Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Onorat Parlament!
Ce-ar fi de rezumat, în fond, la un final de an împlinit cu de toate?
Filosofic vorbind, sesiunile vin şi se duc, Parlamentul rămâne. Rămâne, în pofida oricăror zdruncinături şi obstacole constituţionale. Şi tocmai acest semn al stabilităţii poate fi considerat drept cea mai importantă realizare politică, implicit şi a bunei noastre activităţi parlamentare, pentru că anume stabilitatea înaltului for legislativ este garanţia încrederii în negocierile noastre cu partenerii europeni şi sursa îmbunătăţirii stării de lucruri în interiorul republicii.
Realizări? Puţine, dar importante: alegerea Preşedintelui statului, finalizarea primului pachet legislativ al obligaţiilor asumate faţă de UE şi trecerea la etapa a doua a angajamentelor au deschis realmente perspectivele semnării Acordului de Asociere cu UE, Acordului de creare a Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător şi de Liberalizare a regimului de vize, iar vizitele înalţilor demnitari europeni Angela Merkel, Jose Manuel Barosso, Bronislaw Komorowski şi Jean-Claude Mignon au întărit încrederea noastră în justeţea cursului ales.
Marele paradox al actualii guvernări este imaginea ei strălucitoare, ca să nu zic “de poveste a succesului”, în exterior şi neconcordanţa popularităţii AIE, care, sperăm, în următorii doi ani, pe măsura efientizării eforturilor noastre va fi tot mai atractivă. Un alt paradox este implicarea politicului tocmai pentru a nu admite excesiva şi definitiva implicare a politicului, care poate degenera în autoritarism. Fireşte, că aceste paradoxuri nicidecum nu au influenţat prestaţia noastră suficient de vizibilă considerăm, atât în cadrul, cât şi în afara Parlamentului.
Colega noastră, dna Corina Fusu, Co-preşedinta Comitetului de cooperare UE-RM a contribuit la desfăşurarea cu succes a summit-ului respectiv, desfăşurat la Chişinău, în data de 29 octombrie a.c.
În calitate de preşedintă a delegaţiei Parlamentului Republicii Moldova la Adunarea Parlamentară a Francofoniei, o altă colegă, dna Ana Guţu, a participat la sesiunea plenară a regiunii Europa, care a avut loc la Montreux, Elveţia. La iniţiativa reprezentatei noastre s-a acceptat ideea de a organiza la Chişinău, în luna noiembrie 2013 a sesiunii plenare a APF, regiunea Europa. O astfel de reuniune va fi găzduită pentru prima dată de Republica Moldova, stat membru al Organizaţiei Internaţionale şi a Adunării Parlamentare ale Francofoniei.
Marele regret este neadoptarea şi nediscutarea proiectului Codului Educaţiei, care, la etapa actuală, abia a fost tradus în engleză şi expediat Consiliului Europei. Întârzierea adoptării Codului Educaţiei periclitează întreg procesul de reforme, care, deocamdată, se rezumă la optimizări şi eficientizări, nici pe departe suficiente ca să putem vorbi despre adevăratele reforme.
Protejarea spaţiului informaţional din Republica Moldova, dezvoltarea presei, inclusiv a audiovizualului autohton, asigurarea libertăţii de exprimare şi a dreptului de viaţă privată, valori împărtăşite de PL, sunt deziderate extrem de importante în vederea consolidării statului de drept. Desconsiderăm metodele de manipulare a opiniei publice şi solicităm CCA să monitorizeze audiovizualul şi din perspectiva corectitudinii şi imparţialităţii. Există pericolul real de concentrare a audiovizualului în mâinile unui singur proprietar, ceea ce contravine directivelor europene din domeniu. Se impune necesitatea modificării cadrului legislativ, adoptarea unui nou Cod al Audiovizualului, care ar asigura şi transparenţa proprietăţii în audiovizual.
