Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Creşterea economică din ultimii ani a avut la bază sporirea consumului intern din contul transferurilor băneşti de la cetăţenii aflaţi la munci peste hotare. Această creştere iluzorie, utilizată de guvernanţi în scopuri propagandistice, nu a contribuit la dezvoltarea sectorului real al economiei, comportând riscuri majore pentru securitatea economică a ţării.
Creşterea alarmantă a deficitului balanţei comerciale, reducerea potenţialului de export al ţării, majorarea importurilor mărfurilor de consum, lipsa investiţiilor în întreprinderile producătoare autohtone reduc posibilităţile de edificare a economiei competitive, care ar contribui real la crearea de noi locuri de muncă şi la sporirea bunăstării cetăţenilor.
Guvernul a demonstrat că nu este capabil să propună şi să realizeze programe de dezvoltare a sectoarelor competitive ale economiei, preferând politica impozitelor indirecte — TVA şi accize colectate de vamă, în schimbul politicii de stimulare a acumulărilor fiscale directe generate de profitul firmelor şi al persoanelor fizice.
Climatul de afaceri şi cel investiţional sunt afectate de schimbările frecvente şi arbitrare ale legislaţiei, de declaraţiile politice care pun la îndoială garantarea proprietăţii private şi securitatea afacerii. Agenţii economici sunt supuşi unor permanente controale şi estorcaţi de corupţia atotdistrugătoare. În paralel, implicarea executivului în afaceri, protecţionismul camuflat sub lozinca de edificare a verticalei puterii, aplicării de noi taxe şi impozite — descurajează agenţii economici să activeze şi să investească în ţară.
Sfera socială prezintă şi ea riscuri majore şi, la fel, necesită realizarea unor măsuri urgente menite să sporească calitatea serviciilor sociale şi să asigure accesul populaţiei la îngrijirile oferite de structurile statului şi de instituţiile publice din domeniul social.
În condiţiile creşterii în permanenţă a costurilor serviciilor medicale, tot mai puţini cetăţeni au acces la aceste servicii. Circa o treime din populaţie nu au posibilitatea de a-şi procura poliţa de asigurare medicală şi, respectiv, nu pot beneficia de servicii medicale, iar majoritatea cetăţenilor care nu au poliţe de asigurarea sunt de la sate. Această stare de lucruri conduce la creşterea îmbolnăvirilor şi a mortalităţii.
În pofida declaraţiilor despre creşterea numărului locurilor de muncă, statisticile demonstrează că tot mai mulţi cetăţeni nu au un loc stabil de muncă şi nu au un salariu pentru a-şi întreţine familiile. Astfel, în anul 2005 salariaţii au constituit doar 62.9% din populaţia ocupată, fiind în scădere cu 12.6% faţă de anul 2000. Doar 23% de persoane ocupate în agricultură beneficiază de salarii.
Creşterile salariale anunţate de guvernare continuă să rămână cu mult sub nivelul coşului minim de consum, iar pensia medie nu acoperă nici minimul de existenţă. În acelaşi timp, preţurile pentru cele mai importante produse şi servicii au crescut în această perioadă cu peste 200%, iar la unele chiar de 3–4 ori.
Conştienţi de faptul că actuala situaţie din economia naţională poate fi depăşită doar în urma realizării unor acţiuni energice şi consecvente care ar conduce la sporirea competitivităţii economice a ţării;
Având în vedere necesitatea edificării unui sistem social eficient care ar garanta accesul populaţiei la serviciile sociale şi calitatea acestora;
Pornind de la prevederile constituţionale privind drepturile cetăţenilor la un trai decent, la muncă, la servicii sociale accesibile şi de calitate,
Congresul I de Constituire al Partidului Democraţiei Sociale din Moldova consideră că susţinerea şi, mai ales, accelerarea ritmurilor de creştere, poate fi asigurată prin continuarea şi amplificarea reformelor structurale pentru sporirea productivităţii şi, respectiv, a competitivităţii economiei naţionale. Acest obiectiv poate fi atins prin simplificarea şi optimizarea cadrului de reglementare; asigurarea stabilităţii cadrului legislativ, inclusiv a celui fiscal; reabilitarea infrastructurii, inclusiv prin promovarea parteneriatului public-privat, dar şi prin majorarea investiţiilor de stat.
Accederea Partidului Democraţiei Sociale la putere va deschide perspective pentru restabilirea sistemului de susţinere activă a producătorului autohton, realizarea programelor de inovaţie ştiinţifică şi modernizare tehnologică a producţiei, precum şi dezvoltarea transportului şi a infrastructurii rutiere. Vom realiza varianta de dezvoltare inovaţională de tranzit a economiei. Întâi de toate, vor beneficia de susţinere sectoarele competitive ale economiei. Investiţiile de stat vor fi direcţionate în sfera învăţământului şi cercetărilor inovaţionale.
Congresul stabileşte drept scop primordial al activităţii oricărei guvernări realizarea unei politici sociale active, care să contribuie esenţial la afirmarea rolului statului de garant al realizării drepturilor sociale ale fiecărui cetăţean al Republicii Moldova, inclusiv prin onorarea necondiţionată a obligaţiilor statului conform standardelor economice şi sociale de viaţă acreditate într-o societate modernă.
Adoptată la Congresul I de Constituire al Partidului Democraţiei Sociale din Moldova