Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Mesajul nostru vine după ce am încercat în mai multe rânduri să atenţionăm factorii de decizie de la Chişinău asupra pericolului la care expun statul Republica Moldova prin lipsa de fermitate şi de viziune în administrarea conflictului transnistrean.
Transnistria este şi a fost, încă de la obţinerea Independenţei, un factor de şantaj folosit de Kremlin.
Cu cât Republica Moldova a încercat mai mult să se detaşeze de influenţa Kremlinului, cu atât situaţia din regiune a fost inflamată artificial, cu nenumărate provocări, printre care putem enumera punctele de control neautorizate, consolidarea miltară a separatiştilor şi a protectorilor lor militari ruşi, impunerea unei aşa-numite frontiere după coordonate stabilite la Kremlin, precum şi atentate de neiertat la liberatea şi viaţa cetăţenilor noştri.
Liderii Guvernelor de la Chişinău, indiferent de simpatiile lor geopolitice, s-au lăsat ispitiţi de jocurile diplomatice ale Moscovei. Toate Guvernele, de la Independenţă încoace, au încercat constant să demonstreze partenerilor internaţionali şi propriilor cetăţeni că pot juca un rol mult mai mare decât cel real, că sunt lideri regionali care negociază în mod privat cu Putin şi cu Smirnov sau Şevciuc. Au acceptat întâlniri cu uşile închise şi din fiecare aşa-zisă negociere au avut de câştigat separatiştii şi. mai ales, protectorii lor dela Kremlin.
Jocurile periculoase de negocieri oculte a suveranităţii, a unităţii teritoriale şi normelor constituţionale au creat precendente periculoase şi acum vedem cum sub ochi noştri apar curente politice extremiste, separatiste pe teritoriul controlat de Chişinău.La Comrat, la Bălţi şi chiar la Chişinău, grupuri organizate cheamă public la insurecţie şi îşi permit să pună în discuţie integritatea teritorială a Republicii Moldova.
Statul Republica Moldova se confruntă de 22 de ani cu un cancer, iar acest cancer se numeşte separatism.
În acest context, enunţăm principiul de bază de la care noi considerăm firesc şi legitim să înceapă asanaraea conflictului transnistrean şi recuperarea demnităţii noastre ca stat suveran, independent şi unitar.
Regiunea de est a Republicii Moldova care se află sub controlul aşa-numitului regim dela Tiraspoltrebuie declarată zonă de ocupaţie militară rusă!
Atâta vreme cât pe teritoriul nostru naţional se află măcar un soldat rus, o piesă de armament rus, fără acordul Chişinăului, acest act se numeşte, în orice partea a lumii, act de agresiune.
Acordul de încetare a focului este semnat între Preşedintele Republcii Moldova şi Preşedintele Federaţiei Ruse, ceea ce demonstrează clar, de mai bine de 20 de ani, între cine a avut loc conflcitul şi cine a ocupat regiunea de est a republicii Moldova.
Relaţiile cu cetăţenii noştri din stânga Nistrului urmează a fi stabilite în baza Convenţiei a patra de la Geneva, cu privire la teritoriile ocupate militar. De altfel, chiar acordul de încetare a focului din anul 1992 pare să fie inspirat după Convenţia a patra dela Geneva.
Proprietăţile economice (fabrici, uzine, centrale electrice etc.) care au aparţinut RSSM şi, prin urmare, aparţin Republicii Moldova, sunt bunuri care nu pot fi înstrăinate de către regimul nerecunoscut de la Tiraspol. Această realitate juridică trebuie promovată în plan internaţional, avertizând eventualii amatori de chilipiruri că tranzacţiile de cumpărare a prorpietăţilor în Transnistria nu sunt legitime şi nu vor fi recunoscute internaţional.
Tranzacţiile macroeconomice efectuate pe teritoriul ocupat (achiziţii de gaz, tranzit de gaz etc.) ţin de responsabilitatea ocupantului.
Negocierile se duc doar cu administraţia de la Kremlin, făra nicio atribuţie a regimului nerecunoscut de la Tiraspol. Administraţia temporară, tip marionetă, impusă de occupant, nu poate fi partener credibil de negociere. Nu este normal ca la masa de dialog, partea rusă să benefcieze de 2 voci, cu un singur stapân.
Legislaţia Republicii Moldova, inclusiv Codul Penal, Codul Electoral şi legile cu privire la libera exprimare, trebuie amendate astfel încât să fie sancţionată dur activitatea de promvare a sepratismului, încurjarea sau promovarea acţiunilor anticonstituţionale, promovarea simbolurilor separatiste. De asemenea, raionele aflate sub ocupaţie vor beneficia de reprezentare în dreapta Nistrului, astfel încât cetăţenii Republcii Moldova din stânga Nistrului să aibă drepturi depline, cu reprezentare politică şi administraţie publică locală.
Structurile de stat, mai ales Procuratura Generală, Serviciul de Informare şi Securitate şi Ministerul Afacerilor Interne, vor documenta în comun, şi vor constituti un dosar al crimelor savârşite de separatişti şi/sau militarii ruşi împortiva cetăţenilor Republcii Moldova şi a statului Republica Moldova. Cazurile decumentate vor fi expediate în instanţă, iar cei condamnaţi vor fi daţi în căutare internaţională.
Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene în colaborare cu Minsterul Reintegrării vor canaliza toate eforturile necesare pentru a promova cu ajutorul partnerilor internaţionali ai Republici Moldova, recunoaşterea internaţională a regiunii ocupate military, Transnistria, şi obţinerea de statut specific în cadrul structurilor ONU. În consecinţă, oricare cetăţean al RM din regiunea ocupată, dacă va dori, va putea să treacă sub administraţia Chişinăului şi va beneficia de protecţie socială ca refugiat.
Eforturile diplomatice de negociere a diferendului Transnistrean, inclusiv în formatul 5+2, vor fi orientate către retragerea necondiţionată a Federaţiei Ruse din teritoriul ocupat în timpul cel mai scurt şi în condiţiile de logistică optime. De asemenea, se va insista asupra recunoaşterii Federaţiei Ruse ca parte directă a conflictului.
Până la retragerea agresorului din teritoriul ocupat, Republica Moldova, ca stat, este obligată să işi protejeze cetăţenii şi să impuna fără echivoc puncte de control pe linia administrativă stabilită prin Acordul de încetare a focului din anul 1992.
Repet, aceştia sunt paşii pe care îi propunem noi pentru asanarea conflictului transnistrean. În caz contrar, conflictul transnistrean o dată cu dezgheţarea lui, tinde să devină nu un foc deschis, ci o mlaştină în care se vor scufunda toate planurile de viitor ale Republicii Moldova. Este, cred, deja clar pentru toată lumea că singura integrare a ţării, susţinută de FR şi de Tiraspol, va fi o transnistrizare a Republicii Moldova. Iar pichetele militarilor ruşi vor sta nu la Nistru, cila Prut!
Paşii propuşi astăzi, precum şi modificările de legislaţie adecvate, vor fi subiectele unei serii de dezbateri la care invităm mebrii societăţii civile, precum şi factori de decizie regionali, demniatri ai RM cu atribuţii în acest domeniu, precum şi deputaţi din oricare fracţiune care sunt dispuşi să susţină în plenul Parlamentului acest pachet de iniţiative.
Va mulţumesc.
Sursa: www.padm.md