Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Stimaţi colegi!
La investirea actualului Guvern, în luna martie a anului curent, AMN a declarat că acest Executiv este nou doar prin denumire şi că nimic nu se va schimba, deoarece din componenţa sa fac parte cam aceleaşi persoane, care nu sunt capabile de o altă abordare a problemelor majore. Că am avut atunci dreptate o confirmă şi proiectul Legii Bugetului de Stat pentru anul viitor. Acest proiect de buget nu conţine nimic nou — ca structură, este practic identic cu bugetele din ultimii şapte ani, unica diferenţă constituind-o cifrele.
Voi aduce câteva exemple în acest sens. Prima şi cea mai importantă remarcă este că şi în 2009 vom avea un buget asigurat de vamă. Din totalul de venituri de 17,2 mlrd. lei, TVA la mărfurile importate va fi de 8,8 mlrd. lei, accizele — 1,7 mlrd. lei, taxa vamală şi taxa pentru efectuarea procedurilor vamale — 1,14 mlrd. lei. Deci, iată că doar trei impozite şi taxe, percepute de vamă, aduc sub 12 mlrd. lei, adică mai bine de două treimi din mult lăudatul buget comunist. Aşa stând lucrurile, este cel puţin cinic să te lauzi cu o creştere a bugetului. Or, această creştere nici pe departe nu are nimic în comun cu pretinsa relansare a economiei.
Aş vrea să menţionez că nici cele circa 5 mlrd. rămase la capitolul venituri nu reprezintă o creştere economică, ci sunt mai degrabă rezultatul unor măsuri represive ale guvernării împotriva cetăţenilor. De exemplu, din colectarea taxelor şi plăţilor administrative în 2009 în buget vor fi vărsate 255 mln. lei. Aceasta înseamnă că oamenii vor achita taxe de stat umblând prin judecăţi (circa 60 mln. lei); vor achita amenzi la poliţia rutieră — 500 mii lei; vor vărsa peste 8 mln. lei la vestitul Minister comunist al dezvoltării informaţionale pentru paşapoarte.
Apropo, în proiectul de buget am găsit o cifră de-a dreptul şocantă — în 2009, amenzile şi sancţiunile administrative vor constitui 70 mln. lei (!), ceea ce este de două ori mai mult decât în 2008. Interesant, de unde ştiu cei care elaborează bugetul câte încălcări vor fi comise în anul viitor şi care va fi sumă penalităţilor pentru aceste încălcări? Nu cumva se ştie deja concret cui şi ce amenzi îi vor fi aplicate într-un an electoral?!
Deoarece guvernarea tot timpul vorbeşte de creştere economică, mă voi opri şi la acest subiect. AMN constată cu îngrijorare că timp de un an gestionarea patrimoniului de stat nu numai că nu s-a îmbunătăţit, ci chiar s-a înrăutăţit. În 2009, suma obţinută de stat sub formă de dividende aferente cotei de participare în diferite societăţi pe acţiuni se va diminua şi va fi de 100 mln. lei. Şi mai mică va fi suma obţinută din defalcările din profitul net al întreprinderilor de stat — 80 mln. lei, ceea ce ne permite să facem concluzia că întreprinderile la care statul este acţionar nu se dezvoltă. Şi nu e vorba doar de întreprinderile respective, ci de economie în general.
Despre ce fel de creştere economică poate fi vorba, despre ce fel de creştere a nivelului de bunăstare al populaţiei?!
Dacă e să vorbim de bunăstarea cuiva, apoi putem vorbi doar despre bunăstarea actualei guvernări. De acest lucru ne vom convinge uşor, aruncând o privire asupra capitolului de cheltuieli bugetare. Ca şi în anii precedenţi, guvernarea a avut grijă să-şi ia partea leului pentru comodităţile proprii. Astfel, serviciile de stat cu destinaţie generală — Preşedinţia, Guvernul, Parlamentul — vor înghiţi peste un miliard din cele 17 mlrd. prevăzute la venituri. Probabil, pentru că 2009 este un an electoral, guvernanţii au decis să majoreze substanţial — până la 1,38 mlrd. lei alocaţiile pentru organele represive, folosite destul de activ de putere în lupta cu oponenţii politici.
Comuniştii spun că bugetul este unul orientat social şi că-i preocupă ocrotirea sănătăţii şi învăţământul. Dar haideţi să comparăm nişte cifre elementare: pentru comodităţile proprii şi pentru organele represive, guvernanţii au alocat circa 2,4 mlrd. de lei, pentru ocrotirea sănătăţii, tot cam aceeaşi sumă — 2,5 mlrd. lei, iar pentru învăţământ, în genere, mai puţin — 1,9 mlrd. lei. Cu alte cuvinte, comuniştii şi-au evaluat necesităţile proprii şi ale organelor represive, care-i slujesc, la acelaşi nivel cu necesităţile întregii ţării în domeniul ocrotirii sănătăţii şi la un nivel mult mai înalt decât necesităţile întregului sistem de învăţământ!
Iată care este adevărul despre caracterul social al bugetului.
Un alt moment important ce nu poate fi trecut cu vederea este finanţarea teritoriilor din bugetul de stat. AMN atenţionează că guvernarea comunistă va încerca şi în 2009 să pedepsească raioanele unde la putere se află democraţii. Deşi bugetul de stat a crescut cu peste 3 mlrd. lei în decurs de un an, alocările pentru unităţile administrativ-teritoriale au fost majorate numai cu câteva milioane de lei. Astfel, transferurile din bugetul de stat către bugetele unităţilor administrativ-teritoriale vor fi cu puţin peste 3 mlrd. lei. Însă şi această sumă, care este prea mică pentru teritorii, a fost distribuită pe criterii politice.
Stimaţi colegi!
Din păcate, propunerile şi amendamentele la proiectul Legii Bugetului de Stat pentru anul 2009 venite din partea AMN au fost lăsate în afara atenţiei. Comuniştii nici de data aceasta nu au ţinut cont de opinia opoziţiei. Guvernanţii nu au acceptat o îmbunătăţire substanţială a documentului respectiv. Mă refer la cele 405 mln. lei care trebuiau transferate de la Bugetul central la cele locale pentru investiţii capitale. Mă refer la cele 500 mln. lei pentru educaţie, adică, pentru majorarea salariilor pedagogilor până la 2500 lei. Mă refer la cele 300 mln. lei pentru subvenţionarea agriculturii.
Aşadar, putem constata cu tristeţe, că în anul viitor vom avea un buget falimentar, un buget al agoniei. Şi unicul lucru care poate să consoleze nu numai opoziţia, ci şi întreaga societate, este faptul (atenţie!) că acesta va fi ultimul buget al guvernării comuniste.
Vă mulţumesc pentru atenţie.
Veaceslav Untilă,
prim-vicepreşedinte al Alianţei “Moldova Noastră”