|||
Stimate domnule Preşedinte a Parlamentului, domnilor deputaţi, dragi cetăţeni,
Afirmaţiile invocate în partea motivantă a moţiunii simple, asupra mea sunt eminamente politice, nu sunt bazate pe fapte şi reprezintă doar scenariul unui spectacol de prost gust.
Acest scenariu presupune denigrarea membrilor Guvernului prin dezinformare şi uz de fals.
- Astfel, pe subiectul transportului rutier de mărfuri, după cum ne indică clar şi datele statistice, scăderea transportului rutier de mărfuri a început cu luni bune înainte să devin ministru. Este de menţionat aici că principalele cauze ale scăderii a transportului de marfă se datorează, războiului din Ucraina şi interdicţiilor impuse între Federaţia Rusă şi Ucraina.
- În altă ordine de idei, necesită a se menţiona faptul că atunci când se invocă diminuarea transportului rutier de marfă, nu se ţine cont de faptul că implementarea politicilor în domeniu durează luni, iar uneori chiar şi ani de zile, iar aceste acuzaţii, neargumentate, confirmă faptul că se urmăreşte manipularea opiniei publice.
- Într-un final trebuie de menţionat că datorită politicilor promovate de minister şi guvern, s-a reuşit creşterea transportului rutier de mărfuri în lunile martie şi aprilie 2016 la nivelul de 116 şi respectiv 108% în comparaţie cu aceeaşi perioada a anului precedent.
- În ceea ce priveşte activitatea în perfecţionarea cadrului legal, ţin să amintesc că la 14.04.2016 au fost aprobate modificările la Codul Transporturilor. Aceste modificări vin să corecteze lacunele existente şi să elimine toate interesele de grup existente în această lege cadru. Din aprilie 2016 şi până azi, au fost aprobate 4 din cele 13 regulamente, iar celelalte 9 regulamente rămase, care vizează serviciile de transport rutier de mărfuri şi persoane, sunt în proces de avizare şi urmează să fie aprobate înainte de termenul limita de 1 ianuarie 2017.
- În calitate de ministru, am iniţiat reforma Agenţiei Naţionale Transport Auto şi am creat, în premieră, ghişeul unic pentru eliberarea autorizaţiilor de transport şi este în proces de implementare E-autorizaţia, care va elimina factorul uman şi riscul de corupţie în eliberarea autorizaţiilor de transport de marfă. În prezent ANTA a demarat, în forţă, acţiuni de control şi combatere a traficului ilicit de călători şi a controlului sarcinii pe osie.
- A fost lansată elaborarea studiul de fezabilitate pentru cântărirea din mers şi îmi propun implementarea acestuia până la sfârşitul anului 2018 care ne va permite diminuarea la maxim a factorului uman din acest proces şi prin urmare care vom avea posibilitatea să verificăm vinietele, revizia tehnică şi asigurarea auto. Este absolut necesar că reformarea ANTA să continue, pentru că transportatorii să poată activă într-un mediu competitiv, iar pasagerii să fie în deplină siguranţă.
- Pe subiectul transparenţei alocării rutelor de transport pasageri ţin să menţionez că pentru prima dată în istoria ministerului Programele de transport rutier au fost modificate o singură dată pe an, în perioada 01 ianuarie — 15 februarie. Iar pentru menţinerea principiului transparenţei şi excluderii actelor de corupţie modificările au fost efectuate doar cu acceptul şi informarea tuturor agenţilor economici care activează pe această ruta. Pentru prima dată deschiderea unui serviciu de transport regulat inter-raional a fost atribuită operatorilor de transport doar prin expunerea la concurs, la care, pentru asigurarea transparenţei, au participat inclusiv şi reprezentanţii asociaţiilor patronale.
Din momentul în care am fost numit ministru, personal nu am atribuit nici o cursa internă nici unui agent economic.
- La capitolul transport feroviar trebuie să se cunoască că atunci când am venit la cârma ministerului, restanţele salariale erau de 4, iar la unii angajaţi chiar şi de 5 luni de zile. Din momentul învestirii mele în funcţie, la calea ferată salariile se achita lunar chiar dacă s-a micşorat considerabil volumul de marfă transportat, iar datoriile istorice la salarii au fost reduse la 3 luni de zile.
