Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
La sfîrşitul lunii noiembrie 2009, PCRM a prezentat opiniei publice primul său raport de monitorizare a încălcărilor comise de noua putere politică de la Chişinău în perioada post-electorală. Prezentul raport este o continuare a trecerii în revistă a principalelor încălcări comise de către guvernare. În perioada de raportare, noua guvernare a intensificat presiunile sale asupra mass-mediei incomode, a continuat să intimideze reprezentanţii opoziţiei şi să limiteze drepturile acesteia, continuă încălcările drepturilor fundamentale ale omului, inclusiv demiteri în masă pe criterii politice. De asemenea în perioada raportată au fost înregistrate multiple încălcări ale normelor constituţionale în particular şi a legislaţiei RM în general.
Raportul este structurat în 5 capitole de bază şi anume:
În perioada menţionată au continuat atacurile politice dure din partea noii majorităţi asupra postului de televiziune NIT, inclusiv solicitarea de întrerupere a contractului de arendă, excluderea ilegală din reţelele de retransmisie prin cablu a programelor difuzate de NIT, sancţionarea companiei de către CCA etc. Toate acestea s-au petrecut pe fundalul declaraţiilor critice recente ale liderilor AIE cu privire la necesitatea închiderii/interzicerii NIT.
Solicitarea din partea Guvernului de întrerupere a contractului de arendă cu NIT
La 24 decembrie 2009, postul privat de televiziune “NIT”, care se află fizic într-o clădire din şoseaua Hânceşti începînd cu anul 1999, a fost înştiinţat printr-o scrisoare, de către Guvern, cu doar o săptămână până la expirarea contractului de arendă, despre faptul că un nou contract nu va fi încheiat, iar din aceste motive compania urmează să elibereze sediul până la finele anului curent.
Postul de televiziune NIT are în acest sediu amenajate multiple studiouri moderne, dotate cu tehnică performantă, în aranjarea acestora fiind investite mijloacele financiare importante ale companiei. Ulterior, după o amplă campanie realizată de NIT de condamnare a deciziei Guvernului, dar se pare şi datorită implicării instituţiilor internaţionale reprezentate în Republica Moldova termenul de eliberare a încăperilor de la etajul 5 (studiourile propriu zis) de către NIT a fost extins pînă la data de 31 martie 2010, timp insufucient în orice caz. Totodată prin scrisoarea din 31 decembrie 2009, Guvernul a adus la cunoştinţa întreprinderii despre necesitatea restituirii integrale, în baza contractului încheiat anterior, până la data de 31 decembrie 2009, a încăperilor arendate în edificiul de pe şos. Hânceşti, 53, la etajele 3,6,7 şi 8.
NIT a solicitat extinderea contractului de arendă pînă la finele anului 2010. De menţionat faptul că alte companii precum sunt TVC21 şi TV7 de asemenea sunt amplasate în clădiri care sunt la balanţa Cancelariei de stat (Guvernul RM), însă în adresa acestor instituţii nu au fost înaintate careva pretenţii.
1.1.2. Decizia Guvernului de eliberare a încăperilor de către NIT vine după un şir de declaraţii ale liderilor AIE critice în adresa NIT:
1.1.3. Sancţionarea NIT de către CCA.
1.1.4. Excluderea NIT din reţelele de retransmisie prin cablu
La 19 ianuarie 2010, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a sistat emisia pe teritoriul Republicii Moldova, a postului de radio “Ploaia de Argint” pe un termen nedeterminat. Anterior, CCA a refuzat solicitarea postului de radio “Ploaia de Argint” de a i se prelungi de drept licenţa de emisie. Decizia CCA a fost atacată în instanţa de judecată de către conducerea postului de radio, unde s-a decis ca până la prezentarea unei decizii definitive, frecvenţele postului de radio respectiv să fie scoase din concurs. La 19 decembrie 2009, activistul liberal-democrat, Veaceslav Ţâbuleac, director al radioului “Vocea Basarabiei” în cadrul congresului PLDM, într-un discursul său în faţa membrilor şi simpatizanţilor partidului a chemat la exterminarea “ocupaţiei informaţionale ruseşti” din Moldova. Activistul PLDM, a declarat de la tribuna congresului că Kremlinul, ca un “cotropitor”, a utilizat spaţiul informaţional al Moldovei “pentru a face, nestingherit, propagandă antinaţională de otrăvire spirituală a populaţiei băştinaşe dintre Prut şi Nistru”.
