Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea Codului contravenţional al Republicii Moldova nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008, prin introducerea noii componenţe de contravenţie care sancţionează utilizarea simbolului panglica Sfântului Gheorghe.
Panglica Sfântului Gheorghe reprezintă un element simbolic militar rusesc, constând dintr-o panglică bicoloră negru-oranj. Aceasta este ataşată la Ordinul Sfântului Gheorghe, Crucea Sfântului Gheorghe şi Medalia Sfântului Gheorghe. Panglica îşi are originile în perioada Imperiului Rus, fiind un element adiţional la cele trei distincţii cu care erau decoraţi militarii ruşi pentru eroism şi aport adus patriei. În perioada sovietică, cele trei distincţii au fost interzise de către autorităţile comuniste, întrucât ele ar fi reprezentat ţarismul, astfel, din 1917 până în 1992, panglica nu a fost utilizată pe aceste distincţii.
În 2005, la iniţiativa unor organizaţii din Federaţia Rusă, panglica Sfântului Gheorghe a fost instituită ca simbol al Zilei Victoriei asupra Germaniei Naziste. Deoarece acest simbol a fost interzis în perioada sovietică, el nu are nimic comun cu Ziua Victoriei asupra Germaniei Naziste, astfel acesta este un simbol fals al celui de-al doilea Război Mondial din 1941–1945. Evenimentele din ultima perioada din estul Ucrainei prezintă foarte clar care este scopul acestei panglici. Marea majoritate a separatiştilor şi adepţilor federalizării Ucrainei consideră că simbolul care-i reprezintă este panglica Sfântului Gheorghe.
Astfel, acest simbol a devenit simbolul separatismului, fărădelegii, haosului, instabilităţii şi a sutelor de victime omorâte de separatişti. În Ucraina, panglica Sfântului Gheorghe a devenit un simbol asociat separatiştilor pro-ruşi, iar autorităţile ucrainene au decis să sărbătorească aşa numita “Ziua Victoriei” de 9 mai prin simbolul Macului Roşu, interzicând panglica. Republica Moldova, urmare a agresiunii, are în estul ţării regim separatist, care are susţinerea autorităţilor Federaţiei Ruse, care au contribuţie atât militară cât şi politică la crearea şi susţinerea regimului separatist în regiunea transnistreană, parte integrală a Republicii Moldova.
În acest context, utilizarea pe teritoriul Republicii Moldova, în scopuri culturale, sociale şi politice a simbolului panglica Sfântului Gheorghe, simbol promovat de către separatişti reprezintă un pericol eminent pentru integritatea Republicii Moldova. Chiar şi statele Belarus şi Kazahstan, care au semnat cu Federaţia Rusă crearea Uniunii Vamale Euro-asiatice, au interzis utilizarea pe teritoriile sale a panglicii Sfântului Gheorghe. Urmare a celor expuse, este necesar de a interzice utilizarea panglicii bicoloră negru-oranj, panglica Sfântului Gheorghe, pentru a înlătura tensiunea socială şi politică provocată de acest simbol. Necesitatea elaborării, promovării şi adoptării proiectului de lege rezultă din faptul că utilizarea acestui simbol creează tensiune în societate, având un grad de pericol social sporit şi care instigă la acţiuni cu caracter antinaţional. Parlamentul Republicii Moldova are mandat politic pentru a interzice sau chiar de a institui sancţiuni legale pentru utilizarea anumitor simboluri prin care se promovează anumite acţiuni extremiste.
Libertatea de exprimare nu este un drept absolut, existând condiţii şi limite până la care poate fi exercitată, ceea ce permite menţinerea echilibrului între drepturile individului şi interesele generale ale societăţii democratice în ansamblul lor atunci când acestea pot intra în conflict. Articolul 32 alin. (3) din Constituţie prevede expres: Sunt interzise şi pedepsite prin lege contestarea şi defăimarea statului şi a poporului, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial, la violenţă publică, precum şi alte manifestări ce atentează la regimul constituţional.
Prezintă interes şi opinia exprimată de Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept (Comisia de la Veneţia) şi Oficiul OSCE pentru Instituţiile Democratice şi Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), care în Amicus Curiae comun pentru Curtea Constituţională a Republicii Moldova privind compatibilitatea cu standardele europene a Legii nr. 192 din 12.07.2012, în pct. 124, au remarcat că: Statele nu sunt împiedicate să interzică sau chiar să incrimineze penal utilizarea anumitor simboluri sau promovarea anumitor ideologii. Din aceste considerente, utilizarea acestui simbol urmează de a fi interzis, iar persoanele care nu se conformează trebuie să fie sancţionate contravenţional.
Serviciul de presă al PL
Sursa: www.pl.md