Transnistriei?
Maxim Kuzovlev, 15 septembrie 2008
Agenda Preşedintelui rus Dmitri Medvedev pentru 26 august curent a fost una destul de încărcată. În acea zi, şeful statului rus a anunţat comunitatea mondială despre semnarea Decretului cu privire la recunoaşterea Republicii Osetia de Sud (ROS) şi a Republicii Abhazia[]
“Dezgheţarea” rapidă poate provoca “inundaţii”
Igor Boţan, 15 aprilie 2008
La 11 aprilie 2008, după o pauză de 6 ani şi jumătate, la Bender a avut loc întîlnirea Preşedintelui Vladimir Voronin cu liderul transnistrean Igor Smirnov. Evenimentul a avut caracter senzaţional. Judecînd după comportament, Smirnov ar fi dorit să evite această întîlnire, pentru el fiind prioritară recunoaşterea de către Rusia a independenţei Transnistriei[]
Retorică goală sau?..
Maxim Kuzovlev, 15 martie 2008
Şi iar — o nouă senzaţie. Însă chiar şi senzaţiile, dacă au loc în Moldova, acestea îşi au legităţile lor. Mai ales în ce priveşte modul lor de apariţie. Senzaţiile informaţionale potrivit cărora se va întîmpla ceva nemaipomenit, eclatant şi neapărat iminent sînt lansate prin mijloacele mass-media ruse. În ultimul timp sursa senzaţiilor cu privire la afacerile moldo-ruse este ziarul “Kommersant”[]
Ghicitoarea Şevciuk
Maxim Kuzovlev, 15 februarie 2008
Dorinţa de a-l vedea în fruntea Transnistriei pe oricine, numai nu pe Igor Smirnov, provoacă apariţia unor valuri informaţionale în mass-media din Moldova şi din alte părţi[]
După octombrie, a trecut şi noiembrie…
Igor Boţan, 30 noiembrie 2007
Iniţiativele din octombrie ale Preşedintelui Vladimir Voronin, făcute publice prin intermediul a trei interviuri pentru două ziare moscovite, vor avea, se pare, soarta tuturor iniţiativelor anterioare, adică vor fi salutate în continuare de mediatori şi observatori, vor genera noi discuţii şi consultări etc., fără vreun impact semnificativ[]
Iniţiativele Preşedintelui Voronin în vederea reglementării transnistrene
Igor Boţan, 15 octombrie 2007
Două interviuri oferite de către Preşedintele Vladimir Voronin la 4 şi 10 octombrie 2007 ziarelor moscovite “Komsomolskaya Pravda” (ediţia din Republica Moldova) şi, respectiv, “Izvestia” marchează o abordare cu elemente de noutate a problemelor legate de soluţionarea conflictului transnistrean[]
Construcţia de partid în Transnistria: elemente noi sau vechi?
Maxim Kuzovlev, 18 martie 2007
Anul trecut în Transnistria a fost marcat de un boom în construcţii. Doar că activităţile de construcţie s-au realizat în fond în… domeniul partidelor politice. În anul de faţă preocupările pentru edificările de partid au scăzut simţitor. Poate iarna este de vină? Or poate numărul partidelor pe cap de locuitor este suficient?[]
Dezgheţarea se amînă
Igor Boţan, 15 noiembrie 2006
Recenta vizită de lucru în Republica Moldova a unui grup de 30 de ambasadori acreditaţi pe lîngă OSCE s-a încheiat cu concluzia că această instituţie nu poate convinge părţile aflate în conflict, adică Chişinăul şi Tiraspolul, să reia negocierile în formatul “5+2”[]
Referendum pe fundalul exploziilor
Igor Boţan, 31 august 2006
În Transnistria sînt în faza finală pregătirile pentru desfăşurarea referendumului privind renunţarea la independenţă în favoarea alipirii la Rusia sau reintegrarea cu Republica Moldova, programat pentru ziua de 17 septembrie 2006[]
În Transnistria a început competiţia electorală
Igor Boţan, 14 iunie 2006
Recent, in Transnistria, doua miscari social-politice au fost transformate in partide. Este vorba despre asa-zisa corporatie internationala “Proriv”, constituita acum un an cu implicarea si suportul direct al unui inalt functionar de la Kremlin si transformata in Partidul Popular-Democrat, si despre miscarea “Obnovlenie” (Reinoirea) constituita in preajma alegerilor in Sovietul Suprem din decembrie 2005[]
Ostaticii regimului transnistrean
Igor Boţan, 14 martie 2006
Autorităţile ruse trebuie să-i convingă pe liderii separatişti să elibereze “ostaticii transnistreni”, în caz contrar, să procedeze aşa cum au procedat cu alte “regimuri” care iau ostatici[]
Quo vadis?..
