Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Numai prin remedierea cauzelor şi efectelor evenimentului de la 4 aprilie, 2005, Republica Moldova va reuşi să se rupă din starea de incertitudine şi stagnare, să progreseze în ce priveşte libertăţile democratice, dezvoltarea social-economică, integrarea europeană şi reintegrarea teritorială a ţării. Aceste obiective majore sunt compromise de cei care le-au invocat pentru a obţine şi a explica un vot penibil, negociat pe ascuns, în condiţii necunoscute.
Alianţa “Moldova Noastră” a criticat formarea coaliţiei pro-comuniste pentru că are esenţă antidemocratică — trădarea de către componentele ei (PCRM, PPCD, PD şi PSL) a propriilor alegători. Acest arc politic artificial, a ignorat voinţa exprimată a poporului, ceea ce l-a făcut prin definiţie anti-naţional. Metodele aplicate în formarea şi funcţionarea lui contravin normelor de morală şi de civilizaţie europeană. Mandatul de reprezentare a cetăţenilor, valorile doctrinare, concurenţa onestă şi echitabilă a iniţiativelor, negocierile transparente pentru luarea deciziilor publice au fost înlocuite prin uzurpare şi concentrare de competenţe, presiune şi corupere politică, târguri ascunse de interese, de funcţii şi de beneficii între liderii coaliţiei de la Putere.
Aşa se explică şi folosirea tuturor pârghiilor statului în interes privat, economic şi politic — avem o multitudine de exemple, care arată cum grupările concrescute cu autorităţile centrale beneficiază de prevederi special adoptate la nivel legislativ, de decizii normative la nivel executiv şi administrativ, care le aduc profituri, bunuri, privilegii şi alte beneficii pe contul cetăţenilor. Această schemă se vede bine în cazul transmiterii posturilor “Euro TV Chişinău” şi “Radio Antena C” de sub control public în proprietate personală a unor marionete, ce reprezintă interesele PCRM şi PPCD.
Dar tot aşa se explică şi dezinteresul total al guvernării pentru eradicarea sărăciei şi revitalizarea economiei reale. Producţia industrială şi agricolă sunt în scădere. Nivelul de sărăcie la sate în creştere. Sporurile la remunerarea muncii în sectorul bugetar sunt ca nişte bomboane, pe care guvernanţii le arată şi le iau înapoi. Dimpotrivă, în majoritatea domeniilor, se adoptă decizii care afectează şi cetăţenii, şi oamenii de afaceri, şi investitorii, eliberând piaţa în calea afaceriştilor protejaţi de Putere. Aici intră şi anularea brutală a patentelor, şi introducerea unor taxe sufocante în agricultură, şi concentrarea exportului de produse agro-alimentare şi de vinuri sub controlul unor grupuri concrete, dar şi multe altele.
Compensarea creşteri preţurilor la gaze şi la carburanţi, asigurările sociale şi medicale, alte necesităţi sociale rămân a fi sub-finanţate şi gestionate netransparent. În schimb, se iartă cu impertinenţă datorii de sute de milioane unor întreprinderi anumite, se acordă scutiri fiscale enorme doar unor agenţi economici şi organizaţii, se distribuie în condiţii preferenţiale resurse imobiliare şi se fură ca în codru cele financiare. Sunt încălcate şi principiile economiei de piaţă şi cele ale statului social şi orice logică a progresului social-economic.
Iată de ce a eşuat realizarea la termen a Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS), fapt ce plasează Moldova pe ultimele locuri în Europa de Est şi în CSI ca performanţă social-economică. Cel mai important angajament al Preşedintelui Voronin — lupta cu sărăcia generală din ţară, s-a transformat în lupta pentru îmbogăţirea clanurilor de la Putere.
Despre funcţionarea instituţiilor democratice — reprezentanţii Strasbourg-ului au obosit să ne monitorizeze. Succesele Planului comun cu Uniunea Europeană — îi fac pe partenerii de la Brussels să ceară fapte în loc de declaraţii, iar Raportul independent al societăţii civile este şi mai critic. Ultima declaraţie a ministrului Şova pune la îndoială, care este gata să înlocuiască prin discuţii particulare formatul de negocieri “5+2”, arată că şi în problema transnistreană poziţia autorităţilor de la Chişinău rămâne instabilă…
Faptul că actuala guvernare este ineficientă, lipsită de responsabilitate, de poziţie şi de strategii de dezvoltare, trebuie pus în mare măsură pe contul coaliţiei pro-comuniste formate la 4 aprilie 2005. Ea a fost folosită doar pentru a salva de la cădere regimul personal al lui Vladimir Voronin.
Fracţiunea Alianţa “Moldova Noastră” consideră că cei doi ani trecuţi ne dovedesc prin fapte — liderii formaţiunilor politice, care au votat preşedintele comunist sunt şantajabili sau extrem de vulnerabili în faţa presiunilor din afara propriilor partide, şi chiar din afara ţării.
Esenţa votului din 4 aprilie 2005 constă în faptul că Puterea în Republica Moldova a fost decisă de politicieni incapabili să-şi asume o politică de stat coerentă şi independentă, iată de ce avem oscilaţii externe între Est şi Vest, şi dezastrul în viaţa internă a ţării.
Parlamentul Republicii Moldova