Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Vizita Dumneavoastră la Chişinău este o onoare pentru Republica Moldova. Sîntem conştienţi cît de semnificative pot fi consecinţele acestei vizite. Acest lucru contează mult atît pentru societatea moldovenească, cît şi pentru întreaga clasa politică.
Se consideră că opoziţia are pregătite pentru astfel de vizite unele roluri cu un text standard. Esenţa acestora constă din trei sarcini: de a se plînge, de a se plînge şi încă o dată de a se plînge pe guvernare. Nu voi urma aceast scenariu. Pe simplul motiv că se plîng de obicei cei care caută apărare. Cu mare regret, noi-opoziţia, deja mai bine de un an nu apelăm la structurile europene după susţinere şi înţelegere. Astăzi ne veţi spune dacă procedăm corect sau nu.
Şi aici cu adevărat avem ce regreta. Din simplul motiv că anume partidul nostru, cel ce se află în prezent în opoziţie este de facto iniţiatorul procesului de integrare europeană. La 17 noiembrie 2002, prin decretul meu prezidenţial Republica Moldova oficial şi-a declarat cursul spre o modernizare europeană, pentru o revizuire a legislaţiei şi racordarea acesteia la standardele europene, spre reforme europene. Nu a fost o cale simplă şi nici o alegere simplă. Dar cel mai important — au fost succese. Republica Moldova a codificat în totalitate legislaţia, cu susţinerea partenerilor noştri europeni au aparut cinci coduri şi au fost adoptate aproximativ 220 legi noi. A fost semnat şi pus în aplicare Planul de acţiuni Republica Moldova — Uniunea Europeană pentru o perioadă de trei ani. Împreună cu Uraina şi UE am instituit o misiune de control pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-urainene. Bruxelul a susţinut atît financiar, cît şi organizatoric iniţiativa noastră cu privire la măsurile de consolidare a încrederii între Chişinău şi Tiraspol. Ţin să menţionez, că timp de opt ani de guvernare a PCRM toate scrutinele electorale au fost recunoscute drept democratice. Pe timpul guvernării noastre nu a fost închis niciun post de televiziune şi niciun ziar.
Spun acestea, pentru a combate în primul rînd acel stereotip despre partidul nostru, care a fost creat artificial în ultimii doi ani. Se spune că noi — nişte mercenari anti-europeni, stalinişti, umbrele nereformate ale trecutului, cu care nu poate fi purtată o luptă corectă, după reguli europene. În al doilea rînd compar lucrul realizat de noi cu cel al Alianţei pentru Integrare Europeană. Alianţa este de doi ani la putere, dar nimeni nu-şi aduce aminte care totuşi sunt reformele realizate, care legi europene au fost adoptate de majoritatea care se află la guvernare. Probabil esenţa guvernării acestei Alinaţe, susţinerea ei de către UE o reprezintă dorinţa de a nu permite ca noi sa revenim la putere. Bine, atunci — aceasta este calea cea mai sigură de a discredita complet şi pentru totdeauna alegerea europeană a Republicii Moldova.
Doar vreau să enumăr pe scurt ceea la ce partenerii noştri europeni închid ochii, ceea ce spre mare regret nu se observă. Şi acest lucru nu înseamnă că mă plîng, dar că îmi exprim serioase îngrijorări.
Ieri, majoritatea parlamentară l-a demis din funcţie pe Preşedintele în exerciţiu al Curţii Supreme de Justiţie, Domnul Muruianu. Acesta nu a fost demis doar pentru nereguli procedurale, cum se interpretează. Important este faptul că ceea ce s-a întîmplat a fost de facto o demonstrare a forţei, s-a realizat în realitate o presiune fără precedent asupra întregului sistem judecătoresc. Toate acestea se întâmplă în exclusiv în contextul alegerilor din capitala Moldovei, a alegerilor rezultatele cărora nici noi — principalul partid de opoziţie, nici susţinătorii noştri, nu le-am recunoscut. Nu am recunoscut pentru că puterea a fost prinsă cu peste 1200 de încălcări şi falsificări. Dar cu regret niciuna din aceste încălcări flagrante şi odioase — extragerea buletinelor de vot, votarea multiplă — nu a fost, cel puţin examinată, în judecată. Pe lîngă toate acestea, cunoaşteţi că în perioada dintre primul şi al doilea tur de scrutin guvernarea a modificat procedura de votare, lezînd dreptul la libera exprimare a cetăţenilor. Asupra acestei grave încăclări a drepturilor omului a atras atenţia şi misiunea OSCE. Astfel, atunci cînd Curtea Supremă de Justiţie a purces la examinarea anulării celui de-al doilea tur de scrutin, guvernarea a decis să înlocuiască însăşi instanţa de judecată. Iar o săptămînă în urmă guvernarea încerca, prin intermediul instanţelor de judecată, pe calea renumărării voturilor a încercat să anuleze rezultatele alegerilor în consiliul municipal, doar pentru faptul că partidul nostru a obţinut majoritatea. Acestea sînt doar două dintre cele mai grave acţiuni întreprinse împotriva principiilor de supremaţie a legii de cei care se află în prezent la guvernare. Toate acestea s-au întîmplat în decurs de doar o săptămînă, în linişte absolută, practic cu tentă de aprobare şi acord tacit din partea partenerilor noştri europeni.