CCA a organizat un nou concurs pentru suplinirea funcţiei de membru al Consiliului de Observatori ai companiei publice “Teleradio-Moldova” în baza unei scrisori falsificate a Preşedintelui Comisiei parlamentare de profil, Corina Fusu. Acest lucru s-a produs fără a fi finalizată procedura anterioară, fără ca mandatul tuturor membrilor CO să fie expirat.
În baza concursului CCA, Parlamentul Republicii Moldova a numit o nouă componenţă a Consiliului de Observatori ai companiei publice “Teleradio-Moldova” cu încălcarea flagrantă a prevederilor art. 56 al Codului audiovizualului. Prevederea legală potrivit căreia minim 2 candidaţi la funcţia de membru al Consiliului de Observatori trebuie să aibă experienţă în gestionarea unei întreprinderi financiare sau comerciale nu a fost respectată. Mai mult ca atît, parlamentul a numit 5 membri pe cînd vacante erau doar 4 funcţii de membru la CO, iar însăşi concursul pentru selectarea candidaţilor s-a desfăşurat cu grave încălcări legale.
Totodată, la alegerea noii conduceri ai TRM, actuala guvernare a respins idea opozieţiei ca în vederea îmbunătăţirii calităţii serviciilor la TRM şi asigurării independenţei politicii editoriale managementul companiei să fie atras din exterior.
La 22 martie 2009 a avut lor agresarea fizică a jurnaliştilor agenţiei OMEGA de către activistul şi candidatul la funcţia de deputat din partea PLDM pe atunci, Ion Chitoroagă, în cadrul acţiunii organizate de PLDM cu genericul “Votează fără frică!”. Agresarea reprezentanţilor mass-media a fost înregistrată pe camerele de luat vederi.
După adresărea în judecată a agenţiei OMEGA, Judecătoria sectorului Buiucani l-a achitat pe Ion Chitoaragă la 3 noiembrie 2009, invocînd cauza lipsei componentei infracţiunii. La 24 decembrie 2009, Curtea de Apel Chişinău a respins contestaţia hotărârii primei instanţe înaintate de agenţia OMEGA şi Procuratura municipiului Chişinău, păstrat în vigoare decizia Judecătoriei Buiucani din 3 noiembrie de a-l achita pe Ion Chitoroagă.
În baza deciziei nr. 97 din 13 octombrie 2009, CCA practic a lichidat postul de radio Fresh FM, lipsindu-l de frecvenţele de emisie. Totodată, la aceeiaşi şedinţă în defavoarea altor radiodifuzori (inclusiv Fresh FM), postul de radio Vocea Basarabiei, afiliat actualei puteri, a obţinut 11 frecvenţe de emisie, asigurîndu-şi astfel capacitatea de emisie pe întreg teritoriul ţării. Directorul Vocea Basarabiei, Dl Veaceslav Ţîbuleac, activist al PLDM, în repetate rînduri a făcut acuzaţii la adresa altor mass-media, inclusiv asupra necesităţii interzicerii/închiderii unor posturi de radio şi TV.
Preşedintele interimar al Republicii Moldova Mihai Ghimpu, în ultima decadă a lunii decembrie 2009, a emis 2 decrete prin care unui grup de jurnalişti li s-a conferit înalte distincţii de stat. Asemenea acţiuni în adreas jurnaliştilor ale primei persoane în stat nu pot fi interpretate altfel decît tentativă de corupere şi/sau loializare a reprezentanţilor mass-media faţă de noua putere politică de la Chişinău.
La data de 2 octombrie 2009, în Gagauz Ieri, Autobusul de marcă Ford Tranzit al redacţiei ziarului de opoziţie, “Ceas Pik” a fost incendiat. Ancheta asupra cazului nu a evoluat pînă în prezent. Anterior, Dl Mihai Ghimpu, Preşedintele interimar al ţării a calificat incendierea autoturismului din Găgăuzia drept “o incendiere a bicicletei de la sud”.
La data de 21.01.2010 prin scrisoarea nr. 02–118/31 semnată de către Primarul General al mun. Chişinău, vice-preşedinte a partidului liberal, Dl. Dorin Chirtoacă, cel din urmă în numele Primăriei mun. Chişinău, practic solicită sprijinul CCA pentru obţinerea de frecvenţe terestre de către radiodifuzorul Jurnal FM.
