Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPCRM

Declaraţia fracţiunii PCRM cu privire la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.933-XIV din 14 aprilie 2000 cu privire la protecţia socială specială a unor categorii de populaţie

|versiune pentru tipar||
PCRM / 29 decembrie 2009
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova

Onorat Parlament,

Proiectul dat de lege derivă din programul actual anticriză a Guvernului şi completează şirul de proiecte antisociale care au drept scop obţinerea de economii a resurselor financiare din contul drepturilor şi garanţiilor sociale acordate anterior cetăţenilor.

Dacă pînă acum Alianţa pentru Integrare a făcut economii pe seama militarilor, pedagogilor, medicilor, tinerilor specialişti, funcţionarilor publici acum le-a venit rîndul şi celor mai vulnerabile categorii: persoane cu disabilităţi, pensionari solitari, familiile cu mulţi copii, veteranii de război, persoane care au suferit în urma avariei de la Cernobîl, războiului din Afganistan, de pe Nistru şi altele care se încadrează în cele 13 categorii şi constituie astăzi circa 256 mii de persoane.

Proiectul îngheaţă cuantumul compensaţiei nominative, adică acestea nu se vor mai racorda la tarifele şi preţurile serviciilor comunale, energie electrică, cărbune şi gaze naturale, aşa cum s-a făcut pînă în prezent.

Mai mult decît atît, noii solicitanţi de compensaţii nominative, de la data de 1 ianuarie 2010 nu vor mai putea aplica pentru obţinerea acestei prestaţii.

Un proiect foarte simplu, compus din 2 aliniate, susţinut prin iresponsabilitatea noului Guvern şi cea a majorităţii Parlamentare, vine să înrăutăţească situaţia a 256 de mii de persoane, în condiţiile în care toate tarifele la majoritatea serviciilor comunale sunt în creştere.

Guvernul se ascunde sub o intenţie care sună frumos: eficientizarea sistemului de asistenţă socială, declarînd că invalizii, bătrănii singuratici, familiile cu mulţi copii vor primi ajutor social.

Considerăm că aceste intenţii vor rămîne doar la nivel de declaraţii deoarece:

  1. Pentru plata ajutorului social nu au fost prevăzuţi în 2010 mai mulţi bani decît în anul trecut,
  2. Condiţiile de stabilire a ajutorului social nu permit încadrarea automată a acestor categorii în noul sistem;
  3. Majoritatea acestor persoane nu se vor califica pentru plata ajutorului social în condiţiile actuale, fapt demonstrat de practica anului 2009 la acest capitol.

Cît de mult nu ar fi criticată compensaţia nominativă pentru principiul său categorial, ea are o serie de avantaje care trebuie luate în considerare la momentul actual:

1. Sumele alocate de bugetul de stat pentru această prestaţie sunt direcţionate anume pentru achitarea serviciilor comunale şi banii nu pot fi cheltuiţi în alte scopuri, pe cînd ajutorul social este utilizat la discreţia familiei, nu totdeauna destul de eficient pentru familie;

Dacă analizăm situaţia la capitolul datorii la servicii comunale, practic nu vom întîlni în lista datornicilor persoanele beneficiari de compensaţii nominative.

Ca urmare a implementării acestui proiect de lege problemele datoriilor s-ar putea agrava.

2. Compensaţia nominativă exclude subiectivismul în aprecierea şi stabilirea dreptului , ceea ce nu putem spune în cazul stabilirii ajutorului social.

3. Cheltuielile administrative cu gestionarea compensaţiilor nominative precum şi riscurile de fraudare sunt mult mai mici decît în cazul ajutorului social.

Guvernul a calculat că anual în acest sistem se încadrează 20 mii de beneficiari noi, însă nu a luat în considerare cîte persoane pleacă din acest sistem.

Dorim să menţionăm că ajutorul social, bazat pe evaluarea bunăstării familiei, a fost introdus acum un an de Guvernarea precedentă, în intenţia de a susţine în special familiile cu venituri mici. Trebuie să recunoaştem cu toţii însă, că mecanismul de apreciere a bunăstării este încă la faza sa incipientă, bazat pe un grad mare de subiectivism, fără un mecanism adecvat de control şi monitorizare (lipsa inspecţiei sociale şi a sistemului unic informaţional, care urmau a fi implementate , conform concepţiei acestei reforme).

În aceste condiţii substituirea altor prestaţii sociale cu ajutorul social este inadmisibilă.

În acest context, fracţiunea PCRM nu va susţine acest proiect de lege.

Sursa: www.pcrm.md

Declaraţia fracţiunii PCRM pe marginea încheierii sesiunii de toamnă a Parlamentului Republicii Moldova Mesajul de felicitare al Preşedintelui Partidului Comuniştilor, Vladimir Voronin