În perioada ultimilor doi ani — a fost o regularitate schimabarea regulelor de joc în timpul joului. Se referă atît la tentativele de modificare a legislaţiei privind alegerea Preşedintelui şi modificarea Constituţiei, cît şi la introducerea pe la ultima sută de metri a circa 400 modificări în Codul electoral. Toate acestea în loc să instituie un proces politic eficient, să numească data alegerilor prezidenţiale. Dacă aceste metode criminale ţin de specificul intergrării europene de succes, atunci nu trebuie să ne mirăm de ce adepţii integrării europene au scăzut pe parcursul ultimilor doi ani cu 20%.
Circumstanţe în care liderii Alianţei se numesc permanent “contrabandişti”, “olgarhi”, “păpuşari”, puţin probabil merită să fim miraţi că nu doar opoziţia, ci minimum jumătate din alegătorii activi nu consideră că această guvernare este legitimă, democratică, europeană. Şi credeţi-mă, ne-a costat mult, după 19 iunie, cînd au fost falsificate alegerile în Chişinău să facem astfel, încît adepţii noştri să păstreze calmul. Alt fapt important este că pe zi ce trece situaţia în Moldova degenerează. Cel mai trist rămîne faptul că UE nu înceară, ca înainte, să aplaneze ca un arbitru pe timp de criză conflictul în progresie. Nu mai menţionez faptul ca să ceară acestei guvernări să înceteze de a fi un “regim antipopular”, care flutură steagul UE ca o pe o bîtă.
“Pentru fiecare acţiune exstă o reaţie opusă” — ţin minte că astfel sună a treia lege a lui Newton. Situaţia a ajuns la acest scenariu. Iata de ce, dacă UE este cu adevărat cointeresată în reforme europene în Moldova, în păstrarea reputaţiei şi influienţei sale în regiune şi totodată în soluţionarea pe cale paşnică a diferendului transnistrean, atunci chiar azi, chiar acum este necesar de a conştientiza totul ce se petrece aici în realitate.
Pentru a depăşi criza politică sistemică în care ne aflăm noi vedem următoarele:
De asemenea considerăm că UE în toate proiecţiile sale, de la misiunile diplomatice pînă la reprezentanţe, trebuie să stopeze dezinformarea proprie în ceea ce ţine de situaţia reală din Moldova, ignorarea opiniei opoziţiei, să renunţe la susţinerea totală şi deshisă a autorităţilor.
Beneficiind de ocazie, am fi dorit să exprimăm neînţelegerea cu privire la poziţia comisarului eurpean pentru extindere, Dlui Stefan Fule. Dl. Fule ocupă o poziţie unilaterală şi fără de perspectivă în relaţia sa cu opoziţia şi guvernarea din Moldova. Luînd, practic în toate subiectele, poziţia celor din Alianţă, Dl Fule, pentru noi, care sîntem cea mai influentă formaţiune politică din ţară, nu mai este a fi un partener de încredere în ceea ce ţine dialogul şi buna înţelegere.
De asemenea, sîntem alarmaţi de faptul cum sînt cheltuite fondurile europene care sînt orientate şi vin în Republica Moldova. Resursele financiare care parvin în ţară, sînt asimilate, de obicei şi de regulă de unele şi aceleaşi organizaţii, afiliate actualei guvernări, în spatele cărora stau unele şi aceleaşi persoane. Considerăm că plătitorii de impozite trebuie să ştie cine şi cum le irosesc resursele. De ce aceste granturi sînt asimilate iar şi iar de organizaţiile şi persoanele apropiate actualei guvernări?
Şi ultima. Sîntem profund indignaţi de cele menţionate de Traian Băsescu, Preşedintele României, pe data de 22 iunie anul curent la un post de televiziune românesc. Practic, preşedintele unei ţări membre a UE , a admis şi recunoscut ca fiind corecte acţiunile unui criminal de război şi un călău nazist, Antonescu, cu participarea căruia nemijlocită au fost exterminaţi mai mult de 300 mii de oameni. Preşedintele României, a menţionat că în locul lui Antonescu, 70 de ani în urmă, ar fi dat acelaşi ordin de a trece prutul. Sîntem în aşteptarea condamnării publice din partea UE a acestor declaraţii.
Cred că anume o astfel de cale ne va permite să omitem confruntarea politică internă inevitabilă, să găsim metodele unei adevărate integrări europene, să ne concentrăm asupra unei agende pozitive — a reformelor adevărate în stil european, care sînt extrem de importante şi necesare pentru ţara noastră.
Sursa: www.pcrm.md