Igor Boţan, 15 ianuarie 2006
Ca urmare a alegerilor din Transnistria, trei grupări, mai mult sau mai puţin consolidate, sînt reprezentate în sovietul suprem al autoproclamatei republici nistrene[]

Comentarii [4]

Cum va evolua “Planul ucrainean” de reglementare a conflictului transnistrean?
Igor Boţan, 5 iunie 2005
Dată fiind actuala conjunctură internaţională, în contextul reglementării transnistrene o parte a presei de opoziţie îl îndeamnă pe Preşedintele Voronin să “bată fierul cît e cald”[]
Planul ucrainean
Igor Boţan, 22 mai 2005
Publicarea la 20 mai 2005 a “Planul reglementării problemei transnistrene”, propus de Ucraina, urmată de publicarea comentariilor ministrului Reintegrării, Vasili Şova, au devenit şi, fără îndoială, vor rămîne pentru mult timp principalele subiecte de dezbateri[]
Retragerea trupelor ruse din Moldova în contextul Tratatului FACE adaptat: percepţii, interese şi natura schimbătoare a securităţii europene
Iulian Fruntaşu, 16 ianuarie 2005
Fără iniţiative diplomatice serioase îndreptate spre retragerea completă a armatei ruse şi cea a separatiştilor ruşi, afirmaţia din “Defense Monitor” are şanse mari să se adeverească[]
Pactul de Stabilitate şi Securitate pentru Republica Moldova
Igor Boţan, 14 noiembrie 2004
În prezent, SUA, UE şi România se declară favorabile semnării unei Declaraţii privind Stabilitatea şi Securitatea RM, aceasta semnificînd doar asumarea unor obligaţiuni morale de susţinere a doleanţelor RM. Nici vorbă de semnarea unui Pact, care după cum insista Preşedintele RM urma să fie “un act de drept internaţional”[]
Strategia “3D” — de la “extremism” la consens?
Oazu Nantoi, 31 octombrie 2004
Un grup de experţi independenţi din Moldova a elaborat şi propune opiniei publice din Moldova şi din afară Strategia 3D şi Planul de Acţiuni (Road Map) pentru reintegrarea Moldovei[]
Ce va urma după decizia CEDO? (Partea II)
Igor Boţan, 25 iulie 2004
Reacţia imediată a autorităţilor Federaţiei Ruse faţă de decizia CEDO pe marginea “cazului Ilaşcu” a creat cadrul necesar şi pentru manifestarea reacţiilor autorităţile transnistrene. Precum era de aşteptat, aceste reacţii au fost mult mai radicale[]
Ce va urma după decizia CEDO? (Partea I)
Igor Boţan, 11 iulie 2004
La 8 iulie a.c., Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) şi-a pronunţat decizia pe marginea cazului “Ilaşcu şi alţii împotriva Republicii Moldova şi a Federaţiei Ruse”. În conformitate cu această decizie Republica Moldova şi Federaţia Rusă se fac vinovate de încălcarea articolelor Convenţiei Europene a Drepturilor Omului referitoare la dreptul la libertate şi de tratament inuman al celor patru persoane din “grupul Ilaşcu”[]
E clar că nimic nu e clar
Igor Boţan, 9 mai 2004
S-au scurs trei ani de la semnarea decretului prezidenţial nr. 46-III din 15.05.2001 privind soluţionarea problemei transnistrene. Decretul a stabilit că soluţionarea problemei respective “în baza principiilor asigurării integrităţii teritoriale şi suveranităţii statului este sarcina primordială şi de importanţă majoră a autorităţilor publice ale Republicii Moldova”[]
Efectele “planului Kozak”
Igor Boţan, 30 noiembrie 2003
Memorandumul cu privire la principiile de bază ale structurii statului unificat elaborat de către Federaţia Rusă, numit şi “planul Kozak”, a provocat o nouă criză politică în Republica Moldova (RM)[]
Memorandumul privind principiile de constituire a statului unificat
25 noiembrie 2003
Iniţiativa administraţiei de la Kremlin privind principiile de bază ale structurii statului unificat promite să focalizeze pentru mult timp activitatea clasei politice şi a opiniei publice din Republica Moldova (RM)[]
Logica asimetrică
20 octombrie 2003
La mijlocul lunii noiembrie expiră termenul preşedinţiei Republicii Moldova (RM) în Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei (CMCE)[]
