Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPDM

Discursul vicepreşedintelui Parlamentului, Andrian Candu, rostit în cadrul audierilor parlamentare privind emisia de acţiuni de la Banca de Economii şi concesiunea Aeroportului Internaţional Chişinău

|versiune pentru tipar||
PDM / 7 octombrie 2013
Partidul Democrat din Moldova

Stimate dle Preşedinte,
Dragi colegi,
Onorată asistenţa,
Onorat Plen,

Sincer, mă bucur mult, ca astăzi am trecut printr-un exerciţiu democratic, transparent, cel legat de audieri parlamentare pe aceste 2 subiecte — emisia de acţiuni de la Banca de Economii, şi concesiunea Aeroportului Internaţional Chişinau.

La fel mă bucur că astăzi avem ocazia să aflăm adevărul, să determinam cât de corecte şi profesioniste, şi asumate, au fost astfel de decizii.

Să aflam că aceste 2 procese au fost şi sunt legale, iar cel mai important, că vom pune capăt acestor speculaţii şi minciuni lansate de Partidul Comuniştilor.

Pâna acum de la ei am auzit doar declaraţii în vânt — “furtul de la Banca de Economii şi vânzarea aeroportului”. Iar astăzi, aici în plen, am ascultat şi dezbătut realitatea.

Realitatea că, de fapt — se depun eforturi considerabile pentru salvarea şi dezvoltarea Băncii de Economii şi a Aeroportului.

Dar se le luăm pe rând.

Banca de Economii

Am auzit astăzi, dar şi în ultimul timp, că Banca de Economii riscă să ramâna fără licenţa. De mai multe ori au fost făcute declaraţii, inclusiv de Banca Naţională a Moldovei, ăa una din cele mai bune soluţii este capitalizarea băncii — majorarea capitalului prin contribuţie suplimentară făcută de acţionari.

Cauza problemei — lipsa capitalului.

Capital care a fost parţial afectat de credite neperformante dar şi de un management defectuos — moştenite din perioada guvernării comuniste.

La fel, Banca a fost afectată pe parcursul anilor de problema “InvestPrivatBank”.

Necesarul — cel puţin 1 mlrd. de lei.

Aici în Parlament, vara, s-a discutat şi aprobat o hotărâre prin care se solicită Guvernului să vină cu o soluţie din cele 3 propuse. Le readuc aminte colegilor din opoziţia comunistă că ei au votat unanim acea hotarâre de Parlament.

Una din soluţiile propuse era emisia de acţiuni şi cedarea pachetului investitorilor privaţi, prin menţinerea pachetului de blocaj pentru stat.

Voi, strigaţi sus şi tare, că soluţia ar fi, Naţionalizarea?!

Am 2 întrebari principiale: de ce domnilor nu aţi făcut naţionalizarea în cei 8 ani de guvernare? — Ştiţi care este răspunsul — deoarece este imposibila şi ilegală.

Nu permite legea, şi ba mai mult ca atât, va daţi foarte bine seama ca în secolul 21 nu mai trăim într-un sistem totalitar unde statul poate face orice cu proprietatea privată. Ar fi sărit toata lumea civilizată în capul vostru. Voi strigaţi “furt” — aceasta, naţionalizarea proprietaţii private, ar fi un furt veritabil.

Şi în al 2-lea rând, dacă tot vorbim de o formă oarecare prin care statul sa preia acţiunile privaţilor — care ar putea eventual fi exproprierea (deşi personal nu cred ca şi aceasta este posibilă juridic) de unde propuneţi ca statul sa i-a mai mult de 1 mlrd. de lei?

Propuneţi să fi luat din pensii şi salariile cetaţenilor ca sa vă facem vouă pe plac?

În loc să investim în gradiniţe, drumuri, spitale, propuneţi ca statul sa cheltuie mai mult de 1 mlrd. lei pentru Banca de Economii?

Şi apoi, pe de altă parte, astazi vorbiţi de Naţionalizare, dar de ce, pe perioada guvernarii voastre, dragi colegi din opoziţie, v-aţi apucat sa pregatiţi banca pentru privatizare? Să vă aducem aminte de contractul semnat de Guvernul Tarlev cu Banca franceză de invesţii, BNP Paribas? Va faceţi că uitaţi, iar acum strigaţi — restituiţi banca poporului, iar mai ieri aţi vrut sa o vindeţi?

În declaraţiile celor care speculeaza acest subiect, nici măcar nu se spune adevarul că statul şi-a menţinut pachetul de blocaj — 33% +1 de acţiuni.

De ce nu recunoaştem că potrivit legislaţiei actuale, la Banca de Economii, astăzi, fără acceptul statului acţionarii nu pot lua nici o decizie?

CE ŢINE DE AEROPORT?!

Am auzit multe astăzi, şi în sfârşit se clarifică şi acest subiect.

Cică aeroportul a fost vândut?! Cum ziceţi voi, a fost înstrainat — poveşti de adormit copiii. Deschideţi manualul de drept privat şi vedeţi noţiunea de “concesiune” — dar aceasta aşa, ca un fapt divers, şi pentru lipsa de cultură juridică de care daţi dovadă.

