Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Discursul Preşedintelui Parlamentului Mihai Ghimpu la şedinţa Parlamentului din 30 octombrie 2009
Stimaţi colegi,
Îmi pare rău că, astăzi, acei care au fost la guvernare nu vor să recunoască faptul că ei au fost acei care au dat comenzi politice şi în plan economic, dar şi în plan juridic.
Nu aş vrea să mă refer la toate cazurile pe care le cunosc cu privire la ce se întâmplă în instanţele de judecată, activitatea cărora o cunosc bine. Aş vrea să mă refer la două cazuri din perioada în care eram preşedinte al Consiliului municipal Chişinău.
Avem Legea cu privire la administraţia publică locală din 2003, care a fost abrogată, apoi adoptată una nouă în 2006. În Legea din 2003 este prevăzut că “Consiliul municipal numeşte în funcţie şefii de direcţii.” Legea din 2006 anulează această prevedere şi stipulează că “Primarul numeşte în funcţie şefii de direcţii.”
Ghenadie Gluşcenco, reprezentantul Guvernului în Consiliul municipal Chişinău, a atacat în judecată toate dispoziţiile primarului Dorin Chirtoacă de numire în funcţie a şefilor de direcţii. Au fost atacate în judecată doar dispoziţiile primarului Dorin Chirtoacă, iar cele ale primarilor anteriori Vasile Ursu şi Veaceslav Iordan — nu.
Judecătorii se conduc de Regulamentul vechi, adoptat după Legea din 2003, dar nu după Legea din 2006. Unde s-a mai văzut ca un judecător să se conducă de Regulament şi nu de Lege?
În Regulamentul Regiei Transport Electric Chişinău este scris că “directorul este numit de Primar.” Curtea de Apel examinează obiectiv şi lasă în vigoare dispoziţia Primarului. Ce face Curtea Supremă de Justiţie? Vine şi anulează hotărârea Curţii de Apel. Pe bună dreptate te întrebi atunci: cum e posibil aşa ceva, dacă în lege e scris că Primarul numeşte directorii şi în Regulament se precizează acelaşi lucru? Care a fost baza juridică pentru a adopta hotărârea respectivă? Doar comanda politică, stimaţi colegi!
Să recunoaştem că noi până acum am votat legi democratice, în spiritul prevederilor Uniunii Europene, ale Consiliului Europei, dar guvernarea de până acum a activat ca pe timpul Uniunii Sovietice, în baza indicaţiilor date la telefon şi a influenţei exercitate de faptul că cineva deţine o funcţie în stat.
Alt exemplu, cazul numirii unui şef de direcţie municipală. Ghenadie Gluşcenco a atacat respectiva dispoziţie în judecată. Dacă alte dispoziţii au trecut şi la prima instanţă, şi la a doua, şi la Curtea de Apel, şi la Curtea Supremă de Justiţie, această acţiune nu a fost examinată nici până astăzi de către instanţele de judecată. De ce credeţi că nu a fost examinată? Din cauza că acel şef de direcţie este susţinut de puterea comunistă.
Eduard Muşuc a vorbit foarte frumos despre independenţa judecătorilor? Dar cazul Ghimpu — Muşuc, atunci când domnul Muşuc a intrat în birou la doamna judecătoare şi judecătoarea i-a spus: “Iată, trebuie să faci aşa, iată, trebuie să faci aşa, Muşucel.” Şi la urmă Muşucel câştigă dosarul. (Aplauze.)
Stimaţi colegi,
Eu sunt unul dintre acei care am muncit foarte mult în primii ani de independenţă pentru ca să avem un stat de drept şi democratic. Eu sunt unul dintre acei care eram în sală când Republica Moldova a fost acceptată ca membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei şi ţin minte angajamentele asumate atunci. Au trecut 14 ani şi noi suntem încă sub monitorizarea Consiliului Europei. Despre ce fel de stat de drept şi democratic poate fi vorba?
Întrebaţi cetăţenii noştri, unde mai găsesc ei dreptate? Păcat că nu pot spune — doar la cimitir. Şi dumneavoastră acum vă împotriviţi să adoptăm declaraţia cu privire la situaţia în care se află puterea judecătorească în Republica Moldova şi cum funcţionează legea la noi. Trebuie s-o spunem deschis: aşa cum a mers până acum, nu o să mai meargă.
Dacă noi dorim să aducem republica noastră în Uniunea Europeană trebuie ajustat cadrul legal la normele internaţionale, justiţia trebuie să funcţioneze. Dacă funcţionează justiţia, dacă judecătorul se conduce de lege, atunci acesta îl pune la punct şi pe Ghimpu, şi pe Voronin, şi pe Roşca, şi pe toţi absolut. Iată ce înseamnă legea. Şi eu vă chem de azi înainte să ne gândim nu la viaţa pe care o avem acum, la funcţiile noastre, dar să ne gândim la perioada în care nu o să avem funcţii înalte, cum trebuie să funcţioneze justiţia şi legea în Republica Moldova.
Declaraţia aceasta, stimaţi colegi, este chiar întârziată. Nu vom tolera mai departe un astfel de “stat de drept şi democratic”, unde legea e doar pentru cetăţenii simpli.
Nu observaţi cum la noi în stat funcţionează legea? Doar când îl prinde pe unul cu o găină se vede că lucrează organele abilitate. Pe acel care fură cu vagonul şi cu trenul, nu îl vede nimeni. Pe acel care dă bani şi cumpără funcţii, nu îl vede nimeni. Cum vreţi dumneavoastră să avem judecători corecţi şi cinstiţi, să lucreze în baza legii dacă ei din start sunt puşi în situaţie să plătească bani dacă vor să obţină funcţia de judecător? Unde s-a mai văzut aşa ceva? (Aplauze.)
Nu pentru aceasta am muncit noi, acei care am format acest stat şi am votat Constituţia în care este scris: “Stat de drept şi democratic.” Gândiţi-vă la copiii dumneavoastră, la rudele dumneavoastră care nu sunt în funcţii ca dumneavoastră şi pe care nu are cine îi apăra. Legea trebuie să fie o prioritate.
Legea trebuie să stea în capul mesei şi atunci noi, indiferent de faptul că suntem la putere sau în opoziţie, ne vom înţelege bine aici, în Parlament. Mulţumesc foarte mult. (Aplauze.)
Sursa: www.pl.md