Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Stimaţi colegi din coaliţia de Guvernare
Vă îndemn, să vă debarasaţi de retorica triumfalistă privind marea grija pe care o purtaţi cetăţenilor şi fericirea fără margini care va pune stăpînire pe poporul moldav după modificarea acestui buget.
Pentru că, adevarata grijă fata de oameni şi capacitatea de a promova politici sociale ati demonstrat-o mai multi ani la rind. Folosind metode directe şi indirecte, ati taiat, timp de 5 ani din toate garantiile sociale ale cetaţenilor noştri. Voi readuce în atenţia D-voastră doar căteva din ele.
Pe fundalul majorării de aproape 3 ori a tarifelor la serviciile comunale, acum cîţiva ani, ati anulat compensaţiile nominative care serveau drept suport la plata acestor servicii comunale pentru circa 500 mii de cetăţeni, compensaţii care erau anual indexate în funcţie de cresterea tarifelor.
În timp ce preturile la medicamente au crescut continuu iar polita de asigurare medicala care s-a scumpit cu 200% din 2009 nu serveşte mai la nimic, populaţia fiind nevoită sa achite costul tratamentelor practic integral din buzunare proprii, ati taiat 10% din cuantumul indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă achitate din asigurări. Ati transpus de pe umerii statului pe umerii angajatorilor plata pentru primele 5 zile de boală ale angajatorului, fără să diminuati cît de putin povara fiscală a agentilor economici.
Ati redus mărimea indemnizatiilor de maternitate si de ingrijire a copiilor prin majorarea perioadei de cotizare luate în calcul la stabilirea acestor prestatii. Incapacitatea Guvernării de a administra 50 de cazuri de abuz în sistem s-a rasfrint negativ asupra a zeci de mii de femei însărcinate si de familii cu noi nascuti.
Pentru aceeaşi valoare a pensiei ca şi în 2009, bărbaţi dar şi unele categorii cum ar fi (politisti, functionari publici) trebuie să confirme un stagiu de cotizare cu 5 ani mai mare, fapt ce vine să reduca din cuantumul potenţial al pensiilor în mediu cu circa 10%. Femeile au scăpat de aceeaşi soartă doar prin decizia Curţii Cnstituţionale ca urmare a contestării de către PCRM a legii antisociale aprobate de D-voastră.
Între timp, ati avut grijă să eliberaţi din sistemul de învăţămînt profesorii de vărsta pensionară şi să votati la Guvern legea ce interzice pensionarilor încadrati în cîmpul muncii sa beneficieze concomitant şi de pensia bine meriată. Doar faptul ca, suntem într-un an electoral v-a oprit din această cale.
Inechităţile în sistemul de pensionare s-au facut mai pronunţate. În timp ce pensionarii judecători şi procurori au avut parte de creşteri substanţiale la pensii, circa 600 de mii de pensionarii au fost umiliţi cu indexări ruşinoase anuale ale pensiilor de 0%; 4%; şi tocmai 6,45% din acest an.
Existenţa pragului limită (1300 de lei şi mai nou 1500 de lei) care oferă dreptul pensionarilor cu pensii mai mici decît acest cuantum de a beneficia de ajutor financiar suplimentar la pensie) discrimineaza toţi pensionarii ce se situeaza cu pensiile lor peste acest prag. Ca regulă, aceste persoane sunt fie pensionari care au cotizat mai mult la BASS sau au o vîrstă mai înaintată. Acest fapt distorsionează sistemul de protecţie socială, în special cel al asigurărilor şi evident, reduce motivaţia de a achita contribuţii la buget. La ce bun sa achiţi contribuţii mai mari pentru a avea o pensie de 1501 lei fără de suport suplimentar, dacă poţi munci mai puţin pentru o pensie de doar 1321 cu un supliment de 180 lei. Noi am propus în repetate rînduri si prin proiecte de legi înregistrate, anularea pragului respectiv şi extinderea dreptului de a beneficia de suport suplimentar pentru toţi pensionarii de rînd. Şi cel mai important lucru pe care voi nu l-aţi acceptat e să integrăm acest supliment în mărimea de bază a pensiei.
Indemnizaţia de somaj a fost redusă şi ea constant DE LA AN LA AN la fel ca şi numărul de beneficiari ai acesteia. Doar în primele 5 luni ale anului 2014, de ajutor de şomaj au beneficiat cu circa 900 de persoane (863) mai puţin decît în aceeaşi perioadă a anului precedent. În lipsa garanţiilor adecvate, şomerii nu şi-au mai văzut rostul să se înregisreze la AOAFM, chiar daca nu au unde munci. Pe acest fundal, declaraţiile Guvernanţilor privind scăderea numărului de şomeri reprezintă o sfidare a bunului simţ.
Şirul măsurilor antisociale promovate de actualii guvernanţi poate fi continuat. Dar, să revenim la textul proiectului de lege.
Capitolul venituri a bugetului de asigurări sociale reflectă situaţia degradantă din economie. Dovadă că lucrurile stau prost cu locurile de muncă şi cu salariile este propunerea de micsorare cu 208 mln lei a veniturilor provenite din contribuţii de asigurări sociale. Şi asta, atenţie, pe fundalul majorărilor salariale din sectorul bugetar care nu au fost luate în calcul în bugetul iniţial al asigurărilor sociale şi care în mod normal ar fi trebuit să determine o creştere a acestui buget cu cel putin 200–250 mln lei.
Ca urmare a reducerii veniturilor bugetare, deficitul propriu al bugetului asiguărilor sociale de stat se va majora şi va atinge suma de 1, 221 mlrd lei, în creştere cu 13% fata de parametrii iniţiali bugetari aprobaţi.
Cîteva cuvinte despre cheltuieli.
Să ne fie iertată îndrăzneala, dar nu aţi făcut în acest proiect decît să includeţi trunchiat şi mult prea întîrziat cîteva din propunerile noastre asupra cărora insistăm de mult timp, fără să aveţi curajul să recunoaşteţi acest lucru. E vorba de protecţia social suplimentară pentru unele categorii de cetăţeni cu reşedinţă în localităţile limitrofe cu Transnistria dar şi de majorarea derizorie a suportului financiar de stat pentru pensionari. Singura Iniţiativa ce vă aparţine în totalitate a fost majorarea de 3 ori a cheltuielilor pentru recalcularea pensiilor judecătorilor.
E regretabil, Domnilor Guvernanţi că nu aţi găsit de cuviinţă să planificaţi surse financiare adiţionale în acest scop. Soluţia ce vă caracterizează e să luaţi de la aceiaşi oameni printr-o lege şi să întoarceti beneficii echivalente ca valoare prin alta. Între timp, făcind mult “tararam” privind creşterea bunăstării.
Aşadar, modificările operate menţionate au la bază redistribuiri financiare în cadrul aceluaşi buget de la alte capitole după cum urmează:
Aceasta este “aritmetica” acestui buget.
În concluzie:
Chiar dacă ne-am dat votul anterior pentru unele iniţiative ce s-au regăsit în acest buget, noi nu vom susţine această rectificare bugetară, nu vom susţine intenţia de minţi cetăţenii republicii noastre, nu vom susţine tonomatul guvernarii specializat în lansare de lozinci şi slogane electorale.
Sursa: www.pcrm.md