La 7 decembrie 2009 au avut loc alegerile repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În urma scrutinului în cauză, unicul candidat la funcţia de Preşedinte, domnul M. Lupu (reprezentantul Partidului Democrat din Moldova) nu a acumulat numărul necesar de voturi (3/5) şi nu a fost ales în funcţia de şef al statului.
Potrivit prevederilor art. 78 alin. (5) din Constituţie, dacă şi după alegerile repetate a PreşedinteluiRM, nu va fi ales, Preşedintele în exerciţiu dizolvă Parlamentul şi stabileşte data alegerilor în noul Parlament.
În pofida acestor norme imperative ale Legii supreme Preşedintele Parlamentului şi Preşedintele interimar al Republicii Moldova, domnul M. Ghimpu a declarat în multiple rînduri şi cu diferite ocazii că alegeri anticipate nu vor fi, Parlamentul nu va fi dizolvat iar Constituţia nu va fi respectată deoarece aceste prevederi constituţionale vor fi eliminate. Aceleaşi păreri, cu privire la necesitatea evitării alegerilor parlamentare anticipate în 2010 şi revizuirii constituţieis, le-au exprimat în repetate rînduri şi alţi lideri ai AIE, inclusiv prim-ministrul Vlad Filat.
La 1 decembrie 2009 prin decretul Preşedintelui interimar al Republicii Moldova, domnul M. Ghimpu a fost creată o comisie care urmează să analizeze posibilitatea unei reforme constituţionale de amploare care să se finalizeze cu adoptarea unei noi Constituţii.
De menţionat că cei mai activi membri ai acestei comisii sînt persoane angajate politic, membri de partid sau reprezentanţi ai domnului Ghimpu în diferite instanţe (V. Popa — reprezantantul domnului Ghimpu la Curtea Constituţinală, A. Arseni, membru PL si candidat supleant pe lista PL etc.).
Unele propuneri ale acestei comisii ţin de adoptarea proiectului unei noi Constituţii cu votul unei simple majorităţi, iar pragul de participare a alegătorilor la referendum pe această chestiune să fie micşorat, inclusiv şi diminuarea substanţială a numărului necesar de voturi pentru aprobarea Constituţiei.Se propune ca pentru aprobarea referendumului să se pronunţe 50% + 1 din alegătorii care au participat la referendum adică 1/3 sau ½. În practică asta înseamnă că constituţia ar putea fi adoptată de 17 sau 25% din toti alegătorii.
Aceste iniţiative contravin flagrant prevederilor art. 142 al Constituţiei Republicii Moldova care nu permite nici o revizuire constituţională care ar suprima drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor şi garanţiile acestora. Mai mult ca atît, acelaşi articol prevede că dispoziţiile privind caracterul suveran, independent şi unitar al statului, precum şi cele referitoare la neutralitatea permanentă a statului, pot fi revizuite numai cu aprobarea lor prin referendum, cu votul majorităţii cetăţenilor înscrişi în listele electorale.
PCRM a menţionat în repetate rînduri că un eventual proces de elaborare şi adoptare a unei noi constituţii nu se va rezuma la modificarea prevederilor cu privire la modalitatea de alegere a preşedintelui RM. În context menţionăm că alte aspecte din constituţie care ar putea de asemenea fi propuse pentru a fi modifcate ar putea crea disensiuni serioase la nivel de societate şi ar destabilize şi mai mult situaţia politică şi social-economică din ţară. Majoritatea parlamentară a declarat, repetate rînduri că limba de stat trebuie să fie stipulată în constituţie este limba română. Despre această necesitate a vorbit în repetate rînduri Preşedintele Palramentului, Preşedintele interimar al RM, Dl Mihai Ghimpu, Dl. Vladimir Filat, prim-ministru al Republicii Moldova, alţi demnitari de rang înalt din cadrul AIE. La fel tot mai des de către liderii AIE se vehiculează ideea schimbării statutului de neutralitate a RM în cadrul unei eventuale noi constituţii. PCRM a atenţionat în repetate rînduri că aceste acţini ar putea duce la tensiuni serioase în interiorul societăţii.
