Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Vreau sa atrag în primul rand atenţia ca se dezbate foarte târziu acest raport al CCA. Se apropie îndată jumătatea anului 2012 si noi încă discutăm despre raportul CCA pe 2011. Inţeleg că nici unul din partidele parlamentare nu vede un avantaj direct in aceasta dezbatere si acesta este motivul principal pentru care audierea raportului CCA se face in luna mai. Simetric si similar cu aceasta situaţie stau lucrurile si in ce priveşte demararea reformelor la posturile publice de televiziune si radio precum si in alte domenii.
In al doilea rand ceea ce analizam noi astăzi nu poate fi numit raport de activitate. Nu exista nici măcar o minima încercare de evalua calitatea şi impactul real al activităţilor pe care le-a desfăşurat CCA în 2011. Poate CCA să dea un raport clar cu privire la efectele reale ale politicilor aplicate? Poate CCA să estimeze clar, în cifre, dacă cetăţeanul din Republica Moldova are mai mult acces la informaţie, dacă teritoriul Republicii Moldova este mai bine acoperit, de către mai multe posturi? Are CCA date cu privire la raportul între limbile de difuzare respectiv cea rusă şi cea română?
La aceste întrebări legitime nu găsim răspunsuri în documentul prezentat de CCA. Tot ce găsim in asa numitul raport este o enumerare deseori dublată a sarcinilor care intră firesc în atribuţia lucrătorilor CCA de parcă angajaţii acestei instituţii işi prezintă pontajul zilelor de muncă în faţa Parlamentului.
Un alt aspect care spune multe este faptul că mai mult de jumătate din aşa numitul raport al CCA pe 2011 este ticsit cu enumerarea monitorizărilor şi sancţiunilor şi avertismentelor publice emise de consiliul coordonator.
Desigur rolul de monitorizare şi inclusiv cel de sancţionare este unul important dar importanţa exagerată care se dă acestui segment de activitate arată modul în care îşi înţeleg rolul lucrătorii din această instituţie.
Vreau să atrag atenţia colegilor mei Parlamentari precum şi domnului Pocaznoi că CCA trebuie sa iasă din statutul de miliţian al audiovizualului în care l-au pus cei 8 ani de regim autocratic al PCRM condus de către clanul Voronin.
CCA ar trebui să caute resurse şi suport politic pentru a aplica instrumente de încurajare a radiodifuzorilor, mai ales a celor locali şi acolo unde este cazul ar putea să ofere chiar suport financiar şi logistic radiodifuzorilor aflaţi în dificultate. Până la urmă rolul primordial al acestei instituţii este să asigure reformarea şi dezvoltarea audiovizualului din Republica Moldova nu să îl păzească şi să îl pedepsească.
Totuşi cel mai grav este faptul că lipseşte cu desăvârşire din raport situaţia audiovizualului în raioanele de est controlate de regimul separatist de la Tiraspol. Înţelegem că există dificultăţi tehnice, ca anumite fregvenţe pot fi bruiate în această regiune şi că autorităţile nerecunoscute din regiune licenţiază instituţii media fără să se consulte cu autorităţile de la Chişinău. Dar în acelaşi timp Consiliul Coordonator al Audiovizualului este garantul interesului public în domeniul audiovizualului de pe întreg teritoriul Republicii Moldova!
Mi se pare absolut firesc ca CCA să deţină şi să prezinte Parlamentului informaţiile cele mai relevante despre situaţia audiovizualului în aceste raioane. Există evident soluţii pentru a acoperi măcar parţial necesitatea de informaţii pentru cetăţenii noştri din raionele de est şi această obligaţie morală şi mai ales legală este în acest moment ignorată.
Este foarte grav că o instituţie naţională ignoră astfel interesele cetăţenilor Republicii Moldova şi se preface practic că aceşti oameni şi această problemă nu există.
De asemeni nu regăsim în raportul CCA nici o referire, măcar şi o intenţie minimă de a începe în sfârşit să joace un rol legitim şi necesar în reglementarea studiilor de audienţă. Cine altcineva daca nu CCA ar trebui sa vina cu initiative prin care studiile de audienţă care circula în piaţă sa poată fi cel puţin verificate. Există suficiente exemple în practica statelor europene şi există evident o necesitate ca piaţa de publicitate radio şi TV din Moldova să poată activa după reguli de joc clare. Vedem că CCA este mereu pregătit să împartă sancţiuni dar în acelaşi timp milioane de euro trec pe sub nasul CCA-ului în industria de publicitate unde în lipsa unor reguli clare de joc rămâne loc pentru semimonopoluri, carteluri, evaziune şi concurenţă neloială care cel mai des sufocă investitorii cinstiţi în mass media.
Mai mult, televiziunile locale sunt cel mai des excluse din circuitul banilor din publicitate pentru că nici măcar nu intră în studiile de audienţă comerciale.
În acest sector aşteptam de asemenea ca CCA să prezinte măcar problema dacă nu soluţii, dar şi la acest capitol CCA tace. Deci şi la acest capitol activităţi nu sunt.
Si in final vreu sa amintesc colegilor la la inceputul acestui an, la deczia CCA, postul TV NIT a fost lipsit de licenta. Desigur nu face parte din raportul de pe 2011 dar putem cel puţin in acest raport putem vedea cum, in diferite circumstante s-au gasit metode sanctionare chiar si pentru incalcarea legislatiei elctorale, cu metode mai blande, nu cu inchiderea posturilor de televiziune.
Vreau sa fie clar pentru toata lumea. Nu mă număr printre fanii postului de televiziune NIT. Îmi era încă si mai puţin simpatic acest post în timpul regimului comunist. Era clară orientarea şi partizanatul acestora faţă de PCRM. Era clar şi pentru telespectatori. Dar nu poţi închide gura cuiva doar pentru ca nu îţi place ce spune. Asta este esenţa dreptului la libera exprimare. Da, comuniştii ar fi făcut poate şi mai rău, dar noi nu putem scăpa ţara de comunism şi dictatura aplicând metode bolşevice şi autoritare.
Iată de ce, în încheiere vreau sa reiterez îndemnul meu pentru CCA de a se detaşa de rolul de miliţian al audiovizualului în care a încremenit încă din timpul regimului Voronin. E timpul să începem să construim şi să consolidăm democraţia şi pluralismul de opinii, ori în caz contrar nici cetăţenii noştri şi nici partenerii internaţionali nu vor mai face mare diferenţă între guvernarea AIE şi PCRM.
Sursa: www.padm.md
Declaraţia PAD privind condamnarea atacurilor la libertatea mass-media
PAD, 10 aprilie 2012