Acordul politic
13 octombrie 2003
După mai bine de un an ce s-a scurs de la lansarea la 3 iulie 2002 a proiectului de la Kiev privind soluţionarea conflictului transnistrean prin federalizarea Republicii Moldova, şeful misiunii OSCE din RM anunţă că este în curs de elaborare un Acord politic de compromis care va crea cadrul necesar pentru soluţionarea definitivă a conflictului[]
Inconsistenţa ideologică
19 august 2003
În perioada vacanţelor războiul informaţional dintre Chişinău şi Tiraspol este întreţinut preponderent doar de ultimul. Metodele utilizate de Tiraspol au rămas tradiţionale însă cu anumite elemente de inovaţie[]
Proiectul transnsitrean
12 august 2003
La 8 august a.c. liderii transnistreni au lansat propriul proiect de Constituţie a preconizatului stat federativ. De fapt, ceea ce au propus ei nu are nimic în comun cu instituirea unei federaţii[]
Proiectul de federalizare a Republicii Moldova
Igor Boţan, 29 iunie 2003
Acum un an, la 3 iulie 2002, la Kiev a fost lansat proiectul de soluţionare a conflictului transnistrean prin federalizarea Republicii Moldova (RM), elaborat de către OSCE[]
Referendumul transnistrean
15 aprilie 2003
La 6 aprilie 2003 in regiunea transnistreana a Republicii Moldova (RM) s-a desfasurat “referendumul constitutional privind introducerea institutiei proprietatii private asupra pamintului”[]
Soluţionarea conflictului transnistrean — o nouă fază
19 martie 2003
La 18 martie a.c. au fost reluate negocierile privind soluţionarea conflictului transnistrean. Deşi a trecut mai mult de o lună de zile de la lansarea iniţiativei Preşedintelui Republicii Moldova (RM), Vladimir Voronin, privind soluţionarea conflictului, lucrurile nu s-au prea limpezit[]
Megainiţiativa Preşedintelui Voronin
12 februarie 2003
Preşedintele Republicii Moldova (RM), Vladimir Voronin, a fost extrem de prolific în ultimii doi ani în ceea ce priveşte lansarea diferitelor iniţiative cu caracter de rezonanţă[]
Metamorfoze
16 decembrie 2002
În perioada 16–20 decembrie a.c. urmează să se desfăşoare vizita Preşedintelui Republicii Moldova (RM), Vladimir Voronin, în SUA la invitaţia Preşedintelui George W. Bush[]
Avantajele şi riscurile federalizării Republicii Moldova
Igor Boţan, 9 decembrie 2002
Pentru că în Republica Moldova se propune soluţionarea unui conflict legat de separatism prin federalizarea ţării, în ultima vreme se discută pe marginea dilemei — care stat este mai viabil[]
Deteriorarea relaţiilor dintre Chişinău şi Tiraspol
11 noiembrie 2002
La începutul lunii noiembrie experţii OSCE şi ai ţărilor garante au constatat că procesul de negocieri dintre Chişinau şi Tiraspol este practic blocat[]
Propunerea de federalizare a Republicii Moldova
17 iulie 2002
Două săptămîni mai tîrziu, după ce la întrunirea de la 2 iulie de la Kiev a reprezentanţilor ţărilor garante (Rusia şi Ucraina), OSCE, Republicii Moldova (RM) şi Transnistriei, a fost propus pentru dezbateri proiectul de Acord dintre Republica Moldova şi Transnistria[]
Este posibilă modificarea Constituţiei?
1 iulie 2002
Presa guvernamentală a lansat săptămîna trecută idea revizuirii Constituţiei Republicii Moldova. După venirea partidului comuniştilor la putere este a doua oră cînd un ziar guvernamental lansează idea revizuirii Constituţiei[]
O nouă conjunctură politică
3 iunie 2002
A trecut mai mult de un an de cînd la 15 mai 2001 preşedintele Vladimir Voronin a emis decretul privind soluţionarea conflictului transnistrean prin care anunţa că acesta a devenit principala sarcină a autorităţilor moldoveneşti[]
Alegerile prezidenţiale în Transnistria
11 decembrie 2001
După cum era de aşteptat la alegerile prezidenţiale din Transnistria a învins Igor Smirnov. În conformitate cu rezultatele prealabile el a acumulat 85 la sută din voturi[]