Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Totul are la bază o comunitate mai veche de interese. Ea este singura care explică sprijinul oferit de Roşca acum doi ani pentru a-l salva de la cădere pe Voronin. Dar pentru consolidarea la Putere, marea corupţie economică şi politică avea nevoie să anihileze sistemul democratic. Şi acest lucru se face sub o faţadă, aleasă pentru ochii lumii civilizate — politica declarativă de integrare europeană…
Au urmat târgurile de interese, de funcţii şi de resurse, precum şi batjocura lui Voronin faţă de condiţiile puse de votanţii săi. Am atestat un absenteism fără precedent al electoratului îngreţoşat.
Dar coaliţia pro-comunistă şi-a căutat de treabă constructiv, a pus baza desfăşurării alegerilor, practic, fără alegători. A îngustat baza electorală, a micşorat pragul de acces în forurile eligibile, a redus procentul minim de participare a alegătorilor, anulându-l chiar pentru turul doi. Numai că — ei ştiu — chiar şi după asemenea măsuri cetăţenii ar putea taxa partidele coaliţiei de guvernământ, iar oamenii destoinici refuză să reprezinte, în calitate de candidaţi, pe trădătorii electoratului.
Iată de ce, ca niciodată până acum, şantajul şi coruperea politică devine principalul instrument al autorităţilor pentru a descuraja înscrierea în viitoarea cursă electorală din partea Opoziţiei, dar şi pentru a impune înrolarea în rândul candidaţilor Puterii!
O confirmă însuşi tovarăşul Roşca, care spune că a fi în PPCD astăzi înseamnă a fi scutit de chemările la Procuratură. Despre oamenii lui Voronin nici nu se discută — consilierul lui şi executantul comenzilor politice e pus chiar să conducă Procuratura.
Actuala coaliţie de guvernământ şi-a pregătit pentru apropiatele alegeri un sistem camuflat la suprafaţă, dar care ascunde un control dur şi direct asupra autorităţilor electorale şi a celor din audiovizual, asupra autorităţilor locale şi a resurselor administrative, asupra organelor de drept şi de justiţie, în general.
În ce priveşte Justiţia câteva exemple recente lasă pe oricine fără replică: recomandarea Consiliului Superior al Magistraturii este anulată de votul politic al coaliţiei de guvernământ în cazul a doi din trei candidaţi pentru Curtea Supremă de Justiţie; iar propunerea pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului este o palmă dată justiţiei europene, căci nominalizează o persoană asociată cu condamnările în dosare politice de rezonanţă internaţională.
Referitor la implicarea politică a sistemului afacerilor interne, vă aduc un exemplu care în orice ţară democratică ar provoca demisii în lanţ la acest minister. Deţin un document (şi am informaţia că este unul tipic) — o aşa-numită “prezentare” emisă de comisarul poliţiei din raionul Cimişlia, Ion Rotaru, şi primită ca ordin de fiecare primar de localitate.
Are numărul 552 din 9 februarie şi rog serviciul de interpelări să adreseze această menţiune Procuraturii şi Ministerului Afacerilor Interne în calitate de sesizare pentru verificarea legalităţii. În textul lui se insinuează că lideri politici şi deputaţi efectuează vizite şi organizează întruniri, sancţionate sau nesancţionate, care, neîntemeiat, întrerup activitatea colectivelor de muncă?!. Desigur fără dovezi concrete şi argumente.
Şi dacă cineva ar spune că aceasta încă nu este control poliţienesc asupra activităţilor politice şi a întrunirilor libere, citez în continuare, cu prescurtări: pentru “neadmiterea cazurilor de înjosire a demnităţii persoanelor oficiale în stat, atât primarii, cât şi şefii de post, în caz de vizită a liderilor politici… în mod urgent de informat… unitatea de gardă a Comisariatului de poliţie a raionului…”. Evident, Roşca şi Voronin, alţi exponenţi ai Puterii sunt “persoane oficiale din stat”, iar deputaţii Opoziţiei sunt “persoane şi lideri politici”, consideraţi potenţial periculoşi pentru ordinea publică.
La o întâlnire recentă cu alegătorii, pe care am avut-o la nord, în Edineţ, am fost filmaţi de poliţie exact după acest calapod, sub supravegherea comisarului raional. În 2005 asemenea intimidări se aplicau cetăţenilor doar pe parcursul campaniei electorale — în 2007 aceste practici poliţieneşti s-au lansat cu mult înainte de începerea campaniei, la întruniri obişnuite ale cetăţenilor. Ceea ce demonstrează că Moldova este împinsă tot mai mult de la democraţie spre condiţia de stat poliţienesc.
Avem tot mai multe semnale din diferite raioane şi de la membri ai diferitor partide, care arată că de această dată se aplică din timp, şi mai dur, presiunile de toate tipurile asupra potenţialilor candidaţi la alegerile locale. Un om de succes şi cu autoritate dintr-o localitate de la sud, nu vreau să-i expun numele, la câteva zile după selectarea lui drept viitor candidat al AMN la funcţia de primar ne-a salutat telefonic de la CCCEC — Centrul de combatere a concurenţilor politici şi economici de sub comanda şefului comunist, Vladimir Voronin.
Un caz invers — un reprezentant al conducerii MAI ameninţă cu o posibilă urmărire judiciară pentru a determina o persoană respectată să candideze din partea PPCD într-o localitate din municipiul Chişinău.
Pentru a generaliza situaţia pre-electorală, creată de actuala Putere la nivel local, voi menţiona că majoritatea absolută a primarilor Opoziţiei din municipiul Chişinău au în derulare dosare administrative şi penale. Comanda politică e evidentă — în acest sens, numai primarul comunist de la Vadul-lui-Vodă se simte confortabil.
Dar şi aplicarea tacticii de fabricare a dosarelor la comanda Puterii împotriva liderilor naţionali ai partidelor de Opoziţie a luat o amploare nemaivăzută până acum. Nici nu ştiu dacă este vreun şef de partid fără dosar din afara coaliţiei PPCD-PCRM-PD. În schimb vă pot spune că aflarea timp de două zile pe săptămână în sala de judecată, chiar dacă acolo urmăresc zeci de martori care-mi confirmă nevinovăţia, îmi ia timp din activităţile de pregătire a Alianţei “Moldova Noastră” pentru alegerile locale. Acesta a şi fost singurul scop al intentării unui proces în interese politice!
În încheiere, totuşi, avertizez coaliţia de guvernământ că timpul acestor trucuri ieftine a trecut. Acum 4 ani cetăţenii poate mai credeau în minciunile Puterii, dar astăzi ei ştiu cine strigă “prinde hoţul”.
Deaceea, Fracţiunea parlamentară a AMN cere guvernanţilor să renunţe imediat şi definitiv la metodele totalitare, care îngrădesc libertăţile cetăţenilor din întreaga ţară. Puterea este a poporului şi cei care încearcă să o obţină prin şantaj şi presiune, foarte degrabă, vor răspunde în faţa acestui popor.
Serafim URECHEAN
Preşedinte al Fracţiunii AMN