- În moţiune se menţionează că ruta de tren Chişinău -Iaşi este una politică şi pentru primul trimestru 2016 această a înregistrat pierderi de circa 3,8 milioane lei, stimaţi deputaţi socialişti, cursele Chişinău -Moscova care au generat pierderi pentru primul trimestru 2016 de 23,7 mil. lei, sau Chişinău-Sanct Petersburg cu pierderi de peste 7 mil. lei, sunt mult mai politice, or aceste curse au grade de îmbarcare mult mai mici şi au generat pierderi mult mai mari pentru CFM, decât cursa Chişinău -Iaşi, care reprezintă doar prelungirea cursei Chişinău-Ungheni şi pe care o consider o ruta de perspectiva.
- Tot aici, trebuie menţionat, că în toate ţările din U.E. transportul de pasageri nu este profitabil şi este subvenţionat sau compensat de către stat, fapt care nu se întâmplă la noi, costurile fiind suportate de către întreprindere.
- Astfel, pentru a menţine serviciile de transport feroviar de pasageri, pe unele rute care nu generează profit financiar operatorilor, dar au impact major pentru societate şi conectivitate, statele Uniunii Europene pot institui obligaţii de servicii publice pentru aceste rute. Astfel, Ministerul, în comun cu CFM a făcut analiză serviciilor de transport feroviar de pasageri şi a venit de mai multe ori cu propuneri în Guvern pentru că aceste curse să fie subvenţionate din bugetul de stat. Transportul feroviar de pasageri, intern şi internaţional, generează anual pierderi de peste 200 mil. lei.
- Ce ţine de firmele de expediţie, dată fiind poziţia de monopol în prestarea serviciilor de transport feroviar de marfă, I.S. CFM nu are dreptul să vândă serviciile sale direct cumpărătorilor, ci, este obligată să o facă prin intermediul acestor firme de expediţie, care fixează propriile tarife pentru clienţi. Nici Ministerul şi nici CFM nu are competenţe în a reglementa activitatea acestor companii de expediţii şi a preţurilor practicate. Cu toate acestea fiind numit ministru am dispus directorului CFM să revizuiască tarifele, împreună cu companiile de expediţie şi în consecinţă acestea au fost micşorate aproximativ cu 50%, dar chiar şi aşa aceste tarife nu asigura traficul necesar de marfă pe cale ferată. Iar punerea acestei probleme pe seama Ministrului Transportului se face doar cu scop denigrator.
- Este de menţionat, totuşi, că problema CFM este una sistemică, modul în care activează calea ferată din Republica Moldova nu mai este adecvat noilor provocări. În acest context aflându-mă la conducerea ministerului m-am dedicat implementării acordului de restructurare a CFM, semnat în noiembrie 2014, dintre Republica Moldova şi instituţiile financiare internaţionale. Acest acord de restructurare cuprinde reorganizarea CFM, raţionalizarea personalului, optimizarea cheltuielilor, renovarea materialului rulant şi reabilitarea infrastructurii.
- În domeniul transportului aerian se invocă falimentarea companiei aeriene Air Moldova, informaţie care este absolut eronată. În primele 6 luni ale anului 2015 IS Air Moldova a înregistrat pierderi de 111,8 mil. lei, şi cu toate efectele crizei din regiune, care a afectat grav şi transportul aerian, prima jumătate a anului 2016 o vom încheia cu profit şi asta în condiţia în care veniturile companiilor aeriene cresc abia în a două jumătate a anului.
- Stimaţi deputaţi, referitor la autorizarea Companiei Fly One şi distribuirea curselor pentru această, trebuie să cunoaşteţi că ministerul nu eliberează autorizaţii şi nu a desemnat compania aeriană Fly One pentru a efectua zboruri regulate, autorizaţii pentru această companiei au fost eliberate de către Autoritatea Aeronautică Civilă, care nu este subordonată ministerului.