Pe data de 29 decembrie 2009, Parlamentul Republicii Moldova a făcut o nouă tentativă de a aproba componenţa nominală a delegaţiei permanente a RM la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. Prima tentativă de alegere a delegaţiei permanente la APCE, desfăşurată la data de 25 septembrie 2009, a avut loc cu grave învălcări ale legislaţiei Republicii Moldova, dar şi a normelor juridice a APCE. Preşedintele Parlamentului şi Preşedintele interimar al ţării, Dl. Mihai Ghimpu, a falsificat decizia Parlamentului din 25 septembrie 2009 privind desemnarea componenţei nominale a delegaţiei Parlamentului Republicii Moldova pentru participarea la sesiunea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei 28 septembrie — 2 octombrie 2009 în scrisoarea pe care a semnat-o şi transmis-o în adresa APCE.
La a II-a tentativă de aprobare a componenţei nominale a delegaţiei permanente a Parlamentului la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, în conformitate cu regulamentul Parlamentului RM, dar şi a Regulilor de Procedură ale APCE, Partidului Comuniştilor îi reveneau 2 locuri în delegaţia de bază (din totalul de 5 locuri stabilite). Ţinînd cont de faptul că situaţia s-a complicat substanţial cînd toate 4 partide constituente ale noii majorităţi parlamentare au dorit să fie reprezentate la nivel de membri cu drepturi depline a delegaţiei, PCRM a decis în vederea depăşirii situaţiei să renunţe la un loc de membru cu drepturi depline (din 2 preconizate în conformitate cu normele şi procedurele legale), astfel ca toate fromaţiunile din actualul Parlament să fie reprezentate în mod egal în delegaţia permanentă.
După acest compromis realizat de PCRM, noua majoritate parlamentară, în stilul său deja caracteristic, încălcînd prevederile Regulamentului Parlamentului, dar şi a regulilor de procedură a APCE, precum şi a oricăror principii democratice, prin vot nominal (53 de voturi pro) a exclus reprezentantul Partidului Comuniştilor din Republica Moldova din componenţa delegaţiei permanente, înaintate spre aprobare Parlamentului. Astfel PCRM în calitatea sa de unică forţă de opoziţie în parlamentul RM, a rămas nereprezentată în delegaţia parmanentă la APCE.
La 12 noiembrie 2009, Ministerul Justiţiei, încălcînd flagrant legislaţia cu privire la asociaţiile obşteşti şi Legii privind contracararea activităţii extremiste a înregistrat organizaţia “Mişcarea Naţinal Creştină”, membrii căreia s-au declarat oficial ca legionari. Asociaţia înregistrată recent de către Ministerul Justiţiei în mod rapid înfiinţează structuri teritoriale, astăzi atestîndu-se peste 10 structuri la nivel raional, cu peste 345 membri, ultima fiind creată la nisporeni
La 13 decembrie 2009, un grup de persoane au sechestrat simbolul sărbătorii Hanuka instalat în centrul capitalei şi lau devastat.
Astfel, autorităţile moldoveneşti tolerează discriminarea religioasă şi antisemitismul prin inacţiunea admisă de colaboratorii poliţiei, în cadrul acestui incident.
Acesta este un un exemplu vădit de antisemitism şi instigare la ură faţă de minorităţile naţionale şi religioase, inclusiv de profanare a simbolurilor religioase. Autorităţile nu au fost în stare să prevină şi să stopeze asemenea acţiuni, să asigure apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, inclusiv a libertăţilor religioase, prin implementarea mecanismelor prevăzute de actele internaţionale la care Republica Moldova este parte. De asemenea reacţia autorităţilor privitor la condamnarea acestor acţiuni s-a lasăt aşteptată. În declaraţiile făcute de către Prim-ministrul Vlad Filat postului de televiziune ProTv, cel din urmă a încercat, absolute fară dovezi, să învinuiască de cele întîmplate un partid politic, făcînd aluzie clară la PCRM.
3.2. Parlamentul adoptă acte legislative avînd ca prioritate interese personale, de grup şi reieşind din situaţii de moment:
În continuare, practic toate proiectele de legi care ţin de funcţionarea instituţiilor democratice, (adoptate pînă în prezent) nu sînt/fost supuse expertizării de către Consiliul Europei. Republica Moldova se află sub monitorizarea CE şi astfel de acte legislative urmează să fie expertizate obligatoriu de către această organizaţie internaţională;
Practic toate actele legislative sînt adoptate cu încălcarea procedurii şi fără fundamentare ştiinţifică, socială, economică, fără a respecta procedura de elaborare a unui act legislativ, fără expertiză anticorupţie, fără evaluarea impactului de reglementare etc. astfel este încălcată Legea cu privire la procesul decizional, Legea cu privire la actele legislative, Regulamentul Parlamentului etc.
