Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Titlul VI din Constituţie reglementează expres procedura de revizuire a Legii Supreme. Art. 141 prevede expres cine poate iniţia revizuirea Constituţiei. Art 142 prevede limitele revizuirii. Art. 143 din Constituţie prevede cum se adoptă o lege constituţională.
Astfel, revizuirea Legii Supreme se efectuează doar prin Parlament, cu votul a două treimi din deputaţii aleşi. O altă procedură decît votarea prin Parlament nu este prevăzută.
Prin Hotărîrea Curţii Constituţionale nr. 57 din 3 noiembrie 1999 privind intepretarea art. 75, art. 141 şi 143 din Constituţie, Curtea Constituţională a constatat că modificarea unor dispoziţii ale Constituţiei eludînd prevederile art. 141–143 din Constituţie, ar constitui o încălcare gravă a Legii Supreme.
Curtea a stabilit că Constituţia poate fi modificată doar prin Parlament.
Argumentele precum că art. 75 din Cosntituţie acordă posibilitate de a desfăşura referendumul este combătut de aceeaşi decizie a Curţii Constituţionale care a reţinut că dispoziţiile art. 75 alin. (2) din Constituţie, conform cărora hotărîrile adoptate potrivit rezultatelor referendumului republican au putere juridică supremă, nu afectează procedura de revizuire a Constituţiei, stabilită de art. 141–143 din Constituţie, şi nu prevăd posibilitatea modificării unor dispoziţii ale Constituţiei aprobate de Parlament prin orice altă modalitate decît cea prevăzută de aceste articole.
Astfel, referirea doar la art. 75 din Constituţie pentru a permite referendumul este una total deplasată şi nu poate fi luată în calcul. Atenţie la art. 1 alin. (3) din Legea Supremă potrivit căreia Republica Moldova este un stat de drept. Art. 75 din Constituţie nu poate fi aplicat făcînd abstracţie de titlul VI din Legea Supremă.
Prin hotărîrea Curţii Constituţionale nr. 17 din 20 septembrie 2011, prin care a fost interpretat suplimentar art. 78 din Constituţie, Curtea a stabilit că modificarea majorităţii necesare pentru alegerea Preşedintelui ţării se poate efectua doar prin lege constituţională, care trebuie să se încadreze în ordinea constituţională existentă, respectîndu-se procedura prevăzută de Titlul VI din Legea Supremă.
Deja, după desfăşurarea aşa-zisului referendum constituţional din 5 septembrie 2010, Curtea Constituţională şi-a reiterat poziţia potrivit căreia Constituţia poate fi modificată doar prin Parlament. Aceasta este cea mai recentă jurisprudenţă a Curţii care nu poate fi ignorată.
Dacă tot ne integrăm în Comunitatea Europeană atunci să luăm act de recomandările structurilor Consiliului Europei.
Codul bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneţia la 18–19 ocotmbrie 2002 CDL-AD(2002)023 prevede un şir de recomandări printre care:
Principiul desprins de Comisia de la Veneţia este clar — inadmisibilitatea schimbării regulilor de joc înainte sau în timpul jocului.
Codul bunelor practici în materie de referendum, adoptat de Comisia de la Veneţia la 19 martie 2007 CDL-AD(2007)008 prevede un şir de recomandări printre care:
Comisia de la Veneţia atrage atenţia asupra unui principiu şi standard european potrivit căruia nu poate fi modificată Constituţia prin referendum dacă nu este prevăzut un asemenea mecanism.
Opinia generală a Comisiei de la Veneţia CDL-AD(2010)001 din 19 ianuarie 2010 referitor la amendarea Constituţiilor a făcut unele concluzii certe după cum urmează:
Concluzia generală pentu toate statele Consiliului Eurpei. Nu poate fi amendată Legea Supremă prin referendum dacă nu este prevăzut.
Potrivit pct. 74 din Opinia Comisiei de la Veneţia CDL-AD(2010)014 din 7 iunie 2010, modificarea Constituţiei prin referendum contravine prevederilor Legii Supreme a Republicii Moldova.
Comisia de la Veneţia s-a referit concret la cazul Republicii Moldova şi a conchis că potrivit Constituţiei Republicii Moldova, Legea Supremă nu poate fi revizuită prin referendum.
Conform pct. 42 din Opinia Comisiei de la Veneţia CDL-AD(2011)014 din 20 iunie 2011, amendarea art. 78 din Constituţie urmează să se desfăşoare potrivit procedurii prevăzute de tiltul VI din Constituţie, adică prin Parlamentul Republicii Moldova.
Reiterarea aceleeaşi concluzii în unul din ultimele documente. În Republica Moldova nu există posibilitatea desfăşurării referendumului constituţional.
Art. 174 din Codul electoral al Republicii Moldova nu permite desfăşurarea unui referendum repetat în aceeaşi problemă mai devreme de doi ani.
Astfel, chiar dacă să admitem, prin absurd, că ar fi permis organizarea unui asemenea referendum, oricum mai devreme de 5 septembrie 2012, plebiscit pe aceeaşi problemă (procedura de alegere a şefului statului) nu poate avea loc.
Dacă autorităţile ar lua în calcul cel puţin unul din aceste argumente, atunci desfăşurarea unui referendum constituţional ar fi fost declarat inadmisibil din start.
Dacă autorităţile vor ignora cel puţin unul din aceste argumente şi vor admite un astfel de referendum, atunci va fi flagrant încălcată Constituţia Republicii Moldova iar uzurparea puterii de stat va fi finalizată.
Ce va fi dacă autorităţile statului vor ignora şi vor încălca toate aceste zece argumente? Răspunsul Vă aparţine…
Sergiu SÎRBU
Sursa: www.pcrm.md