Revenind însa la esenţa.

Astazi, în lume şi în regiune, se dau lupte pentru fluxul de pasageri. Sunt aeroporturi, chiar şi în Europa, prin care bate vântul. Pe cei care striga sus şi tare şi fac speculaţii pe seama concesiunii, îi întreb, vreţi să nu mai avem aeroport internaţional în Chiţşnău? Pentru voi nu contează securitatea pasagerilor şi a aeronavelor?

Am auzit astăzi de la reprezentanţii Guvernului, care este necesarul de investiţii şi cât de urgent trebuie investit în aeroport, în aşa fel încât, pe de o parte, sa avem posibilitatea de al transforma aeroportul Chişinău cu adevarat într-un hub regional, pe de altă parte, macar sa respectăm cerinţele de securitate.

Peste 50 mln. de euro sunt necesare în prima perioadă, pentru pista de aterizare, sisteme de semnalizare/navigare şi căile de acces. În total sunt necesare peste 240 de milioane de euro.

Practica internaţională şi expertiza consultanţilor au arătat, că cea mai bună soluţie pentru a atrage investiţii, este concesiunea.

De ce pentru perioada de 49 de ani? — foarte simplu, pentru recuperare de investiţii. Pentru că mai mult de 1/3 de aeroporturi din Europa sunt în concesiune, şi pentru perioade între 30 şi 50 de ani, sau chiar pentru perioade nelimitate.

Nu ştiu de ce, dar de fapt este clar, se fac speculaţii cu privire la partea economică, fără macar să se intre în esenţa.

Aeroportul Internaţional Chişinău, de vreo 15 ani, nu plateşte la stat dividende. Ultimii ani a avut un profit de 7 sau 8 milioane de lei — care sunt 400 k de euro. Pentru anul 2012 de exemplu profitul este, din câte am înţeles, de doar 2,6 mln de lei.

Potrivit studiilor de fezabilitate, planului de afaceri şi condiţiile contractului de concesiune, investitorul privat, care va opera aeroportul Chişinău va plăti doar impozitul pe venit în suma de peste 11 mlrd. de lei, nemaivorbind de TVA şi altele.

Pentru perioada concesiunii se vor plăti redevenţe în suma de peste 1 mlrd de lei.

Pentru întreaga perioada de concesiune statul va obţine peste 13 mlrd de lei (aproximativ 1 mlrd de dolari SUA), ce reprezintă mai mult de jumătate din bugetul ţării, sau 10% din PIB. Ba mai mult, statul va ramâne proprietar al activelor aeroportului — active modernizate.

Potrivit calculului, pentru urmatoarea perioada de 2–3 ani se presupune majorarea fluxului de pasageri cu inca 1,5 mln de persoane. Vorbim în mare parte de pasageri aflaţi în tranzit. Ei de obicei sunt în aşteptare vreo câteva ore, în care consumă, sau chiar ramân pe noapte — ceea ce înseamna hoteluri, transport, restaurante, cumpărături.

Nimeni din opoziţie, nu ştiu de ce, nu se gândeşte la valoarea economică adaugată ca urmare a creşterii fluxului de tranzit.

Eram la o emisiune televizată mai recent, la care participa şi un coleg din opoziţia comunistă, care declara că “nu e mare lucru, nu sunt necesare investiţii, căci aeroportul din Chişinău este doar punctul final al moldovenilor”. Pai dragă coleg, guvernarea actuală nu vrea ca aeroportul din Chişinău să rămână doar aeroport de destinaţie finală a moldovenilor. Noi ne dorim să avem un salt economic în această ţară.

Voi, se pare că, vă doriţi doar stagnare.

Şi apoi, iarăşi, nu trebuie să uităm, că modernizarea aeroportului, marirea capacităţilor, înseamna şi locuri de munca, infrastructura noua şi altele. Aspectul social la fel trebuie luat în considerare.

Iată de ce, în final, mă adresezi tuturor celor cărora le pasă de această ţară şi viitorul ei. Să lasăm speculaţiile şi minciunile la o parte. Veniţi doar cu argumente pertinente şi fundamentate juridic şi economic. Această ţară, cetăţenii noştri, au dreptul să aiba o viaţă mai bună. Încetaţi chemarea la ură, extremism şi nesupunere. Legea trebuie să stea în capul mesei. Şi dacă ea este respectată, lasaţi guvernarea coaliţiei pro europene să decidă oportunitatea unui proiect sau altul — căci noi ştim să ne asumăm succesele şi eşecurile — doar că va vom dezamagi pe voi, cei din opoziţie, noi vom avea doar succese.

Vă mulţumesc.

Sursa: www.pdm.md

Organizaţia raionala Drochia a PDM, a organizat un eveniment ce a devenit deja o tradiţie frumoasă, Ziua internaţională a persoanelor în etate A V ediţie a cupei veteranilor la mini fotbal din raionul Rezina