Preşedintele interimar, Mihai Ghimpu, pe data de 1 decembrie, ziua naţională a României, a făcut un şir de declaraţii naţionaliste în special următoarele: “potrivit vrerii Domnului” Moldova ar trebui să fie populată de români. “Eu mă închin celor care au luptat pentru pace, pentru democraţie, pentru existenţa vrerii Domnului ca pe acest pământ să locuiască românii, în Rusia — ruşii, în Franţa — francezii, în Germania — nemţii”.
Tot în aceeaşi zi, Ghimpu a declarat jurnaliştilor, că este român şi nici măcar cea mai înaltă funcţie în stat ocupată actualmente de acesta nu-l va determina să-şi schimbe obiceiul de a sărbători Ziua Naţională a României. Declaraţiile cu caracter naţionalist, dar şi de necesitatea reunificării Republicii Moldova cu Romînia, sunt tot mai frecvent lansate de către mai mulţi lideri ai AIE.
4.1. Conducerea Parlamentului nu respectă procedura de întocmire a ordinii de zi a şedinţelor, nu aduce la cunoştinţa deputaţilor această ordine de zi şi nu pune la dispoziţia deputaţilor, în termenii stabiliţi, proiectele de acte legislative şi alte materiale de lucru (permanent);
4.2. La întocmirea ordinii de zi nu se iau în consideraţie propunerile fracţiunii PCRM iar însăşi proiectul ordinii de zi pentru următoarele şedinţe nu se supune aprobării (permanent);
4.3. Este restrîns dreptul deputaţilor de a înainta propuneri de modificare a ordinii de zi (circa 15 cazuri);
4.4. Preşedintele Parlamentului, permanent, comentează propunerile deputaţilor şi luările lor de cuvînt, insultă deputaţii (peste 30 de cazuri);
4.5. Este încălcat flagrant principiul legal de constituire a organelor de lucru al Parlamentului, delegaţiilor parlamentare permanente care prevede alegerea reprezentaţilor în aceste delegaţii ţinîndu-se seama de reprezentarea proporţională a fracţiunilor în Parlament ;
4.6. Deputaţii sînt lipsiţi de dreptul de a lua cuvînt pe marginea chestiunilor de pe ordinea de zi, li se retrage cuvîntul nemotivat şi fără preîntîmpinare; retsrîngerea constantă a deputaţilor de a ieşi cu declaraţii; este restrîns dreptul deputatului de a lua cuvînt în chestiuni de Regulament. Sancţionarea de retragere a cuvîntului se aplică neîntemeiat şi fără avertisment. Mai mult ca atît sînt aplicate standarde dube atunci cînd vorbesc reprezentanţii majorităţii parlamentare care nu pun întrebări ci fac declaraţii de la microfon şi nu sînt sancţionaţi;
4.7. Se încalcă flagrant procedura de votare a legilor în două lecturi, care nu se respectă (peste 10 cazuri);
5.1. Deputaţii PCRM sînt în continuu intimidaţi şi persecutaţi, ameninţaţi cu dosare penale în vederea părăsirii fracţiunii PCRM în parlament şi organelor de conducere a administraţiei publice locală etc.
5.2. Ministrul Afacerilor Interne permanent face declaraţii de ordin politic, iar un şir de membri PCRM recent au fost reţinuţi ilegal, interogaţi şi percheziţionaţi (15 persoane) cu încălcarea flagrantă a normelor de procedură.
5.3. Fracţiunea PCRM a fost silită să părăsească biroul de lucru pentru instalarea în acel birou a fracţiunii PL. În asemenea condiţii, cea mai mare fracţiune din Parlament nu are condiţii elementare de a-şi desfăşura şedinţele sale.
5.4. Preşedintele interimar M. Ghimpu a emis un decret privind formarea Comisiei privind analiza crimelor regimului comunist totalitar. Scopul de bază al acestei iniţiative este punerea în afara legii denumirii şi simbolurilor comuniste, fapt ce va însemna practic scoaterea în afara legii a celei mai mari forţe politice din RM.
Sursa: www.pcrm.md