Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Fracţiunea Partidului Comuniştilor din Republica Moldova din cadrul Consiliului Municipal Chişinău îşi exprimă profunda îngrijorare faţă de situaţia periculoasă creată în sistemul municipal de transport. În acest domeniu este evidentă o criză reală: oraşul mereu se confruntă cu ambuteiaje interminabile, pasagerii sunt transportaţi în condiţii inumane, se amplifică numărul accidentelor rutiere soldate cu pierderi de vieţi omeneşti. În declin total s-au pomenit Regia Transport Electric şi Parcul Urban de Autobuze, care absorb cele mai mari subvenţii din bugetul municipal. În ultima perioadă de timp situaţia însă s-a acutizat şi din cauza problemelor stringente create în transportul de maxi-taxi din capitală.
Din păcate, această situaţie este generată de practicile defectuoase de administrare a oraşului care s-au înrădăcinat în primărie cu ajutorul actualei conduceri. Haosul, confuzia şi incompetenţa — acesta este “stilul de marcă” al guvernării actualei administraţii din capitală în toate domeniile de activitate, fără excepţie.
Concret, în sistemul de transport totul se rezumă la implementarea aşa-zisului model african, cînd în oraş domină autoturismele şi maxi-taxiurile. Experienţa mondială a demonstrat că această cale este una care duce în impas şi care semnifică distrugerea spaţiului general de transport din oraş, divizarea lui în sectoare aparte şi creşterea inevitabilă a congestiei stradale permanente. Această experienţă ne vorbeşte şi despre altceva: transportul cu microbuze este unul dintre cele mai corupte sectoare din administraţia oraşului, care aduce venituri enorme structurilor tenebre.
Nu este exclus că anume ultimele împrejurări sunt rezultatul nedorinţei vizibile a primarului şi echipei sale de a implementa cu adevărat un management modern în asigurarea cu transport a capitalei. Desigur, este mai simplu şi util din punct de vedere al PR-ului electoral să vorbeşti necontenit despre troleibuze (procurate în credit), imaginar să lupţi cu şoferii de maxi-taxi, să tirajezi declaraţii populiste despre viitorul european al capitalei, etc, decît să creezi şi să implementezi un sistem de management funcţional care să se bazeze pe eficienţă şi nu pe efectul venit din exterior.
Anume din această cauză se prăfuieşte pe rafturi Concepţia de dezvoltare a sistemului de transport public din capitală, elaborată de specialişti. Anume din această cauză nu îşi găsesc răspuns nici propunerile fracţiunii PCRM şi a reprezentanţilor societăţii civile cu privire la îmbunătăţirea situaţiei din domeniu. Anume din această cauză Chişinăul se află sub riscul real de a se confrunta cu un adevărat colaps în transport.
Fracţiunea PCRM în CMC este convinsă că soluţia nu este doar în procurarea troleibuzelor noi, ori în discutata concesionare a Parcului Urban de Autobuze sau în ideea care i-a venit acum primarului de a lichida microbuzele de pe străzile capitalei (ceea ce este, de fapt, o samovolnicie, deoarece aceasta este prerogativa CMC). Sistemul de transport din capitală poate fi readus la viaţă şi menţinut pe termen lung doar în baza unor planuri şi concepte bine gîndite, elaborate şi implementate de organele puterii cu participarea activă a societăţii civile şi domeniului de afaceri.
Sursa: www.pcrm.md