- În moţiune se menţionează că nu am nici un plan pentru dezvoltarea aviaţiei civile din Republica Moldova. Planul meu constă în asigurarea unor servicii aeriene de calitate şi accesibile pentru cetăţenii Republicii Moldova, iar realizarea acestui plan o voi face prin implementare prevederilor Acordului privind Spaţiul Aerian Comun şi transpunerea celor peste 80 de directive europene. Tocmai de aceea am elaborat şi remis spre aprobare în Guvern Codul aviaţiei civile şi din acelaşi motiv am iniţiat restabilirea normalităţii prin readucerea Autorităţii Aeronautice Civile în subordinea MTID.
- În domeniul transportului naval, ministerul şi-a luat angajamentul să implementeze master-planul pentru realizarea Strategiei UE pentru ţările din Regiunea Dunării şi urmează să sporească navigabilitatea pe răul Prut. În ceea ce priveşte problema neachitării salariilor colaboratorilor IS Portul Fluvial Ungheni, acest fapt se datorează managementului ineficient al administratorilor precedenţi. De către aceşti administratori au fost comise încălcări grave în gestionarea întreprinderi, care au dus la blocarea conturilor, în dată de 30 iunie 2015 şi paralizarea activităţii portului. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a contribuit la deblocarea conturilor întreprinderii şi caută soluţii pentru scoaterea întreprinderii din impas,precum şi diversificarea serviciilor prestate. Pentru această m-am implicat, personal şi am găsit soluţii pentru curăţarea şi adâncirea răului Prut, în scopul acostării navelor maritime în portul de pasageri Giurgiuleşti. După o perioada de 3 ani de zile, în premieră, avem posibilitatea de a primi nave maritime de mare capacitate, atât de pasageri cât şi de marfă.
- Activitatea de baza la Portul Fluvial Ungheni, până la numirea mea în funcţia de ministru era extragerea şi comercializarea zăcămintelor de nisip, care au determinat iniţierea mai multor dosare penale. La moment, pentru prima, dată am elaborat un plan bine determinat pentru curăţarea senalului navigabil a răului Prut şi urmează că acest plan să fie aprobat de Ministerul Mediului şi să fie implementat în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare.
- La capitolul infrastructură rutieră nu este justificat faptul că nu am propus o politică privind utilizarea fondului rutier la nivel central şi local, or pentru a pune capăt repartizării mijloacelor fondului rutier pe CRITERII POLITICE, încă din septembrie 2015 am lansat dezbateri publice a proiectului de politici prin care se prevede transferul a 50% din taxele de folosire a drumurilor pentru întreţinerea drumurilor din intravilanul localităţilor şi finanţarea drumurilor locale care fac legătură între sate şi centrele raionale conform unei metodologii clare şi transparente prin care APL ÎI vor primi resurse financiare pentru fiecare Km convenţional de drum. Această metodologie elimina riscul repartizării pe criterii politice a mijloacelor Fondului Rutier. Prezentul proiect de lege se află în proces de avizare pentru că în cel mai scurt timp să fie pus pe agenda Guvernului.
- În ceea ce priveşte poziţia referitoare la mărimea fondului rutier, ministerul transporturilor a insistat mereu pe un fond rutier în strictă conformitate cu Strategia de Transport şi Logistică precum şi acordurile de finanţare străină la care Republica Moldova este parte.
- De la venirea în funcţie am reuşit accelerarea progresului pe toate proiectele de reabilitarea, finanţate de Instituţiile Financiare Internaţionale, or pe majoritatea contractelor de reabilitare progresul era aproape zero. Deşi situaţia financiară este nu dintre cele mai bune, salariile drumarilor sunt achitate lunar, restante la salarii nu sunt, iar lucrările de întreţinere şi reparaţie decurg în regim normal.
Stimaţi semnatari ai acestei moţiuni, aţi mers pe prezumţia că cetăţenii Republicii Moldova vor pâine şi spectacole şi aţi decis să le mai serviţi o nouă piesă din serialul moţiunilor. Sunteţi buni regizor de spectacole doar că publicul şi-a schimbat preferinţele. Oamenii nu mai vor souri de prost gust, vor schimbări, ei vor că legea să devină funcţională.
Cu fiecare nouă moţiune înainta împotriva mea sau a colegilor mei din Guvern, noi vom munci şi mai mult pentru realizarea Planului de Guvernare şi pentru readucerea Republicii Moldova acolo unde-i este locul, în marea familie europeană. Va mulţumesc pentru atenţie.
Sursa: www.pl.md