Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Constatăm că afirmaţia “colaborarea puterii cu societatea civilă” este declarativă, efortul colaborării formale cu organizaţiile neguvernamentale pare a fi necesar doar pentru prezentarea rezultatelor activităţii guvernării în termeni şi formule europene, în speranţa ca acest lucru ar putea acoperi nedorinţa realizării în practică a reformelor asumate în faţa prestigioaselor foruri internaţionale. Partidul Liberal se aliniază poziţiei societăţii civile în problema Codului audiovizualului şi îndeamnă autorităţile relevante să depună toate eforturile pentru a nu admite degradarea situaţiei în mass-media, care continuă să nu fie libera asa cum este menţionat în rapoartele anuale ale organizaţiei Freedom House.
Faptul că proiecul Codului audovizualului prevede la art. 42 alin. 2) o formulare de tipul “candidaţi… propuşi de către Comisia parlamentară de profil, ţinînd cont de numărul de mandate deţinute în Parlament de către fracţiunile legal constituite”, ceea ce reflectă o situaţie specifică din actualul Parlament, denotă premeditarea coaliţiei de guvernare de a acorda PCRM privilegiul de a forma singur majoritatea în cadrul CCA (5 membri din 9), care să poată lua decizii în mod unilateral, astfel neexistînd nici o diferenţă faţă de actualul CCA.
În mod cinic, aceste iniţiative din proiectul Codului audiovizualului sunt declarate ca fiind întreprinse în spiritul promovării normelor şi valorilor europene. Menţionăm că normele europene nu prevăd posibilitatea existenţei doar a unui singur radiofuzor public cu acoperire naţională şi nu interzic existenţa mai multor posturi radio tv publice, inclusiv locale. Normele europene vorbesc despre mai multe “organisme de radiodifuziune” care fac parte din “serviciul public de radiodifuziune”.
Din punct de vedere practic, comparînd audiovizualul public local din RM cu cel public naţional, observăm că “Antena C” şi “Euro TV” fiind şi hărţuite, avînd şi resurse mult mai reduse şi nefiind nici finanţate de la începutul acestui an, reuşesc totuşi să asigure un grad mai înalt de pluralitate şi diversitate decît compania “Teleradio Moldova”, companie căreia, teoretic, îi sunt create de ani de zile condiţii să se reformeze şi să servească interesul public. Din acest punct de vedere, ţinînd cont şi de eficienţa financiară, rezultă că statutul de radiodifuzor public naţional îl merită mai curînd “Antena C” şi “Euro TV”, compania “Teleradio Moldova” întîrziind foarte mult la capitolul reforme.
Observăm deci, că există o voinţă politică de a suprima tocmai acele instituţii media care asigură un grad mai înalt al libertăţii de exprimare. Cu atît mai îngrijorător, dar în acelaşi timp şi sugestiv, este faptul că autorităţile locale, Consiliul Municipal Chişinău şi Primăria, nu doar că nu iau atitudine faţă de abuzul puterii centrale, ci manifestă complicitate, lipsind de finanţare posturile municipale.
Pentru depăşirea situaţiei, Partidul Liberal consideră organizarea unor dezbateri ample pe acest subiect cu participarea partidelor politice parlamentare, extraparlamentare, a societăţii civile în vederea deblocării situaţiei. Pentru soluţionarea problemei Partidul Liberal propune: