Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Astăzi, 9 aprilie 2009, Preşedintele Partidului Liberal Mihai GHIMPU şi Vicepresedintele PL, Preşedintele Organizaţiei de Femei, Corina FUSU, au susţinut o conferinţă de presă cu privire la organizarea bacalaureatului din acest an.
Mihai GHIMPU referindu-se la subiectul in cauza, a dezaprobat modalitatea de susţinere a examenelor de bacalaureat din acest an, stabilită de Ministerul Educaţiei. “Am găsit cea mai mare corupţie printre copiii care învaţă şi dau examenele de BAC, dar nu la Vamă, Fisc, Agenţia de Achiziţii Publice. Corupţia este peste tot, dar noi am găsit vinovat copilul şi nu înţelegem cat de periculos este să traumezi tinerii de la 18 ani, controlându-i cu detectorul, instalând camere de laut vederi. Nu orice copil rezistă psihologic”, a mai spus Preşedintele PL.
În cadrul conferinţei de presă, Corina FUSU a dat citire declaraţiei Partidului cu privire la organizarea bacalaureatului din anul curent:
“Partidul Liberal consideră condamnabilă intenţia din acest an a Ministerului Educaţiei de a concentra peste 28000 de elevi în doar 100 de centre de bacalaureat. Această practică se asociază cu experienţa defectuoasă din vara anului 2009 cînd bacalaureatul a fost folosit drept formă de şantaj şi intimidare, iar copiii au susţinut examenele în condiţii dezumanizante, fiind concentraţi cu sutele în săli de sport sau cantine şcolare.
Lipsa camerelor de luat vederi la Fisc, Vamă, Poliţie şi concentrarea lor pe pixurile elevilor este şi ea cel puţin îngrijorătoare, şi nu poate fi considerată o formă eficientă de contracarare a copiatului. Camerele de filmat sunt doar o formă destul de îndoielnică de «urmărire» a tuturor candidaţilor. Atitudinea poliţienească, apriori suspicioasă faţă de copii induce o stare de psihoză inutilă şi inacceptabilă în mediul şcolar.
Poziţia Partidului Liberal faţă de procedura de desfăşurare a examenelor de bacalaureat derivă din necesitatea respectării drepturilor fundamentale ale cetăţeanului şi crearea condiţiilor necesare de confort psihologic pentru candidaţii la examene.
Totodată, PL condamnă cu fermitate orice formă de fraudare a examenelor, inclusiv copiatul, dar consideră că trebuie să se găsească alte metode eficiente de contracarare a acestui flagel din învăţămînt. Atunci cînd se anunţă o campanie de combatere a corupţiei la bacalaureat este necesar să se identifice şi să fie sancţionaţi toţi actorii implicaţi în acte de corupţie şi să nu fie transferată întreaga responsabilitate exclusiv asupra copiilor.
În ansamblu, această procedură inchizitorială pune sub semnul îndoielii eficienţa managementului din actualul Minister al Educaţiei şi demonstrează încă o dată justeţea solicitării Partidului Liberal în necesitatea urgentării Codului Educaţiei.
În această ordine de idei, PL propune:
- Instituirea sistemului de triere a studiilor după anul I, conform sistemului educaţional francez. Aceasta va diminua corupţia în sistemul educaţional va deveni o metoda eficientă împotriva copiatului la examene;
- Implementarea unei legi similare cu cea din Franţa (în Franţa dacă elevii sunt vazuţi copiind, timp de 5 ani nu au dreptul să susţină nici un examen pe teritoriul Franţei).
- 9 aprilie 2013”.
Preşedintele PL a adus în atenţia publicului exemplul altor state europene. Elevii din Suedia nu cunosc stresul ori scandalurile bacalaureatului pentru că acest examen nu există, iar Belgia nu crede în diplomele de Bacalaureat pentru că aceştia au un examen la 12 ani, la sfârşitul şcolii primare. În aceste ţări, evaluarea se face în baza testelor pe care le au de-a lungul anilor. Mihai GHIMPU a spus că bacalaureatul susţinut de elevii francezi este considerat a fi unul dintre cele mai eficiente modele de testare din Europa pentru că este diferenţiat în funcţie de profilul studiat şi nivelul de competenţe. Conform sistemului educaţional francez, elevii care sunt prinşi copiind la examenul de BAC nu au dreptul să-l mai susţină timp de 5 ani, nicăieri pe teritoriul Franţei. Dar totuşi 8 din 10 elevi acumulează punctaj de trecere ceea ce constituie un indice de reuşită de 85%.
Preşedintele Liberalilor a menţionat şi despre proiectul raportului “Istoric, situaţia actuală, analiză şi recomandări” al OSCE în şcolile cu predare în grafie latină de pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Mihai GHIMPU a citat punctul 6.4 care prevede că: “Părţile trebuie să reia analiza programelor de învăţământ începută în cadrul Grupului de Lucru în domeniul Educaţiei în anul 2005 şi 2006[…]. Obiectivul unei analize comune a programelor de învăţământ şi a manualelor ar trebui sa fie sporirea încrederii între Părţi prin asumarea angajamentului cu bună-credinţă de a învăţa reciproc despre procesele educaţionale ale fiecărei părţi, a face schimb, a revizui manualele şi materialele didactice, a discuta în mod deschis perspectivele lor asupra conţinutului acestora, a face schimb de experienţă şi a elabora recomandări comune în privinţa studierii unor obiecte sensibile.
[…] Obiectivul analizei programului de învăţământ şi ale manualelor trebuie să fie elaborarea unor recomandări comune pentru procesul de instruire, manualele şi alte material didactice la capitolul ce ţine de aspectele controversate ale unor obiecte, în mod special geografiei şi istoriei”.
În legătura cu aceasta, Preşedintele PL a atras atenţia Organizatiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa că elaborarea unor recomandări comune pentru procesul de instruire şi alte material didactice este foarte periculoasa deoarece Transnistria este o parte a teritoriului Republicii Moldova şi pe acest teritoriu funcţionează doar actele normative ale Republicii Moldova.
Totodată, Mihai Ghimpu a precizat că Maia SANDU nu poate fi ministru al Educaţiei: “Indiferent cu cine va face Alianţă PLDM, d-na Maia SANDU nu poate fi Ministru al Educaţiei. Cu atât mai mult că are o gândire comunistă şi pedepseşte angajaţii după placul ei, dar nu conform regulamentului. Ce ministru avem noi dacă obligă 500 de elevi să susţină examenele într-o sală de sport?”.
Partidul liberal consideră că doar perfecţionarea cadrului legislativ în domeniul educaţiei şi racordarea lui la normele europene vor garanta calitatea studiilor.
Departamentul Comunicare şi Imagine al PL
Sursa: www.pl.md