Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Partidul comuniştilor, din cei 15 ani pe care recent i-a sărbătorit festiv, 14 ani a luptat contra şi s-a opus privatizării şi deetatizării proprietăţii de stat.
Numai în luna mai anului 2007, după mari presiuni ale organismelor internaţionale, a fost adoptată Legea “cu privire la administrarea şi deetatizarea proprietăţii de stat”, lege prin care toate funcţiile de realizare a acestui proces au fost transmise Executivului.
Pe parcursul perioadei acestei guvernări reprezentanţii coaliţiei roş-oranj continuă să arunce pietre în grădina guvernelor precedente, mai ales atunci când e vorba de privatizare. Demagogie în la acest compartiment s-a făcut destulă.
Dar este cert, că anume guvernările precedente, care au activat până la 2001, au ţinut piept, împreună cu populaţia, consecinţelor celor mai drastice reforme, în lipsa experienţei de tranziţie de la o economie centralizată la o economie de piaţă. Anume în acei ani a fost pusă temelia sectorului privat, care astăzi asigură 80% din Produsul Intern Brut.
Alianţa “Moldova Noastră” permanent a atenţionat actuala guvernări privind tergiversarea privatizării, administrarea proastă şi ineficientă de către ministere şi departamente a proprietăţii de stat, acumulărilor mizere în bugetul statului din vânzarea patrimoniului. De fiecare dată poziţia noastră întâmpina nemulţumiri din partea majorităţii parlamentare, reproşuri, învinuiri, trimiteri la anii precedenţi, atunci când dumneavoastră, actualii guvernanţi, vă scăldaţi în albia opoziţiei.
Dumnezeu a dat şi aţi ajuns să porniţi şi dumneavoastră carul privatizării, dar în alte condiţii, când situaţia e radical diferită de cea a mijlocului anilor ’90, ştiţi foarte bine acest lucru. Sincer să fiu, ne-am aşteptat la o abordare nouă, contemporană a procesului de privatizare. Am salutat faptul că majoritatea obiectivelor au fost înaintate pentru vânzare prin Bursa de Valori, care este mult mai transparentă, deşi nu exclude pe deplin posibilele fraude şi încălcări.
Dar evenimentele, mai bine zis vânzările şi înstrăinările de proprietate, care au avut loc în ultimele şase luni vorbesc de faptul, că de suntem martorii unei “prihvatizări” (termen foarte utilizat de comunişti în anii ’90) de mari dimensiuni şi bine dirijate de clanul mafiot, ce conduce ţara. Toate deciziile, regulamentele adoptate de către Guvern, de comisiile, care adoptă decizii de vânzare, au fost în aşa fel plămădite, ca să fie garantate rezultatele bine planificate de grupările respective.
Aceasta se confirmă prin faptul introducerii, de rând cu vânzarea prin intermediul Bursei de Valori şi concursului investiţional, a unei invenţii a Guvernului Tarlev, aşa-numitul “concurs comercial”, care după câteva vânzări poate fi numit liber şi direct “concurs corupţional”. O mare parte din obiective, întreprinderi au fost omise din lista celor nepasibile de privatizare, ca apoi, foarte simplu, numai prin decizia Guvernului să fie înaintate pentru vânzare, scop atins prin înlăturarea Parlamentului de la procesul de privatizare.
Atunci, când Parlamentul a plecat în vacanţă la 23 iulie 2008, Guvernul prin decizia sa întocmeşte lista obiectelor care vor fi privatizate. Printre acestea au fost nominalizate hotelul “Dacia” (cel din procesul pierdut la CEDO), sanatoriul “Moldova” din Odesa, sanatoriul “Moldova” din Truscoveţ, sanatoriul “Sănătatea” din Sergheevca, cantina Aparatului Guvernului, blocul nr. 3 de la Holercani şi altele. Primele trei din această listă pe parcursul multor ani, cu mari eforturi ale guvernelor precedente, au fost legalizate ca proprietate a Republicii Moldova pe teritoriul Ucrainei şi funcţionează în interesele cetăţenilor atât din ţara noastră, cât şi din alte ţări.
Faptul că aceste concursuri comerciale au devenit metoda principală de înstrăinare direcţionată, personificată a proprietăţii de stat se vede şi în lista celor 18 obiective şi întreprinderi înaintate pentru vânzare la ultima licitaţie, care puteau fi înaintate pentru vânzări prin intermediul Bursei de Valori. Dar problema este că prin bursă nu este garantată acapararea lor de persoanele acceptate, cu atât mai mult este mai dificil de garantat “otcatul”.
De rând cu multiple probleme, încălcări care se comit în procesul privatizării, graba, termenele restrânse, nu poate fi trecută cu vederea politica de formare a preţurilor patrimoniului, evaluarea şi aprecierea corectă a costului. Pentru a ascunde adevăratul scop de acaparare a bunurilor statului sânt utilizate cele mai diverse metode, care pot asigura formula “cu preţ de nimic imobile bune”. Numai câteva exemple de modalităţi de “prihvatizare”a patrimoniului statului:
Lista neagră poate fi continuată. Numai încă o cifră. În toţi anii trecuţi, de la toate privatizările, au fost acumulate în bugetul statului circa 1 miliard 500 milioane lei. După estimările noastre, numai în aceste 6 luni a guvernării doamnei Greceanîi suma prejudiciilor aduse statului depăşesc cifra vânzătorilor. Deci, peste 1 miliard 500 de milioane de lei — este cadoul de Anul Nou al Guvernului comunist. Apare o întrebare. Cum se pot întâmpla aşa fenomene de mare corupţie în condiţiile unei dictaturi? Răspunsul este unul. Numai atunci, când conducerea este implicată.
Dar unde este poziţia multor comunişti, membri ai Parlamentului? Mai ales veteranii, care totdeauna au fost “Fondul de aur al partidului comunist”. Tăcerea este o poziţie, dar nu se ştie care?
La rândul lor şi Curtea de Conturi, Procuratura Generală, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei şi alte organe de control au devenit ostatici ai regimului şi sânt paralizate şi ele de aceeaşi boală. Alianţa “Moldova Noastră” cere:
Atragem şi atenţia celor mai devotaţi aliaţi ai comuniştilor, participanţi şi ei la multiple proiecte corupţionale, să continue investigaţiile în căutarea adevăraţilor gangsteri ai tranziţiei şi tartori ai corupţiei.