În plenul Parlamentului şi în comisiile de profil deputaţii fracţiunii Partidului Liberal au participat activ la perfectarea şi promovarea iniţiativelor legislative referitoare la:
Iniţiativele noastre au contribuit la fortificarea agenţiilor de reglementare a pieţei, iar completarea proiectului de Lege a Concurenţei va permite demonopolizarea şi crearea condiţiilor concurenţiale autentice pe piaţa tot mai liberalizată a Republicii Moldova. Pentru relansarea economică este necesară crearea unui cadru favorabil investiţiilor străine, de asemenea, continuarea procesului de deetatizare şi privatizare a întreprinderilor de stat, care activează ineficient. În acest scop se impune efectuarea unui audit total şi imparţial asupra întreprinderilor care au potenţial economic, dar nu arată profit, conducătorii acestora având în continuare salarii mari. De aceea am venit cu modificarea legislativă care prevede limitarea salariilor şi a primelor conducătorilor acestor instituţii.
Securitatea energetică este o provocare pe care Republica Moldova trebuie să o depăşească în condiţii extrem de complicate: contextul global de creştere a preţurilor la energie şi dependenţei copleşitoare de importurile de gaze dintr-o singură sursă — Federaţia Rusă. Urgentarea construirii conductei de gaz Iaşi-Ungheni ar fi un prim pas pentru diversificarea aprovizionării cu gaze naturale a Republicii Moldova. În acelaşi context, solicităm Comisiei Europene să ofere susţinerea logistică, financiară şi tehnică necesară Republicii Moldova pentru a asigura modernizările care rezultă din calitatea noastra de membru aderent la Tratatul Comunităţii Energetice şi la cel de-al treilea Pachet Energetic pe care ni l-am asumat şi-l vom respecta consecvent în pofida tentativelor opoziţiei de a ne menţine în zona de presiune estică. Noile acorduri semnate cu Federaţia Rusă privind aprovizionarea cu gaze naturale nu trebuie să deturneze cursul nostru european, dar să garanteze respectul deplin pentru obligaţiile Republicii Moldova faţă de Tratatul Comunităţii Energetice.
În altă ordine de idei, vom susţine relansarea discuţiilor asupra proiectului noii Constituţii, sperând să ne încadrăm în timpul rezonabil şi pentru expertizarea lui de către Comisia de la Veneţia. Considerăm că anume modernizarea şi europenizarea cadrului legal constituţional garantează ireversibilitatea reformelor pe care le-am iniţiat.
De asemenea, vom insista asupra reformelor care vor duce la o descentralizare administrativă reală, prioritară fiind modificarea Legii privind administraţia publică locală, Legea privind finanţele publice locale şi o nouă Lege privind statutul Municipiului Chişinău.
Considerăm că pentru instaurarea adevărului şi despărţirea de trecut societatea noastră are nevoie de legea lustraţiei. În acest sens, la iniţiativa Fracţiunii Partidului Liberal, a fost creată Comisia de anchetă pentru investigarea situaţiei arhivelor comitetului securităţii de stat (KGB) al RSSM.
Pentru divertisment, deoarece, în această provocatoare iarnă a epidemiilor nevaccinate, sunt atacate de virusul demisiilor până şi unele instituţii statale, de la o vreme simt că mă roade şi pe mine virusul demisiei şi mai că mi-aş anunţa şi eu demisia, bineînţeles, cu condiţia ca şeful partidului în niciun caz să nu mi-o accepte.
În fine, anul 2013 care bate la uşa, se anunţă a fi unul de importanţă majoră pentru destinul Republicii Moldova şi al tuturor cetăţenilor ei. Aşteptăm de la APCE trecerea noastră la etapa de postmonitorizare şi bineînţeles semnarea Acordului de Asociere cu UE. Se aşteaptă un an rodnic pe care ni-l dorim să fie unul cu mai puţine demisii, cu mai mult noroc şi succese, iar reformele iniţiate să aducă roade bogate.
Vă urez tuturor Un An Nou fericit.
La anul şi la mulţi ani!
Sursa: www.pl.md